Wasmachine aansluiting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bridleless

Wasmachine aansluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 15:50

Hoihoi!

Ik heb sinds gisteren een eerste eigen huur-appartementje met wasmachine-aansluiting. Alleen is het mij niet helemaal duidelijk of dit wel goed/volledig is aangelegd qua aansluitingen. Ik heb er zelf geen verstand van, dus ik hoop dat Bokt mij wijzer kan maken :D

Ik zal hieronder even wat foto’s droppen van de aansluiting en de plek waar de wasmachine onder het keukenblok zou moeten passen. Links op de foto met het ronde gat, is een vaatwasser gevestigd overigens. Daar zou een slang(?) dan achterlangs moeten om bij de aansluitingen op de andere foto’s te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt :)

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:00

Ik zie sowieso geen afvoer mogelijkheid, klopt dat?
Edit: alhoewel: is dat grijze puntige ding een dop die nu op de afvoer zit? Daarboven lijkt nog een kraan beschikbaar te zijn, toch? Dan heb je een aan- en afvoer.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:41

WannabeAnky schreef:
Ik zie sowieso geen afvoer mogelijkheid, klopt dat?
Edit: alhoewel: is dat grijze puntige ding een dop die nu op de afvoer zit? Daarboven lijkt nog een kraan beschikbaar te zijn, toch? Dan heb je een aan- en afvoer.

Dat lijkt mij een afvoer,.ja. dop eraf en slang erin.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:46

Dat is geen dop, maar een tule.
Slang eroverheen, klem erop en dan zou het water weg moeten kunnen.

De aanvoer op de vrije kraan, opendraaien en wassen!

Er zullen dus twee slangen door het muizenholletje gaan ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:56

Shirley schreef:
Dat is geen dop, maar een tule.
Slang eroverheen, klem erop en dan zou het water weg moeten kunnen.

De aanvoer op de vrije kraan, opendraaien en wassen!

Er zullen dus twee slangen door het muizenholletje gaan ;)

Dan zou ik de tule wel een stuk inkorten zodat de opening groter wordt en het water makkelijker weg kan. De snoer moet ook nog door het holletje. Eerst de snoer met stekker er door dan de aanvoer en dan de afvoer

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 23:26

Bedankt, voor alle antwoorden! :D
Het is mij nu een stukje duidelijker hoe het precies zit haha. Nu vraag ik mij wel af hoe een wasmachine dan het beste geïnstalleerd kan worden. Zoals op de screenshot hieronder (sorry voor de slechte kwaliteit) te zien is, is dat de vaatwasser er ingebouwd precies tussen het keukenkastje en de plek voor de wasmachine staat. Zou deze dan tijdelijk verwijderd moeten worden? Of zou het met veel gepriegel moeten lukken om de afvoer- en aanvoerslang en stekker van rechts naar links te krijgen?

Afbeelding

Ik ben benieuwd of de huurbaas hier een praktische oplossing voor heeft en zo niet, of het dan toegestaan (en mogelijk) is om te vaatwasser eventueel tijdelijk te demonteren. Ik denk dat een aansluitservice van bijv. Coolblue dit niet standaard doet. Dan zou ik toch bij een loodgieter uitkomen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 01:00

Misschien kun je met een stevige ijzerdraad de leidingen van de ene kant naar de andere hengelen?

Let trouwens wel even op de afvoer van de afwasmachine. Het lijkt alsof die wat scheef zit.
En een ander punt waar je naar kan kijken als je er water mocht vinden is de aansluiting van de waterleiding aan de linkerkant. Daar zit een serieuze knik. De meeste van dat soort leidingen vinden dat op langere duur niet fijn.

(En ik vraag me af wat die aftekening van die cirkel veroorzaakt heeft, maar da’s wellicht te off-topic)

Mri

Re: Wasmachine aansluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:36

Het gat zit laag, dus vanaf het keukenkastje waar je het aansluit kan je het prima door dat gat krijgen.

De tule zou ik wel een stukje afsnijden zodat er meer water doorheen kan.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 01:25

Tijdje geen reactie geplaatst, omdat het allemaal nogal traag verliep met het aanschaffen van de juiste lange slangen en het oplossen van het keukenprobleem.

De wasmachine is vandaag geplaatst door een plaatselijke monteur, omdat de wasmachine net buiten de bedenktijd van Coolblue viel dus ik kon hen niet meer vragen helaas. Jammer genoeg bleek deze monteur achteraf gezien niet heel erg verstand van zaken te hebben en is het maar de vraag of alles nu correct is aangesloten. Ik heb de wasmachine nog niet aangezet i.v.m. een te korte stekker. Dit probleem was op voorhand bekend en dit ook als hulpvraag bij de betreffende monteur gelegd, alleen hij wist van niks toen hij vanmiddag hier kwam :\
Wel een dure rekening van 170 euro sturen voor dit geklungel.

Ik vroeg mij af of de afvoerslang nu wel goed op de afvoertule is geïnstalleerd? Hopelijk kan een van jullie mij hier mee helpen.
Afbeelding
Daarnaast loopt de afvoerslang vanaf de wasmachine tot aan deze tule volledig over de grond. Terwijl hij door AEG zelf deels verticaal omhoog aan de achterkant was gemonteerd.

Om deze redenen durf ik de wasmachine ook nog niet te testen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:39

Zo op ‘t eerste zicht lijkt de aansluiting wel goed te zitten. Vraag is alleen of de tule ook afgesneden is, zodat er een maximale doorlaat is.

Ik hoop dat je gezien hebt dat de monteur deze ruim genoeg afgesneden heeft? ‘Even’ eraf halen zal wsl niet zo makkelijk gaan?

De afvoerbuis kan haast niet anders dan over de grond door het muizengat. Hopelijk is er voldoende druk met afpompen dat het water genoeg omhoog weggepompt kan worden. Kwestie van uitproberen. Neem een bak popcorn en ga lekker onderuit zitten wasmachinestaren :9k

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:26

In de handleiding van de machine staan de randvoorwaarden voor de waterafvoer benoemd.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 23:21

Ik heb gisteravond een proefwasje gedraaid en alles lijkt te werken. Wanneer het water wordt weggepompt hoor je het wel wegstromen door de tule, maar er lekt verder niks gelukkig. Wel gaat de gootsteen borrelen wanneer er wordt weggepompt? Dit gebeurt nooit wanneer de vaatwasser bijv. draait.
De tule is door de monteur niet afgesneden. Zou dit een groot probleem zijn om het zo te laten? Anders vraag ik of mijn oom dit binnenkort wil doen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:38

Oeh niet afgesneden….?
Nou da’s denk ik vragen om een verstopping binnen de kortste keren. Best inderdaad om even je oom te vragen de tule passend in te korten zodat het gat zo ruim mogelijk is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 09:48

Ik maak mij vooral zorgen over de gebruikte slangenklem.
Dat kan aan mij liggen omdat ik dit type niet ken.
Maar ik zou me veiliger voelen met een ouderwetse die je kan aandraaien:
Afbeelding

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 14:38

Ik snap wat je bedoelt. Deze klem zat bij de wasmachine geleverd, maar ik had zelf ook liever eentje zoals bovenstaand gehad. Misschien dat ik een ouderwetse aanschaf zodra de tule is ingekort. Ik krijg de huidige namelijk ook met geen mogelijkheid zelf van de slang en tule af.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:47

Bridleless schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Deze klem zat bij de wasmachine geleverd, maar ik had zelf ook liever eentje zoals bovenstaand gehad. Misschien dat ik een ouderwetse aanschaf zodra de tule is ingekort. Ik krijg de huidige namelijk ook met geen mogelijkheid zelf van de slang en tule af.

Even een tang op de uiteinden zetten en naar elkaar toe drukken en je hebt hem zo los
T is wel een hele sterke klem

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:54

Is heel simpel. Je pakt met een tang de uiteindes vast en knijpt ze naar elkaar en dan schuif je de klem van de tule af.

Wat Mri al zegt dus. Deze klemmen zijn sterker als die schroefdingen. Die willen nog wel een dol draaien

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 13:04

Bedankt, voor de tips! Met een tang had ik de klem er zo af :)
Ik heb de tule zo ver mogelijk ingekort, maar veel groter dan een gat van 2,5-3 cm is het niet, anders kon ik de slang en klem niet meer over de tule plaatsen.
Vanmiddag draai ik m’n eerste wasje, dus hopelijk dat er niks gaat lekken of verstoppen :’)

Ik vraag mij alleen wel af of het toch niet mogelijk is om een ander soort afvoeropening erop te monteren, zonder al te veel gesleutel? Want deze tule gaat gehaaid moeilijkheden geven op de korte of lange termijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:27

Zo snel zal de boel niet verstoppen. In je machine zit een filter die het grove vuil er uit haalt. Ik denk dat het zo goed moet gaan.

Als het mijn eigen huis zou zijn (geen huur) zou ik de aansluitingen doortrekken naar achter de wasmachine.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 16:48

Tot nu toe gaat het wassen goed. De gootsteen boven de afvoer maakt geen gorgelende geluiden meer en de tule is groot genoeg volgens mij en lekt ook niet. Centrifugeren deed hij ook nagenoeg geruisloos en zonder trillen. Dus ik hoop dat het vanaf nu probleemloos zal gaan :)

Ik denk dat doortrekken tot achter de wasmachine een te dure aanpassing is voor mijn huurbaas. De verwachting is dat ik hier wel een aantal jaren zal wonen, maar voor mij zou het ook te prijzig zijn, denk ik :’)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:13

Mooi zo laten.