[ENQ] Eco-labels in de haar/cosmetische-industrie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manou_diablo

[ENQ] Eco-labels in de haar/cosmetische-industrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 16:49

Hoi allemaal,

Ik ben momenteel bezig met mijn bachelor scriptie voor de opleiding Global Sustainability Science aan Universiteit Utrecht. Tijdens mijn scriptie doe ik onderzoek naar de kennis en het begrip van eco-labels op producten die in de haar-industrie gebruikt worden. Mijn onderzoek is tweevoudig, eerst heb ik een enquête en op die resultaten ga ik dieper in tijdens interviews.

Nu mijn vraag, zouden jullie misschien mijn enquête in willen vullen? Hij is Engelstalig en open voor iedereen die in de EU of de UK woont. Het invullen duurt niet langer dan 4 minuten. Alle gegevens zijn anoniem en ik zal ook de enige zijn die de resultaten te zien krijgt.

Invullen kan tot en met komende donderdag (14 december). Alvast heel erg bedankt :)

Link naar de enquête:
https://survey.uu.nl/jfe/form/SV_eXWod2WgEeWIlam

vikawiek

Re: [ENQ] Eco-labels in de haar/cosmetische-industrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:21

Ingevuld :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:27

Ingevuld! Heb wel alle labels op de gok moeten doen, kende er geen enkele :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:32

Hier ook ingevuld! Succes!

Ik heb mijn gegevens niet achter gelaten voor een interview over ik echt helemaal niks over het onderwerp weet, maar mocht je nou juist op zoek zijn naar zo iemand, benadert je me maar gerust :j.

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 14:15

Bedankt allemaal voor het invullen :)

JudithGigi schreef:
Ingevuld! Heb wel alle labels op de gok moeten doen, kende er geen enkele :')

Ben je zeker niet de enige in! Iedereen die ik heb gesproken geeft aan er weinig te kennen :(:)

Lalidan schreef:
Hier ook ingevuld! Succes!

Ik heb mijn gegevens niet achter gelaten voor een interview over ik echt helemaal niks over het onderwerp weet, maar mocht je nou juist op zoek zijn naar zo iemand, benadert je me maar gerust :j.

Dat is lief, dankjewel!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:23

Tja, ik kan de vragen niet beantwoorden. Wat zegt het label over het product? Niets m.i.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:28

labels zeggen me echt niks. kijk wel altijd op de website van een product en naar de ingredienten.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:08

Ingevuld, maar ik mis overal de optie dat een label je totaal niets zegt over het product.
Nu ben ik al helemaal niet van de labels, omdat het vaak gaat om "wij van WC eend" methode zeg maar, dus iedereen kan wel een label bedenken met een bepaalde uitstraling. Als de cosmetische industrie zelf de betaler is van het label en de onderzoeken naar het product dan weet je het wel ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:22

Omg. :')

Ik heb me echt rot gelachen om mijn antwoorden.
'Oke, deze lijkt wel echt'. 'Oke, deze lijkt me gephotoshopped'.
En dan nog gewoon 80% fout hebben ofze. :')

Leuk om te doen!

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 17:24

mystery1980 schreef:
labels zeggen me echt niks. kijk wel altijd op de website van een product en naar de ingredienten.

rien10 schreef:
Tja, ik kan de vragen niet beantwoorden. Wat zegt het label over het product? Niets m.i.

Mirranda schreef:
Ingevuld, maar ik mis overal de optie dat een label je totaal niets zegt over het product.
Nu ben ik al helemaal niet van de labels, omdat het vaak gaat om "wij van WC eend" methode zeg maar, dus iedereen kan wel een label bedenken met een bepaalde uitstraling. Als de cosmetische industrie zelf de betaler is van het label en de onderzoeken naar het product dan weet je het wel ;)

Dat labels niets zeggen, of dat ze dit imago hebben, is de reden dat ik hier mijn onderzoek op richt. Ik denk dat het heel mooi zou zijn als onafhankelijke, overkoepelende organisaties consumenten de kans geven om een bewuste keuze te maken. Super dat jij het opzoekt Mystery1980! Ik heb dat de laatste tijd ook veel gedaan en kom er dan helaas vaak achter dat het heel misleidend is hoe het op de verpakking is weergegeven.
De optie 'dit label zegt niets' heb ik niet bijgevoegd omdat dat niet correct is in die gevallen. De betekenissen die als correct aangegeven worden, zijn wat die onafhankelijk gekeurde en opgezette eco-labels betekenen. Het lastige is alleen dat er een enorm gat zit in kennis, niemand krijgt uitleg over eco-labels en daarmee zeggen ze de consument dus inderdaad helemaal niets. Jammer genoeg.

Iris82 schreef:
Omg. :')

Ik heb me echt rot gelachen om mijn antwoorden.
'Oke, deze lijkt wel echt'. 'Oke, deze lijkt me gephotoshopped'.
En dan nog gewoon 80% fout hebben ofze. :')

Leuk om te doen!

Fijn om te horen dat je het ook nog leuk vond om te doen :D
Bij sommige logo's heb ik ook echt getwijfeld of ik me niet vergiste in de authenticiteit ervan. :')
Ik haal me niet in mijn hoofd dat mijn scriptie de wereld gaat beteren maar het laat al wel heel duidelijk zien dat er nog veel ruimte is voor verbeteringen in eco-labels.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:45

Absoluut. Op een bepaalde manier ben ik je ook nog eens dankbaar dat je het aan het licht brengt. :)
Want het blijkt maar weer dat het totaal niet duidelijk is. Ik had mn mailadres niet achtergelaten maar ondertussen ben ik toch wel vrij geinteresseerd in de uitkomst dus ik pb je even. :)

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 13:03

Iris82 schreef:
Absoluut. Op een bepaalde manier ben ik je ook nog eens dankbaar dat je het aan het licht brengt. :)
Want het blijkt maar weer dat het totaal niet duidelijk is. Ik had mn mailadres niet achtergelaten maar ondertussen ben ik toch wel vrij geinteresseerd in de uitkomst dus ik pb je even. :)

Haha graag gedaan! De relevantie van mijn onderzoek is met deze enquête in ieder geval al goed bewezen. :Y)