Marktkraam inrichten, ideeën?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Marktkraam inrichten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 09:15

Sinds ongeveer een jaar ben ik bezig met leerbewerken. Tasjes, sleutelhangers, armbandjes.. Het is begonnen als hobby, maar op den duur zou ik het graag wat uitbreiden en verkopen. Nu sta ik volgende week voor het eerst op een kerstmarkt (buiten) hier op het eiland. :D Een vriendin huurt daar voor het 2e jaar een kraam en vroeg of ik de helft daarvan wilde inrichten. Voor mij ideaal omdat ik nog niet zoveel spullen heb om een hele kraam te vullen.

Maar nu, hoe ga ik het presenteren? Heeft iemand low budget tips om zelf te maken zodat het er leuk uitziet? :)

Ik ben van plan om een kleed mee te nemen en daar aan de achterkant dozen onder te zetten om wat hoogteverschil te creëren. Mijn vriend is handig met hout, dus hij zou iets van een rek om de sleutelhangers/armbanden aan te hangen kunnen maken. Ik wil dus geen investeringen doen in professionele presentatie materialen, maar ideeën over hoe ik zelf wat dingen kan maken om het netjes te presenteren (wellicht is het eenmalig, eerst eens zien hoe het gaat en hoe ik het vind). Als jullie ervaringen/foto's/ ideeën hebben dan zie ik graag reacties tegemoed :) Misschien zijn er bokkers die vaker op een markt staan en nog andere goede tips of ideeën hebben.

Het is ook buiten dus ik hoop dat het droog blijft. Zelf maar lekker thermo kleding aan en misschien ook nog iets van een doorzichtig zeiltje mee ter bescherming mocht het erg gaan regenen. Ik begreep dat er wel een klein dakje boven de kraam zit.

Moet zeggen dat ik het stiekem ook best spannend vind om wat ik gemaakt heb zo voor het eerst in het echt te presenteren :+

Afbeelding

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Marktkraam inrichten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:38

Zeker met hoogtes werken. Ten eerste staat het leuker en je kunt vaag meer kwijt. Het lijkt mij bij natuurlijk materiaal als leer mooi om hout te gebruiken om de hoogte te creëren. Fruitkistjes bijvoorbeeld kun je op een zijkant zetten. Dan kun je er iets in op op leggen.
Verder een mooi kleed voor op de tafel, maar ook een kleed aan de achterkant van je kraam. Voor jezelf warmen en het staat knusser.

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 09:44

annepaardoes schreef:
Zeker met hoogtes werken. Ten eerste staat het leuker en je kunt vaag meer kwijt. Het lijkt mij bij natuurlijk materiaal als leer mooi om hout te gebruiken om de hoogte te creëren. Fruitkistjes bijvoorbeeld kun je op een zijkant zetten. Dan kun je er iets in op op leggen.
Verder een mooi kleed voor op de tafel, maar ook een kleed aan de achterkant van je kraam. Voor jezelf warmen en het staat knusser.

Fruitkistjes is een goeie! Ga kijken of ik die zo kort dag nog op de kop kan tikken, maar anders kunnen we wellicht zelf zoiets in elkaar knutselen :j
Kleed op tafel wil ik inderdaad gaan doen. Kleed achter de kraam is ook een goeie om zelf warm te blijven, daar had ik niet aan gedacht. Ik heb maar een klein stukje van de kraam (meter?) Moet dan even zien of/hoe ik dat zou kunnen bevestigen. Neem gewoon wat dingen mee en dan het plekje bekijken wat kan en handig is :j

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Marktkraam inrichten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:02

Ik vind het altijd goedkoper lijken als mensen bovenin de tent zaken laten hangen .

Staan op iets / zetten op iets komt mooier over.

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 10:05

_Bonte_ schreef:
Ik vind het altijd goedkoper lijken als mensen bovenin de tent zaken laten hangen .

Staan op iets / zetten op iets komt mooier over.

Bedankt voor je tip! Ik was inderdaad ook van plan om alle tasjes neer te zetten :j de banden zijn afneembaar en die wil ik erin doen, dan staat het niet rommelig. Voor de sleutelhangers wil ik iets van een rek knutselen die ik kan neerzetten en ze aan hangen. Heb alleen nog niet helemaal in m'n hoofd hoe :=

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:08

Superleuk, dat komt vast goed! Je hebt zelf al goede ideeën en idd een mooi doek achter je hangen.
Lekker warme thee of koffie meenemen.
Een mooie lach en vriendelijkheid en je bent er klaar voor. Niks ergers als mensen ongeïnteresseerd achter de kraam staan. O ja en misschien leuk om een bordje te maken met : handmade erop dan weer je dar je unieke items koopt vind ik zelf altijd leuk.

Op het rek zou ok ze zo neerhangen dat het label recht naar de mensen toe hangt, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel....

Laat je ons weten hoe het is geworden dat lijkt me leuk!

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 08:43

Warm drinken mee is een goed idee. Voordeel is dat ik samen met iemand ga dus we zullen ook even elkaars spulletjes in de gaten kunnen houden zodat de ander even wat drinken kan gaan halen of naar de wc. Er zullen vast ook wel kraampjes met eten en drinken zijn en anders is er een cafeetje in de buurt.

Ik zit alleen nog te denken hoe een rek te maken en zorgen dat het blijft staan. Had me al rot gezocht op pinterest en kwam niet tot de juiste zoekwoorden denk ik. Maar net op display gezocht en toen kreeg ik allemaal foto's van leuke rekjes :D

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Marktkraam inrichten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:45

Er zijn al goeie tips gegeven!
Wat ik als markt-bezoeker een must vind: prijzen duidelijk aangeven. Ik heb er een hekel aan als ik om een prijs moet vragen haha. In Spanje krijg ik altijd het gevoel dat ze de prijs baseren op of je er als een toerist uitziet ofzo, vreselijk vind ik dat :') Ik wil in de winkel ook gewoon zien hoeveel iets kost, en dat is op een markt niet anders :)

Mooie spullen trouwens, ik zou zeker stoppen aan jouw kraam!

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 08:55

Ik heb kleine labeltjes met de prijzen overal aan gehangen :j Die vond ik op internet en zijn superschattig, aan de ene kant staat "handmade with love" en aan de andere kant heb ik dan de prijs geschreven. Zelf vind ik het inderdaad ook fijn als ik dat gewoon kan bekijken.
Daarbij is het handgemaakt en van leer, het zijn geen h&m prijsjes dus ik snap dat het niet voor iedereen wat is, maar toch voelt het een beetje akelig als mensen na het vragen van de prijs niet reageren of zeggen dat het te duur is. Ik steek er zoveel tijd en liefde in om te maken dat het toch nog een beetje als afwijzing voelt denk ik :)) Zo voorkom ik voor mezelf ook dat mensen de prijs vragen en dan doorlopen, ze kunnen het nu zelf bekijken en beslissen of ze interesse hebben.

Bedacht me net dat het misschien ook nog leuk is als ik het red kwa tijd om nog een tasje uit te snijden en mee te nemen zodat ik daar ter plekke het kan gaan stikken. Heb ik wat om handen en ze zien hoe het gemaakt wordt. Heb geen idee hoe druk de markt is en of ik daar aan toe kom of niet, maar iets meenemen kan altijd natuurlijk.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:55

Bedenk hoe je je klanten gaat laten betalen. Alleen contant? Tikkie? Pin? Met alleen contant zou je wel eens klanten kunnen mislopen.
Zet voor je kraam een grote parasol neer, zodat je klanten droog staan als het regent. Zo blijven ze langer hangen. Zet achter je kraam een partytent. Zo kan jij droog staan als het regent. Je wilt niet uren in de regen staan.
Zorg voor een hangend kleed aan de voorkant van je kraam. Dan kan je dozen, tassen en zo neerzetten zonder dat het meteen rommelig oogt.
Maak folders of visitekaartjes. Degenen die wel interesse hebben maar nog niets gekocht hebben, kunnen dan alsnog contact met je opnemen. Heb je een site? Hang een QR code van je site in je kraam.
Alles wat papier is, plastificeren ivm vocht.
Succes!!

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Marktkraam inrichten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:57

Goed idee van die labels. En een super idee om ter plekke iets te doen. Dat geeft meteen aanleiding tot een praatje.

Jannie79
Berichten: 307
Geregistreerd: 23-03-04

Re: Marktkraam inrichten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:09

Wat ook handig is is om aan de kant waar jij staat achter de kraam een verhoging te maken onder je doek waar je wat spulletjes in kwijt kan die niemand hoeft te zien, zoals portemonnee, geldkistje, extra labels enz. Een boxje met muziek maakt het ook altijd gezellig en als jullie stroom hebben iets van lichtjes. Maak een sfeer die voor jou goed voelt.

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 09:10

Super leuke ideeën, maar zoveel ruimte heb ik niet :D het is in een klein dorpsstraatje dus nog iets ervoor en erachter zetten zal denk ik niet gaan. Ook heb ik maar een stukje van een kraam (ongeveer een meter?). Voor mij is dat ideaal omdat ik gewoon echt nog niet zoveel heb gemaakt, maar wel alvast een beetje kan gaan peilen hoe mensen reageren op wat ik maak en wat ik ervoor vraag. Alles kan ook mee in 2 plastic bakken dus dat scheelt.
Ik dacht eerst alleen contant betalen. Een pin heb ik niet want dit is de eerste keer en nog geen idee of ik zoiets vaker ga doen. Tikkie heb ik niet, maar dat zou ik kunnen regelen.
Er zit als het goed is trouwens wel een dakje boven de kraam dus dat is fijn, heb ook liever niet dat mijn leer drijfnat wordt daar.
Voor mijn Instagram pagina heb ik een qr code, die ga ik printen en plastificeren :j visitekaartjes heb ik nog niet, moet eerst eens een naam en dergelijke verzinnen := maar wellicht kan ik zelf iets in elkaar knutselen op de computer en dat printen om mee te geven.

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 09:12

Jannie79 schreef:
Wat ook handig is is om aan de kant waar jij staat achter de kraam een verhoging te maken onder je doek waar je wat spulletjes in kwijt kan die niemand hoeft te zien, zoals portemonnee, geldkistje, extra labels enz. Een boxje met muziek maakt het ook altijd gezellig en als jullie stroom hebben iets van lichtjes. Maak een sfeer die voor jou goed voelt.

Dat zijn ook fijne tips! Zal iets meenemen waar ik wat spulletjes achter kan zetten en een kistje is inderdaad handiger voor geld dan in een portemonnee rommelen :j (er van uitgaande dat ik wat verkoop :') :)) )
Degene met wie ik de kraam deel was er vorig jaar ook en zei dat het al versierd wordt met lichtjes en dat er muziek is, dus ik denk dat het met de sfeer helemaal goedkomt en dat we daar zelf niet zoveel voor hoeven te doen :)

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Marktkraam inrichten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:17

En neem ook een plastic krat/doos met deksel mee die groot genoeg is. Als het dan begint met regenen kan je snel alles er in doen zonder tijdsverlies

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 09:21

Schuur_ schreef:
En neem ook een plastic krat/doos met deksel mee die groot genoeg is. Als het dan begint met regenen kan je snel alles er in doen zonder tijdsverlies

Ja, ik neem het mee in een plastic bak met deksel :j

Dacht het is misschien ook leuk om wat van mijn meest gebruikte gereedschap neer te leggen, of is dat voor mensen heel nietszeggend?

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Marktkraam inrichten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:27

Nog een tip voor buiten: neem een stuk karton mee waar je op kunt staan. Klinkt heel gek, maar als je de hele dag op stenen staat, worden je voeten ijskoud. Karton isoleert best goed. Werkt niet als het zeikt van de regen natuurlijk.......

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:30

Leuk juist want mensen zoals ik vinden dat weer interessant maar het neem wel plek in.
Je kunt voor de sleutelhanger mss iets knutselen met de mandarijnen kistjes die er nu veel zijn? Leuk kleurtje geven en op z’n kant zetten en dan mss op een plankje spijkeren zodat ie goed blijft staan. is dun hout maar je zou de achterwand dan ook iets kunnen verstevigen en daar spijkertjes inslaan om ze aan op te hangen.
Wat zijn die dingen rechtsonder op de foto?
En: probeer wachter te komen hoeveel ruimte je precies hebt. Een meter lijkt heel weinig namelijk?fijn als je breedte en diepte zeker weet.

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 09:35

tjaakje schreef:
Nog een tip voor buiten: neem een stuk karton mee waar je op kunt staan. Klinkt heel gek, maar als je de hele dag op stenen staat, worden je voeten ijskoud. Karton isoleert best goed. Werkt niet als het zeikt van de regen natuurlijk.......

Dat is een fijne tip want ik ben een koukleum :))

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 09:41

paars schreef:
Leuk juist want mensen zoals ik vinden dat weer interessant maar het neem wel plek in.
Je kunt voor de sleutelhanger mss iets knutselen met de mandarijnen kistjes die er nu veel zijn? Leuk kleurtje geven en op z’n kant zetten en dan mss op een plankje spijkeren zodat ie goed blijft staan. is dun hout maar je zou de achterwand dan ook iets kunnen verstevigen en daar spijkertjes inslaan om ze aan op te hangen.
Wat zijn die dingen rechtsonder op de foto?
En: probeer wachter te komen hoeveel ruimte je precies hebt. Een meter lijkt heel weinig namelijk?fijn als je breedte en diepte zeker weet.

Op zich neemt het gereedschap niet super veel plek in, het zijn maar kleine dingetjes die ik ook ergens tussen zou kunnen leggen.
Die mandarijn kistjes vind ik wel een heel leuk idee. Zijn net even kleiner dan die houten fruit kistjes.

Rechts onder op de foto zijn hondenpoepzakjeshouders :)) je kunt daar zo'n rolletje in doen en door het gaatje aan de voorkant de zakjes uit trekken.

Het is een standaard markt kraam en daar een kwart van (je kunt ze per halve kraam huren en wij hebben samen een halve, dus een kwart pp)

Ik heb ook echt nog niet zoveel ruimte te vullen, ik heb nu 6 tasjes om mee te nemen en de sleutelhangers maar die zijn ook maar klein.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:41

Misschien dat je een houten laddertje oid bij de xenos op de kop kan tikken? Die op z’n kant leggen en daar je armbanden omheen. Leuk nep schaap oid als kleedje en gaan :D

Oh als je zoekt op rek bij xenos vind je ook een hoop leuks

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Marktkraam inrichten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:59

Prachtige spullen maak je! <3
Doe je in de poepzakhouders ook een rolletje poepzakjes? Als je dat wel doet zeg ik niks, maar anders het is wel meteen duidelijk waarvoor ze bedoeld zijn.
Succes met de markt.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Marktkraam inrichten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:20

Aha voor poepzakjes! Goeie tip om er idd vast een rolletje bij in te doen.

Je kunt voor de betaling voor de verschillende bedragen een Tikkie QR printen op een vel papier met de naam van het product erbij. Kan je op die manier heel snel de juiste prijs laten betalen; de meeste klanten zullen 1 aankoop doen. Kopen ze mee kan je ter plekke een Tikkie code maken natuurlijk.

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 10:38

MarjanB schreef:
Misschien dat je een houten laddertje oid bij de xenos op de kop kan tikken? Die op z’n kant leggen en daar je armbanden omheen. Leuk nep schaap oid als kleedje en gaan :D

Oh als je zoekt op rek bij xenos vind je ook een hoop leuks

We hebben geen xenos op Texel :)) maar zal nog even een rondje action doen.


Ceetje_bokt schreef:
Prachtige spullen maak je! <3
Dat is wel een goeie om er alvast een rolletje in te doen. Ik dacht mensen met honden herkennen het vast wel, maar dan is het zeker duidelijk :j


paars schreef:
Aha voor poepzakjes! Goeie tip om er idd vast een rolletje bij in te doen.

Je kunt voor de betaling voor de verschillende bedragen een Tikkie QR printen op een vel papier met de naam van het product erbij. Kan je op die manier heel snel de juiste prijs laten betalen; de meeste klanten zullen 1 aankoop doen. Kopen ze mee kan je ter plekke een Tikkie code maken natuurlijk.


Doe je in de poepzakhouders ook een rolletje poepzakjes? Als je dat wel doet zeg ik niks, maar anders het is wel meteen duidelijk waarvoor ze bedoeld zijn.
Succes met de markt.

Ik heb geen tikkie := maar moet me daar toch maar even in gaan verdiepen. Ik krijg wel eens van iemand een tikkie om te betalen en dat werkt perfect, maar zelf versturen heb ik nooit gedaan. Het klinkt wel heel handig met die qr codes.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Marktkraam inrichten, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:42

Heb je toevallig Rabobank? Dan kun je een qr code aanmaken die mensen kunnen scannen om te betalen. Hoef je geen nummers te hebben om tikkies te sturen :D contant geld hebben mensen bijna niet meer inderdaad. En, als je het leuk vind en vaker wilt gaan doen, kijk dan eens naar een sumup pin. Kost je amper iets en mensen kunnen makkelijk pinnen, als je vragen erover hebt pb maar, ik heb hem zelf in de zaak.

Succes met de markt! Je maakt super mooie dingen, de juiste mensen geven je er ook het bedrag gewoon voor wat het waard is.