Werken met data

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Werken met data

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 23:45

Het zou kunnen dat ik volgend jaar wegens economische redenen mijn baan verlies. Ik zou me dan graag (om)scholen in het werken met data. Ik heb daar een beetje ervaring mee, maar niet veel. Ik heb in het verleden op school wiskunde gehad, maar ik ben daar geen ster in, ook niet in programmeren.
Om een idee te geven in welke richting ik denk: https://data.computrain-academy.nl
Heeft iemand advies wat voor mij de beste stappen zouden zijn?

Fabled

Re: Werken met data

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:55

Heb je al gekeken naar Traineeships?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 23:58

[***] schreef:
Heb je al gekeken naar Traineeships?

Ik denk dat ik daarvoor te oud ben met mijn 50+. Dat is het probleem.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:02

Ik zou het toch eens bekijken/proberen. Er zijn aardig wat bedrijven die mensen zoeken en daarom bereid zijn om te investeren in werken+opleiden tegelijkertijd. Zo lang mentaliteit en werkverleden goed is, kan er zomaar interesse zijn.

Wij hebben recent nog een Data Engineer aangenomen met 0 ervaring. :))

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:03

Je zou je vraag eens kunnen stellen in dit topic :)

[STW] Vrouwen in de ict

Mijn werkgever biedt ook mensen de kans om te leren on the job. Je kan altijd eens vrijblijvend een gesprek aangaan :j

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:04

Iets met data is vreselijk breed...

Wat voor soort functies ambieer je?
Of bij welke organisaties zou je aan de slag willen?

Ik zou met die vragen starten en dan kijken of je kunt ontfutselen wat voor soort achtergrond daar gevraagd wordt. Bijvoorbeeld door vacatures (en dan de vereisten) bekijken. Of nagaan wat voor opleidingen en certificaten mensen in een vergelijkbare positie hebben gedaan (bijv via LinkedIn). Je kan anders heel goed net de plank mis slaan en dat zou zonde zijn.

Traineeships zijn een goede tip :)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 00:07

Ik werk al sinds 1990 vrijwel fulltime met de pc en heb al met behoorlijk wat verschillende pakketten gewerkt. Zowel financieel als tekstueel en ik ben analytisch ingesteld. Bedankt voor de reacties en tips.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 20:48

herr_balou

Re: Werken met data

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:30

O'Reilly boeken hebben vrijwel altijd goede informatie. Makkelijk zijn ze vaak niet.
Python is een goed begin. Niet al te moeilijk en ligt dichtbij Pascal dat in de wiskundige wereld ook veel werd/wordt gebruikt.
Wat basis kennis over python is waarschijnlijk wel vereist maar het internet staat er vol mee. En probeer uit te vinden wat de best practices zijn wat betreft programmeerstijl en structuur.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 11:49

Hartelijk bedankt Herr_Balou.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:56

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:11

Gratis e-boek:
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.spronck.net/pythonbook/pythonbook.pdf

Auteur was mijn docent op de universiteit, gebruikte dit boek ook bijn zijn introcustiecursus.

Als je "iets met data" wil en ervaring hebt in het financiële domein, dan is er heel veel vraag naar je. Je kan ook een cursus Powerbi doen, is iets makkelijker dan meteen diehard programmeren en word ook veel gevraagd bij bedrijven. Is meer visueel, kleine stukjes code schrijven maar ook veel klikken en slepen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 18:22

Bedankt Eef_Bam en Sem_!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:44

Sem_ schreef:
Als je wilt beginnen met Python zou je ook eens op Codecademy_ kunnen kijken voor (gratis) online cursussen (https://www.codecademy.com/catalog/language/python).

Oh, bestaat dat nog? Haha, ooit langgeleden gebruikt in een poging mijn CSS en Javascriptkennis van nul naar iets te krijgen.

En, het is een goede tip voor de basics. Vergeet daarnaast de best practices niet, dat wordt erg gewaardeerd door programmeurs, tenminste ik vond het belangrijk bij de beoordeling van een potentiele nieuwe collega.