Enorme overlast verbouwing

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Enorme overlast verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 12:59

Niet het eerste topic met dit onderwerp. Maar ik moet vooral even mijn gedachtes kwijt en ik ben benieuwd wat anderen hebben gedaan in soortgelijke situaties.

Mijn buren zijn inmiddels maanden aan het verbouwen. Ik weet niet precies wat ze doen, maar tot nu toe zijn ze vooral betonblokken uit de kelder aan het slopen en aan het boren. Ik en al mijn huisgenoten ervaren enorme overlast van:
- Het geluid, dat 7 uur ochtends begint en wat nu onze standaard wekker is
- de bouwmedewerkers die voor het huis voor overlast zorgen (kantineaanhanger voor onze deur, dixie voor onze deur)
- Bouwmedewerkers die je aan staren als je het huis in gaat of verlaat, wat extreem ongemakkelijk voelt
- Container voor de deur die elke ochtend geleegd wordt en die de weg verspert dat je niet van de stoep af kan (andere plekken staan fietsenstallingen en auto's)
- We zijn niet op de hoogte gesteld van de verbouwingen en weten dus niet hoelang we hier nog in zitten. Inmiddels is het ongeveer al 3 maanden bezig. (en daarvoor 2 andere verbouwingen, 1 ook bij de buren en nog een huis verderop). Hierdoor zit ik nu al rond de 1,5 jaar in verbouwingen.
- We weten niet wie de opdrachtgever of verhuurder is van het huis, door de taalbarriere met de bouwmedewerkers wordt dit ook niet duidelijker.
- Het geluid zit vaak rond de 100 -120db. Het zijn oude huizen met dunne muren.

Ik werk bijna alle dagen thuis en ik sta momenteel gewoon huilend op van t geluid. Ik heb autisme waardoor dit me nu na zoveel maanden echt sloopt en mijn (mentale) gezondheid en levenskwaltieit vliegt achteruit. Ik heb al een nieuwe Nc koptelefoon gekocht, dit helpt een beetje. Ik zit er momenteel aan te denken om een urgentie aan te vragen om te verhuizen want ik trek het gewoon niet meer. (En ook omdat er een glasbak voor ons huis komt in 2024, wat ik al helemaal niet ga trekken qua geluid).

Natuurlijk begrijp ik dat verbouwingen er af en toe bij horen, maar dit is de zoveelste verbouwing in de straat en ook doordat je nergens van op de hoogte bent maakt het het echt extreem lastig.

Dus eigenlijk mijn vragen:
- wat kan ik hier nog meer aan doen? Ik heb al een klacht bij de gemeente ingediend maar nog niets over gehoord.
- Hebben mensen ervaring met urgentie aanvragen voor verhuizing ivm gezondheid icm autisme?

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Enorme overlast verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:04

Wat verschrikkelijk vervelend, zeg. Ieder mens zou met 3 maanden er wel klaar mee zijn.

Hebben jullie al contact opgenomen met het bouwbedrijf zelf? Daar kan je een deel van je klachten en vragen kwijt.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:08

ja dat is echt heel erg lastig voor je!
probeer in elk geval wel bij dat bouwbedrijf te vragen hoe lang alles nog gaat duren.
en aangeven dat je er wel last van hebt.

maar ik herken het wel,heb ook buren gehad die meer dan een jaar aan het klussen waren en toen die klaar waren ging het huis daarnaast bezig :')

heb je de mogelijkheid om eventueel voor je werk toch in een ander gebouw te werken waar het rustiger is?
probeer ook te kijken of een noise cancelling koptelefoon wat voor je is om prikkels te verminderen?

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:08

In mijn vorige huis werd het huis naast ons verkocht en daar zijn ze ruim vier maanden aan het slopen en verbouwen geweest, vond ik het fijn, echt niet maar ik snapte het wel.
Ik denk dat als ze zich aan de tijden houden waarin ze ‘overlast’ mogen geven houden je weinig kan doen maar fijn is anders.

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 13:19

Ik heb inderdaad een noice cancelling koptelefoon, deze helpt gelukkig wel een stukje. :) In een andere plek werken is geen optie helaas.

Ik heb nog geen naam van een bouwbedrijf kunnen vinden, ze werken vanuit witte busjes en er staat nergens een bordje. Anders was dat inderdaad wel een goede optie geweest! Ik ga er komende tijd even wat meer op letten of ik een naam voorbij zie komen.

ellepel schreef:
maar ik herken het wel,heb ook buren gehad die meer dan een jaar aan het klussen waren en toen die klaar waren ging het huis daarnaast bezig :')


Volgensmij is dat er wel aan de hand ja. Het is altijd bij 1 huis in de straat raak, ik weet dat er al 3 buren zijn verhuisd wegens de overlast. Dan koopt iemand anders weer dat huis en die begint dan weer met verbouwen. pff.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:26

het is heel vervelend dat je er overlast van ervaart.
Maar urgentie ga je op die grond niet krijgen.

Je kan prima vragen om een telefoonnummer van de uitvoerder en of aannemer. En daar vragen hoe lang de planning nog is. Zolang ze netjes tussen 7 uur `s ochtends en 22 uur `s avonds blijven qua tijden is het lastig maar kun je er weinig aan doen.

Wij hebben zelf 2 jaar lang heel veel geklust en verbouwd en daarna zijn onze buren begonnnen met een enorme aanbouw en verbouw van het pand. En toen zij klaar waren zijn onze andere buren begonnen met verbouwen. En aansluitend zijn wij weer begonnen aan een monsterklus.
Tja is het ideaal? nee verre van zelfs. Heb je er extra last door je autisme? ja dat weet ik wel zeker maar er is vrij weinig wat je kan doen behalve in overleg gaan met de eigenaar of uitvoerder of aannemer.

Tazzey
Berichten: 9506
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Enorme overlast verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:31

Wat ontzettend vervelend dat je dit zo ervaart. Ik heb helaas ook een fanatiek klussende buurman gehad. Echter zie ik in jouw lijstje niets waar je echt iets mee kunt doen. Elke dag om 7 uur wakker is niet fijn, maar het mag wel gewoon. En uiteindelijk zal het werk toch ook gedaan moeten worden.
Heb je al eens een gesprek met de buren gevoerd? Een bakkie koffie met een koekje doet wonderen vaak.

Ik heb zelf noise cancelling oortjes tegen de ergste herrie. Als je over je in-ear NC oortjes een goede koptelefoon zet hoor je werkelijk niets meer.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:35

Je kan navraag doen bij de Gemeente of er een vergunning nodig is voor alles wat er op de stoep staat, aangeven dat het niet voor het huis staat waar de werkzaamheden zijn en dat je graag wilt dat het bij jou voor het huis weer vrij is van container en dixie.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:45

Oh ik weet EXACT hoe je je voelt. Onze nieuwe buren zijn ook al een slordige 2 maanden bijna dagelijks bezig. Het geluid is zo hard dat we elkaar niet kunnen verstaan. As we speak dus ook weer en wij willen zo Sint vieren, leuk joh. Mijn vriend werkt ook veel thuis normaal, maar dat is echt niet te doen.

Ze stoppen in ieder geval rond een uur of 18:00/18:30 dus mijn dochter kan wel rustig slapen...

Het voelt alsof mijn huis niet meer van mij is en als ik hun auto zie aankomen kan ik wel huilen. Dat klinkt heel dramatisch, maar ik ben heel erg overgevoelig voor geluid, laat staan zoveel herrie. Ik word er krankzinnig van, vlucht zo veel mogelijk het huis uit.

Ik heb verder geen tips, maar ik begrijp je heel goed. Ik hoop steeds maar gewoon dat het snel klaar is... En als je wel zou verhuizen, is dat natuurlijk ook geen garantie dat je beter terecht komt.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:51

Je kan toch gewoon aan de mensen vragen die uit dat busje komen bij jij moet zijn voor vragen? Over de bouw.. ze bijten vast niet...

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:26

snorkel1986 schreef:
Je kan toch gewoon aan de mensen vragen die uit dat busje komen bij jij moet zijn voor vragen? Over de bouw.. ze bijten vast niet...

TS zegt dat er een taal barrière is.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Enorme overlast verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:28

Je hebt het over urgentie aanvragen: is het een sociale huurwoning? Dan kan je ook nog melding doen bij de woningbouwvereniging. Als zij ook de verhuurder zijn van het huis van de buren, kunnen ze wellicht wat daarmee (of ze zijn zelf opdrachtgever).

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:30

pillow schreef:
snorkel1986 schreef:
Je kan toch gewoon aan de mensen vragen die uit dat busje komen bij jij moet zijn voor vragen? Over de bouw.. ze bijten vast niet...

TS zegt dat er een taal barrière is.



Google Translate.

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 14:33

mylittlejoy schreef:
Je hebt het over urgentie aanvragen: is het een sociale huurwoning? Dan kan je ook nog melding doen bij de woningbouwvereniging. Als zij ook de verhuurder zijn van het huis van de buren, kunnen ze wellicht wat daarmee (of ze zijn zelf opdrachtgever).


Het is patriculiere huur. Het is een huis met geloof ik een stuk of 4 woningen er in :) Mijn huis is ook particulier. Maar ik sta wel op de wachtrij voor sociale huur (4jaar).

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:38

Heb je de gemeente gebeld? Je kan altijd eens vragen of ze willen controleren of het volgens de regels gaat, vooral de plaatsing van de bouwkeet, dixie en container.

Taalbariere is op te lossen met Google translate. Simpelweg vragen naar een opzichter of uitvoerder die wel engels/nederlands spreekt als je meer wilt weten.

Daarnaast zou ik voor tijdelijk op zoek gaan naar een andere werkplek. Kan niet zeg je, maar er zijn vast opties om in een werkcafe oid te gaan werken. Als je dit onderzoekt, en bekijkt wat het kost, kan je dat misschien met de verbouwende partij overleggen, dat zij je hier in compenseren? Niet geschoten is altijd mis.

Voorrang op basis hiervan gaat helaas niet verleend worden.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:33

Fair schreef:
mylittlejoy schreef:
Je hebt het over urgentie aanvragen: is het een sociale huurwoning? Dan kan je ook nog melding doen bij de woningbouwvereniging. Als zij ook de verhuurder zijn van het huis van de buren, kunnen ze wellicht wat daarmee (of ze zijn zelf opdrachtgever).


Het is patriculiere huur. Het is een huis met geloof ik een stuk of 4 woningen er in :) Mijn huis is ook particulier. Maar ik sta wel op de wachtrij voor sociale huur (4jaar).

Vrijwel nergens ben je gevrijwaard voor dit soort ellende. Niet in eigen woningen en niet in huurwoningen.Niet in dure woningen en niet in goedkope. Ik weet er alles van. Het enige lichtpuntje is dat toch aan elke verbouwing ooit een einde komt!

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Enorme overlast verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:42

Urgentie ga je niet krijgen hiervoor.

Er zijn op heel veel verschillende plekken organisaties waar je een werkplek kan huren, bijvoorbeeld flexwerkplek.nl , wellicht is dat een optie voor de tijdelijkheid.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:47

Fair schreef:
Niet het eerste topic met dit onderwerp. Maar ik moet vooral even mijn gedachtes kwijt en ik ben benieuwd wat anderen hebben gedaan in soortgelijke situaties.

Mijn buren zijn inmiddels maanden aan het verbouwen. Ik weet niet precies wat ze doen, maar tot nu toe zijn ze vooral betonblokken uit de kelder aan het slopen en aan het boren. Ik en al mijn huisgenoten ervaren enorme overlast van:
- Het geluid, dat 7 uur ochtends begint en wat nu onze standaard wekker is
- de bouwmedewerkers die voor het huis voor overlast zorgen (kantineaanhanger voor onze deur, dixie voor onze deur)
- Bouwmedewerkers die je aan staren als je het huis in gaat of verlaat, wat extreem ongemakkelijk voelt
- Container voor de deur die elke ochtend geleegd wordt en die de weg verspert dat je niet van de stoep af kan (andere plekken staan fietsenstallingen en auto's)
- We zijn niet op de hoogte gesteld van de verbouwingen en weten dus niet hoelang we hier nog in zitten. Inmiddels is het ongeveer al 3 maanden bezig. (en daarvoor 2 andere verbouwingen, 1 ook bij de buren en nog een huis verderop). Hierdoor zit ik nu al rond de 1,5 jaar in verbouwingen.
- We weten niet wie de opdrachtgever of verhuurder is van het huis, door de taalbarriere met de bouwmedewerkers wordt dit ook niet duidelijker.
- Het geluid zit vaak rond de 100 -120db. Het zijn oude huizen met dunne muren.

Ik werk bijna alle dagen thuis en ik sta momenteel gewoon huilend op van t geluid. Ik heb autisme waardoor dit me nu na zoveel maanden echt sloopt en mijn (mentale) gezondheid en levenskwaltieit vliegt achteruit. Ik heb al een nieuwe Nc koptelefoon gekocht, dit helpt een beetje. Ik zit er momenteel aan te denken om een urgentie aan te vragen om te verhuizen want ik trek het gewoon niet meer. (En ook omdat er een glasbak voor ons huis komt in 2024, wat ik al helemaal niet ga trekken qua geluid).

Natuurlijk begrijp ik dat verbouwingen er af en toe bij horen, maar dit is de zoveelste verbouwing in de straat en ook doordat je nergens van op de hoogte bent maakt het het echt extreem lastig.

Dus eigenlijk mijn vragen:
- wat kan ik hier nog meer aan doen? Ik heb al een klacht bij de gemeente ingediend maar nog niets over gehoord.
- Hebben mensen ervaring met urgentie aanvragen voor verhuizing ivm gezondheid icm autisme?

Google eens op de site van je gemeente , adres van het huis intikken . Meestal komen dan de aangevraagde vergunningen wel tevoorschijn. Eventueel bij de gemeente melding doen van de behoorlijke overlast . Kun je geen vergunning vinden dan kan het zijn dat ze illegaal aan het verbouwen zijn.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:54

In theorie zou je op deze site alle vergunningen en meldingen voor jouw omgeving moeten kunnen vinden.

https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt

Als ze zo bezig zijn lijkt me dat er in ieder geval een sloopmelding gedaan zou moeten zijn.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Enorme overlast verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:38

Is er geen werkplek waar je rustig kan gaan werken om overdag in ieder geval je huis uit te zijn?
De buren doen niks wat niet mag, het is vervelend voor jou maar verbouwingen horen bij het leven. Ik zou zoeken naar oplossingen dat je weg kan zijn overdag. Als je toch moet werken, weet niet of je voor jezelf werkt bijv? Maar anders toch wat meer naar kantoor gaan?

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 16:41

Ik heb even gekeken, het staat niet op overheid.nl maar ik heb wel een sloopvergunning, omgevingsvergunning en bouwvergunning kunnen vinden. Ik weet dan niet hoe het zit met de container, dixie en keet. Is daar iets aparts voor nodig? En is dat normaal dat dat voor een ander zijn huis staat?

Ik zie trouwens dat ze als sinds mei bezig zijn, was ik nog bescheiden met mijn 3 maanden. :')

Ergens anders werken is helaas niet mogelijk. Ik heb een complexe, niet verplaatsbare setup als designer/illustrator. En ik heb zelf het budget niet om iets aparts te huren. Daarbij komt ook kijken dat ik moeilijk aard op andere plekken en dat juist thuiswerken voor mij en mijn beperking de beste oplossing is en werken mogelijk maakt. Daarom doet het me nu ook zoveel dat dat nu zo lastig gaat.

Ik heb inmiddels volgens mij de makelaar gevonden via een oude bewoner. ik heb eventjes naar hun gemaild of ze meneer informatie kunnen geven of me ergens naar door kunnen sturen.

Ik lees dat veel zeggen dat een urgentie niet mogelijk is. Is dit gebaseerd op ervaring?

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Enorme overlast verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:47

De plaatsing van materialen hangt af van de lokale APV. Maar je kan daarover ook navraag doen bij de gemeente waarin je woont. Je mag namelijk niet zomaar iets op de stoep plaatsen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Enorme overlast verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:51

je krijgt niet eens urgentie als je bijvoorbeeld gaat scheiden en je met je kids een nieuw huis moet zoeken.
Waarom bel je die makelaar niet gewoon, gaat veel sneller dan wachten op een antwoord op je mailtje

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:53

Voor urgentie moet je even bij je gemeente of woningcorporatie informeren. Maar er zijn zoveel mensen die een woning zoeken dat het me stug lijkt dat je voor geluidsoverlast urgentie krijgt, terwijl er mensen zijn die überhaupt geen eigen woning hebben.

Neemt niet weg dat het super vervelend is. Maar probeer idd de aannemer te spreken te krijgen. Overlast van bouwvakkers die staren of die op de stoep luidruchtig praten zijn zaken die hij kan bespreken met z'n personeel.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:56

Ja dat is gebaseerd op ervaring.
Werkgerelateerde ervaring.
Urgentie krijg je tegenwoordig niet zomaar meer. En dat heeft een reden genaamd woning tekort