Nederland: wat te zien/doen/beleven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Nederland: wat te zien/doen/beleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:36

Die mummies ben ik met schoolreis geweest in combinatie met het Eise Eysinga museum in Franker. Beide heel bijzonder. En dan kun je gelijk door naar Harlingen voor een trip Terschelling of Vlieland.
De Eftelling blijft één van mijn favorieten. En het openluchtmuseum in Arnhem is ook mooi en educatief.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Nederland: wat te zien/doen/beleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:55


mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:02

Rondje wandelen in Enkhuizen en het Zuiderzee museum bezoeken.

Radio Kootwijk en omgeving bekijken

Bij bezoek aan den Bosch de sauna devarana niet vergeten

Rondje waddeneilanden, met name de natuur van de kleinste eilanden

Madurodam

Euromast

Kasteel de haar

Prairy
Berichten: 9086
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:47

Paloedie schreef:
BeFunny schreef:
Die Dickens festijn wil ik ook nog heen. Krijg alleen niemand zo gek om mee te gaan. Lijkt me heel erg leuk <3


Prairy schreef:
Ik wil heel graag nog eens naar het Dickens festijn in Deventer, en een keer naar de Slag om Grolle.


Dickens meeting? Ik woon in Deventer, maar ik ben al jaren niet op het Dickens festijn geweest!

Volgend weekend kan ik helaas niet... Maar wie weet volgend jaar. Al doe ik het ook niet zo best in hele grote drukte :=

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:49

Volendam natuurlijk, foto ik klederdracht en wat drinken aan de dijk. Met de boot over naar Marken.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:43

Lijsken schreef:
En ook in het noorden, het Eise Eisenga planetarium. Het oudste nog werkende planetarium ter wereld

https://www.eisinga-planetarium.nl/

Je hebt mijn reactie duidelijk niet gelezen en het was ook al eerder genoemd.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:52

pillow schreef:
Lijsken schreef:
En ook in het noorden, het Eise Eisenga planetarium. Het oudste nog werkende planetarium ter wereld

https://www.eisinga-planetarium.nl/

Je hebt mijn reactie duidelijk niet gelezen en het was ook al eerder genoemd.


Klopt :+

Foaly

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:54

pillow ik zou even terug naar bed gaan en er deze keer wel met het goede been uitstappen :+

TS, wat vind je van musea? Want daarmee kun je ook te kust en te keur gaan, van het Rijks in Amsterdam tot Het Behouden Blik in Uithuizermeeden :D

Fenn

Berichten: 6141
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:58


BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Nederland: wat te zien/doen/beleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:02

Ik sluit me aan bij Fenn.
Ik heb veel NS wandelingen gedaan. Ik loop eigenlijk vooral de natuurwandelingen. Maar er zijn ook wandelingen waar je door stadjes loopt of langs waterlinies en waar je ook langs horeca enzo komt. En tijdens het reizen op station lekkere cappuccino ofzo halen. Dat drink je dan in de trein op je gemak op.

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:04

Vrijwel elke grotere plaats biedt stadswandelingen aan. Haal (maar meestal, koop) de route bij de VVV en gewoon de aanwijzingen volgen. Je leert een hoop en wordt naar plekken geleid waar je ander geheel onwetend langs zou zijn gelopen. We hebben in grote steden zoals Leiden of Delft dit gedaan maar ook bijvoorbeeld in Elburg of Doesburg. Super leuk en leerzaam en onderweg lekker een terrasje pakken of fijn in een knus cafe vertoeven voor de innerlijke mens :D
Als een stad boottours heeft vind ik dat ook altijd super leuk.

Als je met de auto gaat is het leuk om de anwb routes te volgen. Zo zie je een hoop van een bepaalde streek en kun je (vind ik een aanrader) ook onderweg even uitstappen om een plaatsje te bekijken, of mooie uitzichten te zien.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:28

hahahatsjoe schreef:
De markten en kerstmarkten in Vesting Bourtange. Sowieso de gemeente Westerwolde, geweldige natuur.

Dit wilde ik ook benoemen. :j

Verder de bloemencorso in de bollenstreek bekijken.
Kamp Westerbork bezoeken en de radiosterrenwacht er vlakbij.

Brimi_Disa

Berichten: 498
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Nederland: wat te zien/doen/beleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:38

En als je dan toch in Westerwolde bent, kun je ook de stad Groningen mee nemen en een eierbal eten :j

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:48

... er zijn inmiddels complete wandelpaden langs de Hollandse Waterlinie.
Er is bewijs dat wij dankzij deze militaire werken buiten de Eerste Wereldoorlog bleven (Duitse spionnen die aan de keizer meldden 'begin hier niet aan'.)

In de jaren 1990 was het nog zo dat de linies niet op de kaart vermeld stonden. (Militair geheim, landsbelang.)

Het zijn mooie stukjes natuur rond de Linies!

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Re: Nederland: wat te zien/doen/beleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:11

Friese 11 stedentocht fietsen en ook Utrecht heeft een fiets rondje van 11 steden. Echt heel leuk.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:13

Voor wie wellicht in de buurt is: het Woudagemaal in Lemmer uit 1920 is weer 'op stoom' gebracht.

Ik ben er buiten de 'draaidagen' geweest - het grootste nog werkende stoomgemaal ter wereld. Unesco werelderfgoed.

Ooit was het ding vooral een museum en werd er terwille van het onderhoud (als ik het goed zeg) drie keer per jaar een aantal dagen 'gedraaid'.
Op gegeven moment vielen de geplande draaidagen in een uiterst natte periode.
Nu, toen waren de gemaalchef en it Wetterskip het snel eens ('Zullen we uitslaan naar het IJsselmeer?' 'Ja graag!') - sindsdien werkt het gemaal gewoon als het aan de orde is.
Vanaf donderdag is het werkend en wel te bezichtigen.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:30

Niet onderhoud, opleiding en bijscholing van (nieuw) personeel :)

Het Woudagemaal is sowieso gewoon operationeel wanneer nodig, altijd al geweest. Alleen zijn er steeds meer en modernere gemalen bij gekomen die de initiële taak van het Woudagemaal hebben overgenomen en is door moderne techniek niet altijd het grove geweld van het grootste stoomgemaal ter wereld nodig. Echter is er nu in korte tijd zo veel regen gevallen dat het in twee maanden tijd tot twee keer toe onder stoom is gebracht. De waterverplaatsing is enorm, zo'n vier miljoen liter water per minuut.

Ook als er niet daadwerkelijk water doorheen gaat zijn de opleidingsdagen ook heel tof om te bezoeken. Bijzonder mechanisme om in beweging te zien.

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Nederland: wat te zien/doen/beleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:42

In dit topic staan echt leuke dingen om op een briefje te schrijven en in een bak te doen..... En dan 1 keer per maand of in de vakantie een briefje er uit te halen.

Ik de buurt van den Bosch : Heusden
Een heel mooi vestingstadje om eens doorheen te lopen.

Loonse en drunense duinen

Posbank in het heideseizoen

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 01:45

Ben je in Amsterdam, dan is This is Holland een unieke en supergave belevenis. Echt apart!

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Nederland: wat te zien/doen/beleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 03:26

- Museum Naturalis in Leiden (ZH). Sowieso heeft Leiden heel veel musea, van alles wat. Volkenkunde, Lakenhal, Oudheden. Allemaal de moeite waard om te gaan kijken. Combineren kan ook!

- De paarse heides bekijken te voet met een wandeling of te paard met een rit aan het einde van Augustus.

- De waddeneilanden bezoeken. Ze hebben allemaal zo hun eigen bijzonderheden.

- Ben je van de spelletjes, dan is een arcade hal bezoeken (Rotterdam zit dat geloof ik sowieso), indoor minigolf, lasergamen of iets als een escape room erg leuk. Een avondje bowlen en steengrillen vind ik ook echt heel typisch Nederlands, maar reuze leuk als je ervan houdt!

- Iets minder 'leuk', wel indrukwekkend en interessant om te doen: kamp Westerbork bezoeken. Wat ik als kind me kan herinneren is dat ze vanaf daar een soort thema wandelroute terug hadden naar het startpunt wat je kon kiezen ipv de bustocht. Dat had toen het thema planeten en was erg leerzaam. Soort dubbele activiteit werd dat dus. Geschiedenis, wetenschap en een natuurwandeling bij elkaar.

- Een dierentuin bezoeken. Amersfoort is mijn eigen favoriet. Apenheul is ook erg leuk.

- Een weekendje vertoeven in een grotere stad, zoals Maastricht of Eindhoven en daar de locale musea en restaurants bezoeken.

- Slapen in een klein boshuisje midden in de natuur van Nederland.