Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 15:31

Naast dat er ergernissen in het verkeer zijn, zijn er ook hele goede ervaringen.......

Gisteren onderweg met een niet verkeersmak paard. Er kwam een truck langs ons rijden. Een enorme truck, en paard vond het best spannend.

De chauffeur zag ons, reed super langzaam langs ons, maximaliseerde de ruimte tussen paard en truck en paard bleef rustig, kon alles goed bekijken. Paard ontspande zelfs.

Dus, wie het ook was, bedankt <3

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:48

De meeste vrachtwagenchauffeurs die ik onderweg tegen kom zijn echt geweldig, 9/10 remmen af en geven echt goed de ruimte. Onderweg naar de vereniging komen we altijd een aantal verkeersdrempels tegen waar de weg smaller is en je eigenlijk niet met paard en vrachtauto tegelijk overheen kan (ja kan wel, maar is krap en mocht mijn paard wel schrikken kan je nergens heen), dus ik wacht altijd en laat de vrachtauto's en trekkers voor gaan, ook altijd even zwaaien en groeten.

Op dit moment is de berm vreselijk zacht en durf ik mijn paard daar niet echt in neer te zetten, maar met spannend verkeer en tegenliggers bij drempels wil ik hem toch altijd even aan de kant zetten. Meer voor mij dan voor hem, meneer kijkt bijna nergens van op. Maargoed, ik moet eigenlijk met hoe de berm nu is altijd even een oprit hebben om mijn paard op stil te zetten. Heb meerdere chauffeurs gehad die zagen waar ik mee bezig was en genoeg afremden zodat ik echt tijd had om hem goed stil te zetten op een verhard stukje voordat ze langs reden. Heerlijk dat ze zo meedenken, het hoeft totaal niet, maar toch nemen ze net even dat extra stapje.

Het helpt dat het een wat meer boerenweg is waar ik langs rijd, dus veel mensen weten ook gewoon goed hoe ze langs paarden moeten rijden.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 18:11

Hier ook hoor. En ik vind het ook belangrijk om waardering uit te spreken voor mensen die het super doen :)

Hiraeth

Berichten: 3222
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:09

Ik vind mensen sowieso best netjes op de weg de laatste tijd. <3 Als bijbaantje ben ik bezorger van een bepaald bekend maaltijdboxenbedrijf met een H ( _O- ) en ik merk dat mensen eigenlijk best vriendelijk zijn tegenover bestelbusjes/bakwagens.* Mensen laten me voor mijn gevoel toch vaker voor bij weg versmallingen e.d. Alleen ben ik meestal ruim op tijd vanwege de niet al te strakke planning, dus ik laat vaak genoeg mensen alsnog voor als we beide op hetzelfde moment een wegversmalling naderen.

En geen chauffeur, maar ik had vandaag een lieve wandelaar met hond die me zelfs even uit zichzelf ging helpen toen ik een krappe draai moest maken in een Fries dorpje op een doodlopende weg. Het had op zich niet gehoeven, maar ik vind het altijd zo lief als mensen een momentje uit hun dag nemen om het voor een ander wat makkelijker te maken. _/-\o_

* Uiteraard is dat misschien ook deels zelfbescherming omdat bestelbusjes soms aardig hufterig kunnen rijden, maar ik ga vanwege de spirit van dit topic maar even van het goede uit van de mens. :D

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 20:29

That is the spirit <3

Ja, dat valt mij vaker op, ondanks de paar hufters zijn er heel veel mensen die lief zijn en aardig en meedenken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:41

Mijn paard woont aan een smal, doodlopend weggetje, met een paar gewone woonhuizen en wat boerderijen. Met twee auto’s kun je elkaar passeren als je beiden de berm in gaat, maar met de trailer doe ik dat liever niet (zeker niet met de nattigheid van de laatste tijd, en in het donker zie je ook evt kuilen niet).
Het valt me op dat echt veel mensen op dat weggetje goed vooruit kijken en al een halve km van te voren de auto even in een inham of inrit zetten om je er langs te laten als je de trailer achter de auto hebt. Of even wachten met de weg opdraaien als ze uit een erf of zijweg komen.
Omgekeerd ga ik daar ook op die manier aan de kant voor tractoren, vrachtwagens, bestelbussen en auto’s met trailer.

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:01

Ik word altijd blij van zwaaien.
Als ik er tussen mag in een file zwaai ik even als bedankje.
En als ik een bus voor laat gaan of vrachtwagen deruimte geef en de chauffeur zwaait ismijn dag weer goed.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 21:03

Ik ook. Gisteren bij een wegversmalling was er een grote Volvo die mij voorliet (hij was er eerst) en uiteraard heb ik even gezwaaid. Hij zwaaide terug, met een big smile :D ik word daar ook blij van :)

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:14

luuntje schreef:
Ik word altijd blij van zwaaien.
Als ik er tussen mag in een file zwaai ik even als bedankje.
En als ik een bus voor laat gaan of vrachtwagen deruimte geef en de chauffeur zwaait ismijn dag weer goed.

Precies.

Hier draaide laatst een vrachtwagen de weg op. Ik kwam voor hem van rechts en ik kwam er net aangereden. Ik ben ongeveer 100 meter voor zijn draaipunt gestopt en heb even gewacht zodat hij makkelijk die bocht kon maken. Chauffeur helemaal blij aan het zwaaien :+ Het is een kleine moeite en daarmee help je elkaar ook. (en beter voor het humeur :+ )

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:18

Avalanche schreef:
Hier ook hoor. En ik vind het ook belangrijk om waardering uit te spreken voor mensen die het super doen :)

Wat een leuk topic!

Wij wonen buitenaf en lopen met onze hond veel langs 60km weggetjes op weg naar t bos. Echt heel veel mensen remmen netjes af en geven ons de ruimte. Ik bedank altijd en krijg eigenlijk altijd een vriendelijke lach en/of zwaai terug. Heel fijn.

Wat ik zelf graag zou willen? Een soort van 'pop up' bordje aan mijn auto met sorry. Laatst deed ik iets heel onhandigs, dat gebeurd nou eenmaal soms. Ik zag de persoon achter mij mopperen. Snap ik helemaal, zou zo leuk zijn als ik dan een bordje oid met 'sorry, dat was niet de bedoeling!' uit t dak van mijn auto tevoorschijn kon toveren! :D

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 10:28

Ja echt he :D

Ik denk dat iedereen dat doet idd en als je met elkaar blijft communiceren is dat ook helemaal niet erg :)

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:29

Ir111 dat zou wel fijn zijn.
Al zie je soms mensen ook een sorry gebaar maken door hun hand (niet middelvinger) op te steken.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:30

Ja, ik flapper dan ook met mijn handen en roep sorry. Maar weet niet of die boodschap altijd even duidelijk overkomt :')

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:33

Bij mij in de polder kom ik ook altijd zulke lieve vrachtwagenchauffeurs tegen! Een van mijn merries was altijd heel bang voor vrachtwagens, en op smalle dijkweggetjes is dat niet echt handig. We liepen dan ook altijd op rustige tijden als er zo min mogelijk verkeer was (zoals op zondag) maar je ontkomt er toch niet aan er zo nu en dan eentje tegen te komen. Sowieso vind ik dat veel vrachtwagenchauffeurs echt heel erg goed rekening houden met paarden dus iedereen is altijd heel erg rustig en geeft veel ruimte, maar er zijn er zelfs bij die gewoon de motor helemaal uitzetten als ik uitleg gaf over waarom de merrie naast me zo liep te dansen. <3

Ik loop ook altijd als een gek te zwaaien en dankjewel te roepen, want ik waardeer het echt enorm als mensen zo goed rekening met elkaar houden. Op de snelweg is dat nog weleens anders. :')

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 10:35

Ik word zo blij van al die mensen die rekening met elkaar houden. En het zijn er best een heleboel :j het is zo makkelijk om, als je alleen negatieve verhalen hoort, te denken dat iedereen maar vreselijk asociaal is, en in mijn ogen is dat echt helemaal niet zo :)

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:38

Ik zie het altijd wel als mensen heel schuldig zitten te kijken in de auto haha, vaak is ook wel te zien als iets niet expres gaat, heb zelf ook wel mijn domme momenten :')

Wat ik ook heel fijn vond is dat laatst mijn paard een keer schrok en midden op de weg sprong terwijl er een tegenligger aan kwam, en die bleef geduldig wachten tot ik meneertje weer rustig had. Schrikt nooit...tenzij er hoog water staat en dat water gaat rimpelen door de wind. Pas toen ik gebaarde dat diegene er langs kon rijden ging ie heel langzaam stapvoets langs ons. Duurde maar een halve minuut maximaal, maar toch enorm fijn dat zo'n iemand dan toch even wacht

Denk dat het meeste "asociale" gedraag gewoon onwetendheid is. Tuurlijk gaat er af en toe wel iets expres, maar de meeste mensen weten niet beter.
Vrachtwagenchauffeurs zijn zich toch wat meer bewust van hun grote en hoe indrukwekkend zo'n vrachtauto kan overkomen, dus die zijn al snel wat voorzichtiger.

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:56

Ik heb ook goede ervaringen met vrachtwagenchauffeurs. Ook met boeren trouwens! Met mijn paard kom ik veel tractors tegen. Ze is daar op zich niet bang van, maar veel van de weggetjes waarover ik wandel, zijn van die hele smalle landbouwweggetjes met links en rechts een beek. Er is vaak echt geen ruimte om er een paard en tractor tegelijk door te krijgen, de berm is op veel plekken niet-bestaande. Dus als ik een tractor aan zie komen, stap/draaf ik meestal maar alvast naar de eerstvolgende oprit van een akker, anders gaat het niet. Of naar zo’n extra strookje verharding, speciaal aangelegd zodat mensen elkaar daar kunnen passeren. De boeren wachten dan eigenlijk altijd wel tot ik m’n paard netjes opzij geparkeerd heb.

Ik had vroeger trouwens over het algemeen een rothekel aan wielertoeristen, maar een aantal jaar terug was ik met m’n paard aan het wandelen en ze schrok zich opeens te pletter van iets stoms. Dat was in een rustige straat, 2 rijvakken breed, met brede bermen en slechts een paar huizen. Op dat moment was het er natuurlijk niet rustig, van achter me kwam en nogal gehaaste chauffeur in een stationwagen, voor me een groep wielertoeristen, gevolgd door een paar auto’s. Mijn paard schrok, sprong uit de berm de straat op ik galop. Ze was van plan naar huis te rennen geloof ik. Ze mocht dat niet van mij, dus ze begon te steigeren. Op dat punt stonden we zo ongeveer in de groep wielertoeristen. De wielertoerist die op kop reed, zag dat dus allemaal gebeuren. Hij is voorbij m’n paard gefietst (of m’n paard was al voorbij hem gesprongen, geen idee), en hij heeft zijn fiets dwars over de weg geparkeerd en de gehaaste chauffeur die van achter kwam, gestopt. Die was van plan om gewoon voorbij te rijden namelijk. Een paar anderen van de groep, hebben het verkeer langs de andere kant weer stil gelegd voor me. Ik had m’n paard met een kleine minuut weer helemaal kalm, maar ben hen nog altijd dankbaar. (Mijn paard schrikt btw wel vaker, maar meestal kijkt ze even naar het enge en loopt door, dat was echt extreem voor haar. Normaal is ze erg betrouwbaar buiten).

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:23

Onlangs reed ik ‘s ochtends vroeg op een autoweg. Voor mij was er net een vrachtwagen op gereden. Die signaalde naar me terwijl ik er achter reed dat ik kon inhalen. Dat was natuurlijk hartstikke fijn. :D

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Top chauffeurs! Goede ervaringen in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:00

Hier waar ik woon is het merendeel van de chauffeurs ook vrij lief en geduldig.
Altijd heel erg leuk als je merkt dat ze op een voorzichtige manier voorbijrijden, ik bedank ook altijd (als ik mijn handen niet vol heb tenminste).
Ook probeer ik zelf zo hoffelijk mogelijk te zijn en in te schatten om het voor iedereen een beetje vlot te houden. Dus ook op smallere wegen zo goed mogelijk opzij met de honden, ze kort houden en stilstaan.
Is ook veel relaxer rijden of deelnemen in het verkeer en vooral ook, vind ik zelf, veel veiliger zo.
Al dat gedram en gerace werkt flink op de zenuwen en dan gebeuren er ongelukken...

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:16

Ir111 schreef:
[
Wat ik zelf graag zou willen? Een soort van 'pop up' bordje aan mijn auto met sorry. Laatst deed ik iets heel onhandigs, dat gebeurd nou eenmaal soms. Ik zag de persoon achter mij mopperen. Snap ik helemaal, zou zo leuk zijn als ik dan een bordje oid met 'sorry, dat was niet de bedoeling!' uit t dak van mijn auto tevoorschijn kon toveren! :D


Hé ja, of soort neonreclame op je achterruit, ik dacht iets gelijkaardigs toen ik na enkele mislukte pogingen eindelijk kans kreeg om me ergens tussen te "ritsen", had de chauffeur graag bedankt maar het was donker.

Om iemand te bedanken ga ik soms even knipperen met mijn grootlicht, maar met mijn tractor lukt dat niet, omdat daar geen grootlicht op zit, dus dan zit ik even te zwaaien in mijn cabine. Maar tegen een tractor met aanhanger zijn de meesten wel hoffelijker, iets met het recht van de sterkste :9

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:44

hwn schreef:
Hé ja, of soort neonreclame op je achterruit, ik dacht iets gelijkaardigs toen ik na enkele mislukte pogingen eindelijk kans kreeg om me ergens tussen te "ritsen", had de chauffeur graag bedankt maar het was donker.

Ja! Die heb ik ook al een paar keer gefantaseerd! :D