WTF/stomme/ongepaste cadeaus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 18:36

Mijn Shih Tzu is het beste cadeau wat ik mezelf ooit heb gegeven.
Hij is mijn allerbeste vriendje, mijn hartehondje en ondanks dat er hierna geen kortsnuit meer komt heb ik er op een enkel moment na nooit spijt van gehad dat ik hem heb overgenomen. <3
Ik ben overigens nooit bewust voor een Shih Tzu gegaan, ik zocht een leuke herplaatshond van klein/kleine middelmaat formaat welke aan een waslijst van eisen en wensen moest voldoen, onmogelijke missie volgens iedereen maar op de leeftijd na (ik zocht 2 jaar of ouder, hij was ruim 9 maanden) ben ik 100% geslaagd. *\o/*
Mijn andere hond is me ook ontzettend dierbaar maar anders, met de Shih Tzu is het allemaal vanzelfsprekend en makkelijk zegmaar, waar ik met het Keesje niet die vanzelfsprekendheid en dé klik heb.
Puur om het karakter zou ik zo nog tig van mijn Shih Tzu willen hebben, als ik dat in een gezond lijfje kan vinden in een volgende hond heb ik de jackpot te pakken.

Andere zeer geslaagde cadeaus die ik heb gekregen of voor mezelf gekocht (kerst/verjaardag):
Kruik met kruikzak
Huissokken
Slowcooker
Braadpan van aluminium ofzo en in groot formaat.
Wasdroger
Voedseldroger
Wasbare dekbedden
Dvd-speler
Hondenbuggy

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 18:44

Coco4life schreef:
Ik heb ook een keer gehad dat m’n neefjes allerlei cadeautjes kregen voor kerst (denk zes of acht) en ik 1 cadeau. Ik was denk 8,9 of 10. Maar het was wel even rot. Toen hadden we ook nog (we bedoel ik mijn zusjes mijn neefjes en ik) allemaal hetzelfde cadeau gekregen.

Doet me denken aan het jaar dat een vrouw met zoontje bij ons in huis woonden om allerlei redenen.
We deden cadeautjes met kerst, die lagen onder de kerstboom.
Mijn zusje en ik kregen een paar cadeautjes, waaronder ook nuttige als sokken enz. en een speelgoedje.
Het zoontje kreeg een heleboel speelgoed en ook grote dure cadeaus, zulke dure cadeaus hebben wij nooit gehad. Mijn moeder had voor hem ook nog wat gekocht maar wij kregen niks van die vrouw.
Dat voelde heel zuur, de sfeer was al niet fantastisch, dit hielp niet zeg maar.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:09

Mijn schoonouders maken elk jaar met de kerst 250 euro over en dan moeten we zelf cadeaus kopen, inpakken en onder de boom zetten.

Hun eigen cadeaus hebben ze al gekocht, daar moeten we geld voor over maken.

Ik vind dat zo ontzettend ongezellig en onpersoonlijk hè. Echt zo’n zakelijke transactie -O-

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: WTF/stomme/ongepaste cadeaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:22

Oh wauw... Ja, zo krijg je wel wat je zelf echt wil hebben. Maar -O-

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:09

_Reneee schreef:
Mijn schoonouders maken elk jaar met de kerst 250 euro over en dan moeten we zelf cadeaus kopen, inpakken en onder de boom zetten.

Hun eigen cadeaus hebben ze al gekocht, daar moeten we geld voor over maken.

Ik vind dat zo ontzettend ongezellig en onpersoonlijk hè. Echt zo’n zakelijke transactie -O-

Huh. Jullie moeten hun ook betalen? En krijg jij als schoonkind dan ook dat bedrag?

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:55

_Reneee schreef:
Mijn schoonouders maken elk jaar met de kerst 250 euro over en dan moeten we zelf cadeaus kopen, inpakken en onder de boom zetten.

Hun eigen cadeaus hebben ze al gekocht, daar moeten we geld voor over maken.

Ik vind dat zo ontzettend ongezellig en onpersoonlijk hè. Echt zo’n zakelijke transactie -O-

OMG, dat is wel next level triest :')

Wel heel eerlijk en nooit teleurstellingen over de cadeaus, al zou ik dan bewust nog wat foute kadootjes inpakken voor hen :o

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: WTF/stomme/ongepaste cadeaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:04

Binnen mijn (kleine) familie hebben we het hele cadeautjes geven afgeschaft. Al járen.

Ik denk al zeker 20 jaar ofzo.

Geen gedoe met verjaardagen, kerst, Sinterklaas.

Ideaal.

En als ik de verhalen hier zo lees ben ik er zeer blij mee.

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: WTF/stomme/ongepaste cadeaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:00

Over teleurstellende cadeaus gesproken: zojuist kwam deze langs.
Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:19

:') :D

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:48

_Reneee schreef:
Mijn schoonouders maken elk jaar met de kerst 250 euro over en dan moeten we zelf cadeaus kopen, inpakken en onder de boom zetten.

Hun eigen cadeaus hebben ze al gekocht, daar moeten we geld voor over maken.

Ik vind dat zo ontzettend ongezellig en onpersoonlijk hè. Echt zo’n zakelijke transactie -O-


Hier had ik echt voor gepast, gaat toch helemaal nergens meer over

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:19

Tink89 schreef:
LWDaisy schreef:
Oh God, sommige dingen zijn echt te erg voor woorden.

<knip>
Soms heb je nou eenmaal een betere band met iemand. Als je als oma kleinkind 1 elke week 3x ziet, en kleinkind 2 maar 1x in de maand, is het toch gewoon normaal dat de band met kleinkind 1 dieper gaat, en dat daar waarschijnlijk ook iets meer aan wordt uitgegeven? Ik zeg niet dat je daar blij van moet worden, maar als we even eerlijk zijn.. dat is gewoon normaal.. Toch? Ik geef ook meer aan iemand uit waar ik meer een band mee heb, dan aan dat familielid oid dat ik veel minder vaak zie.


Uhm nee. Wat mij betreft echt niet. Het kind kan daar immers helemaal niks aan doen? Misschien woont het verder weg, gaat het naar de bso ipv naar oma uit school ofzo of is er een andere reden? Je gaat toch niet voor je ene kleinkind een heel duur sinterklaascadeau kopen en voor de andere iets spotgoedkoops 'omdat de band beter is'? Ik begrijp hier echt niks van... Mijn moeder heeft zes kleinkinderen en die krijgen allemaal evenveel cadeautjes voor ongeveer een gelijk bedrag. Zowel voor verjaardagen als met sinterklaas. Gelukkig maar _/-\o_


Het kind kan daar inderdaad niet aan doen, het kan inderdaad een eind uit de richting wonen oid, en dat is niet zijn/haar schuld. Maar het heeft wel gevolgen: het zal de familie minder vaak zien, en daardoor zal de band ook minder hecht zijn. Niet zijn/haar schuld, wel een logisch gevolg.
Maar een grootouder was waarschijnlijk niet het beste voorbeeld, dat geef ik meteen toe. Grootouders zijn geneigder met al hun kleinkinderen een goede band te hebben/niet voor te trekken, ongeacht of ze elkaar vaak zien of niet. Er zullen uiteraard uitzonderingen zijn.
Maar bij een "verder" familielid snap ik het wel..

Misschien snap ik het, omdat ik zelf ook meemaak(te)? Ik denk hardop nu.
Ik heb zat familieleden die al jaren niets meer voor mij en mijn broer kopen - en voor een neef of nicht wel. Dat nemen we niet persoonlijk, want zo is het ook niet. Het is gewoon zo dat oom x of tante y veel meer contact, en daardoor ook een diepere band, heeft met nicht a of neef b - en dat is gewoon wat het is, daar hoeft niet meer van gemaakt te worden. Ik snap dat, mijn broer snapt dat - en klaar, meer is er niet aan. Wij hebben er geen probleem mee, nemen het niet als persoonlijk of een belediging, en zien er de logica wel van in. Dat is niet voortrekken, dat is gewoon meer hebben met de ene persoon dan met de andere - meer is er niet aan, meer hoeft er niet van gemaakt te worden. Er zijn mensen bij wie ik veel centraler sta in het leven - en dat zie je ook terug in de cadeau's. Niet eens perse financieel (hoewel vaak wel), maar ook in wàt het cadeau is, doordat er meer contact is.

Maaaarije ik snap dat dat zou wringen bij jou, en voor je dochter zou dat natuurlijk absoluut niet fijn zijn.
Iemand minder vaak zien/een mindere band hebben met iemand is geen excuus om die dan maar gebruikte, niet-werkende troep te geven. Het hoéft ook geen excuus te zijn om aan kind A 100 euro uit te geven met Kerst en aan kind B 10 euro - maar het zou zomaar kunnen, ik zie het zelf ook gebeuren in de wereld, en ja: ik doe het zelf ook. Ik geef ook meer uit aan iemand waar ik closer mee ben. Misschien dat ik het daarom "begrijp". Ik doe dat niet om iemand bewust uit te sluiten, en ik zal ook altijd mijn stinkende best doen om een leuk en persoonlijk cadeau uit te zoeken, ook al heb ik een mindere band met die persoon - maar ja, ik geef meer uit aan het kind van mijn vriendin dan aan het kind van mijn neef. Want het kind van mijn vriendin zie ik véél vaker en daar heb ik daardoor alleen al een diepere band mee. En ja, dan geef ik daar ook meer aan uit. Niet om een ander uit te sluiten, ik koop evengoed cadeau's voor het kind van mijn neef - maar die zijn gewoon iets goedkoper. Ik heb niet bepaald diepe zakken, maar zelfs dan nog zou ik het denk ik zo laten zoals het is. Ik ben Sinterklaas niet, ik ga niet veel geld uitgeven aan iemand waar ik minder mee heb - en ik ben vast niet de enige. Als je een geboortekaartje ontvangt van iemand waar je close mee bent, geef je daar logischerwijs ook meer aan uit dan wanneer zo'n kaartje van een ver familielid dat je 1x per jaar ziet/hoort door de bus valt, toch?

Natuurlijk is het l*llig als zoiets in "bijzijn van" gedaan wordt, als het verschil echt duidelijk zichtbaar is.
Maar je kan imo niet iemand gaan verplichten om x euro meer uit te geven aan jouw cadeau, of aan het cadeau van jouw kind. Ofwel compenseer je dat verschil zelf als het je zo stoort, ofwel ga je daar niet meer heen als je denkt dat het bewust gedaan wordt, ofwel aanvaard je het gewoon.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:35

Hier ook ooit eens een WTF cadeau gekregen. Op ons huwelijk kwam mijn vader en zijn nieuwe vriendin (was de eerste keer dat we ze zagen dus denk dat best wel al mooi was van ons dat ze bij alles mocht zijn. Was midden in corona dus wij hebben voor haar vrienden geschrapt) met lege handen. Zelfs geen kaartje. Iedereen gaf onder het diner de cadeaus en hij brulde luid: Weet je nog toen je 21 werd dat je wat spaargeld hebt gekregen dat wij hadden gespaard voor jou? Dat was jou huwelijkscadeau!

Ik stond met mijn mond vol tanden hem aan te gapen maar goed. Was op zich geen verrassing. Was vooral teleurgesteld dat een kaartje ook al te veel was gevraagd. Maar mijn grootmoeder, die was laaiend. Geen idee wat ze precies heeft gezegd tegen hem, maar de volgende keer dat wij hem zagen kwam hij af: Ik heb het cadeau gevonden voor jullie! Een weekendje weg! Nou, man en ik al helemaal blij! Maar toen kwam het:

- Wij mochten niet weten wanneer. Als ze een goede aanbieding zagen gingen zij ons last minute verwittigen dat we onze koffers moesten pakken. Onze bazen moesten maar niet moeilijk doen en dat maar verstaan dat wij opeens niet kwamen opdagen. Want het moest een echte verrassing zijn.

- Dochter mocht niet mee (toen net 3) Op de vraag of zij dan gingen oppassen was dat ons probleem en moest mijn schoonmoeder daar maar tijd voor maken.

- Honden mochten ook niet mee. Wie daar op ging passen? Nou, we konden toch wel last minute een pension regelen?

- Onze andere dieren (schapen, geiten, pony’s od) Nou, daar moest mijn schoonvader maar voor zorgen en als die dat niet wou dan ‘liet ie zich wel kennen’ en moesten we maar iemand inhuren.

Side note: Wij zaten op dat moment financieel in een erg zware situatie. Waarvan hij op de hoogte was. Pension, dieren laten doen kwam al snel op een €200. Verder moesten we, buiten de overnachting, alles zelf betalen qua eten od (logisch) waar wij simpelweg geen geld voor hadden momenteel, zeker niet met die €200 die wij dan al kwijt gingen zijn. We hebben hier maar vriendelijk voor bedankt want dit konden wij financieel gewoon niet aan en dit ging mijn werksituatie ook zeker niet ten goede komen :')

Ik herinner mij net dat iemand nog riep: Kun je ze niet gewoon een Bongo bon geven of zo dat ze zelf kunnen regelen wanneer het hun uit komt? Maar dat wouden ze niet want dat was niet de bedoeling. Dan was het geen verrassing.
Laatst bijgewerkt door Swifter op 05-12-23 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: WTF/stomme/ongepaste cadeaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:38

Swifter, schan-da-lig. Heb je nog contact met ze?

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Re: WTF/stomme/ongepaste cadeaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:42

Nee, niets meer. Kort daarna is de bom helemaal gebarsten en is er al ruim 2 jaar geen contact. Hij heeft nu wel een kaartje gestuurd tijdens hun laatste vakantie. Dat riep direct zoveel woede op bij mij dat ik deze foto naar mijn man stuurde. Er is natuurlijk veel meer voorgevallen dan dit hoor, maar dit was echt wel een moment dat ik vond dat hij zichzelf nog eens overtrof in hufterigheid :')

Afbeelding

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: WTF/stomme/ongepaste cadeaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:51

Ik voel met je mee, ik had ook zo'n horkvader. Had, want ik heb er al 10 jaar geen contact meer mee :+

Goed eraan gedaan hoor om het contact te verbreken. Aan zulke mensen heb je niks. Alleen altijd jammer als het een van je ouders is.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:39

Wat ik als kind verschrikkelijk vond was dat bijna iedereen op vakantie was tijdens mijn verjaardag, een kaartje kon er met een beetje mazzel nog net vanaf maar daar hield het wel bij op meestal.
Een maand later kwamen diezelfde mensen wel met cadeautjes op de verjaardag van mijn moeders andere dochter en een enkeling zei dan tussen neus en lippen door iets als 'oh ja, jij ook nog gefeliciteerd met je verjaardag he' en nog zeldzamer was het als ik dan alsnog een klein cadeautje kreeg of een kaartje met evt wat geld erin geplakt.
En dan vervolgens raar opkijken dat ik mijn verjaardag niet meer vier of hun überhaupt nog ergens voor uitnodig nu ik volwassen ben. :roll:

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: WTF/stomme/ongepaste cadeaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:26

Dat is ook mooi banketstaaf lor1 |(

Warboel
Berichten: 14686
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:43

lor1_1984 schreef:
Wat ik als kind verschrikkelijk vond was dat bijna iedereen op vakantie was tijdens mijn verjaardag, een kaartje kon er met een beetje mazzel nog net vanaf maar daar hield het wel bij op meestal.
Een maand later kwamen diezelfde mensen wel met cadeautjes op de verjaardag van mijn moeders andere dochter en een enkeling zei dan tussen neus en lippen door iets als 'oh ja, jij ook nog gefeliciteerd met je verjaardag he' en nog zeldzamer was het als ik dan alsnog een klein cadeautje kreeg of een kaartje met evt wat geld erin geplakt.
En dan vervolgens raar opkijken dat ik mijn verjaardag niet meer vier of hun überhaupt nog ergens voor uitnodig nu ik volwassen ben. :roll:


Oh ja zo herkenbaar. Ik ben op 1 december jarig en het was echt altijd gedoe met Sinterklaas. Wilde ik m'n verjaardag vieren in het weekend ervoor of erna, kwam de helft niet omdat ze Sinterklaas vierden. Of dat je neefjes en nichtjes door het hele jaar toffe verjaardagscadeau's én een sinterklaas cadeau kregen en ik dan 1 cadeau wat dan voor m'n verjaardag en Sinterklaas was. Of alleen een chocoladeletter. Wat in hindsight prima is hoor, maar ik was vroeger altijd wel teleurgesteld dat vriendinnetjes en neefjes/nichtjes dan betere cadeaus kregen haha.
Ik heb het denk ik 6 jaar geleden voor het laatste echt gevierd. Doe nu gewoon alleen m'n ouders, schoonouders + oma en m'n beste vriendin uitnodigen voor koffie en taart. Helemaal prima. Geef nu niet echt meer wat om m'n verjaardag. En al helemaal niet om Sinterklaas _O-

Wat banketstaaf zeg Swifter... Ik snap echt niet dat mensen dat kunnen maken richting hun kinderen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:44

Mijn man is ook op 1 dec jarig en heeft precies hetzelfde.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: WTF/stomme/ongepaste cadeaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:48

Ik heb een hekel aan mijn verjaardag vieren, dus dat doe ik -tot groot ongenoegen van mijn vader- al jaren niet meer. :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: WTF/stomme/ongepaste cadeaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:00

Ik ben jarig tussen Sinterklaas en Kerst maar heb daar nooit problemen aan ondervonden.

Sinterklaas vier ik al een aantal jaar niet meer, de laatste keer was met bokkers bij een bokker thuis geloof ik.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:04

Op vakantie gaan als ik jarig ben doen mensen tegenwoordig ook heel graag om de een of andere redenen. Ach ja, dan niet :') heb het maar gevierd met de paar mensen die wel in het land waren.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: WTF/stomme/ongepaste cadeaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:21

Ik ben veelal zelf op vakantie als ik jarig ben _O-
Maar vroeger werd daar wel rekening mee gehouden in onze familie. Zeker toen ik nog klein was. Maar als het midden in de zomervakantie viel werd het gewoon tegen het eind van de vakantie gevierd zodat het niet zo’n probleem was.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:52

Ik ben in augustus jarig, toen ik nog thuis woonde waren we zelf altijd met vakantie :D . Héérlijk. Zodra ik het huis uit was nooit meer mijn verjaardag gevierd, krijg je ook geen wtf cadeaus :)

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:22

Tink89 schreef:
LWDaisy schreef:
Oh God, sommige dingen zijn echt te erg voor woorden.

<knip>
Soms heb je nou eenmaal een betere band met iemand. Als je als oma kleinkind 1 elke week 3x ziet, en kleinkind 2 maar 1x in de maand, is het toch gewoon normaal dat de band met kleinkind 1 dieper gaat, en dat daar waarschijnlijk ook iets meer aan wordt uitgegeven? Ik zeg niet dat je daar blij van moet worden, maar als we even eerlijk zijn.. dat is gewoon normaal.. Toch? Ik geef ook meer aan iemand uit waar ik meer een band mee heb, dan aan dat familielid oid dat ik veel minder vaak zie.


Uhm nee. Wat mij betreft echt niet. Het kind kan daar immers helemaal niks aan doen? Misschien woont het verder weg, gaat het naar de bso ipv naar oma uit school ofzo of is er een andere reden? Je gaat toch niet voor je ene kleinkind een heel duur sinterklaascadeau kopen en voor de andere iets spotgoedkoops 'omdat de band beter is'? Ik begrijp hier echt niks van... Mijn moeder heeft zes kleinkinderen en die krijgen allemaal evenveel cadeautjes voor ongeveer een gelijk bedrag. Zowel voor verjaardagen als met sinterklaas. Gelukkig maar _/-\o_

Helemaal mee eens. Mijn oma deed dit. Mijn nichtjes woonden toevallig in dezelfde plaats en ik niet, waardoor zij oma vaker zagen. En wat werden zij voorgetrokken. Verjaardagen, Sinterklaas, diploma uitreikingen, zij kregen altijd meer en duurdere cadeaus, bij mij kwam ze vaak niet eens opdagen. Het lag er nogal dik bovenop dat mijn zusje en ik de 'mindere' kleinkinderen waren. Ik vond dat echt niet leuk. Uiteindelijk heb ik het contact helemaal verbroken. Had het gevoel dat ze niet om mij gaf.

Als je graag meer/duurdere cadeaus wil geven aan sommige mensen, doe dit dan apart op een ander moment en niet waar de rest ook bij is.