Ik zit eigenlijk nooit meer op bokt, maar beland altijd op het forum als ik met een vraag of dilemma zit hahah. Ik was benieuwd of hier mensen zijn die studeren/gestudeerd hebben aan een conservatorium. Ik speel (klassiek) piano en overweeg om auditie te doen volgend jaar, maar vind het moeilijk om in te schatten of ik ‘goed genoeg’ ben. Mijn vraag is dus: switchen van opleiding of gewoon lekker social work afmaken?
Ik studeer nu social work in Ede, eerstejaars, maar de piano is mijn grootste passie. Allebei mijn ouders zijn ook muzikanten, en hebben aan het conservatorium gestudeerd. Het is er bij mij allemaal met de paplepel ingegoten. Maar goed, ik zou dus zo graag piano studeren aan het conservatorium. Het lijkt me heel mooi om later een eigen lespraktijk te hebben. Ik ben ook bang dat als ik social work afmaak, ik altijd de gedachte in mijn achterhoofd zal hebben; ‘wat als ik wel conservatorium was gaan doen?’. En ik voel zo’n enorme passie voor de piano, het is nu zover gekomen dat ik het gevoel heb dat ik door mijn studie geen tijd meer heb om 4u per dag piano te spelen. Wat ik voorheen, met veel motivatie, wel deed .Ik wil de kans grijpen, maar m’n onzekerheid over mijn spel en talent houdt me toch een beetje tegen. Het conservatorium waar ik geinteresseerd in ben is het Utrechts conservatorium, mocht iemand er bekend mee zijn.
Voor jullie beeldvorming: ik heb 6 jaar ervaring met de piano. Ik ben begonnen als 7-jarige, met een 5-jarige stop toen ik naar de middelbare school ging. In april 2022 heb ik het weer opgepakt. Ik speel onder andere Chopin nocturnes, Beethoven’s 8ste sonate (Pathetique), bekende werken van Debussy, en een prelude van Rachmaninoff. Maar ook Bach, Mozart, Grieg etc.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Waar ligt het niveau? Welke skills heb je écht nodig?