Klimaatstress

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 19:05

*dit is een topic voor mensen met Klimaatstress, niet om te discussiëren over het al dan niet waar zijn van de klimaatcrisis*


Ik heb gestemd en het is nu wachten op de uitslag. In al die jaren dat ik al mag stemmen vind ik dit de spannendste uitslag.
Naar mijn idee is het nu erop of eronder voor het klimaat, en er dreigen partijen de grootste te worden die daarvoor zeer ongunstige partijpunten hebben geformuleerd.

De druk op het klimaat en milieu loopt op en mijn stress ook. Ons klimaat is zó belangrijk en toch lijkt niet iedereen dat in te zien. Het is al 5 over 12, er komen veel mensen in beweging, alleen het is niet genoeg, de politiek en overheid moet mee en dat gebeurt niet.

En ik krijg daar stress van, en meer mensen met mij. Klimaatstress.
Wie herkent dit en hoe gaan jullie ermee om?

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:10

Lees dan vooral het laatste besluit van de EU maar niet.
Ik heb de hoop allang opgegeven. Ik doe mijn best op lokaal politiek niveau, maar het is vechten tegen de bierkaai. Ik lig over ongeveer 30 jaar onder de zoden (of iets eerder) en ik vermoed dat zelfs ik nog serieus last ga krijgen. Laat staan de generatie die nu in de wieg ligt.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:11

Ik heb er ook stress over. In de zin van dat ik bang ben dat het te laat is. Ik doe hard mijn best om aan het milieu te denken maar die grote bedrijven... Soms probeer ik er ook even niet teveel aan te denken, want van je enkel zorgen maken wordt je ook geen beter mens van.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:27

Ik vind dat we zuinig moeten zijn op de wereld. Kleine moeite toch? Maar na het kijken van die docu op netflix met morgan freeman geloof ik er heilig in dat de aarde heel prima voor zichzelf kan zorgen. Er zijn inmiddels 4 massaexstincties (schrijf ik dat zo? :')) geweest van hondderdduizenden jaren lang. Betekend niet dat wij niet zuiniger moeten zijn, mqar ik vertrouw erop dat moeder natuur/aarde ingrijpt. Ik vind de politieke standpunten hierover echt een poppenkast. Een sprookje. Gelukkig hoef ik dan ook niet te stemmen als niet ingezetene.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:42

Ik heb er geen directe stress van.
Mijn vertrouwen in de mensheid als het aankomt op geld en macht is zo niet aanwezig, dat ik geen hoop heb dat het goed komt met de mens(!).

De aarde daarentegen…. die redt zich wel. Die zal zich zonder mensen weer in allerlei prachtige richtingen ontwikkelen.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:05

Nee, dat had ik 20 jaar geleden wel, nu inmiddels niet meer.
Altijd greenpeace gesteund, wwf, op Groenlinks gestemd.

Zelf zoveel mogelijk milieuvriendelijke dingen gedaan, minder plastic, geen water verspillen, wij kiezen nog steeds een energiemaatschappij met gegarandeerde groene stroom uit Nederland, bosgecompenseerd gas.
Zonnepanelen, zoveel mogelijk hergebruik en circulair.

Maar weet je, zolang chemours lozingsvergunningen (met microplastics) blijft krijgen, Tata, Schiphol en noem ze maar op op oude voet blijven doorgaan, word je daar wel moedeloos van.

Mensen die vinden dat ze recht hebben op een vliegvakantie, of vakantie op een cruise-schip.
Hun gazonnetje sproeien en een zwembad in de tuin :=
Kleding kopen bij lage lonen landen met de nodige verontreiniging.

En dan sta ik 80 meter oprit met een brandertje onkruidvrij te maken omdat ik geen gif wil gebruiken.

Klimaatstress? Als er over de simpelste dingen niet word nagedacht door velen.
Ik heb het inmiddels "soort van opgegeven" ga die discussie ook niet meer aan met mensen.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:07

Je kunt er van alles aan doen en van denken, maar feit is dat alles wordt veroorzaakt door de mens en er simpelweg veel te veel mensen over de hele wereld zijn. En daar sluit iedereen zijn ogen voor.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:10

Nee, Eretria, dat is een UO.
Als je dat durft aangeven dan ben je de boeman.

Ik persoonlijk zie dat ook zo hoor...

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:12

Ja ik meld me ook hoor. Soms wel moedeloos en ik vind het erg lastig om steeds de braafste te zijn, dat doe ik dan ook niet altijd en ik voel me daar best schuldig over. En uiteraard ook eens met dat de overheid meer moet doen, maar zij gaan het niet doen en al helemaal niet zolang wij niks doen. Dus toch maar doorgaan en een geluid laten horen denk ik... Maar al die nutteloze vliegreizen, cruises, vleesconsumptie... Vreselijk. We zouden allemaal zoveel meer 'kunnen' doen als iedereen eens een beetje maat zou houden.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 20:14

Eretria schreef:
Je kunt er van alles aan doen en van denken, maar feit is dat alles wordt veroorzaakt door de mens en er simpelweg veel te veel mensen over de hele wereld zijn. En daar sluit iedereen zijn ogen voor.


Uit onderzoek blijkt dit dus heel erg mee te vallen :o de hoeveelheid mensen levert niet de klimaatdruk.
Met name de ongelijke verdeling en ja, daar zijn wij in de eerste wereld schuldig aan. Wij zijn dus ook het grootste deel van de oplossing.

Daarnaast, hoe meer welvaart, hoe minder kinderen. Dus hoe meer we zorgen voor een gelijke verdeling, hoe minder kinderen er ook worden geboren.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:16

Het is denk ik zoals met veel dingen: NIMBY

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:17

Dit is nou typisch juist in iedereens backyard. Ik snap echt niet dat mensen dat niet zien.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 20:23

Sheran schreef:
Dit is nou typisch juist in iedereens backyard. Ik snap echt niet dat mensen dat niet zien.


Nee dat vind ik dus ook zo moeilijk.

Sommige mensen onttrekken zich ook van alle schuld en invloed.
Vind ik lastig.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:25

De rijkste 1% van de wereld veroorzaakt net zo veel uitstoot als 75% van de onderkant.
Dat kleine groepje maakt 16% van de totale emissie uit.
https://www.oxfamamerica.org/press/pres ... -humanity/

Ofwel, eigenlijk is de wereld ongeveer 1% te vol :P
(Een hele specifieke 1% dan)

Daar sta je dan met je fiets ….. het voelt wellicht beter, maar het doet niets.

In de tijd van de zure regen was ik er meer bezorgt over. Inmiddels doe ik gewoon waarvan ik denk dat ik er goed aan doe zodat ik geen enorm slecht geweten heb en verder kan ik er ook niets mee.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:29

Sizzle schreef:
De rijkste 1% van de wereld veroorzaakt net zo veel uitstoot als 75% van de onderkant.
Dat kleine groepje maakt 16% van de totale emissie uit.
https://www.oxfamamerica.org/press/pres ... -humanity/

Daar sta je dan met je fiets ….. het voelt wellicht beter, maar het doet niets.

In de tijd van de zure regen was ik er meer bezorgt over. Inmiddels doe ik gewoon waarvan ik denk dat ik er goed aan doe zodat ik geen enorm slecht geweten heb en verder kan ik er ook niets mee.

Eens.

Ik heb erg weinig energie en ben zo egoïstisch dat ik die energie liever in m’n eigen leven steek.

(En voor de critici, durf er geld op in te zetten dat ik duurzamer leef dan jij. :P )

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:38

Sizzle schreef:
Ik heb er geen directe stress van.
Mijn vertrouwen in de mensheid als het aankomt op geld en macht is zo niet aanwezig, dat ik geen hoop heb dat het goed komt met de mens(!).

De aarde daarentegen…. die redt zich wel. Die zal zich zonder mensen weer in allerlei prachtige richtingen ontwikkelen.

Dit. Erover stressen heeft totaal geen zin. Een oud-collega van mij is omgeslagen naar klimaat"rebel" want ooooohhh het klimaat MOET gered worden en iedereen MOET dat inzien.

Natuurlijk mag je zo'n mening hebben.

Maar het is nou eenmaal zo dat de aarde al eerder klimaatveranderingen heeft ondergaan. De aarde redt zich wel, die zal, ondanks de mensen, een balans vinden. En de individuen en soorten die zich kunnen aanpassen zullen overleven.

Ik vraag mij wel eens af waar dat geklimaatstress vandaan komt. Denk dat 't bij veel mensen een schaamtetrauma is uit de jeugd, waar ze zich niet van bewust zijn maar wat nu een uitweg zoekt :=

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:41

Klimaatstress als in er wakker van liggen heb ik niet, maar ik maak me zeker zorgen over de toekomst. Niet de toekomst van de Aarde, die overleeft het wel. Ik maak me ook geen zorgen meer over de toekomst van de mensheid, die gaan het heel zwaar krijgen en dat hebben ze aan zichzelf te danken. Het is sneu voor de mensen die hun best doen om duurzaam te leven.. maar de mensen die ervoor kiezen te geloven dat er geen klimaatprobleem is, nee, geen medelijden mee.
Wat ik wel verschrikkelijk vind is al het andere leven, alle onschuldige dieren, alle mooie planten, alle biodiversiteit, zoveel moois zal verdwijnen..
En onze eigen toekomst.. die zie ik ook pessimistisch in. Ik ga er vanuit dat wij dat nog gaan meemaken, en we proberen ons dan ook waar mogelijk voor te bereiden met een eigen moestuin, grondwaterput, eigen energievoorziening, zodat we ons hopelijk een beetje beter kunnen redden als oogsten mislukken en het eten nog duurder wordt dan het nu al is.. en als écht de pleuris uitbreekt dan kunnen we hopelijk nog er vandoor met onze boot :Y)

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:43

@Koper: erover stressen heeft ook geen zin, dat had ik voor mezelf lang geleden ook al vastgesteld ;)

Maar je ziet het nu ook met de verkiezingen, hoe fanatiek mensen worden in hun pogingen om anderen te overtuigen. Denk dat je daar meestal het tegendeel mee bereikt.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:47

8nnemiek schreef:
Wat ik wel verschrikkelijk vind is al het andere leven, alle onschuldige dieren, alle mooie planten, alle biodiversiteit, zoveel moois zal verdwijnen..

Dat is ook heel erg naar, en eigenlijk is dit al decennialang geleden begonnen, met de mechanisatie van de landbouw en de bio-industrie. Klimaatverandering heeft ook dit effect, maar is zeker niet de enige oorzaak. Het is steeds de mens die zichzelf te belangrijk vindt en dat daar allerlei soorten voor moeten wijken, of dat het klimaat verandert waardoor er soorten uitsterven, dat is dezelfde oorzaak met hetzelfde resultaat, alleen dan de ene met een klimaatverandering als tussenstapje.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:48

8nnemiek schreef:
Klimaatstress als in er wakker van liggen heb ik niet, maar ik maak me zeker zorgen over de toekomst. Niet de toekomst van de Aarde, die overleeft het wel. Ik maak me ook geen zorgen meer over de toekomst van de mensheid, die gaan het heel zwaar krijgen en dat hebben ze aan zichzelf te danken. Het is sneu voor de mensen die hun best doen om duurzaam te leven.. maar de mensen die ervoor kiezen te geloven dat er geen klimaatprobleem is, nee, geen medelijden mee.
Wat ik wel verschrikkelijk vind is al het andere leven, alle onschuldige dieren, alle mooie planten, alle biodiversiteit, zoveel moois zal verdwijnen..
En onze eigen toekomst.. die zie ik ook pessimistisch in. Ik ga er vanuit dat wij dat nog gaan meemaken, en we proberen ons dan ook waar mogelijk voor te bereiden met een eigen moestuin, grondwaterput, eigen energievoorziening, zodat we ons hopelijk een beetje beter kunnen redden als oogsten mislukken en het eten nog duurder wordt dan het nu al is.. en als écht de pleuris uitbreekt dan kunnen we hopelijk nog er vandoor met onze boot :Y)


Dit inderdaad. Er gaat zoveel moois verloren. En ons eigen leven (als dat blijkbaar toch het belangrijkste is) wordt er ook niet beter of mooier op. Alleen maar omdat we ons een nogal verwende levensstijl hebben aangemeten. Een grote hete asfaltbak is ook niet waar ik persoonlijk de rest van mijn leven wil wonen.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:49

Sansevieria schreef:
Maar je ziet het nu ook met de verkiezingen, hoe fanatiek mensen worden in hun pogingen om anderen te overtuigen. Denk dat je daar meestal het tegendeel mee bereikt.

Dit is dus ook precies wat mijn "rebelse" oud-collega bereikt: ik vind haar een fijn wijf maar het klimaatgedram neemt helaas wat de overhand.

Vwb de verkiezingen ben ik de afgelopen week niet op mijn socials geweest, denk dat ik vrijdag, als de gemoederen hopelijk wat bedaard zijn, eens voorzichtig een kijkje ga nemen :=

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:56

In plaats van proberen klimaatverandering te stoppen of zelfs terug te draaien, denk ik dat het zinvoller is ons af te vragen hoe we met de gevolgen omgaan. Om het te stoppen zou de hele wereld samen moeten gaan werken. Gaat niet gebeuren. Het is beter te accepteren dat het klimaat nu eenmaal verandert. De zeespiegel stijgt, het weer wordt extremer, dieren sterven uit. Hoe zorgen we ervoor dat we de impact hiervan aankunnen?

Maatregelen omtrent het klimaat zorgen ervoor dat wij én de natuur iets meer tijd hebben om ons aan te passen, dus die juich ik zeker toe. Alle kleine beetjes helpen. Heel mooi als de Noordpool 5 jaar later ijsvrij is, wellicht is dat net genoeg voor ijsberen om zich aan te passen aan het leven op het land en sterven ze daardoor niet uit. Wel moeten we de natuur dan de ruimte geven om zich aan te passen. Meer en grotere beschermde gebieden dus.

Ik heb op een groene partij gestemd, heb groene stroom, heb geen auto en koop bijna nooit wat nieuws. Maar ik ga niet tot het gaatje. Mijn naaste familie aan de andere kant van de oceaan wil ik af en toe zien en alles biologisch kan ik niet betalen. En zo zal dat voor meer mensen zijn. Niet iedereen heeft de (financiële) ruimte om iets aan het klimaat te doen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:58

In het „ideale geval“ gaat de mensheid samen met een redelijke portie radioactieve straling ten gronde en dan gaat na een bepaalde tijd de evolutie op extra volle toeren _O-

Die diversiteit is zo weer terug als wij weg zijn.
Zoals mijn dochter ooit zei: als de mensen uitgestorven zijn, dan komen de eenhoorns :D

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:16

Koper schreef:
8nnemiek schreef:
Wat ik wel verschrikkelijk vind is al het andere leven, alle onschuldige dieren, alle mooie planten, alle biodiversiteit, zoveel moois zal verdwijnen..

Dat is ook heel erg naar, en eigenlijk is dit al decennialang geleden begonnen, met de mechanisatie van de landbouw en de bio-industrie. Klimaatverandering heeft ook dit effect, maar is zeker niet de enige oorzaak. Het is steeds de mens die zichzelf te belangrijk vindt en dat daar allerlei soorten voor moeten wijken, of dat het klimaat verandert waardoor er soorten uitsterven, dat is dezelfde oorzaak met hetzelfde resultaat, alleen dan de ene met een klimaatverandering als tussenstapje.

Precies. Die uitstervingsgolf is al voor de industriële revolutie begonnen. Denk aan de dodo bijvoorbeeld. En zo zijn er nog veel meer. Jacht en destructie van leefgebieden is een groot probleem, net als vervuiling. Veel soorten staan hierdoor al zwaar onder druk. Klimaatverandering is dan gewoon het laatste zetje. Daarom zijn grote beschermde gebieden zo belangrijk. Een kleine, afgezonderde populatie heeft de genetische diversiteit niet om zich aan te passen en ze kunnen niet wegtrekken bij droogte bijvoorbeeld.


Sizzle schreef:
In het „ideale geval“ gaat de mensheid samen met een redelijke portie radioactieve straling ten gronde en dan gaat na een bepaalde tijd de evolutie op extra volle toeren _O-

Dit zie je in Chernobyl gebeuren. Volledig overgenomen door de natuur, maar komen er komen wel heel veel gendefecten voor (voor mensen wordt het niet veilig geacht, waarom zou het voor dieren dan geen probleem zijn?). Dat kan negatief uitpakken in het geval van misvormde jongen en kanker, maar soms ook positief. De hele evolutie bestaat tenslotte uit genetische mutaties.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:21

Picopico: de dodo is bij mijn weten door de mens uitgeroeid (overbejaging). Maar dat even terzijde.