Wanneer is een vriendschap “toxisch”?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Wanneer is een vriendschap “toxisch”?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 14:39

Goeie titel hè, ik weet even niet hoe ik het anders moet beschrijven.

Ik heb een collegaatje, paar jaar jonger dan ik (zij is 23 en ik ben 26). We doen samen de opleiding en studeren samen af, dus zijn daarin vrij close. Toch, wantrouw ik haar, mijn gevoel is niet oké en kan mij niet openstellen naar haar. Ik vraag mij af of het deze vriendschap wel waard is… Is deze vriendschap toxisch? Hoe kap je iets af? Ik vind het altijd lastig om dingen bespreekbaar te maken.

Paar dingen die in 3-4 jaar gebeurt zijn:
- Ze heeft mij laten vallen op een bedrijfsfeest terwijl ik bij haar zou slapen, ik was niet bekend in de omgeving en ze liet mij alleen. Daarna ruzie gehad (iets met alcohol :+ ). Uitgepraat en weer doorgegaan.
- Als ze iemand “populairder” vind dan is ze gelijk all in voor diegene, ik ben geen popi jopi en hoef dit ook niet, ben ik veels te nuchter voor. Kortom ze laat je dan vallen en alle aandacht gaat naar die ene persoon.
- Ze is opvliegend: maar, nooit is iets haar fout en ze zou het nooit toegegeven.
- Alles draait om haar, mijn problemen boeien niet ze zal het altijd zwaarder hebben.

Vandaag even klaar mee. Kreeg een appje van haar dat ze iets voor mij had geregeld op werk qua planning en ze zei letterlijk: “Jij zou mij zo dankbaar moeten zijn hè wat ik allemaal voor je doe”. Uuh een wijziging in de planning waar ik niet om gevraagd heb, dus heb bedankt maar wel gezegd van joh had niet gehoeven en kan zelf dingen wel regelen als het moet (ik ben geen klein kind). Vervolgens gaat ze nu helemaal te keer dat ik ondankbaar ben, haar niet waardeer en een hele preek.

Hoe kap je een vriendschap af? Hoe kan ik dat goed overbrengen zonder al teveel gezeik? Ze overdrijft heel erg met alles, maakt van elke mug een olifant… wil het netjes houden vanuit mijn kant. Ik ben communicatief niet te sterk..

Balou_k

Re: Wanneer is een vriendschap “toxisch”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:43

‘Goh X, er zit mij al een tijd iets dwars, ik heb het gevoel dat onze vriendschap niet meer zoals het voorheen is geweest. Ik merk ook bij mezelf dat ik me er niet (altijd) meer fijn bij voel en zou het fijner vinden als collega’s verder te gaan.’

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:45

Ik ben hier heel makkelijk in en zou gewoon zeggen dat je je niet fijn meer voelt bij de vriendschap en dat je graag wat afstand neemt en het verder gewoon professioneel wilt houden. Als ze doorvraagt waarom kun je haar je redenen geven.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:50

Ja eens met bovenstaand, altijd lastig natuurlijk, zeker als iemand wel flink gebekt is en je je gemakkelijk laat overrompelen. Probeer het zakelijk te houden, en blijf vooral bij je standpunt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:54

Is helemaal niet lastig. Jullie zijn collega's, ga je zo gedragen. Zeg, hoi, dag en bedankt en laat het daarbij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:55

Ik zou de confrontatie ook niet aangaan maar het voortaan zakelijk houden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:00

en mocht je het gesprek aangaan dan het bij jezelf houden en vooral de eer aan jezelf houden.

Heb je datgene dat ze voor je geregeld heeft ook weer terug gedraaid?
Dan zou mijn eerste aktie geweest zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:30

Oskarrino schreef:
Goeie titel hè, ik weet even niet hoe ik het anders moet beschrijven.

Ik heb een collegaatje, paar jaar jonger dan ik (zij is 23 en ik ben 26). We doen samen de opleiding en studeren samen af, dus zijn daarin vrij close. Toch, wantrouw ik haar, mijn gevoel is niet oké en kan mij niet openstellen naar haar. Ik vraag mij af of het deze vriendschap wel waard is… Is deze vriendschap toxisch? Hoe kap je iets af? Ik vind het altijd lastig om dingen bespreekbaar te maken.

Paar dingen die in 3-4 jaar gebeurt zijn:
- Ze heeft mij laten vallen op een bedrijfsfeest terwijl ik bij haar zou slapen, ik was niet bekend in de omgeving en ze liet mij alleen. Daarna ruzie gehad (iets met alcohol :+ ). Uitgepraat en weer doorgegaan.
- Als ze iemand “populairder” vind dan is ze gelijk all in voor diegene, ik ben geen popi jopi en hoef dit ook niet, ben ik veels te nuchter voor. Kortom ze laat je dan vallen en alle aandacht gaat naar die ene persoon.
- Ze is opvliegend: maar, nooit is iets haar fout en ze zou het nooit toegegeven.
- Alles draait om haar, mijn problemen boeien niet ze zal het altijd zwaarder hebben.

Vandaag even klaar mee. Kreeg een appje van haar dat ze iets voor mij had geregeld op werk qua planning en ze zei letterlijk: “Jij zou mij zo dankbaar moeten zijn hè wat ik allemaal voor je doe”. Uuh een wijziging in de planning waar ik niet om gevraagd heb, dus heb bedankt maar wel gezegd van joh had niet gehoeven en kan zelf dingen wel regelen als het moet (ik ben geen klein kind). Vervolgens gaat ze nu helemaal te keer dat ik ondankbaar ben, haar niet waardeer en een hele preek.

Hoe kap je een vriendschap af? Hoe kan ik dat goed overbrengen zonder al teveel gezeik? Ze overdrijft heel erg met alles, maakt van elke mug een olifant… wil het netjes houden vanuit mijn kant. Ik ben communicatief niet te sterk..

Je kunt bijvoorbeeld dit doen:

De boel opengooien en eerlijk zeggen wat je van haar gedrag denkt en vind. Dit biedt een opening om te praten en eventueel nog een betere doorstart te maken.

Of je laat het contact doodbloeden. Gewoon nog maar sporadisch reageren op berichten en niet meer afspreken, andere mensen opzoeken etc.

Of je stuurt een bericht dat je de vriendschap wilt verbreken met of zonder redenen en blokkeert daarna al het contact.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:35

Ik zou op kleinere schaal gaan oefenen met aangeven van je grenzen. ‘Nee ik ben niet dankbaar, hier heb ik niet om gevraagd, volgende keer graag vooraf overleg’. En dan steeds wat meer ruimte pakken. Aardige kans dat haar dit niet bevalt en de vriendschap minder wordt maar dat vind je vermoedelijk niet zo heel erg

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:12

Ik vind het niet klinken alsof zij op dit moment iets toevoegt aan jouw leven met zoveel negativiteit. Ik lees niks over wat je nou wel leuk en gezellig aan haar vind en zou de vriendschap daarom ook laten verwateren. Gezien het om een collega gaat zou ik het vanaf nu zakelijk houden. Niet meer ingaan op privé afspraken buiten werk om en zelf ook niks meer voorstellen, en niet-werkinhoudelijk kletsen tot een minimum beperken. Als ze vraagt waarom kan je het ook gewoon vaag houden, bijvoorbeeld dat je te druk bent met andere dingen of dat jullie als personen wat teveel uiteenlopen voor een echte vriendschap. Confrontatie zou ik zelf niet echt aangaan gezien het om een collega gaat, als communicatief zwakker persoon tegen iemand die blijkbaar goed en hard van zich af kan bijten kan daar alleen maar gedonder van komen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:16

Denk makkelijk dan gezegd omdat de ts studiegenoot is , dus ik neem aan ook samen in dezelfde klas zitten en op hetzelfde werk. Dat kan het wel een stuk ingewikkelder maken en ook invloed hebben op de gehele werksfeer en soms zelfs op een geheel team.

Maar moet geen reden zijn om een vriendschap niet te kunnen verbreken.

Je zou het ook wat meer stappen terug kunnen doen langzamerhand. En het uiteindelijk weer houden op klasgenoten/collega's. Maar laat niet over je heen lopen je eigen gevoel is nog steeds het belangrijkste en ook dar je voor je zelf kiest.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:19

Jullie zijn collega's.
Dus zou gewoon zeggen dat je het daar ook bij wilt houden en dat je buiten werk om geen behoefte hebt om contact met haar te hebben.

Kan me voorstellen dat als het buiten werk om het niet lekker loopt, dat je dat ook meeneemt naar je werk.
Zou het lekker bij collega's houden. En mocht ze je wel buitenwerk om appen, gewoon niet reageren.
En als ze je op werk aanspreekt gewoon zeggen dat je alleen werk gerelateerde appjes beantwoord onder werktijd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:56

Blijf bij jezelf, en het is een collega, meer niet. Je hoeft niet over je te laten lopen of dankbaar te zijn als ze wat voor je doet. Dat heeft ze niet vooraf overlegd met jou. Als het je uitkomt; prima, merci voor de collegialiteit. En zo niet dan gewoon zeggen dat je dat zelf ook wel kunt.
Wat Maflinger zegt;
Citaat:
Jullie zijn collega's, ga je zo gedragen.
Zeg, hoi, dag en bedankt en laat het daarbij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:12

Volgens mij hoef je niks af te kappen, maar kan je gewoon vriendelijk blijven terwijl je een stapje terug doet en het een beetje laat verwateren tot gewoon collega's zijn? Of zijn er "vriendendingen" die je normaal doet, die je af wilt kappen en waarvan je dan echt moet zeggen dat je die niet meer wil? Zoals samen naar werk / cursus rijden ofzo...?