Tegemoetkoming energie DUO

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Tegemoetkoming energie DUO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 05:31

Oké ik moet dit even van mij afschrijven na een telefoontje van DUO.. te verbaasd eigenlijk over wat ik net gehoord heb.

Ik vond het eigenlijk al te bizar dat ik, als student zijnde, niet in aanmerking kom voor reguliere energietoeslag. Puur omdat ik student ben, maar daarvoor in de plaats in aanmerking kan komen van een tegemoetkoming van DUO van €400,-

Wat achtergrond info: ik woon op mijzelf, eigen adres, eigen energiecontract van 270€ pm dus op dit moment komt mijn verwarming niet hoger dan 15 graden. Ik ben daarnaast master geneeskunde student, met helaas wat uitloop door medische redenen.
Mijn coschap kost minimaal 45 uur per week en daar krijg ik een vergoeding voor van nog geen eens 5€ PER DAG.
Door mijn uitloop heb ik niet genoeg studentenreisproduct maanden over en met mijn coschappen kan ik in heel veel verschillende ziekenhuizen door de regio geplaatst worden.
Op dit moment zit ik in ziekenhuis dat redelijk dichtbij met auto zit, daarom heb ik besloten om deze 2 maanden niet te lenen en geen studentenov te gebruiken zodat ik die later kan gebruiken(want als je leent verbruik je automatisch ook maand OV, dit staat gekoppeld). Ik heb tussendoor gelukkig keihard gewerkt dat ik beetje spaarcentjes heb om dit te kunnen doen..

Nu zijn de regels bekend geworden voor de energie tegemoetkoming. En aan alle voldoe ik… Behalve dat ik in de maand oktober niet geleend heb van DUO. Je hoort het goed, ik MOET een lening bij DUO aangaan om hiervoor in aanmerking te komen. Nu mag ik met terugwerkende kracht die lening aanvragen, MAAR dan verbruik ik een maand studentenov die ik niet heb kunnen gebruiken…

Het voelt even zo oneerlijk, ik doe zo mijn best om de eindjes aan elkaar te knopen. Die 400€ was daarbij zo welkom (en dan besef dat ik eigenlijk al genaaid word dat het maar 400 is ipv 1300 voor rest van Nederland die ervoor in aanmerking komt). Weet iemand waar je dit kan aanvechten? Duo verschuild zich achter de overheid…

future_vet

Re: Tegemoetkoming energie DUO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 07:08

Ik kan je maar een tip geven: laat het rusten, aanvechten gaat niet lukken. Zij verzinnen de regels en daar heb je het mee te doen.
Het is bijna coulant dat je dus met terugwerkende kracht mag lenen.

Ik heb 7 jaar geleden strijd gehad.
Ooit had mijn broer een aanvullende beurs aangevraagd: kreeg hij niet want voldoende inkomen ouders. Zelfs met het mooie bericht dat mijn ouders wel even €250 per kind zou moeten kunnen spenderen.
Ze hadden alleen 2 fouten in hun informatie: er was ook nog een studerende zus in huis, en mijn moeder is overleden.

Pas na 3 jaar toen ik ging studeren en de stoute schoenen aan trok van opnieuw de aanvullende beurs aanvragen kwam dit naar boven. Die 3 jaar daarvoor waarbij m’n broer wel degelijk recht had gehad heeft hij nooit meer gekregen. Want ja hij had het niet aangevraagd met de juiste info.
Mijn zus was toen 23 dus haar bestaan was al enige tijd bekend bij de overheid, net als het overlijden van onze moeder 15 jaar geleden, dus heel vreemd dat er twee personen ontbraken.
Ik moest met bewijs komen dat m’n moeder inderdaad onder de grond lag en dat er dus geen tweede ouder kon zijn (in het buitenland) die geld kon geven.

Nooit excuses, nooit gecompenseerd.
Ze reageerde op een gegeven moment gewoon niet meer op m’n mails. Telefonisch konden ze niks doen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:02

Wat vervelend ts.
Ik zie dat je om medische redenen vertraging hebt opgelopen. Soms kan je dan aanspraak maken op ‘potjes’, zoals een jaar extra stufi of een tegemoetkoming vanuit de gemeente.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 16:01

ievie schreef:
Wat vervelend ts.
Ik zie dat je om medische redenen vertraging hebt opgelopen. Soms kan je dan aanspraak maken op ‘potjes’, zoals een jaar extra stufi of een tegemoetkoming vanuit de gemeente.

Helaas heeft de universiteit steken laten vallen waardoor ik daarvoor niet in aanmerking meer kom :(

De gemeente tegemoetkoming kom ik naar mijn weten juist niet voor in aanmerking ivm student zijn

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:13

Voor het DUO moet je recht hebben op een aanvullende beurs.
Dus niet de lening die je terug moet betalen, maar de "gratis" aanvullende beurs als je ouders weinig inkomen hebben.
Ik neem aan dat als je recht had op een aanvullende beurs je deze wel had aangevraagd?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 16:30

Brainless schreef:
Voor het DUO moet je recht hebben op een aanvullende beurs.
Dus niet de lening die je terug moet betalen, maar de "gratis" aanvullende beurs als je ouders weinig inkomen hebben.
Ik neem aan dat als je recht had op een aanvullende beurs je deze wel had aangevraagd?

Ik had toen ik recht had op een beurs ook een aanvullende beurs dat was alleen echter voor bachelor en val ik sinds de master in leenstelsel :) ik val dus in de tweede categorie (ook bevestigd door duo dat ik wel voldoe aan de eerste 2 eisen van 2de categorie)
https://duo.nl/particulier/tegemoetkomi ... kosten.jsp