Lijm op houten tafel: hoe wegkrijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Lijm op houten tafel: hoe wegkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 16:11

Iemand heeft zonder mijn geoliede houten tafel af te dekken zitten rommelen met vloeibare lijm (doorzichtig). Iemand een idee hoe ik kan proberen om die lijmdruppels en -vegen er weer af te krijgen? -O-

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:12

aceton helpt altijd met verwijderen van lijm

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:16

Het ligt er aan wat voor lijm het is, maar waarschijnlijk krijg je dat het beste eraf door de dikke klodders met een mesje/beitel/schraper eraf te steken (zonder in het hout te krassen/steken) en het laatste restje schuren met heel fijn schuurpapier. En dan weer oliën met dezelfde olie waar de rest van de tafel mee behandeld is.

Ik zou niet met chemicaliën werken, dat geeft vlekken in het hout.

ElCamino

Re: Lijm op houten tafel: hoe wegkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:27

maar aceton geeft vlekken op hout denk ik.........

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:31

Met een föhn opwarmen en wegvegen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:33

Ik zou ook eerst proberen met een föhn en een keukenpapiertje om te kijken of de lijm oplost en in het papier trekt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:35

Thats_Me schreef:
Ik zou ook eerst proberen met een föhn en een keukenpapiertje om te kijken of de lijm oplost en in het papier trekt.

Dit, of de föhn vervangen voor je strijkbout en er dan bakpapier onder leggen :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 18:25

Oh, die föhn is inderdaad een goed idee, dat valt te proberen. :j

8nnemiek schreef:
Het ligt er aan wat voor lijm het is, maar waarschijnlijk krijg je dat het beste eraf door de dikke klodders met een mesje/beitel/schraper eraf te steken (zonder in het hout te krassen/steken) en het laatste restje schuren met heel fijn schuurpapier. En dan weer oliën met dezelfde olie waar de rest van de tafel mee behandeld is.

Denk je dat die plekjes er dan nadien hetzelfde uitzien als de tafel? De olie heb ik wel; ik heb de tafel een jaar geleden geschuurd en geolied.

Bij afschrapen ben ik toch bang voor krasjes in het hout, en bij chemikaliën voor vlekken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:18

Als het een massief houten tafel is, dus geen fineer, dan moet het er na het schuren + oliën inderdaad hetzelfde uit zien (mits de lijm niet te diep in het hout is getrokken natuurlijk).
Ik heb zelf een massief eikenhouten tafel waar ik al meerdere keren kleine vlekjes uit heb geschuurd.
Voordat je eraan zou beginnen kun je eventueel eerst aan de onderkant een klein beetje schuren, zien hoe het hout er dan uit ziet, en dan wat olie erop. Dan kun je kijken of het werkt.
Schuren werkt wel het beste als je de lijm eerst bijna tot op het hout eraf kan snijden/schrapen. Anders is het lastig om het echt mooi vlak te krijgen en schuur je snel het hout rondom de lijm weg.

De föhn zou ik inderdaad eerst proberen, dat kan sowieso geen kwaad (als je hem niet té warm zet, zou zonde zijn als het hout verkleurd door de warmte), maar veel lijmsoorten reageren niet op warmte helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:36

Ik verwijder plakband/taperesten met olie. Geen idee of dat zou werken met opgedroogde lijm, maar het is het proberen waard. Al weet ik niet of de olie invloed heeft op de kleur van de tafel.

Afkrabben, schuren en olieën is ook een heel goede optie.

(Welke kneus gaat zitten knutselen zonder mat/kleed op de tafel := ?)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 15:09

Aan iedereen bedankt voor alle tips. Het was vloeibare kinder-knutsel-lijm en hebben het er gewoon met goed heet water en een drupje afwasmiddel weer af gekregen! *\o/*

Zal niet met elke lijmsoort lukken waarschijnlijk, dus jullie tips ga ik onthouden voor het volgend ongelukje.

@8nnemiek: Ja, het is een massief houten tafel, dus jouw methode ga ik zeker nog wel eens gebruiken bij een volgend ongelukje. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:27

Ah wat fijn dat het gelukt is met water :D

Dat is wel het voordeel van een geoliede tafel in combinatie met lijm op waterbasis. Olie stoot water af, dus dan trekt het er niet zomaar in.