Jouw kinderen en de "stieffamilie"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Jouw kinderen en de "stieffamilie"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 11:20

Ik ben even benieuwd hoe dit in het leven van de bokkers verloopt: sinds een goeie 2 jaar heb ik na een turbulent huwelijk een fijne relatie. We wonen op een uurtje rijden van elkaar, hebben beide 2 kids, dus het is latten en dat blijft het voorlopig. Die van mij zijn 15 en 17, die van hem 11 en 14.

Mijn kinderen vinden mijn nieuwe partner leuk, zien hem af en toe en af en toe doen we met zijn zessen wat leuks, wat best goed verloopt. Dat is al heel wat vind ik, gezien mijn kinderen aardig wat voor de kiezen hebben gehad en bijzonder sceptisch tegen het fenomeen "mama heeft een nieuwe vriend" stonden zal ik maar zeggen. Zijn kinderen zijn op het oog vrij soepel door de scheiding heen gerold en staan -heel lief- heel spontaan en open tegenover de nieuwe partners van hun ouders en alles wat daarbij komt kijken.

En nu wordt het kerst en mijn vriend zou graag met zijn kinderen daarbij aanwezig zijn, maar dat zien mijn kinderen eigenlijk niet zitten. Die willen dat graag nog in hun eigen neefjes- en nichtjes bubbel vieren, en hebben er bijvoorbeeld ook totaal geen behoefte aan om bij de familie van mijn vriend aan te sluiten. Dat hij er alleen is vinden ze overigens geen probleem. Zijn kinderen lijkt dat weer helemaal geweldig, die willen eigenlijk wel graag de kerst bij ons meevieren.

2 heel verschillende belevingen dus en ik begrijp beide kanten. Mijn vriend vindt dat op zijn beurt wel weer lastig, want die heeft eigenlijk het gevoel dat ze niet welkom zijn. Dus nou ben ik eigenlijk benieuwd hoe dat bij jullie ging bij jou en je nieuwe partner en familie. Mixte alles helemaal happy door elkaar, hield je het allemaal apart met feestjes en partijen of was het er tussenin? Ik denk overigens zelf dat er geen standaard voor is, en zou er zelf geen moeite mee hebben als het andersom zou zijn, maar vind het voor mijn vriend wel lastig dat hij zich zo voelt.

Hutcherson

Re: Jouw kinderen en de "stieffamilie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:35

Ik denk dat jouw kinderen gewoon nog niet helemaal comfy zijn met de kinderen van je vriend en zeker niet met diens familie (= vreemd voor ze denk ik?)
Als zijn kinderen het wel leuk vinden om met jullie mee te vieren dan doe je dat toch gezellig? Des te meer tijd kunnen de vier kinderen met elkaar een band opbouwen en als je dan slim bent laat je ze volgend jaar rustig aan kennismaken met de nieuwe fam en kunnen ze volgend jaar ook daar aanschuiven aan de gourmet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:43

Ik ben de stiefkant, ik heb zelf geen kinderen.

Eerste jaar zijn de kinderen van mijn partner (toen 9 en 12) volgens mij 1 dag mee geweest met hun moeder naar die kant van de familie en 1 dag met hun moeder bij ons geweest, waarbij opa en oma van mijn partners kant er ook waren (dat hun moeder erbij was, is niet heel standaard, geloof ik, maar hier werkte dat altijd prima).
De kerstdag dat de kinderen met hun moeder mee waren naar de andere kant van de familie, waren wij samen bij mijn familie.

Pas 1 of 2 jaar later hadden wij en mijn familie en de kinderen en ouders van mijn man en de moeder van de kinderen allemaal tegelijk bij ons met kerst (en hadden wij nog 1 kertdag om samen door te brengen zonder kinderen en andere familie).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 12:12

Hutcherson schreef:
Ik denk dat jouw kinderen gewoon nog niet helemaal comfy zijn met de kinderen van je vriend en zeker niet met diens familie (= vreemd voor ze denk ik?)
Als zijn kinderen het wel leuk vinden om met jullie mee te vieren dan doe je dat toch gezellig? Des te meer tijd kunnen de vier kinderen met elkaar een band opbouwen en als je dan slim bent laat je ze volgend jaar rustig aan kennismaken met de nieuwe fam en kunnen ze volgend jaar ook daar aanschuiven aan de gourmet.

Ja, zijn kinderen vinden dat reuze leuk, maar die van mij willen graag "exclusief" met onze familie vieren, dus zonder de kinderen van mijn vriend :o Tussen de 4 kinderen gaat het best goed, maar ze vinden het dus lastig wanneer die kinderen erbij zijn als zij met hun neefjes en nichtjes zijn. Ik denk ook dat het tijd nodig heeft, maar mijn kinderen voelen dat dus veel sterker dan die van hem.

Marije_jiplover schreef:
Ik ben de stiefkant, ik heb zelf geen kinderen.

Eerste jaar zijn de kinderen van mijn partner (toen 9 en 12) volgens mij 1 dag mee geweest met hun moeder naar die kant van de familie en 1 dag met hun moeder bij ons geweest, waarbij opa en oma van mijn partners kant er ook waren (dat hun moeder erbij was, is niet heel standaard, geloof ik, maar hier werkte dat altijd prima).
De kerstdag dat de kinderen met hun moeder mee waren naar de andere kant van de familie, waren wij samen bij mijn familie.

Pas 1 of 2 jaar later hadden wij en mijn familie en de kinderen en ouders van mijn man en de moeder van de kinderen allemaal tegelijk bij ons met kerst (en hadden wij nog 1 kertdag om samen door te brengen zonder kinderen en andere familie).

Oh wat mooi dat dat zo ging! Ik denk ook dat het punt bij ons is dat er meer kinderen zijn. Een volwassene (mijn vriend), daar "hoeven" ze niks mee, dus dat gaat wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:26

Ik zou voor dit jaar nog wel de wens van je eigen kinderen respecteren, het is voor hun al moeilijk genoeg geweest en best kans dat ze volgend jaar sowieso al meer hun eigen plan gaan trekken en het alweer minder een probleem is.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:29

Zelf zou ik met de gedachte van je kinderen mee gaan. Dus met de familie, neefjes en nichtjes.

En wat de andere daarvan vind is voor mij niet (of veel minder) belangrijk.

Kinderen staan echt op 1, soms zullen ze dingen moeten doen wat ze niet leuk vinden, dat hoort erbij maar gezien de situatie en wat er allemaal gebeurt is zou ik zo laten.
Als ze dat veilig en fijn vinden, prima.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:32

Hier deden we het meestal zo:
Kerstavond de kinderen naar de ex-partner (en evt zijn nieuwe samengestelde gezin)
Eerste kerstdag ieder naar zijn 'eigen' uitgebreide familie (en dus zonder nieuwe partners/stiefkinderen daarbij, die waren bij hun eigen oma)
Tweede kerstdag met het samengestelde gezin.

Op die manier krijgen de stiefkinderen/nieuwe partner wel echte en rol met kerst en horen ze er echt bij, maar omdat 'toevallig' de twee uitgebreide families beiden iets deden op dezelfde dag gingen we niet met kinderen naar de uitgebreide familie van de ander toe. Hoe toevallig dat toevallig dan is, dat is natuurlijk te plannen :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 12:37

@relaxed en Mallybelly: Dat doe ik ook inderdaad, maar ik ben benieuwd of mijn kinderen nou zo "anders" reageren dan "standaard". Ik kan het me eerlijk gezegd niet zo voorstellen, er is natuurlijk ook geen standaard voor. En inderdaad, ik begrijp dat "veilige" gevoel voor hen wel goed, dus het zou ook niet oke voelen om daar overheen te walsen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook helemaal de behoefte niet voel om mijn kinderen mee te nemen naar zijn familie, het is mijn relatie, zij hoeven daar gewoon niks mee als ze dat niet willen. Mochten ze dat wel willen dan is dat leuk, maar die hebben zo hun eigen wereld en dat vinden ze zo wel helemaal fijn.

@Lijsken, ah dat is ook een mooie oplossing! Dat zou hier waarschijnlijk ook goed werken :j
Dit jaar is het lastig dat zijn kinderen alleen op kerstavond bij hun moeder zijn, dus hij is een dag "alleen" met zijn kinderen. De dag dat die van mij naar hun vader gaan, ga ik met hem mee naar zijn familie.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:38

Heel dat scheiden en nieuwe partners is al zwaar genoeg voor kinderen dus ik zou hierin gewoon hun wens respecteren en niet gaan afdwingen. Zeker bij pubers krijg je dan alleen maar meer weerstand.

Jouw kinderen willen niet met zijn kinderen Kerst vieren? Prima toch, dan niet. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:42

@TS: Ik denk dat het redelijk standaard is hoor. Juist met kerst spelen tradities natuurlijk een grote rol. Wij merkten hier ook dat veel dingen makkelijk mixten maar op 'traditiemomenten' (met kerst naar Oma, sinterklaasavond bij tante, eieren zoeken in de tuin met pasen) wilden de kinderen het liefst dat alles nog gewoon zo bleef als dat het was. Als dat dan niet met hun beide ouders kon, dan in elk geval naar dezelfde oma, dezelfde tante, en niet met nieuwe mensen erbij zodat het zoveel mogelijk bleef zoals 'normaal'.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:44

Ik zal wel te simpel denken, maar het mooie aan de kerst is dat het 2 dagen zijn en je er zelfs met wat goede wil 3 of 4 van kan maken (als je kerstavond en "3e kerstdag" er ook bij rekent).

Op 1 van die dagen zouden jullie dan toch wel met zijn zessen wat leuks kunnen doen...?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 12:56

Lijsken schreef:
@TS: Ik denk dat het redelijk standaard is hoor. Juist met kerst spelen tradities natuurlijk een grote rol. Wij merkten hier ook dat veel dingen makkelijk mixten maar op 'traditiemomenten' (met kerst naar Oma, sinterklaasavond bij tante, eieren zoeken in de tuin met pasen) wilden de kinderen het liefst dat alles nog gewoon zo bleef als dat het was. Als dat dan niet met hun beide ouders kon, dan in elk geval naar dezelfde oma, dezelfde tante, en niet met nieuwe mensen erbij zodat het zoveel mogelijk bleef zoals 'normaal'.

Ja dat is heel herkenbaar inderdaad! Ik denk ook dat er minder beladen dagen te bedenken zijn waarop je alles samen kunt voegen :o .

pmarena schreef:
Ik zal wel te simpel denken, maar het mooie aan de kerst is dat het 2 dagen zijn en je er zelfs met wat goede wil 3 of 4 van kan maken (als je kerstavond en "3e kerstdag" er ook bij rekent).

Op 1 van die dagen zouden jullie dan toch wel met zijn zessen wat leuks kunnen doen...?

Oh zeker, we hebben al wat leuks gepland in de kerstvakantie, niet persé strak aangesloten aan kerst, want allerlei omgangsregelingen, maar dat wel en oud en nieuw ook. Maar k denk ook dat hij het gevoel van "zij zijn daar lekker samen en wij zitten hier alleen en mogen niet komen" niet fijn vindt. Wat ik dan ook wel weer snap. Maar ik kan het ook niet voor iedereen oplossen (dat heb ik vaak genoeg gedaan -O- )

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:57

pmarena schreef:

Of nog iets breder trekken: kerst valt dit jaar heel gunstig. Op maandag en dinsdag. Daarmee heb je dus ook de dagen ervoor al 'vrij'. Misschien is dat een optie en iets minder 'beladen'.

Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat je jouw kinderen hun wens accepteert en het bij de eigen familie laat. Zij hebben natuurlijk niet voor een nieuwe man + kinderen gekozen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:01

WowAmigo schreef:
Lijsken schreef:

Ja dat is heel herkenbaar inderdaad! Ik denk ook dat er minder beladen dagen te bedenken zijn waarop je alles samen kunt voegen :o .

pmarena schreef:

Oh zeker, we hebben al wat leuks gepland in de kerstvakantie, niet persé strak aangesloten aan kerst, want allerlei omgangsregelingen, maar dat wel en oud en nieuw ook. Maar k denk ook dat hij het gevoel van "zij zijn daar lekker samen en wij zitten hier alleen en mogen niet komen" niet fijn vindt. Wat ik dan ook wel weer snap. Maar ik kan het ook niet voor iedereen oplossen (dat heb ik vaak genoeg gedaan -O- )

Maar ze zitten niet alleen, ze zijn met 3en. En heeft hij zelf dan geen familie om naartoe te gaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:03

Op zondag met z’n zessen samen en de rest voor de eigen kant van de familie? Zo te lezen is de kerst viering bij jullie met de hele familie dus snap dat jouw kinderen geen zin hebben om bvb van hun neven en nichten ook nog allerlei vragen over je partner en zijn kids te beantwoorden.
En tip? Organiseer volgend jaar een familiedag en stel daar wel jouw vriend en z’n kids voor.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:04

WowAmigo schreef:
Lijsken schreef:

pmarena schreef:

Dat is zijn probleem dan toch? Hij kan ook denken dat die lekker wat Quality time heeft met zijn eigen kinderen op een belangrijke feestdag. Jullie vieren oud en nieuw samen, doen dingen samen in de kerstvakantie... Laat jouw kinderen genieten van de situatie zoals zij het willen. Het is al zwaar genoeg voor ze. Respecteer hun wensen en laat je vriend maar even zijn eigen ding doen met zijn kinderen voor die ene dag.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:05

Relaxed schreef:
Ik zou voor dit jaar nog wel de wens van je eigen kinderen respecteren, het is voor hun al moeilijk genoeg geweest en best kans dat ze volgend jaar sowieso al meer hun eigen plan gaan trekken en het alweer minder een probleem is.

ik zou hier ook voor kiezen inderdaad...

Ik zit nu in een scheiding maar nog geen woning, mijn dochter zou het ook zeker niet willen om met nieuwe partner en kids zoiets te vieren, niet dat ik die nu heb, maar ik kies altijd voor mijn kind. Ze geven het niet voor niets aan...

Ga gewoon in die vakantie eens met zijn allen naar een kerstmarkt ofzo, pijl gewoon waar ze wel eventueel zin in hebben, als ze dat al hebben. Zo niet, dan daar respect voor hebben.
Laatst bijgewerkt door BarbaraNova op 20-11-23 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:06

Ik zou voor nu de wens van je kinderen om kerst exclusief met familie te vieren respecteren; tradities zijn natuurlijk een flink beladen ding en dit is een mogelijkheid om nog even die veiligheid van "vroeger" te voelen.

Wel kan je op een andere dag in de feestdagenperiode een "nieuwe" traditie initiëren. Dus iets leuks doen met de nieuwe samenstelling en er ook echt een bijzondere dag van maken. Dan ben je toch bij elkaar, is de druk van "de feestdagen moeten fijn en veilig zijn" eraf en creëer je misschien wel ruimte voor iets wat juist in de komende jaren iets kan worden waar naar uitgekeken wordt. :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 13:10

BigOne schreef:
Op zondag met z’n zessen samen en de rest voor de eigen kant van de familie? Zo te lezen is de kerst viering bij jullie met de hele familie dus snap dat jouw kinderen geen zin hebben om bvb van hun neven en nichten ook nog allerlei vragen over je partner en zijn kids te beantwoorden.
En tip? Organiseer volgend jaar een familiedag en stel daar wel jouw vriend en z’n kids voor.

Dat is idd wel een goed idee! Het is ook anders als het van mij uit georganiseerd wordt voor mijn kinderen denk ik.

Winged schreef:
Of nog iets breder trekken: kerst valt dit jaar heel gunstig. Op maandag en dinsdag. Daarmee heb je dus ook de dagen ervoor al 'vrij'. Misschien is dat een optie en iets minder 'beladen'.

Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat je jouw kinderen hun wens accepteert en het bij de eigen familie laat. Zij hebben natuurlijk niet voor een nieuwe man + kinderen gekozen.

De dagen ervoor zijn ze net bij hun moeder, dus dat is dan weer geen optie. Maar ik denk dat ik een week aan activiteiten met ons zessen kan bedenken, maar dat het puur om het feit dat ze niet met zijn allen mee "kunnen" naar mijn familie gaat. Hij heeft zelf familie, daar gaat hij 2e kerstdag naartoe, ik ga dan mee (in mijn eentje dus 8-) )

Schuur_ schreef:
Dat is zijn probleem dan toch? Hij kan ook denken dat die lekker wat Quality time heeft met zijn eigen kinderen op een belangrijke feestdag. Jullie vieren oud en nieuw samen, doen dingen samen in de kerstvakantie... Laat jouw kinderen genieten van de situatie zoals zij het willen. Het is al zwaar genoeg voor ze. Respecteer hun wensen en laat je vriend maar even zijn eigen ding doen met zijn kinderen voor die ene dag.

Vind ik ook hoor, maar hij kan zich er wel wat moeilijk toe zetten om zo te denken. Ik zou er geen enkele moeite mee hebben, maar ik kan me op mijn beurt dan weer niet voorstellen dat mijn kinderen diep teleurgesteld zouden zijn als ze niet mee zouden mogen naar zijn familie :-)

@soepblik, ja precies, dat vind ik inderdaad een leuk idee. Fijn, jullie reacties!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:13

Ik denk dat je er ook wel mee weg moet kunnen komen dat jouw kinderen in een leeftijdscategorie zitten dat ze niet per-sé meer dit soort dingen af willen lopen...? Ik bedoel wat moeten ze met zijn familie verder, het zijn geen gupjes van 5-10 meer....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:13

Is het een idee om bij elkaar te gaan zitten en een oplossing te zoeken die ergens in het midden ligt?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 13:21

pmarena schreef:
Ik denk dat je er ook wel mee weg moet kunnen komen dat jouw kinderen in een leeftijdscategorie zitten dat ze niet per-sé meer dit soort dingen af willen lopen...? Ik bedoel wat moeten ze met zijn familie verder, het zijn geen gupjes van 5-10 meer....

Oh maar mijn kinderen zijn bij hun vader als er bij zijn familie kerst is, dus dat is helemaal geen issue ook :-)

Avalanche schreef:
Is het een idee om bij elkaar te gaan zitten en een oplossing te zoeken die ergens in het midden ligt?

Wat mijn kinderen betreft is die ene kerstdag vrij niet-onderhandelbaar zal ik maar zeggen. Ik heb het heus geprobeerd hoor, maar ze zijn er stellig in. Lekker met de "eigen" familie. Het punt is voornamelijk dat ze dan het gevoel hebben dat zij verantwoordelijk zijn dat iedereen het leuk heeft. De kinderen van mijn vriend, de neefjes en nichtjes, en wat als die het niet gezellig vinden met die kinderen erbij?
En ergens is dat ook zo, je ploft 2 "extra" kids in een hecht clubje en dan wordt de dynamiek meteen anders natuurlijk. Neefjes en nichtjes hebben aan een half woord genoeg met elkaar, als volwassene gaat dat toch soepeler denk ik.

Ik vind de ideeen om op een ander moment wel wat samen te doen superleuk, maar dan blijft er nog die ene dag dat vriend met kids niet bij mijn familie aan kan schuiven terwijl hij dat graag zou willen.
Maar ik kan dat niet voor hem oplossen, hoe graag ik dat zou willen.
Laatst bijgewerkt door WowAmigo op 20-11-23 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:23

Wat wil je zelf? Is er zeg maar een compromis te maken waar jij ook blij mee bent?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 13:25

Ik wil vooral geen stress op die dag -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:29

Ik denk sowieso proberen om het volgend jaar beter te plannen zodat je 1 kerstdag / kerstavond met zijn 6-en door kan brengen. Snap wel dat kinderen het fijn vinden om gewoon met de eigen familie een kerstdag door te brengen, lekker ouderwets zeg maar :) Als er teveel partijen tegelijk aandacht willen dan is dat gewoon niet zo fijn.

Misschien kan je het ter sprake brengen hoe de anderen er over denken om het bvb. volgend jaar een keer met hen erbij te vieren? Of wordt de groep dan sowieso wel heel erg groot?