Sinterklaas leven in blazen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Sinterklaas leven in blazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 09:43

Dag bokkers!

Ik wil hierin geen pieten discussie..
Mijn zoontje wordt 29 december vier.
Vorig jaar was hij al helemaal gefascineerd door alle muziek en had hij echt een enorme interesse in sinterklaas en zijn pieten. Iets wat hij rondom kerst eigenlijk minder had.
Hij heeft nu echt de leeftijd om de fantasie te prikkelen. *D
Van anderen heb ik altijd de meest leuke ideeën gehoord hoe ze sinterklaas leven in hebben geblazen.

Zo heeft mijn oom ooit een brief geschreven waarin sinterklaas gevraagd heeft of ze het huis deze weken mochten gebruiken. Ze hebben in het vakantie huisje geslapen en bij terugkomst had sinterklaas als bedankje de slaapkamers opgeknapt :') .

Ook kleine dingen.. voetstappen in huis, vieze vingers op de deur een leeg gegeten koek trommel..

Hoe brengen jullie sinterklaas en zijn pieten tot leven?

Ik geniet er enorm van. Samen liedjes zingen.. de schoen zetten en een beker chocolade melk op de bank.

Hebben jullie leuke tips?

Gezien corona en de hele pieten discussie heeft hij het weinig gezien vooralsnog..
Vandaag gaan we naar de intocht, volgende week naar het kasteel van sinterklaas en sinterklaas komt in huis op 2 december voor pakjes avond. Hopelijk gaat daarin ook meteen helemaal echt worden!

Het lijkt mij leuk ervaringen hierin te delen.

Groetjes Chantal

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 09:51

Een door de schimmel half opgegeten wortel op het pad achter laten?
Die kan je zoontje dan in zijn schoen doen zodat Sinterklaas de rest ook aan het paard kan geven?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-11-23 09:52, in het totaal 2 keer bewerkt

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 09:52

Wat ik zelf vroeger geweldig vond..

Mijn vader had een hoefijzer in de modder gedompeld.. en door het hele huis stappen gemaakt zodat het leek alsof Amerigo echt binnen was geweest <3

Ook aten wij altijd boerenkool rond Sinterklaas (ze zeiden dat dat Sinterklaas zijn lievelingseten was).. en als we dan de schoen mochten zetten deden we er een bakje met boerenkool bij voor sinterklaas.. (deze nam mijn pap dan mee naar nachtdienst)
Wij vonden het geweldig als we dan wakker waren om te zien dat het bakje ook echt leeg was gegeten.

Britta31

Re: Sinterklaas leven in blazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:03

Ik heb paardenmest buiten bij de voordeur gelegd.We hadden toen nog geen paard.De mest had ik bij de plaatselijke manege gehaald.Groot succes.De mest is ook nog in een zak met de juf mee naar huis gegaan voor haar kinderen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:20

Wij mochten onze schoen zetten. Dat mocht prima elke avond, maar er zat zeker niet iedere dag wat in. Dat hield het lekker echt, want de pieten moeten ook naar andere kindjes. Was altijd weer spannend 's ochtends, niet wat erin zat maar óf er wat in zat :))

Bij opa en oma was er altijd een heel mysterie dat oma de wasmand kwijt was dagen voor pakjesavond. En daar kwamen dan de cadeautjes in op pakjesavond :D

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:26

Wij pakken ook mee wat er in het sinterklaas journaal gebeurd, proberen daar thuis ook wat mee te doen, bijv rommel maken toen ze vorig jaar naar het grote boek op zoek waren

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:28

Hier zetten we op de schouw een kopje koffie voor Piet neer want het is natuurlijk best koud zo in de nacht buiten. Samen met de schoenen waar van alles in kan.. 'jaa ohzosnel houdt ook echt van Chinese kool hoor!'

Natuurlijk drinkt mama de koffie op en zorgt ze voor wat roetvegen op het kopje

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:41

Misschien ligt het aan mijn kinderen maar ik doe echt helemaal niks behalve schoenen vullen en dat is meer dan voldoende :=
We kijken Sinterklaasjournaal, zetten vanaf nu elke zaterdag schoen, en hebben dan pakjesavond.

De rest doen ze helemaal zelf. Maken kleurplaten, stoppen tekeningen in de schoen, wortels of appels erbij, spelen liedjes voor de Sint op de piano.

De spanning is hier dan al groot genoeg, ik ga dat niet verder voeden. :+

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:42

Toen we de camper nog hadden en die thuis stond, heeft daar wel eens een Piet in gelogeerd. Die had daar plakband en schaar en snippers kadopapier achtergelaten en een bord met kruimels en korst brood en manderijnenschil en beker met restje chocomelk etc. En het licht brandde nog en de kadootjes stonden er ook met een vaag briefje.

Uiteraard werden schoenen niet iedere dag gevuld en kwamen er ook wel eens mandarijntjes of hand pepernoten etc in.

Toen ze groter waren, kregen ze ieder een pak van hun favoriete hagelslag/vlokken/beleg. Nu zijn ze “groot” (einde middelbare school en hbo) maar jongste vroeg of hij weer zijn schoen mocht zetten en dan witte chocoladevlokken wel heel graag zou ontvangen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:46

Cayenne schreef:
Die kan je zoontje dan in zijn schoen doen zodat Sinterklaas de rest ook aan het paard kan geven?

Ik las dit zo letterlijk.. ik dacht serieus een wortel die half opgevreten was door schimmel (de fungus dus _O- , niet het paard) en dacht HUH, waarom zou je beschimmelde wortels nog aan een paard geven :o?

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:13

Wat een super leuk topic :D
Ik kom even volgen

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 11:18

Wat leuk al die reacties! En het is inderdaad enorm spannend dus ik wil geen kinder trauma's voeden haha. Maar ik kan wel echt enorm waarde hechten aan tradities en kijk zelf met een warm gevoel terug aan zulke dingen van vroeger.
Hij boft want na kerst is hij ook nog jarig :') .

Zijn er kinderen hier die er ook slecht van slapen?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:32

Hoe vind je zoontje het idee dat er iemand in huis komt? Goed om even te checken voordat je helemaal uitpakt haha (hier is dat vrij spannend dus we zetten de schoen ook wel buiten of in de schuur als dat beter gaat)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:22

Steenbok12 schreef:
Wat leuk al die reacties! En het is inderdaad enorm spannend dus ik wil geen kinder trauma's voeden haha. Maar ik kan wel echt enorm waarde hechten aan tradities en kijk zelf met een warm gevoel terug aan zulke dingen van vroeger.

Mijn dochter vindt het allemaal dood eng. Die doe je geen plezier met voetstappen in huis, dus onwijs kind afhankelijk.

Ik vertelde m’n zoon dat m’n moeder(oma) op 5 dec eens de was ging doen en toen ons riep. Sint had voor de grap de zak op zolder gezet. Raam open .. Gaan we dus deze sinterklaas hier ook doen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:50

Wat een leuk topic en wat tof dat je de traditie in ere wilt houden, TS.
Tegenwoordig heb je eenvoudige pepernotenmix waar je alleen maar water bij hoeft te doen, dat is met een kleuter ook altijd leuk om te doen.
En misschien kun je kijken naar een voorleesboek met verhalen over Sinterklaas, waaruit je dagelijks kunt voorlezen.

Los van het standaard schoen zetten en kijken naar de intocht op tv en in de stad, vierden we pakjesavond uitgebreid.
Eerst keken we Sinterklaas bij Sesamstraat en dan na het eten ging onze moeder altijd met ons de hond uitlaten.
In de wijk keken we dan altijd bij mensen naar binnen om te kijken wie er nog meer pakjesavond vierden, dat was al onderdeel van de voorpret.
Op dat moment deden mijn vader, opa en oma dan de afwas en dan was het altijd de vraag of ze nog Pieten had gehoord of gezien.
Het antwoord was dan standaard 'Nee, niets gehoord. Wij hebben gewoon de afwas gedaan'.
En ieder jaar weer trapten we erin.
En ieder jaar stond dan ineens de overloop vol met cadeautjes in jawel...de wasmanden. :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:17

Onze dochter vond het zielig voor opa omdat hij altijd op de wc zat als zwarte piet kwam.De hand met de zwarte handschoen was dus van mijn vader :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:49

Mijn dochter kon het nog net handelen dat de schoen bij de open achterdeur stond, want die kon niet slapen bij het idee dat Piet het huis in komt.

Wij hebben dus niet aangewakkerd want dan was het helemaal een drama geworden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:54

Leuk ts!

Een brief/berichtje achterlaten is altijd een succes.
Mijn collega heeft eens een vriendin als piet op whatsapp gehad, incl foto's was ook een succes! Vooral leuk als je kind kan lezen.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:47

Appeltje00 schreef:
Ik vertelde m’n zoon dat m’n moeder(oma) op 5 dec eens de was ging doen en toen ons riep. Sint had voor de grap de zak op zolder gezet. Raam open .. Gaan we dus deze sinterklaas hier ook doen.

Dank voor de tip! Wij wilden evt de buren vragen om de zak voor de deur te zetten en aan te bellen, mijn man is ook wel eens het vuilnis weg gaan gooien en vervolgens een sprintje getrokken om het huis heen maar dit is ook wel een heel goede optie +:)+

Vroeger ging mijn vader altijd naar de wc op het moment dat de pakjes kwamen. Ook bij ons kwamen ze in de wasmand :Y)

Mijn oudste heeft gisteravond een briefje voor Piet geschreven wanneer ze hun schoen mochten zetten bij wijze van aftelkalender. Die had vanmorgen een briefje terug met antwoord en complimenten voor de mooie tekening en het zingen. Kind helemaal gelukkig!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:25

Wij hebben inmiddels geen gelovigen meer in huis, voor het eerst. Maar de kinderen willen wel graag Sinterklaas vieren en ik (en manlief) vind het ook erg gezellig. Ik koop voor iedereen wat cadeautjes en ze gaan deze vinden aan de hand van een escape room in huis. Vorig jaar hebben we dat ook gedaan en het was een groot succes. Dochterlief vroeg erg zelf om.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:30

Steenbok12 schreef:

Ja mijn oudste wil rond deze tijd niet meer naar de winkels om niet het risico te lopen een Piet tegen te komen :=

Sinterklaas komt ook altijd bij ons op bezoek en dat valt ook niet echt in de smaak, hij is er nu al mee bezig dat ie niet mee wil naar pakjesavond.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:38

Cayenne schreef:

Dit pakte bij ons totaal verkeerd uit :')
Vond ze echt.niet.leuk.
De rest van de dagen mocht er geen wortel meer in de schoen
Afbeelding

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 21:03

Mri schreef:
Cayenne schreef:

Dit pakte bij ons totaal verkeerd uit :')
Vond ze echt.niet.leuk.
De rest van de dagen mocht er geen wortel meer in de schoen
[ [url=m/n8Lpzf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeps haha!!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 21:04

Afbeelding

Hier met waterverf voetjes gemaakt haha.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:25

Vind het meer piemeltjes. _O-