Zorgverzekering 2024

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15229
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:37

Toffeltje schreef:
Spoedeisende zorg wordt altijd vergoed vanuit elke basisverzekering. Dat met die percentages geldt alleen voor planbare zorg.

Ik baal ervan dat het pas zo laat duidelijke is met welke ziekenhuizen contracten afgesloten zijn. Ik twijfel een beetje om mijn verzekering vast op te zeggen en pas eind januari een nieuwe af te sluiten. Dat gaat dan met terugwerkende kracht voor januari in. Ik hoor meer mensen die dat doen. Maar ik verwacht te bevallen in januari en wil natuurlijk niet dat het gedoe oplevert.


Kan dit? En vooral, wat is daar het voordeel van?

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:09

Django_Mette schreef:
Ik ga ook rondkijken. Ik zit nu bij VGZ Bewuzt en ik ga van 107,- naar 122,-. In vergelijking met de rest is het voordelig, maar ik vind de stijging best flink. Maximaal eigen risico en verder niet extra verzekerd.

Hoorde het al op de radio, maar ook hier in het topic zie ik het terug. De mensen die basis verzekerd zijn met maximaal eigen risico gaan behoorlijk meer betalen tov afgelopen jaar..

Ik nog wel het overwegen waard of je t eigen risico wel maximaal wilt houden. Bij cz gelukkig nog wel 18,- korting

Hutcherson

Berichten: 7402
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:47

Je mag overigens ook een basisverzekering bij zorgverzekeraar A en een aanvullende verzekering bij B

lazy
Berichten: 443
Geregistreerd: 26-07-04

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:09

Maken jullie ook een bewuste keuze in nature (compleet en beperkt) combinatie of restitutie?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Want klopt het dat je met restitutie het hele jaar door in het ziekenhuis terecht kan ondanks de prijs plafonds die afgesproken zijn?

En iemand tips hoe je er achter komt welke prijs afspraken gemaakt zijn?

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:16

De goedkopere labels van de merken hebben hun prijzen flink verhoogd omdat de gezonde populatie verliesgevend is voor de verzekeraars ivm de verevening. Hierdoor wordt de zorg voor iedereen wat gelijker qua kosten, of je nu ziek of gezond/ jong of oud bent.

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:18

Zelf ga ik voor een natura polis van mijn (regionale) verzekeraar. Zij contracteren alle universiteitssiekenhuizen en verder vooral regionaal. Dit is voor ons als gezin voldoende omdat we niet veel zorg verwachten buiten de regio.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:48

Hutcherson schreef:
Je mag overigens ook een basisverzekering bij zorgverzekeraar A en een aanvullende verzekering bij B

Klopt maar de aanvullende mogen ze je dan weigeren en bij een basis moet je aangenomen worden

MallyBelly

Berichten: 3544
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:11

Van 128 naar 141,50 Ditzo/asr ik kies zelf
Vind het nogal een stijging, kan er ook nog wel bij ;(

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:37

Hier collectief verzekerd via mijn werk, Zilverenkruis (zorg beter aanvullend pakket) en nog een extra zorgpakket van de werkgever.

Ik ga van € 128,31 naar € 137,18 , maar ik krijg hiervoor maandelijks € 19,23 van mijn werkgever uitgekeerd,
ik betaal dus uiteindelijk € 117,95 (geen Tandarts in mijn pakket, betaal ik zelf... is goedkoper)

Wat zijn mensen in dit topic veel geld kwijt zeg :$ niet normaal...

Toffeltje

Berichten: 528
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:00

MarliesV schreef:
Toffeltje schreef:
Spoedeisende zorg wordt altijd vergoed vanuit elke basisverzekering. Dat met die percentages geldt alleen voor planbare zorg.

Ik baal ervan dat het pas zo laat duidelijke is met welke ziekenhuizen contracten afgesloten zijn. Ik twijfel een beetje om mijn verzekering vast op te zeggen en pas eind januari een nieuwe af te sluiten. Dat gaat dan met terugwerkende kracht voor januari in. Ik hoor meer mensen die dat doen. Maar ik verwacht te bevallen in januari en wil natuurlijk niet dat het gedoe oplevert.


Kan dit? En vooral, wat is daar het voordeel van?


Het voordeel is dat je dan als het goed is wel weet met welke zorgaanbieders contracten afgesloten zijn.

nevica

Berichten: 1025
Geregistreerd: 21-11-22

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:03

Ik ga van 162,75 naar 168,40. Ik ga ook maar eens even goed verder kijken, word hier echt niet vrolijk van. :+

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:04

lazy schreef:
Maken jullie ook een bewuste keuze in nature (compleet en beperkt) combinatie of restitutie?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Want klopt het dat je met restitutie het hele jaar door in het ziekenhuis terecht kan ondanks de prijs plafonds die afgesproken zijn?

En iemand tips hoe je er achter komt welke prijs afspraken gemaakt zijn?


Dit zegt VGZ:

Citaat:
Een omzetplafond is alleen van invloed als je een naturapolis hebt. Controleer daarom goed hoe je verzekerd bent. Heb je een combinatiepolis? Dan kun je bijna altijd terecht bij een zorgverlener. Dus ook als het omzetplafond is bereikt. De enige 2 zorgsoorten waar dit niet voor geldt zijn GGZ en Verpleging en Verzorging.

Fitzroy

Berichten: 25154
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:09

Ik zit echt zo te twijfelen wat ik zal doen. Wel of geen tandarts … Het scheelt me 30,- per maand en als ik zag wat ik vorige keren nog bij moest betalen. Echt rekeningen van 500,- per keer.

MarliesV

Berichten: 15229
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:05

Verwacht je nog meer van zulke rekeningen Fitzroy?
Want dan is 30*12= 360 euro per jaar betalen, als je 500 euro vergoed krijgt, een prima keuze.

Ik heb 200 euro vergoed gekregen (2x controle) en betaalde 150.60 eur aan premie dit jaar, dus voor mij is het wel gunstig om de tandartsverzekering te behouden. Maar als ik een gaatje heb of grotere problemen ga ik snel over die max 250 euro heen. Dus verwacht ik meer kosten voor de tandarts, zou ik mijn verzekering ook omhoog zetten.

Thanks Toffeltje, dat is inderdaad de overweging dan waard.

Muronia

Berichten: 19623
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:10

Ik ga bij vgz van 185 naar 195 euro per maand (hoogste tandverzekering erbij ivm orthodontie voor mijn dochter). Het is niet meer grappig, zoiets pff.

Meliaforever

Berichten: 12039
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:11

Ik ga ook weer kijken wat het beste voor mij eruit komt aankomend jaar. Het is treurig, veel betalen en alsnog niet veel vergoed.

Warboel
Berichten: 14697
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:54

Pff ja wat een geld allemaal hè -O- ik zit bij Zorg en Zekerheid. Ga €155 per maand betalen. Echt bizar veel. Ik krijg gelukkig van mn werk elke maand een tegemoetkoming van €50 voor je zorgverzekering.
Moet nog even kijken of ik bij Z&Z blijf. Gaat ook wel weer iets regiokorting vanaf. Maar even goed vergelijken.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 00:46

Met DSW, Zilveren Kruis, Ohra allemaal onmogelijke verzekeraars als het gaat om echt vrije keuze inclusief buitenland. De enige die mijn declaraties vergoed is ONVZ premie 2024 € 151,20. Ivm. de echt vrije keuze, inclusief buitenland, inclusief niet gecontracteerd is het met stip de aller goedkoopste van Nederland

Supervixen

Berichten: 12901
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 08:41

Ik betaal bij menzis straks ruim 188 euro, met extra verzorgd 1 en een aanvullende tandartsverzekering.

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 09:26

Heeft iemand ervaring met een verzekeraar die Concerta (dus de dure medicijnenen) wél gedeeltelijk vergoed. Ik zit nu bij CZ en ik krijg niks meer terug. Kost me dus €720 per jaar.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 09:43

Ik ga die onvz eens bekijken… :)

Pantykous

Berichten: 10493
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:20

Hier al jaren heel tevreden klant van ONVZ. :j

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:47

Ceetje_bokt schreef:
Heeft iemand ervaring met een verzekeraar die Concerta (dus de dure medicijnenen) wél gedeeltelijk vergoed. Ik zit nu bij CZ en ik krijg niks meer terug. Kost me dus €720 per jaar.

Ik geloof dat Concerta helemaal nergens meer vergoed wordt. Heb even hier https://www.terugbetaalregeling.nl/nl/o ... edicijnen/ voor je gekeken maar daar staat ie helaas ook niet bij
Post deze link toch, misschien heeft iemand anders er iets aan

miereneter

Berichten: 2582
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:55

Mijn premie bij Ditzo/asr gaat zodanig omhoog dat ik ook weer rondgekeken heb. Vind jaarlijks shoppen voor de beste premie eigenlijk helemaal niet duurzaam, daar zou verzekeren toch niet over moeten gaan. Alsof het een stofzuiger is. Ik ben voor inkomensafhankelijke premies, en dan echt betaalbaar voor de minima / benedenmodale inkomens. Eerlijker verdeeld dus.

Deze week de knoop doorgehakt en overgestapt naar DSW. Druppel was het interview van de topman van CZ in de Volkskrant. Beetje insinueren dat we allemaal zo inefficiënt bezig zijn in de langdurige zorg. Makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Nee gast, wij proberen goede zorg te leveren. Dat kost geld, en goede zorg voor onze oude / zieke mensen zijn dat geld ook waard.

Ik wens hem bijna toe om op zijn oude dag de hele dag in een natte luier te moeten doorbrengen omdat het materiaal op is en er geen personeel is. Maar met zijn salaris zal hij wel mooi privé-zorg kunnen inkopen, terwijl wij van onze zorgsalarissen nauwelijks onze premie kunnen betalen.

En einde rant, sorry :o . Ik snap dat de zorgkosten een ingewikkeld probleem zijn, maar het schoot even in het verkeerde keelgat.

TLDR: overgestapt naar DSW, niet de goedkoopste, maar uit principe. Rond de 150 per maand, heb het goedkoopste aanvullende pakket, voor fysio.

Jolliegirl

Berichten: 32991
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:01

Is er iemand die weet hoe het zit bij FBTO met het aanzetten module fysio maximaal

Ik heb nu geen aanvullende verzekering voor fysio.
Maar ik loop wel bij een fysio, nu een behandeling gehad.

Als ik mn verzekering aanzet, heeeft dat dan nut omdat er al iets lopends is, of maakt dat niet uit?


Wat word het toch allemaal duur he...bah...