Zorgverzekering 2024

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12183
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:08

Het is belachelijk duur, helemaal als je geen toeslag krijgt oid.

Heb ook zitten kijken maar omdat mijn man voorlopig nog niet klaar is met zijn gebit heeft het geen zin om over te stappen omdat je dan eerst een jaar moet wachten als je de duurste AV wil qua tandarts.

Tink89
Berichten: 2947
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:59

chanicha schreef:
Het is belachelijk duur, helemaal als je geen toeslag krijgt oid.

Heb ook zitten kijken maar omdat mijn man voorlopig nog niet klaar is met zijn gebit heeft het geen zin om over te stappen omdat je dan eerst een jaar moet wachten als je de duurste AV wil qua tandarts.


Da's niet waar! Je hebt overstapregelingen voor de tandarts bij veel verzekeringen als je nu al een flinke aanvullende verzekering hebt. En bij Dsw is er geen wachttijd bijvoorbeeld.

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:17

miereneter schreef:
Ik ben voor inkomensafhankelijke premies, en dan echt betaalbaar voor de minima / benedenmodale inkomens. Eerlijker verdeeld dus.


Dat is er toch ook, die krijgen toeslagen :?

Winged

Berichten: 33073
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:43

Jolliegirl schreef:
Is er iemand die weet hoe het zit bij FBTO met het aanzetten module fysio maximaal

Ik heb nu geen aanvullende verzekering voor fysio.
Maar ik loop wel bij een fysio, nu een behandeling gehad.

Als ik mn verzekering aanzet, heeeft dat dan nut omdat er al iets lopends is, of maakt dat niet uit?


Wat word het toch allemaal duur he...bah...

Geloof dat het per jaar gaat en niet per traject.

Maar bij fbto wel even goed kijken. Ik zag ergens dat ze maximaal 200 euro vergoeden

chanicha

Berichten: 12183
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:30

Tink89 schreef:
chanicha schreef:
Het is belachelijk duur, helemaal als je geen toeslag krijgt oid.

Heb ook zitten kijken maar omdat mijn man voorlopig nog niet klaar is met zijn gebit heeft het geen zin om over te stappen omdat je dan eerst een jaar moet wachten als je de duurste AV wil qua tandarts.


Da's niet waar! Je hebt overstapregelingen voor de tandarts bij veel verzekeringen als je nu al een flinke aanvullende verzekering hebt. En bij Dsw is er geen wachttijd bijvoorbeeld.


Wij zitten bij DSW!

Tink89
Berichten: 2947
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:24

chanicha schreef:
Tink89 schreef:
Da's niet waar! Je hebt overstapregelingen voor de tandarts bij veel verzekeringen als je nu al een flinke aanvullende verzekering hebt. En bij Dsw is er geen wachttijd bijvoorbeeld.


Wij zitten bij DSW!


Dan kun je met av-top als je die nu hebt, bijvoorbeeld ook over naar de dure tandarts van VGZ enzo. Die overstapregeling werkt prima. Even uitzoeken is de moeite ;-)

Jolliegirl

Berichten: 32991
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:34

Winged schreef:
Jolliegirl schreef:
Is er iemand die weet hoe het zit bij FBTO met het aanzetten module fysio maximaal

Ik heb nu geen aanvullende verzekering voor fysio.
Maar ik loop wel bij een fysio, nu een behandeling gehad.

Als ik mn verzekering aanzet, heeeft dat dan nut omdat er al iets lopends is, of maakt dat niet uit?


Wat word het toch allemaal duur he...bah...

Geloof dat het per jaar gaat en niet per traject.

Maar bij fbto wel even goed kijken. Ik zag ergens dat ze maximaal 200 euro vergoeden



Dankje.

Je hebt keuze tussen 100,200 en 350 geloof ik.

miereneter

Berichten: 2583
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:42

verootjoo schreef:
miereneter schreef:
Ik ben voor inkomensafhankelijke premies, en dan echt betaalbaar voor de minima / benedenmodale inkomens. Eerlijker verdeeld dus.


Dat is er toch ook, die krijgen toeslagen :?


Dat is toch echt niet helemaal hetzelfde; het is ook vrij ingewikkeld en kan tricky zijn zodra er iets verandert aan je situatie - zie de Toeslagenaffaire.

Het is absurd dat je steeds je inkomen moet doorgeven aan de Belastingdienst, terwijl die je inkomen gewoon kent (als je in loondienst bent). Op dit moment zijn Toeslagen en Belastingen twee parallelle entiteiten en dat zorgt voor veel problemen met boetes en terugbetalen, en mensen die er niet eens aan beginnen omdat ze niet weten hoe het moet.

Ik dacht eigenlijk meer aan een systeem zoals in België, waar de Ziekenfondsen nog bestaan en je echt heel weinig betaalt als je een laag inkomen hebt. Ben zelf Belg, viel van mijn stoel toen ik de Nederlandse zorgpremie ontdekte toen ik naar Nederland verhuisde. En dat was 25 jaar geleden, ben er nog steeds niet aan gewend ;( .

Eloya

Berichten: 5197
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:44

Ik vind toeslagen ook heel onhandig werken. óok voor de huishoudens die er net wel net niet voor in aanmerking komen.
ik persoonlijk kies er bijvoorbeeld voor de zorgtoeslag en huurtoeslag niet te accepteren nu, want ik ben een grensgeval. en laatste keer dat ik het wel deed mocht ik het toen in een keer allemaal terug betalen omdat de belastingdienst een foutje had gemaakt. Nu mag ik mij natuurlijk gelukkig prijzen dat ik die keuze kan maken om het niet te doen. Maar het moet toch simpeler kunnen?

ik blijf dit jaar denk ik weer hangen bij DSW. Ben er eigenlijk wel heel tevreden over.
Alleen wel beetje balen van die stijging van 11.50.

purny

Berichten: 27543
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 19:36

@miereneter: dat komt omdat je je toeslagen als een voorschot ontvangt. Veranderd er iets in je situatie dan moet je dat zelf doorgeven.
Doe je dat niet en denk je lekker een jaartje leven van de belastingdienst dan ook niet zeuren dat je moet terugbetalen.

Maar het is wel de grootste schuldenpost. Veel mensen hebben geen idee dat ze meer gaan verdienen indien van toepassing

_Nancy

Berichten: 14104
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:28

De Belastingdienst krijgt maar 1x per jaar te weten wat je hebt verdient.
Als jij tussentijds van baan veranderd en daarbij meer/minder gaat verdienen, moet je dat doorgeven.
Krijg je tussentijds een verhoging, dan moet je dat doorgeven. Ga je meer/minder werken, heeft dat ook effect op je salaris en moet je dat doorgeven.
Deze informatie heeft de Belastingdienst niet het hele jaar door.
Kleine moeite om het door te geven, zo gepiept, maar er moet wel aan gedacht worden en dat is aan de mensen zelf. Dat dit vergeten wordt, tja.. Dat is niet de schuld van de Belastingdienst he..


Min zorgverzekering (Univé) gaat met € 11,5 per maand omhoog, vind het echt schandalig!! Het is voor ons niet onbetaalbaar, maar ik kan me voorstellen dat voor een grote groep mensen dit wel onbetaalbaar wordt. En dan heb ik nog geluk dat er een tandarts in de familie zit (die wel over paar jaar met pensioen gaat), dus een tandverzekering hebben we gelukkig nog even niet nodig.

Aan de andere kant, mensen willen meer verdienen (dus ook de zorgmedewerkers, dus zorg wordt duurder), goederen worden duurder.. Dus op zich niet gek dat de premie stijgt.
Heb even gekeken naar een andere verzekering, maar het is allemaal net niet.. En voor € 3 per maand minder betalen, wil ik ook niet perse overstappen..

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:44

_Nancy schreef:
De Belastingdienst krijgt maar 1x per jaar te weten wat je hebt verdient.
Als jij tussentijds van baan veranderd en daarbij meer/minder gaat verdienen, moet je dat doorgeven.
Krijg je tussentijds een verhoging, dan moet je dat doorgeven. Ga je meer/minder werken, heeft dat ook effect op je salaris en moet je dat doorgeven.
Deze informatie heeft de Belastingdienst niet het hele jaar door.
Kleine moeite om het door te geven, zo gepiept, maar er moet wel aan gedacht worden en dat is aan de mensen zelf. Dat dit vergeten wordt, tja.. Dat is niet de schuld van de Belastingdienst he..


Min zorgverzekering (Univé) gaat met € 11,5 per maand omhoog, vind het echt schandalig!! Het is voor ons niet onbetaalbaar, maar ik kan me voorstellen dat voor een grote groep mensen dit wel onbetaalbaar wordt. En dan heb ik nog geluk dat er een tandarts in de familie zit (die wel over paar jaar met pensioen gaat), dus een tandverzekering hebben we gelukkig nog even niet nodig.

Aan de andere kant, mensen willen meer verdienen (dus ook de zorgmedewerkers, dus zorg wordt duurder), goederen worden duurder.. Dus op zich niet gek dat de premie stijgt.
Heb even gekeken naar een andere verzekering, maar het is allemaal net niet.. En voor € 3 per maand minder betalen, wil ik ook niet perse overstappen..


Maar dat is toch alleen van toepassing en belangrijk om door te geven als je toeslagen krijgt?

_Nancy

Berichten: 14104
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:52

Kaitlyn schreef:
_Nancy schreef:
De Belastingdienst krijgt maar 1x per jaar te weten wat je hebt verdient.
Als jij tussentijds van baan veranderd en daarbij meer/minder gaat verdienen, moet je dat doorgeven.
Krijg je tussentijds een verhoging, dan moet je dat doorgeven. Ga je meer/minder werken, heeft dat ook effect op je salaris en moet je dat doorgeven.
Deze informatie heeft de Belastingdienst niet het hele jaar door.
Kleine moeite om het door te geven, zo gepiept, maar er moet wel aan gedacht worden en dat is aan de mensen zelf. Dat dit vergeten wordt, tja.. Dat is niet de schuld van de Belastingdienst he..


Min zorgverzekering (Univé) gaat met € 11,5 per maand omhoog, vind het echt schandalig!! Het is voor ons niet onbetaalbaar, maar ik kan me voorstellen dat voor een grote groep mensen dit wel onbetaalbaar wordt. En dan heb ik nog geluk dat er een tandarts in de familie zit (die wel over paar jaar met pensioen gaat), dus een tandverzekering hebben we gelukkig nog even niet nodig.

Aan de andere kant, mensen willen meer verdienen (dus ook de zorgmedewerkers, dus zorg wordt duurder), goederen worden duurder.. Dus op zich niet gek dat de premie stijgt.
Heb even gekeken naar een andere verzekering, maar het is allemaal net niet.. En voor € 3 per maand minder betalen, wil ik ook niet perse overstappen..


Maar dat is toch alleen van toepassing en belangrijk om door te geven als je toeslagen krijgt?


Ook als je een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of zorgverzekeringswet hebt lopen, dus dat je maandelijks al geld betaalt of terug krijgt, kan je voorlopige aanslag lager of hoger worden. Maar dat is een ander topic.

Als je minder gaat werken en/of minder gaat verdienen, kun je wel recht gaan krijgen op toeslagen. Maar dat kan de Belastingdienst niet weten als je niets doorgeeft (je krijgt het dan wel achteraf, daar niet van, maar wellicht is het ontvangen van een voorschot voor sommigen wel prettig).

Ik controleer de Belastingdienst meerdere keren per jaar, maar dat is ook onderdeel van mijn werk, dus ik denk daar aan. Ik kan me helemaal voorstellen dat mensen die hier in hun dagelijks leven/werk niets mee doen, dit sneller vergeten. Dat is wel zonde, maar hoe je bij iemand er in geprogrammeerd krijgt dat ze dit in de gaten houden, weet ik ook niet :+

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:01

Ah ja oké. Ik verdien sowieso teveel om ergens recht op te hebben, dus ik check het nooit. :=

_Nancy

Berichten: 14104
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:09

Kaitlyn schreef:
Ah ja oké. Ik verdien sowieso teveel om ergens recht op te hebben, dus ik check het nooit. :=


Ik weet niet of je al kinderen hebt (en of die naar een opvang/bso gaan), maar de kinderopvangtoeslag heb je eigenlijk altijd wel recht op ;). Huur en zorgtoeslag zijn andere criteria voor inderdaad, de inkomensgrens ligt daar veel lager onder andere.

Daarnaast worden de inkomensgrenzen voor komend jaar weer flink verhoogd, dus mensen die wellicht eerder buiten de boot vielen, hebben er nu wel recht op.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:31

Nee geen kinderen, (veel) te hoog salaris voor andere toeslagen, huurwoning in de particuliere sector en partner met (veel) te hoog salaris.
Mijn paard en katten wilden ze helaas niet accepteren als kind.

prompter

Berichten: 11209
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:09

Zo, overgestapt van Zilveren Kruis naar DSW, scheelt me 24 Euro per maand :wow:

Luxorvalkje
Berichten: 1944
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:39

Ik ben al weken aan het tobben. Iemand een goede suggestie voor een pakket met veel fysio dat niet bijna €200 kost?

MarliesV

Berichten: 15229
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:55


chanicha

Berichten: 12183
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:28

Dan moet je alsnog de eerste 21 behandelingen ‘zelf’ betalen dus een uitgebreid pakker hebben qua fysio, tenminste dat was twee jaar geleden zo.

Luxorvalkje
Berichten: 1944
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:55

Dit jaar zit ik op 18 behandelingen.
En ik heb een deel uitgesteld ivm zorgkosten.

Helaas staat mijn euvel niet op 'de lijst' die men hanteert voor chronische aandoeningen.
En inderdaad zijn de eerste behandelingen op eigen kosten.
Maar voor mij dus allemaal.

En wat is veel? Er is geen zicht op de zogenoemde zorgvraag, maar het probleem is niet 1-2-3 opgelost.

Dus ik wilde mikken op rond de 15.

MarliesV

Berichten: 15229
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:12

Dan zou puur op aanvullend pakket 1 van IZA het beste zijn als je de link bekijkt.

Ik zou kijken hoe hun dekking is voor de rest, hun basis premie, of je huidige behandelaar is aangesloten enz.

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:27

Heeft iemand ervaring met Aevitae, Menzis of ASR? En dan met name de restitutiepolis. Ik zit nu bij de DSW en elke x als ik een verwijzing krijg voor GGZ heb ik gedoe met de vergoedingen. Afgelopen jaar was voor mij een duur jaar qua zorg en met een nieuwe verwijzing liep ik weer tegen dit probleem op. Ik twijfel nu om over te stappen...

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:29

Ik heb enkel ervaring met Aevitae vanuit de aanvullende verzekering (gratis aanvullend via werk), maar maak daar wel veel gebruik van. Nota indienen gaat heel makkelijk en krijg ook binnen 7-10 dagen het geld uitgekeerd op mijn eigen rekening.

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:00

Het was 2 jaar geleden ik geloof bij Anderzorg (als ik het goed heb onthouden) zo dat je bij een basispakket 6 fysio behandelingen kreeg :)