Zorgverzekering 2024

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:15

Precies. Ik wil niet weten wat ik de maatschappij dit jaar heb gekost, met al mijn artsen-, fysio, ergo- bezoeken en operatie. Dan is mijn zorgverzekering maar een schijntje.

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:20

Themba schreef:
Wildgirl schreef:
Ik blijf bij ziezo van zilveren kruis, eigen risico naar 885 gezet en daarmee betaal ik per jaar 1500 euro incl 6x fysio. T blijft geldklopperij als je het mij vraagt maargoed.


Ik ben na 1 infuus dat bedrag al kwijt wat ik per jaar aan premie betaal. Als ik zie wat mijn bevallingen en nu chronisch ziek zijn heeft gekost tot nu toe. Betaal ik elke maand met liefde 160 euro aan premie

Wat een fijne reactie dit. Ik lees zo vaak chronisch zieke mensen klagen over de premie, maar als je echt kijkt naar wat de rekening is…

(Neemt niet weg dat er wel een hoop mis gaat in de zorg/verkeerde beleidskeuzes gemaakt zijn en worden, maar dat is een heel andere discussie)

Themba

Berichten: 1461
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:04

Ceetje_bokt schreef:
Themba schreef:


Ik ben na 1 infuus dat bedrag al kwijt wat ik per jaar aan premie betaal. Als ik zie wat mijn bevallingen en nu chronisch ziek zijn heeft gekost tot nu toe. Betaal ik elke maand met liefde 160 euro aan premie

Wat een fijne reactie dit. Ik lees zo vaak chronisch zieke mensen klagen over de premie, maar als je echt kijkt naar wat de rekening is…

(Neemt niet weg dat er wel een hoop mis gaat in de zorg/verkeerde beleidskeuzes gemaakt zijn en worden, maar dat is een heel andere discussie)


Owww zeker. Dingen kunnen veel beter maar merk wel dat in de 5 jaar dat ik nu chronisch ziek ben ze wel aanpassingen doen om kosten lager te houden. Bijv infuus thuis krijgen ipv in het zkh. Niet te geloven maar 2 uur lang een verpleegkundige in huis hebben is goedkoper dan 2 uur in een zaal met 12 andere zitten. Nee ben maar wat blij met de Nederlandse zorgverzekering. Zat net te rekenen vorig jaar zat ik inc paar maanden revalideren al op 35000 euro.

perdjes

Berichten: 948
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 08:31

Dankjewel voor jullie feedback met betrekking tot de tandongevallen! *D

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:42

Ik heb er nog niet uitgebreid naar gekeken, maar een vlugge blik op een vergelijkingssite suggereert dat DSW bepaald niet duurzaam is? ONVZ viel wel mee geloof ik, ik dacht even snel te kijken naar een van de twee beste(?) voor zorgverleners...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:45

_Christina schreef:
Ik heb er nog niet uitgebreid naar gekeken, maar een vlugge blik op een vergelijkingssite suggereert dat DSW bepaald niet duurzaam is? ONVZ viel wel mee geloof ik, ik dacht even snel te kijken naar een van de twee beste(?) voor zorgverleners...

ONVZ is by far de beste verzekering. Al jaren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:50

Voor gezonde mensen wel, ja. Als je niet gezond bent, kan je daar niet verzekeren wat je nodig hebt. Ik blijf daar wat van vinden en het daardoor ook bij lange na niet de beste verzekeraar vinden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:10

Lalidan schreef:
Voor gezonde mensen wel, ja. Als je niet gezond bent, kan je daar niet verzekeren wat je nodig hebt. Ik blijf daar wat van vinden en het daardoor ook bij lange na niet de beste verzekeraar vinden.

Dat is echt flauwekul. Ik ben verre van gezond. Heb net 2 maanden in het ziekenhuis gelegen. ONVZ is juist ruim in de vergoedingen en nooit moeilijk doen over welke zorgverlener je wilt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:29

Maar ze willen mij niet hebben, of ze vergoeden zowel mijn tandarts als mijn fysio niet voor wat ik nodig heb. Op die manier kan ik het ook.

Petpa

Berichten: 1694
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:36

Lalidan schreef:
Voor gezonde mensen wel, ja. Als je niet gezond bent, kan je daar niet verzekeren wat je nodig hebt. Ik blijf daar wat van vinden en het daardoor ook bij lange na niet de beste verzekeraar vinden.


Een huis dat in brand staat kan je ook niet meer verzekeren

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:39

Tja, ik wil niet per se elk jaar een nieuwe verzekering afsluiten hoor, dat is niet mijn idee. En DSW accepteert je wel gewoon.

En als je ziek geboren wordt, mag het dus onmogelijk zijn je nog te verzekeren?


Het geeft wel precies aan waarom het idee van kiezen wat je verzekerd niet werkt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:46

Lalidan schreef:
Tja, ik wil niet per se elk jaar een nieuwe verzekering afsluiten hoor, dat is niet mijn idee. En DSW accepteert je wel gewoon.

En als je ziek geboren wordt, mag het dus onmogelijk zijn je nog te verzekeren?


Het geeft wel precies aan waarom het idee van kiezen wat je verzekerd niet werkt.

DSW verzekerd je idd wel. Alleen op een naturapolis en met vaak veel minder goede vergoedingen. Overigens heeft ONVZ 4 aanvullende verzekeringen en de eerste 2 zijn zonder aanvullende gezondheidsvragen.

Meliaforever

Berichten: 12036
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:50

Weet iemand hoe het zit met zorgkosten terugvragen via de aangifte inkomstenbelasting? Stel je neemt nu geen tandartsverzekering, maar je hebt het volgend jaar toch nodig, kan je die kosten dan opgeven en (deels)terug krijgen?

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:29

janderegelaa schreef:
_Christina schreef:
Ik heb er nog niet uitgebreid naar gekeken, maar een vlugge blik op een vergelijkingssite suggereert dat DSW bepaald niet duurzaam is? ONVZ viel wel mee geloof ik, ik dacht even snel te kijken naar een van de twee beste(?) voor zorgverleners...

ONVZ is by far de beste verzekering. Al jaren.

Zover was ik intussen als ik dit topic mag geloven, maar ik vroeg mij vooral af of er toevallig iemand hier rondhangt die meer weet over het wel of niet duurzaam zijn. Want lief zijn voor de zorgverleners vind ik één ding, maar het mag ook wel duurzaam. Maar ik kon zo snel niet zien waarop die score gebaseerd is.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:44

Ik ontdekte net iets wat ik nog niet kende, Ixzorg. Of heb ik er overheen gelezen in dit topic? Daar kun je, in plaats van een aanvullende verzekering, kiezen voor een losse verzekering voor tandongevallen en/of voor fysio bij ongevallen. Helemaal los van waar je je basisverzekering hebt dus. Gezien het paardrijden is dat precies wat ik zoek (reguliere fysio heb ik via mijn werkgever recht op, dus niet nodig). Ik ga voor basisverzekering bij DSW en pechhulp tand + fysio bij Ixzorg.

Kon geen addertjes onder het gras vinden en de fysio is heel ruim vergoed. Wel alleen na een ongeval. Ik ben hier persoonlijk het beste mee uit. Voor fitte mensen / ruiters die normaal geen fysiotherapie denken te moeten hebben, is dit misschien een optie. Basisverzekering kun je nemen waar je wilt.

linoleum

Berichten: 6463
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:11

Je bent sowieso niet verplicht om je aanvullende verzekering bij dezelfde aanbieder af te nemen als je basisverzekering! Meeste mensen weten dit alleen niet.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:16

Ik had vgz via United consumers. En vanaf 2024 gemeente zorgpolis vgz met 0 eigen risico. Ik ga ongeveer 203 euro per maand betalen.

Eigen risico is vaak in februari al op door medicatie gebruik. Eigenlijk blijf ik hetzelfde betalen alleen nu zonder de 38,50 euro eigen risico.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:14

Marcella schreef:
Ik had vgz via United consumers. En vanaf 2024 gemeente zorgpolis vgz met 0 eigen risico. Ik ga ongeveer 203 euro per maand betalen.

Eigen risico is vaak in februari al op door medicatie gebruik. Eigenlijk blijf ik hetzelfde betalen alleen nu zonder de 38,50 euro eigen risico.

Ik vind het eigenlijk best raar dat dit kan. Ik snap het als mensen hulp krijgen met hun verzekering, mag van mij part zelfs helemaal gratis zijn. Als het een basisverzekering is. Maar je hebt gewoon een knots van een verzekering die je niet verwacht bij iemand met een laag inkomen. Ik denk dat je beter verzekerd bent dan de meesten hier. Maar ondertussen betalen wij wel jouw eigen risico.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:23

Heel eerlijk zou liever gezond zijn en normaal kunnen werken.

Misschien schrale troost maar zoals het er nu voor staat kom er een reanimeer mij niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:30

Marcella schreef:
Heel eerlijk zou liever gezond zijn en normaal kunnen werken.

Misschien schrale troost maar zoals het er nu voor staat kom er een reanimeer mij niet.

Dat heb ik ook dus dat maakt op mij niet zo’n indruk.

Het is ook geen verwijt naar jou maar een verwijt naar het systeem. Ik gun jou die verzekering prima maar het is natuurlijk wel raar dat er hier mensen zijn die ietsje meer verdienen maar niet genoeg voor zo’n hele dure verzekering en die ook niet in aanmerking komen voor zo’n gemeentelijke bijdrage.

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:45

Top, dit topic. Heb als eerst mijn verzekering stop gezet, niet best die verhoging. Nu op zoek naar wat anders

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:57

Meliaforever schreef:
Weet iemand hoe het zit met zorgkosten terugvragen via de aangifte inkomstenbelasting? Stel je neemt nu geen tandartsverzekering, maar je hebt het volgend jaar toch nodig, kan je die kosten dan opgeven en (deels)terug krijgen?


Ja maar ligt aan je inkomsten. Wij moeten boven de 1500 uitkomen.

750 is altijd waar je boven moet zitten qua onkosten.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:18

janderegelaa schreef:
Marcella schreef:
Ik had vgz via United consumers. En vanaf 2024 gemeente zorgpolis vgz met 0 eigen risico. Ik ga ongeveer 203 euro per maand betalen.

Eigen risico is vaak in februari al op door medicatie gebruik. Eigenlijk blijf ik hetzelfde betalen alleen nu zonder de 38,50 euro eigen risico.

Ik vind het eigenlijk best raar dat dit kan. Ik snap het als mensen hulp krijgen met hun verzekering, mag van mij part zelfs helemaal gratis zijn. Als het een basisverzekering is. Maar je hebt gewoon een knots van een verzekering die je niet verwacht bij iemand met een laag inkomen. Ik denk dat je beter verzekerd bent dan de meesten hier. Maar ondertussen betalen wij wel jouw eigen risico.


Het hele zorgverzekeringsysteem is gewoon niet eerlijk. Er betaald altijd iemand anders voor een ander. En de overheid betaald ook nog eens voor gigantische dure bedrijfsprocessen. Ik gebruik nooit zorg uit mijn basisverzekering. Al mijn zorgkosten zitten in de aanvullende verzekering. Al mijn kosten betaal ik zodat ik kan meedraaien in de maatschappij. Het is elke maand een gigantische hap uit mijn budget. Er zijn een ton aan regels voor mensen zoals ik. Kan me niet overal verzekeren omdat verzekeringen de kosten niet willen maken en je voor aanvullende verzekeringen medisch uitsluiten. Voor de meeste mensen met chronische ziektes en medische beperkingen is de basisverzekering een giga hoeveelheid nutteloosheid. Hun zorg komt vrijwel alleen uit eigen risico's en aanvullend. En heel verrassend mensen die chronisch ziek zijn verdienen vrijwel altijd een laag inkomen. Iets met kansongelijkheid in de maatschappij en bedrijven die niet willen betalen als een medewerker misschien wel uitvalt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:30

Ik ben ook chronisch ziek, gelukkig geen laag inkomen maar alle zorg die ik nodig heb komt uit de basis en fysiotherapie ben ik chronisch volgens de lijst Borst dus die komt nu ook uit de basis. Feitelijk is het zonde dat ik zo’n dure verzekering heb maar als ik er uit ga dan kom ik er nooit meer in dus ik laat het maar zo.

Ziektekosten gaat gewoon volgens het solidariteitsprincipe, we betalen voor elkaar. Daarom zijn collectiviteitskortingen ook niet eerlijk en onze verzekeringen worden er alleen maar duurder van.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:33

Lijst van Borst is toch vanaf de 20/21e behandeling bij de fysio?