Wij kwamen vanuit het buitenland, anderhalf jaar geleden, en konden dus eigenlijk echt overal in Nederland gaan wonen. Ik kom oorspronkelijk uit Zuid-Holland, mijn ouders wonen inmiddels in Gelderland en mijn schoonfamilie woont allemaal in het buitenland dus daar hoefden we geen rekening mee te houden

In principe hadden we allebei (nog) geen werk om rekening mee te houden bij terugkomst, hoewel ik natuurlijk wel eerst werk zou moeten vinden.
Buiten de provincies Gelderland, Utrecht, Zuid- en Noord-Holland wilde ik eigenlijk sowieso al niet wonen en boven Amsterdam of onder Rotterdam ook niet.
Verder:
- Eigenlijk vind ik alles tussen Rotterdam en Amsterdam in ook een beetje saai en we wilden graag meer groen/bos/ruimte. Of strand, maar dat zou dan weer erg ver van mijn ouders vandaan zijn, dus dan werd het bos.
- Liefst niet teveel expats, dan zou mijn man nooit Nederlands geleerd hebben

Den Haag bijvoorbeeld viel daardoor wel af.
- Geen dorp, of in elk geval geen dorp zonder stad in de buurt
- Utrechtse Heuvelrug, rond Amersfoort of het Gooi was een optie, maar ja, duur

Dus relatief betaalbaar was ook een belangrijke
- Omgeving Apeldoorn kende ik inmiddels wat beter omdat mijn ouders al een paar jaar op de Veluwe woonden en ik er ook wat mensen kende van vroeger. Vond de stad zelf nooit zo leuk, maar toen ik er wat vaker kwam zag ik dat het op het centrum na eigenlijk best heel mooi was.
- Winkels en iets van levendigheid in de directe omgeving van ons huis (maar niet een stadscentrum)
- Fietsafstand van een Intercity station, liefst max 1-1,5 uur treinafstand van de randstad
- Relatief veilige buurt met scholen, groen en speelplekken met het oog op evt kinderen (nou ja, 1 kind

) in de toekomst
We zijn uiteindelijk in Apeldoorn terecht gekomen en heel tevreden