Omgaan met mensen zonder klik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Omgaan met mensen zonder klik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:05

Voila, je antwoord op “hoe dan?” Heb je zojuist gegeven.

Zertab

Berichten: 12286
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:16

Suzanne F. schreef:
Gewoon hoi en doei. Niet te moeilijk maken denk ik. Je hoeft toch niet dik te zijn met iedereen?


Dit dus. En mochten ze toch een gesprek aan gaan, gewoon vriendelijk blijven en antwoorden.

Zebrastreep

Berichten: 9803
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:34

Hoe oud ben je als ik vragen mag ? :D

Voor jonge mensen is dit ook lastiger dan voor wat oudere mensen. Maar soms hoeft dat ook niet en hebben zelfs mensen met bakken levenservaring hier nog veel last van. Ik kreeg wel eens de vraag van een flexer , goh hoe ga je daarmee om in het team? zij vond het al heel knap dat ik zo kon denken erover want dat konden volgens haar mensen met veel levenservaring ook niet altijd.

Misschien niet leuk , maar wat mij ook wel dat zetje heeft gegeven zijn geen leuke ervaringen opdoen. Niet de leukste manier , maar dat zorgde wel voor flinke levenslessen. Op den duur was ik gewoon even klaar met dat soort zaken dat ik dacht , iedereen is daar onzeker over dus laat het dan maar zo zijn.

En ik heb zelf ook een periode als flexer gewerkt , dat is een en al ongemakkelijkheid. Je kent eigenlijk niemand om naar toe te stappen. Op den duur zie je wel bekende gezichten en weet je globaal wie waar werkt , maar je bouwt er niks mee op. Dus je moet wel door de ongemakkelijkheid heen bijten. Ik vond het toen ook niet leuk , maar vindt het nu wel heel stoer van mijzelf dat ik flexer ben geweest. Ik wou het nooit omdat ik zo bang was voor juist het onzeker voelen en de ongemakkelijkheid. Dat heb ik ook wel zwaar gevoeld , maar ik ben juist nu blij dat ik deze ervaring heb opgedaan. Dat maakte voor mij het volhouden om tussen mijn huidige team te komen ook makkelijker.

En sommige mensen zijn echt lastig om een band mee op te bouwen. Ik heb dus ook een collega waarmee ik vanaf het begin verwachte he dat gaat wel makkelijk worden , wij hadden voor dat we elkaar leerden kennen bijna het exacte zelfde leven gehad , zelfde opleiding , zelfde stageplaats , zelfde soort paarden die we leuk vinden , en veel gemeenschappelijke kennissen. Genoeg stof om over te praten zou je zeggen. Nou dat was wel even van de koude kermis thuiskomen.
Steeds als ik dacht oh nu heb ik een 'ingang' gevonden dan was dat maar van korte duur. Collega was wel aardig en vriendelijk maar midden in een gesprek kon die collega opeens zomaar boem afstand nemen. Ik kon er geen peil op trekken ( en dit had ik bij meer collega's). Tijdje terug had ik pas de ballen om eens te vragen joh dit valt mij op dat ik je best moeilijk vindt in de omgang , ligt dat aan de benadering vanuit mijn kant of speelt dat meer van jouw kant?

Conclusie was eigenlijk dat die collega het moeilijk vond om zichzelf richting mij open te stellen doordat we teveel gemeenschappelijke kennissen hadden. Die collega heeft een andere ervaring gehad met de kennissen dan ik en dacht dat ik bepaalde verhalen via die kennissen had gehoord. Dit had ik zelf ook wel bedacht. Ik heb daarbij ook gezegd dat ik meer met mijn collega's heb dan de oppervlakkige kennissen buiten mijn werk om en deze collega ook daar boven stond. Dat was de ultieme ijsbreker en sindsdien is deze collega ook meer zichzelf en stelt zich open.

Dus soms kan een simpel gesprek over waar komt je gedrag weg zeer helpend zijn. Ik heb dit bij meer collega's gedaan en sindsdien stellen een aantal zich zo enorm open en echt in een week tijd zijn ze veranderd van oppervlakkig naar meer de diepgang in. Maar daarbij moet je je ook wel afvragen , hoe en of wat kan ik daarin veranderen?

Maar ik heb ook wel collega's waar ik het niet helemaal waard vindt om in te investeren. Dit laat ik dus ook een beetje los. Als ik met ze werk gaat de samenwerking prima , maar ik ben wel meer bezig met mijn eigen taken op dat moment. Maar echt gespreksstof is er niet en soms voel ik ook wel desinteresse. Ik denk dan vaak maar oké het is 1 dienst dat kom je wel door. Aangezien onze locatie uit twee delen bestaat loop ik dan tussendoor ook wel naar het andere deel of het kantoor. Af en toe moet ik er dan even uit. Desbetreffende collega doet dat ook en dat werkt prima. Verder zitten we op één lijn dus dan ben ik al tevreden.

En leren toch een beetje schijt te hebben aan wat andere van je vinden.... Sommigen maken het zichzelf vooral heel moeilijk door niet open te staan of wat van je te vinden en zich hier aan te irriteren. Maar omdat inprencipe jezelf zijn niks mis mee moet zijn kan het ook niet fout zijn.

Wat mij ook erg hielp ( in een boek gelezen) is dat een mens continue bezig is met zichzelf en wat anderen van je vinden. Als je dit maar goed onthoudt betekend het dus dat zoveel mensen niet eens met jou , je manier van doen en uiterlijk bezig zijn. De meeste mensen zijn continue bezig met afvragen wat vindt de ander nu van mij? Terwijl de ander daar ook mee bezig is. Dat heeft mij zo erg geholpen!

Helaas weet ik de titel van dat boek niet meer , maar veel mensen zouden daar iets aan hebben.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:56

rien10 schreef:
Voila, je antwoord op “hoe dan?” Heb je zojuist gegeven.


Work in progress;)

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 21:00

Zebrastreep schreef:
Hoe oud ben je als ik vragen mag ? :D

Voor jonge mensen is dit ook lastiger dan voor wat oudere mensen. Maar soms hoeft dat ook niet en hebben zelfs mensen met bakken levenservaring hier nog veel last van. Ik kreeg wel eens de vraag van een flexer , goh hoe ga je daarmee om in het team? zij vond het al heel knap dat ik zo kon denken erover want dat konden volgens haar mensen met veel levenservaring ook niet altijd.

Misschien niet leuk , maar wat mij ook wel dat zetje heeft gegeven zijn geen leuke ervaringen opdoen. Niet de leukste manier , maar dat zorgde wel voor flinke levenslessen. Op den duur was ik gewoon even klaar met dat soort zaken dat ik dacht , iedereen is daar onzeker over dus laat het dan maar zo zijn.

En ik heb zelf ook een periode als flexer gewerkt , dat is een en al ongemakkelijkheid. Je kent eigenlijk niemand om naar toe te stappen. Op den duur zie je wel bekende gezichten en weet je globaal wie waar werkt , maar je bouwt er niks mee op. Dus je moet wel door de ongemakkelijkheid heen bijten. Ik vond het toen ook niet leuk , maar vindt het nu wel heel stoer van mijzelf dat ik flexer ben geweest. Ik wou het nooit omdat ik zo bang was voor juist het onzeker voelen en de ongemakkelijkheid. Dat heb ik ook wel zwaar gevoeld , maar ik ben juist nu blij dat ik deze ervaring heb opgedaan. Dat maakte voor mij het volhouden om tussen mijn huidige team te komen ook makkelijker.

En sommige mensen zijn echt lastig om een band mee op te bouwen. Ik heb dus ook een collega waarmee ik vanaf het begin verwachte he dat gaat wel makkelijk worden , wij hadden voor dat we elkaar leerden kennen bijna het exacte zelfde leven gehad , zelfde opleiding , zelfde stageplaats , zelfde soort paarden die we leuk vinden , en veel gemeenschappelijke kennissen. Genoeg stof om over te praten zou je zeggen. Nou dat was wel even van de koude kermis thuiskomen.
Steeds als ik dacht oh nu heb ik een 'ingang' gevonden dan was dat maar van korte duur. Collega was wel aardig en vriendelijk maar midden in een gesprek kon die collega opeens zomaar boem afstand nemen. Ik kon er geen peil op trekken ( en dit had ik bij meer collega's). Tijdje terug had ik pas de ballen om eens te vragen joh dit valt mij op dat ik je best moeilijk vindt in de omgang , ligt dat aan de benadering vanuit mijn kant of speelt dat meer van jouw kant?

Conclusie was eigenlijk dat die collega het moeilijk vond om zichzelf richting mij open te stellen doordat we teveel gemeenschappelijke kennissen hadden. Die collega heeft een andere ervaring gehad met de kennissen dan ik en dacht dat ik bepaalde verhalen via die kennissen had gehoord. Dit had ik zelf ook wel bedacht. Ik heb daarbij ook gezegd dat ik meer met mijn collega's heb dan de oppervlakkige kennissen buiten mijn werk om en deze collega ook daar boven stond. Dat was de ultieme ijsbreker en sindsdien is deze collega ook meer zichzelf en stelt zich open.

Dus soms kan een simpel gesprek over waar komt je gedrag weg zeer helpend zijn. Ik heb dit bij meer collega's gedaan en sindsdien stellen een aantal zich zo enorm open en echt in een week tijd zijn ze veranderd van oppervlakkig naar meer de diepgang in. Maar daarbij moet je je ook wel afvragen , hoe en of wat kan ik daarin veranderen?

Maar ik heb ook wel collega's waar ik het niet helemaal waard vindt om in te investeren. Dit laat ik dus ook een beetje los. Als ik met ze werk gaat de samenwerking prima , maar ik ben wel meer bezig met mijn eigen taken op dat moment. Maar echt gespreksstof is er niet en soms voel ik ook wel desinteresse. Ik denk dan vaak maar oké het is 1 dienst dat kom je wel door. Aangezien onze locatie uit twee delen bestaat loop ik dan tussendoor ook wel naar het andere deel of het kantoor. Af en toe moet ik er dan even uit. Desbetreffende collega doet dat ook en dat werkt prima. Verder zitten we op één lijn dus dan ben ik al tevreden.

En leren toch een beetje schijt te hebben aan wat andere van je vinden.... Sommigen maken het zichzelf vooral heel moeilijk door niet open te staan of wat van je te vinden en zich hier aan te irriteren. Maar omdat inprencipe jezelf zijn niks mis mee moet zijn kan het ook niet fout zijn.

Wat mij ook erg hielp ( in een boek gelezen) is dat een mens continue bezig is met zichzelf en wat anderen van je vinden. Als je dit maar goed onthoudt betekend het dus dat zoveel mensen niet eens met jou , je manier van doen en uiterlijk bezig zijn. De meeste mensen zijn continue bezig met afvragen wat vindt de ander nu van mij? Terwijl de ander daar ook mee bezig is. Dat heeft mij zo erg geholpen!

Helaas weet ik de titel van dat boek niet meer , maar veel mensen zouden daar iets aan hebben.


Bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik herken zeker het een en ander. En ik ben oud genoeg om het te kunnen weten haha; over het algemeen kan er ook steeds beter mee omgaan, al zit het ook gewoon in m'n karakter. Alleen heb ik dus nu met een situatie te maken waar ik erg veel moeite mee heb.

Er worden rake dingen gezegd in dit topic en ik probeer dat echt mee te nemen want ik wíl zelf ook veranderen.

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:48

verootjoo schreef:
Hutcherson schreef:

Als je jezelf heel goed kent en erkent en accepteerd, weet je wat je zwaktes zijn. Als introvert is dat het sociale aspect.

Echter heb ik dus een heel sociaal beroep. Daarin neem ik leiding in gesprekken, informeer mensen, help ze keuzes maken, leef me in, en ben ook echt een grappenmaker.

Extravert zijn kan je leren. Ik heb het geleerd door mn opleidingen.


Wat jij beschrijft is niet wat extravert zijn betekent :)

Introvert betekent ook niet dat je sociaal zwak bent.

Ik ben ook een echte introvert, werk als hulpverlener en dit kost me geen energie. Ik denk ook juist dat introverte mensen heel goed zijn in de zorg.

Extra/introvert gaat over de manier van opladen, niet over je sociale vaardigheden.


https://vitaalgezond.com/extravert/

Zie hier niet echt iets over manier van opladen.
Behalve dat extravert dat krijgt van sociale contacten en introvert dat dus juist niet krijgt en me-time nodig heeft.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:34

Wat een verdrietige website :o die gaan echt aan de haal met die begrippen. Vandaar dat mensen denken dat extravert ‘beter’ is en introverten op een assertiviteitscursus moeten.

Dit is niet wat er in de psychologie bedoeld wordt met in/extravert.

Het heeft nl echt helemaal niks te maken met wel/niet assertief, spontaan of sociaal.
En je kan dus ook niet extravert worden door ermee te oefenen.
Je zou dat ook eigenlijk niet moeten willen, introverten hebben naast extraverten ook essentiële kwaliteiten die elk bedrijf/ maatschappij nodig heeft.

Gwahir

Berichten: 756
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:47

Brrrrr inderdaad |( ! Ik raad het boek "Stil" (Quiet) van Susan Cain aan als je ècht een inzicht wilt krijgen in introversie. Haar Ted Talk biedt ook al de nodige inzichten.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Omgaan met mensen zonder klik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 22:46

Daar sluit ik me bij aan. Jammer dat er nog steeds zoveel misverstanden over zijn.

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:36

lletam schreef:
@zebrastreep. Loslaten inderdaad, maar hoé dan?!

Verder lees ik veel terug dat het niet mijn probleem is dus ik moet stoppen het mijn probleem te maken (loslaten dus). Ik weet van mezelf dat ik me netjes en beleefd opstel dus daar hoef ik niets in te veranderen. En accepteren dat het helaas zo is .


Oefenen. Dus als je denkt: Oh jee, het is stil/ik weet niet wat te zeggen enz. Tegen jezelf zeggen: maar dat ik ook gewoon oké.

Dat gaat niet in een keer, een week, een maand lukken. Maar dat hoeft ook niet. Je hebt op de basisschool 6 jaar lezen en schrijven gehad en aan het einde van groep 8 is het nog altijd niet perfect. Iets leren kost gewoon tijd.
Wees mild voor jezelf.

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:41

Hutcherson schreef:
verootjoo schreef:

Wat jij beschrijft is niet wat extravert zijn betekent :)

Introvert betekent ook niet dat je sociaal zwak bent.

Ik ben ook een echte introvert, werk als hulpverlener en dit kost me geen energie. Ik denk ook juist dat introverte mensen heel goed zijn in de zorg.

Extra/introvert gaat over de manier van opladen, niet over je sociale vaardigheden.


https://vitaalgezond.com/extravert/

Zie hier niet echt iets over manier van opladen.
Behalve dat extravert dat krijgt van sociale contacten en introvert dat dus juist niet krijgt en me-time nodig heeft.


Van de site:
Iemand die extravert is, krijgt energie van interactie met andere mensen en de wereld om hem heen.
Extraverte mensen halen net energie uit sociale contacten en stellen zich graag open op.

De introverten zijn wat meer in zichzelf gekeerd. Ze zijn ook sociaal, maar hebben daarna tijd nodig om zichzelf weer op te laden. Dus als ze sociaal zijn geweest, moeten ze vaak even opladen door niet sociaal te zijn.

AmyJamess

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Omgaan met mensen zonder klik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:23

Ik werk sinds oktober met 2 meiden waar ik totaal geen klik mee heb, en loopt niet altijd lekker tussen ons.

In het begin heb ik wel geprobeerd gesprekken met ze te voeren, beetje een band op te bouwen. maar meer dan een ja of nee kreeg ik nooit. Tjah dan houdt het voor mij snel op en ga ik daar verder geen energie in stoppen.
Als ze vragen hebben of ik moet ze wat uitleggen doe ik dat gewoon netjes.
Maar daar houdt het ook mee op.

Als ik iets heb geleerd is het dat ik geen energie/intresse ga steken in mensen die ook geen energie/intresse in mij steken. Dat geld overigens ook voor familie.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Omgaan met mensen zonder klik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:28

Geen klik, als in: neutraal, is weer wat anders dan een negatieve stemming.
Ik had een stalgenootje dat altijd met muziek reed en ik ben in mijn stemgebruik niet bepaald luid (understatement). Dus ookal zei ik altijd vriendelijk gedag (mijn paard staat naast de bak) als ze aan het rijden was, vond ze mij asociaal omdat ik nooit gedag zei (lees: dat hoorde ze namelijk niet).
Tja… ik heb beters te doen dan me daar druk over te maken :+

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:10

KarenQ schreef:
Hutcherson schreef:
https://vitaalgezond.com/extravert/

Zie hier niet echt iets over manier van opladen.
Behalve dat extravert dat krijgt van sociale contacten en introvert dat dus juist niet krijgt en me-time nodig heeft.


Van de site:
Iemand die extravert is, krijgt energie van interactie met andere mensen en de wereld om hem heen.
Extraverte mensen halen net energie uit sociale contacten en stellen zich graag open op.

De introverten zijn wat meer in zichzelf gekeerd. Ze zijn ook sociaal, maar hebben daarna tijd nodig om zichzelf weer op te laden. Dus als ze sociaal zijn geweest, moeten ze vaak even opladen door niet sociaal te zijn.


Oke jij bekijkt het anders. Introverts kost het energie (het sociale gebeuren) en extraverts krijgen juist energie.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Omgaan met mensen zonder klik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:52

ik denk dat de grootste fout al gemaakt wordt door te denken dat mensen in hokjes passen.. zie al de verschillende meningen over introvert, extravert..
gelukkig passen mensen niet in hokjes en zijn we daar veel te complex voor.
En ik blijf erbij dat het soms de moeite waard is om sommige mensen beter te leren kennen of een beetje energie in te stoppen.. Mits het niet ten koste gaat van jezelf. Daar moet men echt wel voor waken.

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:51

Hutcherson schreef:
KarenQ schreef:

Van de site:
Iemand die extravert is, krijgt energie van interactie met andere mensen en de wereld om hem heen.
Extraverte mensen halen net energie uit sociale contacten en stellen zich graag open op.

De introverten zijn wat meer in zichzelf gekeerd. Ze zijn ook sociaal, maar hebben daarna tijd nodig om zichzelf weer op te laden. Dus als ze sociaal zijn geweest, moeten ze vaak even opladen door niet sociaal te zijn.


Oke jij bekijkt het anders. Introverts kost het energie (het sociale gebeuren) en extraverts krijgen juist energie.


Volgens mij zeggen we dan hetzelfde?

musiqolog
Berichten: 3349
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:02

ChantalAM schreef:
ik denk dat de grootste fout al gemaakt wordt door te denken dat mensen in hokjes passen.. zie al de verschillende meningen over introvert, extravert..
gelukkig passen mensen niet in hokjes en zijn we daar veel te complex voor.
En ik blijf erbij dat het soms de moeite waard is om sommige mensen beter te leren kennen of een beetje energie in te stoppen.. Mits het niet ten koste gaat van jezelf. Daar moet men echt wel voor waken.

Hokjes zijn er niet voor niets. Ze zijn er om grip op de wereld te krijgen. De hokjes 'introvert' en 'extravert' helpen mensen beseffen dat hun neiging om zoveel mogelijk met de mensen om te gaan niet universeel is ... en dat iemand die dat niet wil niet per se een mensenhater is.

Maar natuurlijk past niet iedereen even goed in die hokjes. Zelf ben ik ontzettend in mezelf gekeerd als het niet goed met me gaat, maar als het goed gaat en ik voel de dynamiek van een groep aan, kan ik ineens verschrikkelijk extravert zijn (en veel ouwehoeren). Ik zeg het altijd zo: denk gerust in hokjes, maar niet in muurtjes.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Omgaan met mensen zonder klik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 20:55

Los van het introvert vs extravert probeer ik het me minder aan te trekken, gewoon hoi en doei en als er weer een opmerking komt waar ik niks mee kan, ene oor in andere oor uit. Maar ik blijf het gewoon jammer vinden en vermoeiend...

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Omgaan met mensen zonder klik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:26

Goed bezig TS!

Het is ook jammer en vermoeiend, maar op de lange duur waarschijnlijk wel beter voor je. Je collega zal waarschijnlijk vanzelf gaan minderen als ze merkt dat jij minder response geeft.

Ik realiseerde me pas hoeveel "last" ik eigenlijk ervoer op kantoor toen ik meer thuis kon gaan werken. Heerlijk!

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:53

lletam schreef:
Los van het introvert vs extravert probeer ik het me minder aan te trekken, gewoon hoi en doei en als er weer een opmerking komt waar ik niks mee kan, ene oor in andere oor uit. Maar ik blijf het gewoon jammer vinden en vermoeiend...


Vaak zit het vermoeiende in een gevoel/emotie die je jezelf niet toestaat om te voelen.

Je noemt dat je het jammer vindt. Wat vind je precies jammer? Dat je niet met iedereen de beste vrienden kan zijn? Als dat jouw onbewuste ‘moetje’ is en je kan het niet waarmaken en je mag dat niet voelen, kan dat erg vermoeiend zijn.
Dit is maar een gissing, maar het kan de moeite waard zijn te onderzoeken wat er onderliggend bij jou zit waarom je dit zo erg vindt en wat het vermoeiend maakt. Je bent dan ergens iets onder water aan het drukken.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Omgaan met mensen zonder klik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 23:59

Ik vind het jammer omdat ik het niet begrijp en omdat ik toch graag met iedereen goed wil zijn. Ook al realiseer ik me wel dat dat nou eenmaal niet altijd kan en ook niet hoeft

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:02

Als het je zo hoog zit dan moet je daar gewoon iets mee doen. En dan bedoel ik niet met iedereen gaan praten, maar een cursus psychologie op de werkvloer, of efficient communiceren volgen of iets vergelijkbaars.
Probeer inzicht te krijgen in menselijk gedrag, dan snap je interacties beter.
Als je er zelf onder lijdt dan zou ik daar gerichte hulp bij zoeken.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Omgaan met mensen zonder klik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 12:18

Nou ben ik niet compleet emotioneel instabiel hoor. Ik weet waar mijn valkuilen zitten en waar ik aan moet werken. Dit topic heb ik ook gemaakt om te kunnen ventileren en het is wel fijn om bepaalde reacties en inzichten te lezen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Omgaan met mensen zonder klik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:55

Je hoeft ook niet instabiel te zijn om jezelf verder te ontwikkelen op dat gebied :D

Er zijn hele goede cursussen om meer inzicht te krijgen in interacties. Voor project management of werken met klanten is dat ook nooit verkeerd.

Zebrastreep

Berichten: 9803
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:13

Waarom heb je de behoefte om met iedereen 'goed' te zijn? Wat vindt je er lastig aan als mensen geen klik met je hebben? Gaat het dan puur om ongemakkelijke momenten?

Als je dit met je gehele team hebt , kan ik het mij voorstellen dat je graag goed met iedereen wil zijn. Als het maar enkele personen zijn , en je over het algemeen goed in het team ligt , zou ik er niet zo'n punt van maken.

Ik lig in het gehele team bijvoorbeeld goed. Het zijn enkele waar ik wat minder mee heb. Maar het belangrijkste is dat je gewoon over het algemeen wel een goed gevoel hebt in je team.

Ik stel mij er vaak op in dat ik met bepaalde mensen gewoon een wat minder gezellige dienst heb , maar ik ben niet op het werk voor mijn collega's. De laatste tijd werk ik veel met ZZP'ers en flexers , daar heb je in de meeste gevallen ook geen klik mee , maar je zal het er wel mee moeten doen. Genoeg ongemakkelijke momenten , maar omdat ik dan de vaste ben van de locatie zijn ze best van mij afhankelijk qua informatie. Ik vindt het dan ook wel lastig om een opening te zoeken want persoonlijke zaken bespreek ik dan niet. Ik begin eigenlijk altijd met zeggen dat ik het fijn vindt dat ze bij mij op locatie komen werken / ondersteunen , daarmee creëer je altijd best een opening.

Met vaste collega's heb ik over het algemeen met iedereen een goede klik. Eén collega spreek ik wel wat meer buiten werk om. Maar ik ben zelf bijvoorbeeld nog wel afhankelijk van die collega omdat die collega zelfde functie heeft met veel ervaring en ik net begonnen ben. Maar we hebben het ook wel over andere zaken. Collega zit nu in een bepaald zwaar traject en die app ik dus ook wel vaak om te vragen hoe het gaat en hoe het is gegaan met het traject. Maar er zijn ook wel collega's die ik liever alleen op werk spreek privé hoeft dan van mij niet zo.

Ik maak zelfs nog onderscheid wie mij privé mag appen en op mijn werktelefoon :') Maar betekend niet dat ik iemand niet aardig vindt , ik hoef/ wil er alleen minder van. En andersom is dat ook iemand zijn goed recht. Ik merk juist dat mensen meer naar je toe trekken als je bepaalde verwachtingen loslaat en ook simpel daarmee om gaat. ( al kan ik ook wel eens denken als iemand een keer chagrijnig is of mij negeert dat iemand mij niet mag)