Verliefd op twee mannen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Verliefd op twee mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:07

Verliefd worden op een ander tijdens een relatie zegt naar mijn idee wat over de gevoelens die je hebt en hoe je in die relatie staat met die persoon.
Je zegt een open relatie te willen proberen, voor jezelf omdat je niet weet wat het is, als beide mannen hier niet voor open staan is dat klaar. Een keuze af laten dwingen zou ik sowieso niet doen, als iemand echt voor je gaat zijn bereid er iets voor te doen maar dat is niet iets afdwingen.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:03

Tovaita schreef:
Dorine92 schreef:
En als ze denken op korte termijn een leukere chick te vinden, nou dan succes wensen en eens zien hoe het loopt

Wat is dat voor rare opmerking? Het gaat in dit soort gevallen helemaal niet om ‘leukere chick’ of wat dan ook. Ik zou het ook behoorlijk lastig vinden als mijn partner ineens op de proppen komt met het nieuws dat hij verliefd is op een ander en ik zou hem ook ‘dwingen’ tot een keus. Delen is voor mij geen optie en dat mag ook gewoon een norm zijn voor iemand! Niet iedereen is zo open minded dat er overal maar ruimte voor moet zijn in een relatie.

Das op zich prima maar dan moet je ook accepteren dat een ander zich niet laat dwingen, en het idee hebben dat je erop vooruitgaat wanneer je hem dumpt voor iets waar hij niks aan kan doen

musiqolog
Berichten: 3349
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:19

Nessie schreef:
Ik ben hartstikke gelukkig met mijn heerlijk ‘ouderwetse’ relatie waarin je gewoon voor elkaar gaat en ik zie dat ook terug bij mijn vriendinnen. Waarvan trouwens zo goed als niemand gelovig is. Vanuit mijn werk kom ik veel mannen tegen en natuurlijk zijn er dan genoeg die andersom wel interesse kunnen hebben, maar ik zal er gewoon nooit op een manier naar kijken en altijd direct duidelijk afwijzend zijn want ik ben gelukkig met mijn man. Nu doen sommige Bokkers net of trouwe mensen niet bestaan, terwijl er genoeg gelukkige monogame mensen zijn die zich niet tot verleidingen laten brengen.

Dat heb ik niemand zien beweren. Het probleem is dat jij je eigen monogamie als norm aan anderen oplegt, of althans lijkt op te leggen. In je eerste reactie heet het:
Citaat:
Als je echt van je partner houdt en verliefd bent op je partner, dan sta je echt niet open voor een ander.

En dat is aantoonbare onzin. Dat gaat namelijk lang niet voor iedereen op. Sowieso niet voor polyamoureuze mensen en vaak genoeg ook niet voor anderen.

En in je nieuwe post zit ook weer een enorm waardeoordeel. Je gebruikt het woord "trouw". Met andere woorden: polyamoureuze mensen zijn "ontrouw". Dat zegt niemand van zichzelf en ik vind dat woord ook misplaatst als je met elkaar afspreekt dat je een open relatie hebt. Pas als je achter iemands rug met een ander gaat ben je ontrouw.

In één ding heb je wel gelijk: monogamie is niet afhankelijk van geloof. Mensen zijn, in tegenstelling tot veel andere dieren (paarden om maar eens wat te noemen), monogame wezens. Tenminste: in principe. Net zoals mannen in principe op vrouwen vallen en vice versa. Maar het kan ook heel anders. Het is voor allebei goed om dat te weten en daar vooral geen waardeoordeel over te hebben.

Robert Long was ook polyamoureus, en kon dat mooi zeggen:

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:35

Boras schreef:
Monogamie is een stukje ouder dan de kerk.

Verder doen waar jij/jullie je goed bij voelt/voelen :)

Zeker, waarschijnlijk ooit ontstaan om soas onder controle te krijgen. Zijn tegenwoordig andere middelen voor.


De vraag of jij mono of poly wil zijn is niet perse relevant zolang jij kiest om bij je vriend te blijven die er niet voor open staat.

Heel lastig in zon situatie, je moet kiezen wat jij denkt dat je gelukkig gaat maken, daar kan niemand mee helpen.

Tovaita
Berichten: 116
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:46

Dorine92 schreef:
Das op zich prima maar dan moet je ook accepteren dat een ander zich niet laat dwingen, en het idee hebben dat je erop vooruitgaat wanneer je hem dumpt voor iets waar hij niks aan kan doen

En dat zou dan ook prima zijn, want ik zou niet functioneren in een relatie waarin mijn partner ook op iemand anders verliefd is

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:52

Azmay schreef:
Boras schreef:
Monogamie is een stukje ouder dan de kerk.

Verder doen waar jij/jullie je goed bij voelt/voelen :)

Zeker, waarschijnlijk ooit ontstaan om soas onder controle te krijgen. Zijn tegenwoordig andere middelen voor.


De vraag of jij mono of poly wil zijn is niet perse relevant zolang jij kiest om bij je vriend te blijven die er niet voor open staat.

Heel lastig in zon situatie, je moet kiezen wat jij denkt dat je gelukkig gaat maken, daar kan niemand mee helpen.

Toevallig las ik vanmorgen in de krant dat soa's weer flink aan het toenemen zijn. Je kunt je niet volledig daartegen beschermen bij het hebben van meerdere wisselende sexpartners.

musiqolog
Berichten: 3349
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:08

Azmay schreef:
Boras schreef:
Monogamie is een stukje ouder dan de kerk.

Verder doen waar jij/jullie je goed bij voelt/voelen :)

Zeker, waarschijnlijk ooit ontstaan om soas onder controle te krijgen. Zijn tegenwoordig andere middelen voor.

Nee. Monogamie, het binden van twee partners aan elkaar, is een evolutionair middel om pa en ma samen te houden. Mensenkinderen doen er jaren over om volwassen te worden. Al die tijd hebben ze de zorg van beide ouders nodig om te blijven leven. De moeder kan dat niet alleen, zeker omdat er vaak al gauw nieuwe kinderen komen.

Natuurlijk kun je aanvoeren dat je tegenwoordig zoiets als geboortebeperking hebt, en dat die reden voor monogamie is verdwenen. Dat neemt echter niet weg dat monogamie evolutionair bepaald is. Met alle mitsen en maren die boven al zijn aangevoerd.

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:35

anjali schreef:
Toevallig las ik vanmorgen in de krant dat soa's weer flink aan het toenemen zijn. Je kunt je niet volledig daartegen beschermen bij het hebben van meerdere wisselende sexpartners.


Dat je in een vermeend sexclusief monogame relatie wel beschermd bent is héél .... euhmmm, relatief.

In open eerlijkheid verliefd/houden van/duurzame relatie met twéé is ook ´niet sexclusief monogaam´; meerliefde en minder riskant dan het ´normale´ vreemdgaan ;)

Polyamor, meerliefde is letterlijk meer liefde dan met/voor één; kan heerlijk en bevrijdend zijn. Verliefd is héérlijk als je daar open in kan zijn en van kan genieten. Idem voor een partner en bij liefde voor die partner, bij empathie, ook fijn voor jezelf :j

Als soas de reden voor sexclusief zijn is dat bepaald niet positief imo.
Daar voorzichtig mee omgaan is gezond verstand. Is vrij simpel op te lossen met een bloedtest voor je veilig vrijen los laat.

Tja, en eerlijk zijn. Dat is in een bespreekbare situatie een wereld makkelijker en dus veiliger :)*

Ah en verder is een ´open relatie´ bepaald niet per definitie hetzelfde als meer sexpartners. Het is niet meer of minder dan niet dichtgetimmerd; niet beloven ieder ander tot in de eeuwigheid af te zweren.
´Open relatie´ en ´Poly´ kan héél veel invullingen hebben; is niet iets wel; alleen iets niet; niet sexclusief monogaam´. Wat het wel is, is maar net wat de betrokkenen afspreken.

Mbt de TS vind ik het open bespreken helemaal _/-\o_

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:38

musiqolog schreef:
Dat neemt echter niet weg dat monogamie evolutionair bepaald is. Met alle mitsen en maren die boven al zijn aangevoerd.


Ik raad aan om daar eens wat meer, breder en dieper in te duiken.

marleen_88

Berichten: 14086
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Verliefd op twee mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:03

Wat een lastige situatie TS. Ik denk dat het belangrijk is dat je voor jezelf uitzoekt hoe jij jouw leven in wilt richten en welke partner(s) daar dan het beste bij passen is aan jou.


Succes met de zoektocht. :(:)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:05

Biks2 schreef:
Ik ben heel blij met jullie reacties, bedankt daarvoor! Veel mensen in mijn omgeving veroordelen mij alleen maar..

Mijn huidige relatie is nu 8 maanden aan. Hiervoor had ik een relatie van 5 jaar en ik begon ook terug te denken hoe dat was. Ik had toen inderdaad totaal geen oog voor een ander maar of het echt een gelukkige relatie was, nee, dat achteraf niet. Hij maakte het met mij uit en pas later kan ik hem daar echt heel dankbaar voor zijn. We waren eerder een soort 'bedrijf' dan dat er echt liefde was.

Ik begin dus inderdaad erg te twijfelen of ik wel monogaam wil zijn, en of ik dat uberhaupt kan. Ik vind het wel moeilijk om me daar over uit te spreken naar beiden mannen want zij hopen allebei dat ik een keuze maak, een open relatie zien ze denk ik echt niet zitten.

Het is zo vervelend, ze vullen elkaar inderdaad perfect aan en ik wil ze heel graag allebei in mijn leven houden.


Lastige situatie. In een lange relatie denk ik dat een verliefdheid niet gek is en (bijna) iedereen kan overkomen. Omdat de vlinders anders zijn, meer houden van. Maar in zo'n korte relatie? Ik denk dat je niet voor niets verliefd wordt op een ander.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Verliefd op twee mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:21

Wat fijn om van 2 mensen te houden! Dat zij jou vragen om te kiezen, is hun vraag ja, mogen ze doen natuurlijk. Maar aan de andere kant mogen zij kiezen of ze inclusief de huidige situatie voor jou kiezen of niet. De liefde start bij acceptatie van de "hele" persoon, inclusief zijn of haar mogelijkheden voor meerdere liefdes. Misschien hoeft er helemaal niet gekozen te worden als in: je verliest ook iemand door je keuze.

BigOne
Berichten: 38350
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verliefd op twee mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:35

Mijn mening ? Ik geloof wel in monogamie , voor mezelf dan en na bijna 45 jaar mijn man ook.
Maar ik kan me goed voorstellen dat er meerdere partners in iemands leven kunnen zijn, wanneer deze twee mannen eisen dat je kiest zou ik snel afhaken , juist wanneer je ontzettend veel van iemand houdt geef je die de vrijheid om uit te zoeken of die ander echt zo geweldig is, hoe pijnlijk de uitkomst ook kan zijn.
Indien het mij ooit gebeurd zou zijn en mijn partner zou eisen dat ik voor hem kies , tja, dan kwam dat niet goed.

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Verliefd op twee mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:56

Ik wil wel geloven in monogamie maar ik denk dat de mens van nature niet monogaam is. Het idee is prachtig maar ik zie om me heen dat veel mensen er moeite mee hebben. Zie vooral de vele Second love en Nova Mora datingsites voor discreet vreemdgaan.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 17:56

Suzanne F. schreef:
Ik wil wel geloven in monogamie maar ik denk dat de mens van nature niet monogaam is. Het idee is prachtig maar ik zie om me heen dat veel mensen er moeite mee hebben. Zie vooral de vele Second love en Nova Mora datingsites voor discreet vreemdgaan.


De mens is wel gemaakt voor monogamie, maar niet om zo oud te worden als we nu worden en daarmee zolang bij dezelfde persoon te blijven terwijl de noodzaak op een bepaald moment voorbij is (het opvoeden en beschermen van het nageslacht). Dat maakt het nu ingewikkeld.
Mochten sommige theorieën over ouder worden realiteit worden, dan zou het zomaar kunnen dat mensen in de toekomst meerdere keren aan kinderen beginnen en mogelijk ook met meerdere partners maar dan na elkaar. Ik doel dan op de theorie van aubrey de grey ten aanzien van verouderen.

Amber_anne

Berichten: 6928
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verliefd op twee mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:35

Zover ik lees waren mensen lichtelijk poly in de vroege geschiedenis.
Momenteel zijn we een erg individualistische samenleving, dan is monogamie zeker handig. Vroeger waren we veel collectivistischer (sommige delen van de wereld nogsteeds) dan hoeft monogamie voor het principe van het opvoeden niet te gelden.
Dit heeft met ts niets te maken verder dus is offtopic.


Ts ik wil je veel succes wensen met het maken van een keuze. Of dat nu voor een van beide personen is of dat het is voor een nieuwe relatie vorm

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:25

Amber_anne schreef:
dan hoeft monogamie voor het principe van het opvoeden niet te gelden.


Dat heeft het toch niet.
Is maar net wat je als ouder afspreekt.
Anno nu is net als vroegah de kans groot dat de relatie van de ouders minder langdurig is dan de verantwoordelijkheid voor nageslacht. Praat daar dus over.

Wíj zijn daar vóór de gehoopte zwangerschap realistisch glashelder in geweest: Een stabiel thuis is een plicht tot het grut het huis uit is heeft de hoogste prioriteit.
Als er onderweg lust/verliefd/liefde met een ander speelt, dan passen we daar een mouw aan. Open relaties, poly. wat ook; in díenst van een stabiel thuis. Praten we over en doe, in goed overleg, wat je wil zonder je plicht als ouder en voor een stabiel thuis te verzaken.
Heeft de afgelopen 22 jaar prima gewerkt in een veelheid aan relatievormen. Open en eerlijk naar elkaar en ook naar het grut.

Dat open en eerlijk is de sleutel. Dat voorkomt het triest ´nomañe´ list & bedrog. Práát erover en respecteer wat de andere betrokkenen vinden. Gelukkig lijkt de TS dat helder op het netvlies te hebben +:)+

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:34

Keuzes eisen werkt niet. Een keus maak je in relaties uit vrije wil...
Wat een toestand maar aan de andere kant ... zodra mijn huidige relatie iets van mij eist houdt het echt op...

Grote vraag is vooral wat wil je zelf?
En als je nu geen keuze kunt maken, maak je die niet.
Misschien voor jezelf kiezen?
Heb je een eigen woning / plek waar je je terug kunt trekken, dat zou nu, stel dat ik jou was, mijn keuze zijn. En beide duidelijk maken dat zij niet beslissen dat jij keuzes zou moeten maken.

En nog een wijze raad ... mocht je erop zitten te wachten...
op meerdere mensen verliefd zijn is best mogelijk, maar een langdurige relatie is wat anders dan alleen maar verliefd zijn...

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verliefd op twee mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:39

Ik denk dat het voor een partner die van aanleg monogaam is niet werkt om een relatie te hebben met iemand die in aanleg polygaam is. Dat is zo anders.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:09

BigOne schreef:
Mijn mening ? Ik geloof wel in monogamie , voor mezelf dan en na bijna 45 jaar mijn man ook.
Maar ik kan me goed voorstellen dat er meerdere partners in iemands leven kunnen zijn, wanneer deze twee mannen eisen dat je kiest zou ik snel afhaken , juist wanneer je ontzettend veel van iemand houdt geef je die de vrijheid om uit te zoeken of die ander echt zo geweldig is, hoe pijnlijk de uitkomst ook kan zijn.
Indien het mij ooit gebeurd zou zijn en mijn partner zou eisen dat ik voor hem kies , tja, dan kwam dat niet goed.




Nou ik vind dat wel heeel liberaal, het is hun goed recht om aan te geven dat er een keuze gemaakt moet worden omdat ze niet beiden van de partij blijven, ik zou zeker niet afwachten en de tijd geven om te kijken wie je wil.


Ik ben zelf lekker "ouderwets" 7 jaar lang met dezelfde persoon. Het is altijd iemands goed recht om te doen wat ie wil, maar betekent niet dat ik akkoord ga.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:20

Iedereen praat zo makkelijk over monogamie maar ik ken weinig geen relaties die dat goed volhouden. En ik denk ook niet dat je monogaam moet worden omdat je 2 mensen leuk vindt, maar dat je monogamie kiest als levensstijl. Want het kan best zijn dat monogamie je helemaal niet ligt. Het opdringen en twee mannen die beide niet openstaan voor monogamie is dan ook geen optie lijkt me. Ja in de ideale wereld wel, maar daarin leven we niet.


Dus TS ik zou me denk ik van beide mannen even terug trekken en een weekje gaan nadenken of wat je verder wilt. En vanuit daar kiezen vanuit je gevoel. En schaam je niet om op twee mannen verliefd te zijn, dat is nergens voor nodig. Onhandig is het wel, en gewoon eigenlijk heel moeilijk, dat zeker.

Selina

Berichten: 14339
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:32

Earth schreef:
Iedereen praat zo makkelijk over monogamie maar ik ken weinig geen relaties die dat goed volhouden. En ik denk ook niet dat je monogaam moet worden omdat je 2 mensen leuk vindt, maar dat je monogamie kiest als levensstijl. Want het kan best zijn dat monogamie je helemaal niet ligt. Het opdringen en twee mannen die beide niet openstaan voor monogamie is dan ook geen optie lijkt me. Ja in de ideale wereld wel, maar daarin leven we niet.


Dus TS ik zou me denk ik van beide mannen even terug trekken en een weekje gaan nadenken of wat je verder wilt. En vanuit daar kiezen vanuit je gevoel. En schaam je niet om op twee mannen verliefd te zijn, dat is nergens voor nodig. Onhandig is het wel, en gewoon eigenlijk heel moeilijk, dat zeker.


Jij haalt nu monogamie en polygamie door elkaar.

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Verliefd op twee mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:40

Nou ja als je mono vervangt door poly dan klopt haar verhaal weer denk :j

Ts kan het beste gewoon even nadenken op het gemakje … poly of open doe je ook niet zomaar..

ik denk dat voor de meeste mensen mono het makkelijkst is. Duidelijk, afgebakend en het klinkt veilig :)

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:42

Selina schreef:
Earth schreef:
Iedereen praat zo makkelijk over monogamie maar ik ken weinig geen relaties die dat goed volhouden. En ik denk ook niet dat je monogaam moet worden omdat je 2 mensen leuk vindt, maar dat je monogamie kiest als levensstijl. Want het kan best zijn dat monogamie je helemaal niet ligt. Het opdringen en twee mannen die beide niet openstaan voor monogamie is dan ook geen optie lijkt me. Ja in de ideale wereld wel, maar daarin leven we niet.


Dus TS ik zou me denk ik van beide mannen even terug trekken en een weekje gaan nadenken of wat je verder wilt. En vanuit daar kiezen vanuit je gevoel. En schaam je niet om op twee mannen verliefd te zijn, dat is nergens voor nodig. Onhandig is het wel, en gewoon eigenlijk heel moeilijk, dat zeker.


Jij haalt nu monogamie en polygamie door elkaar.


Uhhhh dat bedoel ik ja. Ik zit dingen tegelijk te doen :+

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:56

VanHuisUit schreef:
Keuzes eisen werkt niet. Een keus maak je in relaties uit vrije wil...
Wat een toestand maar aan de andere kant ... zodra mijn huidige relatie iets van mij eist houdt het echt op...


Ik geloof niet dat de mannen iets eisen. Ze maken een keuze niet verder te willen gaan als TS niet kiest. Ze kiezen zelf monogamie maar dwingen TS niet. Al wil ze tien mannen, dat mag, alleen haken zij dan af. Dus wat eisen ze dan precies?