Verliefd op twee mannen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Verliefd op twee mannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 00:26

Omdat ik niemand in mijn omgeving heb die hetzelfde heeft meegemaakt besloot ik te proberen om op bokt ‘lotgenoten’ te vinden.
Ik ben namelijk op twee mannen verliefd. Met een heb ik een relatie, de ander is vanuit vriendschap meer geworden.

Beiden zijn hiervan op de hoogte en willen dat ik kies omdat ze allebei verder met mij willen.
Hoe maak ik zo’n voor mijn gevoel onmogelijke keuze?
Ik heb het contact met de man waar ik geen relatie mee heb al een week verbroken, daar werd ik niet vrolijker van, dat voelde mijn vriend ook. Ik heb nu ook met mijn vriend besloten om even tijd voor mezelf te nemen. Ik ben heel erg bang dat dit ook geen antwoorden zal geven!

Iemand tips of advies?

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:40

Naar mijn idee; Als je echt van je partner houdt en verliefd bent op je partner, dan sta je echt niet open voor een ander. Niemand komt in mijn gevoel of interesse en vice versa. Het lijkt me dan ook niet eerlijk om bij je partner te blijven terwijl je connectie aangaat met anderen.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:41

:(:) Ja, dit kan gebeuren. Het probleem is dat monogamie nog steeds de norm is. En dat er dus keuzes gemaakt moeten worden. Uiteraard werken open relaties alleen als ALLE partijen dat kunnen, en dat is duidrlijk het geval. Enfin, niemand mag iemand ergens toe dwingen....
Ikweet niet hoe jij een keuze moet maken. Veel sterkte. :(:)

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:25

Nessie schreef:
Naar mijn idee; Als je echt van je partner houdt en verliefd bent op je partner, dan sta je echt niet open voor een ander. Niemand komt in mijn gevoel of interesse en vice versa. Het lijkt me dan ook niet eerlijk om bij je partner te blijven terwijl je connectie aangaat met anderen.

Klinkt fantastisch en werkt ook fantastisch - totdat het jou overkomt. Je kunt wel degelijk verliefd zijn op twee mensen tegelijk. En weet je waarom? Omdat je niet altijd op dezelfde manier verliefd bent. Bij de één uit verliefdheid zich meer in vergezichten van gewone dingen samen doen. Bij een ander zijn het de eindeloze gedeelde interesses ("o, maar het is of we elkaar al jaren kennen!"). Bij een derde zijn het puur de vlinders - het lichamelijke.

Waarschijnlijk, TS, vullen jouw twee geliefden elkaar prachtig aan. Dat is mooi voor jou. Aan de andere kant is hun eis dat je kiest ook heel redelijk. Niet alleen cultureel (omdat monogamie onze norm is) maar ook puur gevoelsmatig. Jaloezie is een menselijke eigenschap.

Als ik voor jou zou moeten kiezen, zou ik zeggen: je huidige partner. Die gaat altijd voor, en die heeft (hoop ik) al bewezen een goede relatiepartner te zijn. Maar wij moeten nu eenmaal niet voor jou kiezen. Deze keuze zul je echt zelf moeten maken.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:27

Palmera schreef:
:(:) Ja, dit kan gebeuren. Het probleem is dat monogamie nog steeds de norm is.


Mee eens.
Heb het meermaals geprobeerd in duurzame relatie met meer dan één.
In het perspectief van hoe duurzaam ´normale´ duurzame relaties gemiddeld zijn, best duurzaam ook. Toch is telkens de norm het probleem.

@Biks2: jíj bepaalt waar jíj gelukkig van wordt. Praat inderdaad met je partners en dan hebben allen de eerlijke keuze.

Mijn mening op basis van langjarige eigen ervaring is dat als ´je´ van iemand(en) houdt, is het belangrijk dat die persoon(en) gelukkig is (zijn). Dat werkt helaas verschillende kanten op. Zowel mbt respecteren dat liefde niet altijd exclusief is, als respecteren dat accepteren daarvan niet de norm is.

Heel veel sterkte.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:46

musiqolog schreef:
Jaloezie is een menselijke eigenschap.


Empathie gelukkig ook. Zou erg fijn zijn indien wat meer dan jaloezie. Helaas is onze samenleving steeds egocentrischer; meer voor onszelf dan voor de ander(en) ;(

Vertaald naar het onderwerp ben ik gelukkiger indien mijn partner extra gelukkig is met een minnaar dan minder gelukkig zonder omdat ik daar jaloers van zou worden.

present
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:53

Natuurlijk kun je voor meerdere mensen tegelijk gevoelens hebben. Iedereen die beweert dat dat niet kan heeft het gewoon zelf nog niet ervaren (of is er niet eerlijk over). Zelf heb ik op het moment vier mannen in mijn leven die me erg lief zijn. Naast dat ik het fijn vind om met meerdere mensen zo'n verbinding te voelen, vind ik het ook bevrijdend om zelf voor niemand 'alles' te moeten zijn. Ik zie mezelf dan ook niet meer in een monogame relatie. Iemand die mij dwingt te kiezen is het sowieso niet voor mij. Dat is een antwoord op je vraag, maar misschien niet het antwoord waar je op hoopte. Als ik je een tip mag geven dan is dat om in elk geval geen overhaaste beslissingen te nemen. Soms hebben mensen (veel) tijd nodig om aan een idee te wennen. Zolang er een open gesprek mogelijk is zou ik het niet gelijk opgeven. Jij weet het beste of dat zo is. Veel sterkte voor jullie alledrie.

pingu
Berichten: 449
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Belgisch limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:55

Helaas geen tips voor je maar ik ken het gevoel. Inmiddels bijna 4 jaar verder en nog steeds hartzeer ervan. Destijds bewust volledig contact afgebroken met de persoon van de verliefdheid om de relatie met mijn partner te behouden. Ik ben zeer gelukkig met mijn huidige partner en nog steeds erg verliefd op hem maar als ik denk aan die ene die ik heb moeten loslaten, doet het nog steeds zeer.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:59

Ik ben iemand die je niet kan helpen wbt gevoel, ik weet niet hoe sterk verliefdheid is. Wel denk ik dat verliefdheid iets is dat over gaat op houden van na (heel wat) jaren, bij wie voel je je veiliger ipv gespannen(dus die zogehete vlinders in de buik), bij wie kun je je volledig jezelf zijn en voel je je ''thuis''? Dat zou voor mij belangrijker zijn dan verliefdheid. Dus eigenlijk op lang termijn ipv de spanning van het nieuwigheid die je nu voelt, wat als het afvlakt, bij wie voel je je dan fijner? Als dat ook gelijk is, misschien kun je dan inderdaad een open relatie aankaarten, kan dingen ook gecompliceerder maken, dus maak daarin wel dingen duidelijk, :j

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 07:44

Nessie schreef:
Naar mijn idee; Als je echt van je partner houdt en verliefd bent op je partner, dan sta je echt niet open voor een ander. Niemand komt in mijn gevoel of interesse en vice versa. Het lijkt me dan ook niet eerlijk om bij je partner te blijven terwijl je connectie aangaat met anderen.


Wat ouderwets, er bestaat gewoon zoiets als polyamorie hoor. Wat voor jou geldt, kan voor een ander anders zijn. Monogamie is opgelegd door de de kerk :D.

TS: wat rot :knuffel: Blijf vooral met beide praten. Het is al heel goed dat je er eerlijk over bent. Ik sluit me verder bij present aan, rustig blijven, veel praten en niks overhaast doen. Neem ook de tijd om deze kant van jezelf te ontdekken.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 07:55

Nessie schreef:
Naar mijn idee; Als je echt van je partner houdt en verliefd bent op je partner, dan sta je echt niet open voor een ander. Niemand komt in mijn gevoel of interesse en vice versa. Het lijkt me dan ook niet eerlijk om bij je partner te blijven terwijl je connectie aangaat met anderen.

Dit is echt niet waar. Misschien kom jij gewoon niet zulke leuke mannen tegen of je komt ze wel tegen maar raakt er niet mee opgescheept. Maar als je een hele leuke man tegenkomt en er mee "moet" omgaan (vanwege werk oid) of het ontstaat zonder dat het de bedoeling was, heeft dat niks te maken met of je wel of niet genoeg van je partner houdt en/of er wel of niet verliefd op bent.
Dit is gewoon een verhaaltje wat mensen zichzelf en anderen wijsmaken, en voor sommige mensen is dit dan dus "de universele waarheid" maar zoals je ziet, lang niet voor iedereen. En misschien ook niet voor jou als je onverhoopt toch in een situatie komt. Je weet maar nooit.

@ts je kunt of aan je vriend vragen of hij het open wil gooien zodat je het kunt uitzoeken. Maar zover ik begrijp zet hij je voor het blok en moet je kiezen zonder dat je weet wat je aan het doen bent. De vraag is of je dat moet willen. Overigens geldt hetzelfde voor die andere jongen. Het slaat eigenlijk nergens op om jou te willen dwingen nu te kiezen. Het antwoord komt wanneer hij komt. En als ze denken op korte termijn een leukere chick te vinden, nou dan succes wensen en eens zien hoe het loopt

Tovaita
Berichten: 107
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:08

Dorine92 schreef:
En als ze denken op korte termijn een leukere chick te vinden, nou dan succes wensen en eens zien hoe het loopt

Wat is dat voor rare opmerking? Het gaat in dit soort gevallen helemaal niet om ‘leukere chick’ of wat dan ook. Ik zou het ook behoorlijk lastig vinden als mijn partner ineens op de proppen komt met het nieuws dat hij verliefd is op een ander en ik zou hem ook ‘dwingen’ tot een keus. Delen is voor mij geen optie en dat mag ook gewoon een norm zijn voor iemand! Niet iedereen is zo open minded dat er overal maar ruimte voor moet zijn in een relatie.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:09

Nessie schreef:
Het lijkt me dan ook niet eerlijk om bij je partner te blijven terwijl je connectie aangaat met anderen.


Temptation Island fan :') ?

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Verliefd op twee mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:38

Polygamie of monogamie, ieder zijn eigen keuze toch. Als je het maar doet zodat je je er goed bij voelt.

@ts. Ik vind het sowieso al heel knap dat je hier naar je partner open en eerlijk over bent. Er zijn genoeg relaties die kapot gaan door stiekem gedoe.

welke keuze je moet maken kan niemand je vertellen. Wat je wel kan doen is naar het gevoel van het probleem gaan en daar voelen wat je wilt. Dus doe wat ademhalingsoefeningen en probeer wat te mediteren terwijl je aan die gevoel denkt. Waar zit het in je lijf? Wat wil je zelf zonder ik acht te nemen wat de consequenties zijn?

Als je dan tot de essentie komt en dat kan best wezen dat je polygamie wilt, of bij de partner blijven, of naar de ander wilt.
dan kan je gewoon die keuze maken. Het gevolg is wat het gevolg is. Bij je gevoel blijven is denk ik het meest eerlijke wat je kan doen.

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Verliefd op twee mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:47

Lastige keuze.
Ik heb het toen ook gehad. Vier jaar een relatie en toen verliefd geworden op een ander. Ik heb toen wel gekozen voor de ander, ook al kende ik die net 4 weken. Het voelde dusdanig goed dat ik de gok durfde te nemen. Ben nu 10 jaar samen met die persoon.
Maar we kunnen je verder niet helpen met de keuze maken, je zal echt op je gevoel moeten afgaan.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:48

Ik denk ook dat het helemaal niet gek is.... maar ik zou er (ervan uitgaande dat je een goede relatie hebt) altijd kiezen voor je partner. Hij heeft zich al bewezen en hij staat al jaren aan je zijde bij de ander moet je nog maar afwachten hoe serieus dat wordt. Iets nieuws is altijd leuk en spannend maar dat is maar heel kort nieuw........
En ook hier geeft je partner aan hoe relaxt hij eigenlijk al is want echt niet iedere man zou je hier in de keus geven ik denk dat velen er al een punt achter gezet zouden hebben. In een zelfde situatie moet je nog maar zien hoe de man waar je verliefd op bent hier op zou reageren. Die kan nu iets krijgen wat hij nog niet heeft maar als jullie al een relatie hadden en jij was verliefd op een ander is het nog maar de vraag of hij er even relaxt in zou staan.
Dus ik zou zeggen ga voor je huidige partner die heeft zich nu wel WEER bewezen in deze situatie.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:53

Liefde is geen taart om te verdelen. Er is oneindig veel van.

Maar voor nu een hele moeilijke keuze . Niet alleen welke partner je kiest. Maar ook of de kaders van monogamie je wel passen.

Blijf vooral bij jezelf. Sterkte

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 09:20

Ik ben heel blij met jullie reacties, bedankt daarvoor! Veel mensen in mijn omgeving veroordelen mij alleen maar..

Mijn huidige relatie is nu 8 maanden aan. Hiervoor had ik een relatie van 5 jaar en ik begon ook terug te denken hoe dat was. Ik had toen inderdaad totaal geen oog voor een ander maar of het echt een gelukkige relatie was, nee, dat achteraf niet. Hij maakte het met mij uit en pas later kan ik hem daar echt heel dankbaar voor zijn. We waren eerder een soort 'bedrijf' dan dat er echt liefde was.

Ik begin dus inderdaad erg te twijfelen of ik wel monogaam wil zijn, en of ik dat uberhaupt kan. Ik vind het wel moeilijk om me daar over uit te spreken naar beiden mannen want zij hopen allebei dat ik een keuze maak, een open relatie zien ze denk ik echt niet zitten.

Het is zo vervelend, ze vullen elkaar inderdaad perfect aan en ik wil ze heel graag allebei in mijn leven houden.
Laatst bijgewerkt door Biks2 op 11-11-23 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:20

_Reneee schreef:
Nessie schreef:
Naar mijn idee; Als je echt van je partner houdt en verliefd bent op je partner, dan sta je echt niet open voor een ander. Niemand komt in mijn gevoel of interesse en vice versa. Het lijkt me dan ook niet eerlijk om bij je partner te blijven terwijl je connectie aangaat met anderen.


Wat ouderwets, er bestaat gewoon zoiets als polyamorie hoor. Wat voor jou geldt, kan voor een ander anders zijn. Monogamie is opgelegd door de de kerk :D.

TS: wat rot :knuffel: Blijf vooral met beide praten. Het is al heel goed dat je er eerlijk over bent. Ik sluit me verder bij present aan, rustig blijven, veel praten en niks overhaast doen. Neem ook de tijd om deze kant van jezelf te ontdekken.

Monogamie opgelegd door de Kerk? Kan zijn, maar ik denk dat er mensen zijn die van nature monogaam zijn of niet. Zoals er ook heel monogame dieren zijn die hun hele leven bij elkaar blijven. Bijv. zwanen en ganzen. En ook heel polygame dieren zoals onze paarden maar die leven dan vaak wel in kuddeverband zodat het (in natuurlijke omstandigheden) toch een groep is waar ze vastigheid aan hebben. Polygamie bij mensen lukt op den duur vaak niet. Ik kijk wel eens naar de tv-docu Sister Wives en dat leek in het begin allemaal prachtig maar inmiddels ligt de groep met ruzie uitelkaar. Die zijn trouwens bij een soort kerkgemeenschap die polygamie juist propageerde.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:34

Je hoeft je nu niet per se al het hoofd te breken over de vraag of je wel of niet voor monogamie wilt kiezen. Dat maakt het alleen maar groter en onoverzichtelijker. Wie weet wel, in de toekomst, wie weet niet. Je hebt nu het probleem dat je verliefd bent op twee mannen en die mannen willen dat je kiest. Advies vind ik moeilijk, ik ken jou niet, de mannen niet, de situatie niet.

Wat ik wel zou willen zeggen is dat, als je wat langer in een relatie zit, iets nieuws enorm leuk en spannend kan zijn. De 'sleur' van de relatie, het oude bekende, kan daar nooit tegenop. De vlinders van de prille verliefdheid winnen het áltijd. Maar dat gaat ook over: het nieuwe wordt het bekende en de vlinders gaan wat minder fladderen. Verliefde mensen denken, door de roze wolk, pure hormonale chemie, nooit verder, maar juist dat maakt de keuze oneerlijk. Vind ik. Naar mijn mening is 'even afstand nemen' daarom nooit de goede manier. Je voedt alleen maar de vlinders en je geeft de oude liefde geen kans. Maar dat is dus volledig persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 11-11-23 09:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:36

Monogamie is een stukje ouder dan de kerk.

Verder doen waar jij/jullie je goed bij voelt/voelen :)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:37

Hm pas 8 maanden met je huidige partner..ik zou denken dat je dan nog helemaal in een wolk van verliefdheid zit en dat je nu al gevoelens voor een ander krijgt is dan vrij vlot.

Tevens is het idd zo wat miereneter zegt dat alles wat nieuw is spannend is en mensen alleen al verliefd kunnen worden door die spanning. Zonder dat het echt om die persoon gaat.

Daarnaast kun je verliefd zijn op twee mannen, maar je hoeft er niks mee te doen. Dat laatste is een keuze en het is ook fair enough dat zij jou dan vragen om een keuze te maken. Verliefdheid is meestal iets tijdelijks..houden van iets duurzaams.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:40

Elisa2 schreef:
Hm pas 8 maanden met je huidige partner..ik zou denken dat je dan nog helemaal in een wolk van verliefdheid zit en dat je nu al gevoelens voor een ander krijgt is dan vrij vlot.

Tevens is het idd zo wat miereneter zegt dat alles wat nieuw is spannend is en mensen alleen al verliefd kunnen worden door die spanning. Zonder dat het echt om die persoon gaat.

Daarnaast kun je verliefd zijn op twee mannen, maar je hoeft er niks mee te doen. Dat laatste is een keuze en het is ook fair enough dat zij jou dan vragen om een keuze te maken. Verliefdheid is meestal iets tijdelijks..houden van iets duurzaams.


Eens. Je bent ook nog maar heel kort bij je huidige partner. Misschien moet je juist eerst even wat tijd voor jezelf nemen. Als beiden open staan voor een open relatie waarbij ze beiden in je leven kunnen zijn dan zou dat natuurlijk geweldig zijn, maar als dit niet zo is dan is het misschien aan te raden om juist van beiden afstand te nemen en je eerst even op jezelf te richten.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:48

Ik ben hartstikke gelukkig met mijn heerlijk ‘ouderwetse’ relatie waarin je gewoon voor elkaar gaat en ik zie dat ook terug bij mijn vriendinnen. Waarvan trouwens zo goed als niemand gelovig is. Vanuit mijn werk kom ik veel mannen tegen en natuurlijk zijn er dan genoeg die andersom wel interesse kunnen hebben, maar ik zal er gewoon nooit op een manier naar kijken en altijd direct duidelijk afwijzend zijn want ik ben gelukkig met mijn man. Nu doen sommige Bokkers net of trouwe mensen niet bestaan, terwijl er genoeg gelukkige monogame mensen zijn die zich niet tot verleidingen laten brengen.

TS; Wanneer je over een open relatie zou spreken lijkt het me vooral ook handig als je bedenkt wat het doet als hij met een andere (of meerdere) vrouw(en) gaat.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:02

Biks2 schreef:
Ik ben heel blij met jullie reacties, bedankt daarvoor! Veel mensen in mijn omgeving veroordelen mij alleen maar..

Mijn huidige relatie is nu 8 maanden aan. Hiervoor had ik een relatie van 5 jaar en ik begon ook terug te denken hoe dat was. Ik had toen inderdaad totaal geen oog voor een ander maar of het echt een gelukkige relatie was, nee, dat achteraf niet. Hij maakte het met mij uit en pas later kan ik hem daar echt heel dankbaar voor zijn. We waren eerder een soort 'bedrijf' dan dat er echt liefde was.

Ik begin dus inderdaad erg te twijfelen of ik wel monogaam wil zijn, en of ik dat uberhaupt kan. Ik vind het wel moeilijk om me daar over uit te spreken naar beiden mannen want zij hopen allebei dat ik een keuze maak, een open relatie zien ze denk ik echt niet zitten.

Het is zo vervelend, ze vullen elkaar inderdaad perfect aan en ik wil ze heel graag allebei in mijn leven houden.



Het is in deze tijd goed om na te denken van welke relatie vorm je gelukkig wordt. Ik heb ooit met dezelfde twijfels gelopen. Na veel soulsearching en experimenteren ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat monogamie het is voor mij.
Het is aan jou om uit te zoeken wat bij jou past.

Mijn tip.. laat de mannen even voor wat het is. Zoek eerst voor jezelf uit waar jij gelukkig van wordt.