Soorten contracten PM’er BSO

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Soorten contracten PM’er BSO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 12:15

Sinds kort werk ik als pedagogisch medewerker bij een BSO. Naar ik begrijp zijn er 2 soorten contracten: een ‘gemiddelde’ contract, waarbij je een vast bedrag per maand krijgt betaald, ongeacht de uren die je werkt (overuren krijg je 1x per jaar uitbetaald als je ze niet hebt opgemaakt dmv tijd voor tijd) en je moet overwerken om te sparen voor voor wettelijke vakantiedagen en officiële feestdagen.

Het andere soort contract weet ik de officiële naam niet van, maar hierbij hoef je niet extra te werken voor vakantiedagen en officiële feestdagen.

Ik heb een ‘gemiddelde’ contract. Weet iemand met wat voor soort contract ik beter af ben? En of het wel legaal is om extra te moeten werken voor je wettelijke vakantiedagen? Er wordt door de werkgever gezegd dat je beter af bent met het contract wat ik heb, omdat je een extra percentage krijgt op je loon ter compensatie, maar ik vraag me af of dit klopt.

Ik kan het niet goed terugvinden in de CAO Kinderopvang, waar mijn werkgever bij is aangesloten.

Iemand ervaring hiermee?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:20

Overwerken om te sparen voor wettelijke vakantiedagen is niet OK. Ook niet bij een uren per periode-contract.
Werk je bij een heel kleine organisatie zonder p&o-afdeling?
Ik zou m'n contract even laten checken bij het juridisch loket of op een inloopspreekuur van het UWV bij je in de buurt.

Iris82

Re: Soorten contracten PM’er BSO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:22

Ik heb geen verstand van dit type contract maar overwerken om je vakantiedagen op te bouwen is echt niet oké.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 12:26

Ik werk bij een grote organisatie met P&O afdeling. Maar wil zelf eerst wat meer kennis opdoen voordat ik dit intern na ga vragen. Ben overigens verzekerd voor juridische bijstand.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:33

Bij een grote organisatie zou je goede contracten en voorwaarden verwachten. Maar wat je schrijft kan echt niet.
Bij een uren per periode-contract moet je bv 260 uur per 13 weken draaien. Dat kan dus 20 uur per week zijn, maar ook de ene week 18, dan een week 16, en dan een week 26 uur. Zolang je over die hele periode gemiddeld maar 20 uur per week gedraaid hebt. Vandaar dat ze het een 'gemiddelde contract' noemen.
Maar bij een arbeidsovereenkomt voor bv 50% van wat in jouw branche fulltime is, heb je ook gewoon recht op 50% van de in jouw CAO omschreven vakantiedagen.
Daar voor moeten overwerken om die te moeten sparen is echt niet correct.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:23

Bedoel je dat je werkgever volgens de jaarurensystematiek werkt? Je werkt dan een vast aantal uren per jaar en voor feestdagen krijg je volgens mij compensatie-uren op basis van een standaard rooster, bijvoorbeeld 7,2 uur per feestdag op basis van een 36-uurscontract. Als jouw rooster afwijkt, kan het zijn dat je op jaarbasis te weinig uren werkt en dan krijg je minuren (of je werkt juist te veel en krijgt plusuren).

Change3x

Re: Soorten contracten PM’er BSO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 20:45

Ik zou de CAO even goed nakijken TS. Ik denk dat je het over de jaarurensystematiek hebt, maar daarin hoef je niet over te werken voor feestdagen.

Je mag maandelijks maximaal 20% onder en maximaal 20% boven je contract werken en minuren aan het einde van het jaar zijn voor rekening van de baas in deze regeling.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:03

dorientjuh schreef:
Ik werk bij een grote organisatie met P&O afdeling. Maar wil zelf eerst wat meer kennis opdoen voordat ik dit intern na ga vragen. Ben overigens verzekerd voor juridische bijstand.

Kinderopvang heeft gewoon een CAO, dus ik neem aan dat een dergelijk grote organisatie de boel gewoon op orde heeft.
En dat je misschien iets niet goed begrijpt :)

Ik zou gewoon even in uitleg vragen bij de HR daar en niet gelijk over juridische bijstand beginnen, dat lijkt me wat overdreven.