Grijs kenteken omzetten naar geel? Help?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Grijs kenteken omzetten naar geel? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 19:10

Mijn Citroën Nemo (bouwjaar 2012) is afgekeurd bij de APK.. teveel uitstoot bij de nieuwe roetmeting :(
Nu kun je je roetfilter laten verwijderen (op papier) en betaal je iets meer wegenbelasting.

Heel mooi, maar omdat mijn auto grijs kenteken is, is hij net te jong voor deze regeling (regel is voor auto's van voor bouwjaar 2012). Terwijl als hij als personenauto op papier zou staan de auto wel binnen die regeling zou vallen (bouwjaar voor 2017).

Nou zoek ik me al een uur rot naar of het kan, en wat het kost, als ik hem omkeur naar een personenauto.

Hier iemand die een >5 jaar oude auto van grijs naar geel om heeft proberen te zetten? Of die meer van deze materie weet?

En anders moet ik morgen de RDW maar bellen, want op de site staat er niets over.
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 08-11-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Re: Grijs kenteken omzetten naar geel? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:13

Roerfilter laten vervangen geen optie? Onder mn transporter zit ook net een nieuwe.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 19:15

kiwiwitje schreef:
Roerfilter laten vervangen geen optie? Onder mn transporter zit ook net een nieuwe.

Garage zegt dat dit ongeveer 1000 euro kost en dat is de auto eigenlijk niet echt meer waard. We rijden van APK naar APK met deze auto :D. Maar om hem alleen hiervoor een schop te geven voelt ook niet goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:16

Je weet ook dat je zonder roetfilter op steeds minder plekken mag komen?

Ik mag bijvoorbeeld volgend jaar Eindhoven niet meer in.
Men vind het blijkbaar duurzamer een goede auto weg te gooien...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:35

DuoPenotti schreef:
Je weet ook dat je zonder roetfilter op steeds minder plekken mag komen?

Ik mag bijvoorbeeld volgend jaar Eindhoven niet meer in.
Men vind het blijkbaar duurzamer een goede auto weg te gooien...

En/of misschien geeft men om de luchtkwaliteit die de inwoners moeten inademen :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:39

Omzetten kan, maar omdat je dan van bedrijfsauto naar persoonlijke auto gaat zul je belasting moeten betalen. Of dat voordeliger is dan dat roetfilter durf ik niet te zeggen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 19:47

Celebi schreef:
Omzetten kan, maar omdat je dan van bedrijfsauto naar persoonlijke auto gaat zul je belasting moeten betalen. Of dat voordeliger is dan dat roetfilter durf ik niet te zeggen.

Daar heb ik al naar gekeken, dat kon ik wel vinden :D . Het verschil in wegenbelasting tussen grijs en geel kenteken is 25 euro per maand. Dat is nog te overzien vind ik.

Maar ik kan dus nergens vinden of omzetten kan een wat dat zou kosten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:50

Mariska_28 schreef:
kiwiwitje schreef:

Garage zegt dat dit ongeveer 1000 euro kost en dat is de auto eigenlijk niet echt meer waard. We rijden van APK naar APK met deze auto :D. Maar om hem alleen hiervoor een schop te geven voelt ook niet goed.

Dan zou ik hem er persoonlijk uit doen als de staat niet zo denderend meer is. Of een monteur vinden die t buiten de garage om kan doen en zelf de onderdelen bestellen. Die van mij heeft bij lange na(transporter dan wel) geen 1000,- gekost maar dan moet je wel zo’n handige in de buurt hebben.
Want omzetten van grijs naar geel , dan ga je ook in wegenbelasting omhoog. T is de vraag hoeveel natuurlijk. Maar t gaat je probleem qua uitstoot niet oplossen. Auto van mn schoonouders is ook gewoon afgekeurd op de roetmeting. Personenauto. En dus een nieuwe geplaatst aangezien de auto verder in perfecte staat is.
Dus ik denk dat je de optie hebt auto verkopen of roetfilter vervangen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:59

Ik bedoelde alleen niet de wegenbelasting, maar de BPM die nog betaald moet worden..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 20:00

kiwiwitje schreef:
Mariska_28 schreef:

Dan zou ik hem er persoonlijk uit doen als de staat niet zo denderend meer is. Of een monteur vinden die t buiten de garage om kan doen en zelf de onderdelen bestellen. Die van mij heeft bij lange na(transporter dan wel) geen 1000,- gekost maar dan moet je wel zo’n handige in de buurt hebben.
Want omzetten van grijs naar geel , dan ga je ook in wegenbelasting omhoog. T is de vraag hoeveel natuurlijk. Maar t gaat je probleem qua uitstoot niet oplossen. Auto van mn schoonouders is ook gewoon afgekeurd op de roetmeting. Personenauto. En dus een nieuwe geplaatst aangezien de auto verder in perfecte staat is.
Dus ik denk dat je de optie hebt auto verkopen of roetfilter vervangen.

Wegenbelasting gaat 25 euro per maand omhoog. En ook je schoonouders hadden, als ze dat hadden gewild en de auto ouder was dan 8 jaar, door kunnen rijden met de auto. Ze waren dan alleen iets meer wegenbelasting gaan betalen, en iets van 65 euro voor afmelden roetfilter bij rdw.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 20:00

Celebi schreef:
Ik bedoelde alleen niet de wegenbelasting, maar de BPM die nog betaald moet worden..

Dat is alleen voor auto's jonger dan 5 jaar. Gelukkig :D

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:07

Als jij nu een grijs kenteken Nemo hebt, dan neem ik aan dat de auto in de laadruimte geen ramen en schuifdeuren heeft. Om een grijskenteken op geel kenteken te krijgen, moet hij door de RDW opnieuw gekeurd worden. Een geel kenteken auto is een personen auto, gemaakt op personen vervoer. Je moet dan dus ook zitplaatsen achterin hebben die goedgekeurd worden door de RDW, ramen, deuren ed. Met andere woorden..... vergeet dat maar.

Nog even een link: https://www.anwb.nl/experts/auto/3/147/overzetten-van-grijs-naar-geel-kenteken

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:12

[Oké, milieufreaks mogen deze posting maar even overslaan] is er een mogelijkheid om bij een heel ander bedrijf apk te doen waarbij je van te voren op 1/3e tank zo’n fles tankreiniger toevoegt? Kost je ca €15/25 en kun je weer een jaar vooruit. Nadenken hoe je dit voor volgend jaar op duurzamere wijze kunt oplossen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:23

De Bovag zegt toch echt wat anders:

Bestelauto wordt personenauto
Heeft u voor een bestelauto geen bpm betaald? En bouwt u deze bestelauto na 5 jaar om tot personenauto? Dan moet u alsnog rest-bpm betalen volgens de geldende tabel voor personenauto’s, koerslijst of taxatierapport.

Bron: https://mijn.bovag.nl/dossiers/grijs-ke ... -situaties

Dat de BPM vervalt na 5 jaar is volgens mij alleen bij verkoop. Als je zelf de auto blijft houden, er een achterbank in laat zetten, opnieuw keurt en daarna een geel kenteken hebt, dan betaal je nog steeds BPM volgens mij.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:25

Dat is idd ook wat er in mijn ANWB link staat. Al met al kom je niet onder een nieuw roetfilter uit denk ik. Of de auto weg doen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 21:06

Bedankt voor het meedenken en mee zoeken.
Wel jammer dat het schijnbaar van het hebben van een achterbank afhangt of je auto max 5 jaar of max 12 jaar mag zijn om gebruik te kunnen maken van de regel :(

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:13

Mariska_28 schreef:
Bedankt voor het meedenken en mee zoeken.
Wel jammer dat het schijnbaar van het hebben van een achterbank afhangt of je auto max 5 jaar of max 12 jaar mag zijn om gebruik te kunnen maken van de regel :(

daar is dan ook al afgelopen jaren voordeel mee behaald in goedkopere wegenbelasting en geen bpm afdracht!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:20

Bpm, terugkeuren , evtl ombouwen, enz...ik ben redelijk zeker, dat die kosten bij elkaar boven 1000 Euro uitkomen.
Als ik zo kijk... betaal je als grijs zo ca 91 per kwartaal...als geel tussen de 138-154 per kwartaal.
Maar ik zou even gaan "shoppen" want
Ome Google laat ook prijzen zien van ca 500 voor een roetfilter...

Dus verschillende garages en Citroën dealers benaderen...

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:35

Die 1000 euro zal misschien inclusief montage zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:05

Mariska_28 schreef:
Wegenbelasting gaat 25 euro per maand omhoog. En ook je schoonouders hadden, als ze dat hadden gewild en de auto ouder was dan 8 jaar, door kunnen rijden met de auto. Ze waren dan alleen iets meer wegenbelasting gaan betalen, en iets van 65 euro voor afmelden roetfilter bij rdw.

Auto is niet ouder dan 8 jaar maar dan nog was er waarschijnlijk gewoon een nieuwe roetfilter onder gegaan net als bij mn bus.
Maar als je al zegt dat je van apk naar apk leeft van de auto en 1000 aan reparaties dat ie dat niet meer waard is.. dan zou ik de auto eruit doen.. en opzoek gaan naar wat anders.
Het verwijderen van de roetfilter, want dat moet je dan ook doen, is ook niet gratis.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... erwijderen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 23:19

kiwiwitje schreef:
Mariska_28 schreef:

Auto is niet ouder dan 8 jaar maar dan nog was er waarschijnlijk gewoon een nieuwe roetfilter onder gegaan net als bij mn bus.
Maar als je al zegt dat je van apk naar apk leeft van de auto en 1000 aan reparaties dat ie dat niet meer waard is.. dan zou ik de auto eruit doen.. en opzoek gaan naar wat anders.
Het verwijderen van de roetfilter, want dat moet je dan ook doen, is ook niet gratis.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... erwijderen

Ja maar dat was tientjes werk en de investering nog wel waard.

Probleem is dat we al teveel geld in de auto gestopt hebben omdat hij relatief jong was en weinig kilometer. Maarja, dan kom je op zo'n punt, dat iedereen met oudere auto's wel herkend, dat je zegt:"we hebben er al zoveel geld in gestopt, zonde om hem dan voor een 'reparatie' van 1000 euro weg te doen." Maar de automaat is niet helemaal fris en ik ben beetje bang dat we over max een jaar ofzo een auto met een kapotte automaat maar prima werkende roetfilter naar de sloop moeten brengen. :+

Zal Gerard er wel even op attenderen dat er goedkopere roetfilters zijn. We kennen iemand met een brug, misschien kijken of hij hem er zelf onder kan zetten. We hebben gelukkig nog 2 maanden voordat de apk verloopt.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:52

Een automaat die "niet helemaal fris" is.... dan zou ik het wel weten...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:45

Zoals eerder gezegd; als ie niet helemaal denderend is en de 1000,- t niet waard is en dan nog een automaat die niet helemaal lekker is, opzoek naar een andere auto.