Voorbereiden op 1ste nachtdienst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colaaa

Voorbereiden op 1ste nachtdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 12:39

:wave:

Vanavond/vannacht heb ik mijn aller eerste nachtdienst binnen de ouderenzorg.
Samen met mijn werkbegeleider loop ik een nacht mee, ben nog leerling VIG.
Zijn er meer bokkers die nachtdiensten draaien? En hoe bereiden jullie je erop voor?
Slapen jullie van te voren? Wat voor eten en drinken nemen jullie mee ?
Het zijn relatief rustige afdelingen, neem sowieso mijn laptop mee om naast series te kijken ook nog met school bezig te kunnen.

Dank jullie voor de reacties! :D

Taifoen

Re: Voorbereiden op 1ste nachtdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:09

Ik probeer altijd zo lang mogelijk uit te slapen, soms ga ik in de middag nog even op bed liggen. Maar echt voorslapen lukt mij meestal niet.
Qua eten en drinken neem ik eigenlijk dingen mee die ik lekker vind, ben niet zo'n eter in de nacht en anders eet ik echt te weinig (zeker met 4 of 5 nachten).

Succes vanavond :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:12

[STW] Nachtdienst

Hier staan ook veel tips in.
Sommige mensen slapen graag voor, hun nachtdienst nog even. Anderen trekken eerste nacht door om daarna goed te kunnen slapen.

Qua eten is ook erg persoonlijk. Ik blijf warm eten op normale tijd doen rond 18 a 19 en in de nacht eet ik wat kleinere dingetjes zoals groente of olijven. Bouillon etc

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:28

Hier ook een leerling Vig die met regelmaat nachtdiensten draait.
Ik kan wel voor slapen in de zin van 1-5 uur slapen en dan eten en rond 18.30 weer 2 uurtjes slapen.
Qua eten in de nacht neem ik altijd yoghurt en chocolade mee en cola met limonade

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:37

Ik kom de dag van mn eerste nachtdienst normale tijd uit mn bed. Dat is bij mij 07h15.
's middags probeer ik tussen 16h00 en 17h00 weer naar bed te gaan en dan te slapen tot ongeveer 21h00
Als ik wakker ben eet ik mn avond eten, en rond 22h15 vertrek ik naar mn werk.

Voor op het werk neem ik meestal iets mee wat licht verteerbaar is, zoals yoghurt.
En iets te snacken voor wanneer ik trek krijg. Een nootje of iets zoets.

Voor iedereen werkt weer iets anders.
Je moet zelf uitzoeken wat voor jou werkt.

Succes met je eerste dienst!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:41

Ik slaap meestal voor van 19-21u zoiets (als het lukt) maar wij mogen in een rustige dienst als we geen oproep hebben ook slapen dus denk niet dat ik echt een zinnige vergelijking ben

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:44

Ik ging altijd voor de eerste nachtdienst na het avondeten slapen tot ongeveer 20:30. Qua eten nam ik gewoon brood mee dat ik in de nacht opat (mijn werk was regelmatig fysiek zware arbeid), het ontbijt na de nachtdienst sloeg ik altijd over.
Veel succes vannacht!

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:49

Ik ga ook altijd even liggen voor de eerste nacht. Ookal slaap ik niet, ik lig wel lekker. Verder eet ik op de dag gewoon (dus 18.00 warm) dan rond 01.00 een broodje of cracker en om 04.00 (mijn dipmoment) iets zouts cup a soup of noodle soup ofzo. Als ik in de auto stap een appeltje en dan direct me bed in als ik thuis kom

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:59

Ik probeer juist, als het even kan, altijd tot een uur of 12/13u uit te slapen voor ik de 1e nacht in ga. Ik kan niet voorslapen dus trek vanaf wakker worden door tot de volgende ochtend. Vind het persoonlijk daarom ook fijn om in aanloop naar nachten een paar avonddiensten te plannen.

Qua eten heb ik vaak wat fruit en kwark mee 's nachts. Ik eet vaak niet zoveel 's nachts en het liefst een beetje licht op de maag. Als ik wakker wordt (vaak rond 16-18u) eet ik op de normale tijd avondeten. Voor ik naar bed ga 's ochtends eet ik doorgaans niks want ik ontbijt normaal ook nooit echt. Maar dat is ook afhankelijk van je eigen ritme en wat je fijn vindt want ik heb ook collega's die steevast rond 12u even wakker worden, wat eten en weer terug naar bed gaan bijv.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:35

Ik probeer ook uit te slapen meestal is dit tot maximaal 10 uur. Dan ga ik mijn normale dingen doen. Afhankelijk van hoe ik me voel ga ik 's avonds nog even liggen na het avond eten.

Vaak gaat de eerste nacht wel. Ik moet wel echt wakker blijven en continue aan het werk vaak. De tweede nacht vind ik altijd het zwaarst.

Ik zorg wel altijd dat ik echt veel eten heb. Van alles wat. Krijg namelijk echt honger van nachtdiensten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:54

Ik slaap niet voor, lukt me niet, dus ik trek hem ook door.

Vaak doe ik niet veel die dag, houd me een beetje gedeisd. Wel de normale dingen die moeten gebeuren, ma að r ik plan geen tripjes weg of iets dergelijks.

Kwa eten, ik werk alleen maar nachtdiensten dus neem gewoon brood, soms een opwarm maaltijd mee (afhankelijk waar ik heen moet)

Vaak ook nog iets zoets en iets zouts, want ik weet niet waar ik trek in heb 's nachts.
Kwa drinken drink ik alleen water, soms thee.
Ook neem ik genoeg kleding mee, vesten en eventueel een dekentje voor als ik het koud krijg.

Ik zit bij mensen thuis of in een hospice en ben dus beperkt in mijn beweging als ik het koud krijg.

Succes vannacht.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 17:50

Dank voor de reacties allen!
Ga straks als ik bij paardlief vandaan kom even douchen en even powernappie doen, kijk wel hoelaat ik weer wakker wordt, en gaan we eens kijken hoe het mij vannacht af gaat! Heel veel zin in!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:13

Hoe is het gegaan? :)

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 11:46

Eloya schreef:
Hoe is het gegaan? :)

Goed! Was heel rustig op de afdelingen, samen met mijn werkbegeleider nog wat aan school kunnen doen, hele nacht zo'n beetje fris en wakker gevoeld. Tot de overdracht, toen had ik een enorm inkak moment, daarna naar huis gegaan, bed ingedoken en geslapen van 8:15 tot 14:00. Dat vond ik zo'n rare gewaarwording, midden op de dag wakker worden :'). Uurtje later naar stal gegaan, voor mijn gevoel liepen de paarden pas een uurtje buiten ofzo terwijl dat niet zo was. Beetje de middag en avond rustig aan gedaan. En 's avonds op de bak heb ik nog heel lang geslapen. En nu weer lekker fris! Vanavond weer een avondienst op de planning!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:35

Ik probeerde altijd voor te slapen.
Had nog een uur reistijd, at dan voor vertrek iets lichts.
Vaak ik de nacht nog wel iets van soepje, pasta(salade), iets van sultana of fruit.
Bij thuiskomt na de nachtdienst rond 8.30/9.00 ging ik dan weer slapen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:06

Op mijn werk kan je tijdens je dienst niet slapen, we moeten eigenlijk altijd alert zijn of we zijn bezig.

Voor een eerste nacht doe ik niet zo veel speciaals, voorslapen kan ik sowieso niet. Ik vind de eerste nacht vaak ook wel het zwaarst.

Qua eten doe ik soms tosti's, kwark met granola of echt iets warms. Soms pannekoeken of "avondeten". Verder meestal een tussendoortje en nog iets van fruit.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:23

Ik ging ook altijd slapen na het avondeten, ik werkte op de taxicentrale en qua eten was dat zooooo slecht :')
Chauffeurs kwamen sateetjes brengen of patat en weet ik niet wat _O-
Ik heb het een aantal jaar volgehouden maar heb het heel erg leuk gehad.