Buitenlandstage, hoeveel geld was jij kwijt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Buitenlandstage, hoeveel geld was jij kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 23:30

Vanaf februari moet ik een (verplichte) buitenland stage lopen. Waar ik eerst ontzettend veel zin in de Buitenlandstage had begint mijn enthousiasme nu eerder om te slaan in dit gaat heel veel geld kosten, zeker omdat ik ervan uit ga dat ik niet betaald zal krijgen
Dus ik ben benieuwd, wat waren jullie kwijt tijdens jou periode buitenland per maand in een westers land? (West Europa, canada, US ect)

Nyaleti

Re: Buitenlandstage, hoeveel geld was jij kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:50

Pff denk niet dat daar een vast antwoord op te geven is. Welke opleiding doe je? En MBO of HBO?

Ik ken een paar sectoren waar je mag betalen om stage te komen lopen. Bakken met geld :=
Andere regelen accomodatie voor je dus werk voor kost en inwoning.. Andere moet je toch zelf je accomodatie zien te vinden etc etc.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 00:00

Ik heb stage gelopen in Londen, Spanje en Nieuw-Zeeland. Bij allen kreeg ik huisvesting en bij de eerste twee ook maaltijden als vergoeding. Ik liep stage in hotels/hostels dus accommodatie was voor hen ook makkelijk geregeld. Ik had destijds een basisbeurs op het mbo, en leende wat bij. Al met al kwam dat op 500-700 per maand om van te leven. Was destijds prima te doen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 00:11

Nyaleti schreef:
Pff denk niet dat daar een vast antwoord op te geven is. Welke opleiding doe je? En MBO of HBO?

Ik ken een paar sectoren waar je mag betalen om stage te komen lopen. Bakken met geld :=
Andere regelen accomodatie voor je dus werk voor kost en inwoning.. Andere moet je toch zelf je accomodatie zien te vinden etc etc.

Hbo
International food&agribusiness

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 02:38

De buitenland stages die ik heb gelopen (toerisme) was tegen kost en inwoning.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 05:55

Ik heb de niet-internationale variant van jouw opleiding gedaan. 5 maanden stage gelopen in Nieuw-Zeeland, afspraak vooraf was tegen kost en inwoning. Ze waren echter zo tevreden dat ze ook mijn tickets hebben terugbetaald en ik nog een vergoeding voor de gemaakte uren heb gekregen.

Het ligt er denk ik een beetje aan wat voor bedrijf je vindt, ik meen dat er geen enkele klasgenoot in mijn jaar was die de hele stage alles zelf heeft bekostigd.

Wat ik je in ieder geval mee wil geven (met de sidenote) dat het financieel wel moet kunnen natuurlijk): GA! Voordat je het weet heb je een vaste baan en andere verplichtingen die het een stuk moeilijker maken om een tijdje naar het buitenland te gaan. Misschien vindt je het niks als je daar bent, dat kan, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd en is het ook een ervaring die je meeneemt. Óf het bevalt fantastisch en leidt tot een boel andere kansen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:02

Mijn stage destijds in Californië (opleiding hbo Agribusiness) was een soort quitte spelen. Werkte gewoon mee in het bedrijf naast de opdracht (zo’n 50 uur per week) en had gratis inwoning en kreeg (toen) 6,5 dollar per uur betaald. Reis wel zelf betaald. Ook de eerste stage in de UK was betaald. Alhoewel dat meer zakgeld was voor de loodzware 6,5 dag per week meewerken. Wel kost en inwoning.

En wat hierboven gezegd wordt. GA als het ook maar enigszins mogelijk is. Het was voor mij een ervaring die ik niet had willen missen.

Edit: qua kosten dus eigenlijk nihil. Buiten de kosten van uitjes die we hebben ondernomen. Maar kreeg toen ook uitwonende beurs, dus dat scheelde.
Laatst bijgewerkt door Moska op 08-11-23 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:07

Ik volg even, mijn dochter gaat volgend jaar (Hotelmanagement) en die vraagt zich hetzelfde af. Ik ook :j

Ik dacht ook idd aan wat bijlenen in die periode. Heb je dan ook niet recht op uitwonenden beurs?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:23

Wo stage in t buitenland 3.5 maand en betaalde alles zelf. Van de benzine, tot het loon van onze chauffeur en helpers in het veld, onze accomodatie en al t eten. Volgens mij was alleen de acco in de stad inbegrepen maar daar waren we maar een paar dagen per maand. Was een duur grapje, maar was t wel waard en wij hadden super veel fondsen aangeschreven en een deel was daarmee gefinancierd maar lang niet alles.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:53

Ik werd tijdens mijn buitenlandstage in zwitserland voor mijn opleiding bedrijfskunde agribusiness (dik) betaald...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:02

Ik werd helemaal niet betaald, kreeg alleen mn extra reisvergoeding via DUO. Maar goed, ik woonde bij mn oude gastgezin en had dus naast reiskosten nauwelijks andere kosten, zij betaalden mijn eten en ik mocht daar gratis wonen.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:11

Hier op buitenland stage geweest in Berlijn.
Ik heb een uitwonende studiebeurs gekregen van DUO en ook nog erasmus studiebeurs, dit moet je via je school aanvragen. Van stage kreeg ik m'n OV kaart vergoed en 4 dagen per week een warme maaltijd.
Maar ik ben helemaal rond kunnen komen van die uitwonende studiebeurs en de erasmus beurs.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:14

Hier ook een buitenland stage gehad, maar dan vanuit mbo 4 paardenhouderij. Ik zat in Zweden tegen kost en inwoning. Dus uiteindelijk heeft het mij alleen de vlucht gekost

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:21

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:32

De kosten zijn voornamelijk gebaseerd op de levensstandaard in het betreffende land.
Als je niet betaald krijgt dan zijn de kosten de extra kosten die je maakt in verhouding tot wat je normaal in NL per maand nodig hebt.

Mijn stage destijds was in Australie waar toen de cost of living destijds ongeveer 1,5x zo hoog was als in nederland. Ik had tijdens mijn study voldoende gespaard via veel bijwerken om in combinatie met bij uitwonende beurs een jaar in NL rond te komen (op zeer strak studenten regime). Ik heb toen dus maximaal moeten bijlenen om de extra kosten te dekken.

Als je betaald wordt dan is de situatie natuurlijk heel individueel.

Indien je huidige inkomsten wegvallen dan moet je dat mogenlijk bijlenen.