Help, ik heb mijn buitenlandse bruidegom geïmporteerd.. en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Help, ik heb mijn buitenlandse bruidegom geïmporteerd.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 13:12

Titel is een geintje natuurlijk. :Y)

Maar, mijn vriend is nu officieel bij mij in Nederland ingeschreven.
Na een best wel bureaucratische papierwerk om hem hier in de gemeente ingeschreven te krijgen heeft ie nu een BSN. Het scheelt dat hij vanuit een ander EU land komt want ik kan me niet voorstellen wat een gedoe het is om vanuit een niet-EU land te immigreren.

Maar goed met een BSN hebben we een DigiD kunnen aanvragen.
En met de DigiD op zak hebben we een zorgverzekering afgesloten.

Wat moet ik nog meer doen? Ik kwam bij het aanvragen van een zorgverzekering erachter dat je bv binnen 3 maanden na inschrijven in Nederland deze MOET hebben. En er is niet echt een handleiding of checklijst die ik kan volgen om alles goed voor hem geregeld te hebben.

We moeten zijn rijbewijs omzetten naar een Nederlandse geloof ik, daar zit dan ook een bepaalde tijd aan.

Maar wat vergeet ik? Willen jullie eens meedenken? Heeft ie nog iets nodig voordat hij hier kan gaan werken?

Voor de experts onder ons: hoe hebben jullie het geregeld? Ik woon al zo lang hier dat alles voor mijzelf zo vanzelfsprekend gaat. Maar het is gewoon fijn alles vanaf het begin goed geregeld te hebben.

En ja, hij is al netjes elke dag via DuoLingo zijn Nederlands aan het oefenen. <3 :j
Laatst bijgewerkt door Ania op 06-11-23 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

eva1969

Re: Help, ik heb mijn buitenlandse bruidegom geïmporteerd.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:14

AVP aansprakelijkheidsverzekering particulieren is zo het eerste dat in mij opkomt.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 13:14

eva1969 schreef:
AVP aansprakelijkheidsverzekering particulieren is zo het eerste dat in mij opkomt.

GOEIE! _/-\o_

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:17

eva1969 schreef:

Veel verzekeringen baseren hun premie op grootte van huishouden, dus mogelijk moet je inboedel en opstal ook aanpassen.

Inschrijven bij huisarts/tandarts/apotheek enzo.

Wil hij ook een NL telefoonnummer en bankrekeningnummer?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 13:22

[***] schreef:
eva1969 schreef:

Veel verzekeringen baseren hun premie op grootte van huishouden, dus mogelijk moet je inboedel en opstal ook aanpassen.

Inschrijven bij huisarts/tandarts/apotheek enzo.

Wil hij ook een NL telefoonnummer en bankrekeningnummer?

Ja inschrijven bij de huisarts loopt, we hebben een wachtlijst. Tandarts is ook een goeie, zal hem daar ook aanmelden.
Ik zal mijn verzekering wel even mailen of er iets aangepast moet worden, dank hiervoor.

En ja, er moet uiteindelijk een NL telefoonnummer komen, eerst maakt hij zijn (overigens hele fijne, want veel goedkoper dan in NL) abonnement af.
Rekeningnummer hoeft niet, de zijne is internationaal en sinds kort zelfs via bv IDeal te gebruiken.
We willen wel een en/of rekening gaan openen uiteindelijk, waar alle gezamenlijke kosten vanaf kunnen gaan.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:35

Hi,

Zeker ervaringen mee.

- Inschrijfstatus checken bij IND (als ze moeilijk doen, ombudsman inschakelen!)
- Toeslagen/belasting/expat kortingen nakijken > toeslagen ook voor jou nakijken want als je partner bij je komt wonen verandert dit soms
- GEEN groene kaart regelen, vanuit EU (geeft problemen later)
- BRP inschrijving (gemeente), maar aangezien je BSN hebt verwacht ik dat je deze al hebt
- Diploma's vertalen/laten erkennen
- Verzekeringen
- Eventueel omzetten van pensioen als dit gunstig is

Mijn vriend had onnodig een groene kaart aangevraagd (omdat werk ernaar vroeg), nooit verlengd want hij had het niet nodig. Toen hij na 5 jaar werken in NL minder ging verdienen en een toeslag wilde aanvragen kon dit niet want hij stond op 'verdwenen' bij IND. (Maar wel BRP, DigiD en belasting betalen). Heel gezeur met diensten waar je liever geen contact mee wil krijgen, heeft de ombudsmandienst het met 2 belletjes geregeld voor ons binnen 48 uur. Super dankbaar voor deze dienst en zeker gebruik van maken mocht je problemen krijgen. Vriend komt uit Schengenland.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 06-11-23 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:37

En mocht hij op jouw adres ingeschreven zijn, wanneer jij toeslagen krijgt en hij direct gaat werken kun je een probleem krijgen omdat je samen net boven de grens valt, voor de rest, veel geluk samen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 13:38

Karlijnxxx schreef:
Hi,

Zeker ervaringen mee.

- Inschrijfstatus checken bij IND (als ze moeilijk doen, ombudsman inschakelen!)
- Toeslagen/belasting/expat kortingen nakijken > toeslagen ook voor jou nakijken want als je partner bij je komt wonen verandert dit soms
- BRP inschrijving (gemeente), maar aangezien je BSN hebt verwacht ik dat je deze al hebt
- Verzekeringen

Dankjewel. Is een groene kaart en IND niet voor een immigrant van buiten de EU?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 13:39

BigOne schreef:
En mocht hij op jouw adres ingeschreven zijn, wanneer jij toeslagen krijgt en hij direct gaat werken kun je een probleem krijgen omdat je samen net boven de grens valt, voor de rest, veel geluk samen.

Inderdaad al aan gedacht! Dankjewel! <3

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:39

Ania schreef:
Karlijnxxx schreef:
Hi,

Zeker ervaringen mee.

- Verzekeringen

Dankjewel. Is een groene kaart en IND niet voor een immigrant van buiten de EU?

Ik heb mijn bericht aangepast. Kijk maar even :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:43

Wat rijbewijs betreft:

Als het in de EU, EER of Zwitserland behaald is, mag deze gebruikt worden zo lang hij geldig is. Daarna kan hij een Nederlands rijbewijs aanvragen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:30

Inschrijven in het consulaat

Heeft hij een auto meegenomen? Je mag maar bepaalde tijd met een buitenlands kenteken rijden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:38

Als hij uit de EU komt hoeft hij zijn rijbewijs nog niet te laten omzetten.

Voor zover ik weet kan hij ook gewoon aan het werk nu.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:12

Narcissa schreef:

Binnen de EU is het vrij wonen en werken en heb je niks van doen met een consulaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:15

Ania schreef:
Ik kwam bij het aanvragen van een zorgverzekering erachter dat je bv binnen 3 maanden na inschrijven in Nederland deze MOET hebben. En er is niet echt een handleiding of checklijst die ik kan volgen om alles goed voor hem geregeld te hebben.

Wij kregen bij het aanmelden bij de gemeente een checklist mee wat je allemaal moet regelen.

Hier ook op de website van de rijksoverheid staat een checklist.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -kom-wonen

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:16

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:31

Ania schreef:
Titel is een geintje natuurlijk. :Y)

Maar, mijn vriend is nu officieel bij mij in Nederland ingeschreven.
Na een best wel bureaucratische papierwerk om hem hier in de gemeente ingeschreven te krijgen heeft ie nu een BSN. Het scheelt dat hij vanuit een ander EU land komt want ik kan me niet voorstellen wat een gedoe het is om vanuit een niet-EU land te immigreren.

Maar goed met een BSN hebben we een DigiD kunnen aanvragen.
En met de DigiD op zak hebben we een zorgverzekering afgesloten.

Wat moet ik nog meer doen? Ik kwam bij het aanvragen van een zorgverzekering erachter dat je bv binnen 3 maanden na inschrijven in Nederland deze MOET hebben. En er is niet echt een handleiding of checklijst die ik kan volgen om alles goed voor hem geregeld te hebben.

We moeten zijn rijbewijs omzetten naar een Nederlandse geloof ik, daar zit dan ook een bepaalde tijd aan.

Maar wat vergeet ik? Willen jullie eens meedenken? Heeft ie nog iets nodig voordat hij hier kan gaan werken?

Voor de experts onder ons: hoe hebben jullie het geregeld? Ik woon al zo lang hier dat alles voor mijzelf zo vanzelfsprekend gaat. Maar het is gewoon fijn alles vanaf het begin goed geregeld te hebben.

En ja, hij is al netjes elke dag via DuoLingo zijn Nederlands aan het oefenen. <3 :j

Dit gaat alleen maar als hij een 30% regeling heeft, anders moet hij in NL opnieuw lessen en examen doen. Rijbewijs omzetten gaat in NL niet.

Dit is een handige checklist om te beginnen in ieder geval: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... t-ik-weten en mochten jullie recht hebben op zorgtoeslag, dan die even dubbelchecken via mijntoeslagen.nl. Je hebt het over bruidegom, dus getrouwd? Dan zijn jullie sowieso toeslagpartners.

Áls hij volgend jaar (al dan niet vrijwillig) aangifte gaat doen over het jaar 2023, dan moet dit een M-biljet zijn voor 'belastingplichtige die een deel van het jaar buiten Nederland wonen' heet het biljet in mijnbelastingdienst.nl.

Overigens is het wel zo dat als je van een tijdelijke verblijfsstatus naar een permante verblijfsstatus gaat er geen toeslagen op naam mogen staan van de aanvrager.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:16

KimD schreef:
Dit gaat alleen maar als hij een 30% regeling heeft, anders moet hij in NL opnieuw lessen en examen doen. Rijbewijs omzetten gaat in NL niet.

Overigens is het wel zo dat als je van een tijdelijke verblijfsstatus naar een permante verblijfsstatus gaat er geen toeslagen op naam mogen staan van de aanvrager.

Hij komt van binnen de EU en kan hij gewoon omgeruild worden voor een Nederlands rijbewijs, zonder problemen. En hoef je echt geen nieuw examen te doen.
Citaat:
U kunt het buitenlandse rijbewijs alleen omwisselen in de volgende gevallen:

Uw rijbewijs is afkomstig uit de Europese Unie (EU), een land van de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) of uit een land waarmee Nederland een overeenstemming heeft gesloten.

Omdat hij van binnen de EU komt heb je niks te maken met verblijf statussen.. je mag gewoon werken en wonen binnen de EU.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:28

Brainless schreef:
KimD schreef:

Hij komt van binnen de EU en kan hij gewoon omgeruild worden voor een Nederlands rijbewijs, zonder problemen. En hoef je echt geen nieuw examen te doen.
Citaat:
U kunt het buitenlandse rijbewijs alleen omwisselen in de volgende gevallen:

Uw rijbewijs is afkomstig uit de Europese Unie (EU), een land van de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) of uit een land waarmee Nederland een overeenstemming heeft gesloten.

Omdat hij van binnen de EU komt heb je niks te maken met verblijf statussen.. je mag gewoon werken en wonen binnen de EU.

Ik heb dus echt iets anders gelezen dan dat er staat. Ik las juist niet uit de EU, foutje bedankt. :') Sorry TS!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:29

KimD schreef:
Ik heb dus echt iets anders gelezen dan dat er staat. Ik las juist niet uit de EU, foutje bedankt. :') Sorry TS!

:D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:25

Brainless schreef:
Narcissa schreef:

Binnen de EU is het vrij wonen en werken en heb je niks van doen met een consulaat.

Wel handig voor wanneer je een nieuwe identiteitskaart moet... Inschrijven kost niks.

Als hij van een stemplichtig land komt, is dat ook verplicht. Ik moest mijzelf als Belg inschrijven bij het consulaat of ik kreeg problemen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:07

Ik heb me als buitenlander nergens ingeschreven, alleen BSN aangevraagd bij de gemeente, zorgverzekering afgesloten en daarna meteen gaan werken. Belastingdienst heeft me altijd prima weten te vinden := idem alle andere overheidsinstanties. En wel of niet in een consulaat inschrijven is ook afhankelijk van je land van afkomst vermoed ik, die van mij heeft een hele andere regeling m.b.t. stemmen in het buitenland.

Voor de rest zit je met zaken zoals evt auto importeren (kan btw ook nog op buitenlands kenteken blijven mits je deze belastingtechnisch wel op tijd importeert), inschrijven bij de huisarts, woningbouw etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:32

Brainless schreef:
Narcissa schreef:

Mijn kinderen met Nederlandse moeder, Belgische vader, Belgische nationaliteit hebben toen ik terug naar Nederland verhuisde met hen wel officieel toestemming moeten vragen bij het consulaat om in Nederland bij mij te kunnen wonen, dus kijk dit goed na.

Maar volgens mij is alles al genoemd verder.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:25

Voor minderjarige kinderen die met één van de ouders naar buitenland verhuizen gelden sws aparte regels.

Als volwassene hoeft je het iig niet altijd bij je consulaat aan te geven en niet elke immigrant is Belgisch ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:26

Maar daar gaat het om kinderen, dat begrijp ik zeker.