Extern toetsenbord voor MacBook

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wyb_ster

Extern toetsenbord voor MacBook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 22:13

Goedenavond allemaal,

Ik wil graag een extern (ergonomisch) toetsenbord en muis aanschaffen voor bij mijn MacBook Air uit 2016, maar ik zie door de bomen het bos niet meer dus ik hoop dat Bokt raad weet :D

Ik overweeg nu de Logitech MX Key S of het magic keyboard van Apple, maar ik sta eigenlijk nog voor alles open. Hebben jullie ervaring met beide of een van de twee en wat zijn de voor- en nadelen?

Alvast bedankt!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:33

Nadelen van bv. een Logitech (of ander niet apple keyboard) vind ik dat geen enkel niet-apple keyboard qua tekens en commando's fatsoenlijk werkt op een Mac(Book), dus daar moet je wel rekening mee houden als je gewend bent keyboard tekens en commando's te (willen) gebruiken op je Macbook.

Ik heb wel eens een ander toetsenbord aan m'n iMac gekoppeld, maar ben toch snel weer terug gegaan naar het Magic keyboard van Apple :')

8nnemiek

Re: Extern toetsenbord voor MacBook

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:21

Ik gebruik ook het magic keyboard. Werkt prima, ook bij werkdagen van 12 uur.. de nieuwe modellen met de vingerafdruk scanner lijken me nog fijner, staat al een tijd op mijn verlanglijstje.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:32

Toetsenborden zijn heel persoonlijk...

Maar ik lees 'ergonomisch' en sla daar meteen op aan. Je zou een mechanisch toetsenbord kunnen overwegen. Dat heeft voor mij persoonlijk een hele wereld geopend. Typen is 75% van mijn werk en voor mij maakt zo'n toetsenbord een wereld van verschil. De toetsaanslagen werken bij een mechanisch toetsenbord wat sneller waardoor je bij veel typen minder gewrichtsklachten krijgt.

Je zou kunnen kijken naar een Keychron K3 V2; die heeft een optie waarmee je het toetsenbord in Mac-modus kunt zetten. Dan heb je het toetsenprobleem wat cursebreaker aanhaalt niet. Of een Logitech mx mechanical, de mechanische variant van het toetsenbord waar je nu ook naar kijkt.

Bianca_v_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:36

cursebreaker schreef:
Nadelen van bv. een Logitech (of ander niet apple keyboard) vind ik dat geen enkel niet-apple keyboard qua tekens en commando's fatsoenlijk werkt op een Mac(Book), dus daar moet je wel rekening mee houden als je gewend bent keyboard tekens en commando's te (willen) gebruiken op je Macbook.

Je moet inderdaad even in de instellingen de Cmd, Ctrl en Option key goed zetten maar dan werkt het precies hetzelfde als het ingebouwde toetsenbord. Ik gebruik al jaren een simpel Logitech k120 toetsenbord met m'n MacBook.

Het is maar net wat je fijn vindt qua toetsaanslag. Sommige mensen zweren bij mechanisch of weinig travel of...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:27

Goed om te weten dat het omzeild kan worden haha weer wat geleerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:59

Als je naast ergonomisch ook nog muis met je andere hand dan ben je helemaal goed bezig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:21

Ik heb mijn muis begin dit jaar ingeruild voor een trackpad, en dat werkt toch zo veel fijner <3 Had ik veel eerder moeten doen.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 11:23

Dank voor alle reacties! Dat wordt dus even proberen in de winkel.

Mijn oude MacBook vind ik zelf heerlijk typen, maar ik werd er door mijn vorige werkgever op aangesproken dat de toetsenborden van laptops eigenlijk veel te klein zijn voor een goede houding. Aangezien ik nog jong ben en sowieso nog jaren achter een toetsenbord zit, wil ik het eigenlijk gewoon goed aanpakken.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:00

Een klein toetsenbord is niet per se een probleem. Ik gebruik op aanraden van de arbo altijd een los minitoetsenbord (zonder numeriek gedeelte), zodat je niet buiten het natuurlijke bereik van je schouder je muis hoeft te gebruiken.

Wel is je scherm te dichtbij en te laag als je direct via je laptop tikt. Voor een gezonde werkhouding gebruik je dus ook een laptopstandaard of een losse monitor.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:49

MonaLieske schreef:
Een klein toetsenbord is niet per se een probleem. Ik gebruik op aanraden van de arbo altijd een los minitoetsenbord (zonder numeriek gedeelte), zodat je niet buiten het natuurlijke bereik van je schouder je muis hoeft te gebruiken.

Wel is je scherm te dichtbij en te laag als je direct via je laptop tikt. Voor een gezonde werkhouding gebruik je dus ook een laptopstandaard of een losse monitor.

Heel verstandig.
Ik heb een fijn toetsenbord van TypeMatrix. Het is even wennen dat de toetsen recht onder elkaar staan maar ik wil niet meer anders. Ik heb het ingesteld op Dvorak indeling. Fijner dan qwerty maar kost wel enige tijd om er aan te wennen. Omschakelen tussen Dvorak en qwerty is geen enkel probleem en vind ik makkelijker dan omschakelen tussen MacOS en Windows.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:39

Mocht je voor een Apple toetsenbord gaan, pak dan niet die variant met vingerafdruk scanner. Die werkt namelijk alleen met een M1/M2/M3 chip in je MacBook, dus dat is zonde van je geld.

De vingerafdruk scanner bedoel ik dan. Hij werkt prima als toetsenbord, maar is gewoon zonde van het geld om die veel duurdere te pakken.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:02

Ik heb zowel het magic keyboard (werk ik prima een hele dag op) als een keychron K2. Die laatste is echt extreem fijn, echt een aanrader.