Ik ben benieuwd of er hier op Bokt mensen zijn die iets vergelijkbaars hebben gedaan, doen of met mij mee willen denken.
In september ben ik gestart met de studie diergeneeskunde in Utrecht. Ik vind het enorm gaaf dat ik deze kans heb gekregen en heb het enorm naar mijn zin op de universiteit.
Al gauw kwam ik via via bij een kamer terecht die ik kon huren. Net buiten de binnenstad, 5 minuten van het station met 2 andere huisgenoten. Dat klonk natuurlijk ideaal, dus was snel geregeld. En voor mijn paard zouden we vast snel iets in de omgeving vinden, dachten we..
Dat bleek dus een stuk lastiger dan gedacht. Naast dat stalling in de omgeving enorm duur is, lag alles wat ik kon vinden of net buiten mijn afstandsbereik, of het voldeed niet aan mijn eisen. Die echt zo hoog niet, maar wel lastig zijn. Ik wil bijvoorbeeld dat hij genoeg buiten komt, maar ik red het niet om dat elke dag zelf te (moeten) doen/regelen.
Maar goed, na een actieve zoektocht zonder resultaat, besloot ik om op de achtergrond door te zoeken. Tot die tijd zou ik het wel rond krijgen; 'zo ver is het nou ook weer niet naar huis' (1,5 uur enkele reis) en doordat hij dag en nacht vrij kan bewegen, is 7 dagen per week 'werken' niet per se nodig voor hem.
Zodra ik mijn rooster kreeg, zag ik dit nog beter voor me; ik heb minstens 1 dag in de week waarop ik vanuit huis kan studeren. Als ik dan de dag daarvoor na mijn lessen naar huis zou gaan, had ik 2 extra dagen om paardlief te doen. Met het weekend erbij, zou hij dan dus 4 dagen per week aan het werk kunnen. Prima werkbaar, zou je denken.
Maar als je ondertussen even meerekent, heb je misschien ook al bedacht dat ik nu maar 1 a 2 dagen per week in mijn kamer in Utrecht slaap. In het weekend thuis, want ik zie mijn vrienden graag (dus 3 nachten) en dan de doordeweekse dagen (2, soms 3 nachten). Dat komt niet alleen door mijn paard, maar ook door mijn kamer in Utrecht. Ik zou bijvoorbeeld makkelijk op zondagavond al terug kunnen, die doordeweekse dag overdag al terug kunnen gaan... Etc. Maar ik voel me helemaal niet op mijn plek in de stad, mijn huisgenoten zijn niet mijn type mens en er is ook nog het een en ander voorgevallen waardoor ik me niet fijn voel.
Eigenlijk ben ik nu dus veel geld aan het betalen (want een goedkope kamer is het ook niet) voor iets waar ik én geen gebruik van maak, én me niet fijn voel. Al met al heb ik dus besloten om niet lang in deze kamer te blijven, ondanks dat ik me om die keuze nogal rot voel.
Ik wil op den duur echter alsnog graag in de omgeving van de uni gaan wonen. Zodat ik daar mijn leven op kan bouwen, maar ook zodat ik geen 3 uur per (school)dag hoef te reizen. Maar dan wil ik Tab (mijn paard) wel graag meenemen. Anders kom ik straks nog steeds in een vergelijkbare situatie (buiten de situatie met mijn kamer/huis om dan, maar wel qua reizen/slapen).
Nu heb ik dus besloten om op zoek te gaan naar een speld in de hooiberg: namelijk een plek voor Tab en mij samen. Op een (paarden)bedrijf, boerderij of bij iemand aan huis, ergens in de omgeving. Ideaalbeeld: ik kan werken op het bedrijf tegen (een stukje) kamer en/of stalhuur, kan een stuk meer voor Tab zelf regelen omdat ik geen reistijd naar stal heb, wat mijn eisenlijstje een stuk minder lastig maakt en ik hoef zelf niet meer in de stad te wonen. Eigenlijk gewoon wat ik nu thuis heb en dow, maar dan wat meer in de buurt van de uni.

Ik weet dat deze plekken bestaan, zag er laatst nog een oproepje van hangen. Dat plekje was helaas al vergeven, maar heeft mij wel aangezet tot het starten van deze zoektocht.
De hamvraag is: hoe vind je zoiets? Hoe bereik je de juiste mensen of kun je jezelf aanbieden?
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met iets soortgelijks!