Hoe vind ik een (studenten)huis met mijn paard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Hoe vind ik een (studenten)huis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 23:11

Hoi Bokkers,

Ik ben benieuwd of er hier op Bokt mensen zijn die iets vergelijkbaars hebben gedaan, doen of met mij mee willen denken.

In september ben ik gestart met de studie diergeneeskunde in Utrecht. Ik vind het enorm gaaf dat ik deze kans heb gekregen en heb het enorm naar mijn zin op de universiteit.

Al gauw kwam ik via via bij een kamer terecht die ik kon huren. Net buiten de binnenstad, 5 minuten van het station met 2 andere huisgenoten. Dat klonk natuurlijk ideaal, dus was snel geregeld. En voor mijn paard zouden we vast snel iets in de omgeving vinden, dachten we..
Dat bleek dus een stuk lastiger dan gedacht. Naast dat stalling in de omgeving enorm duur is, lag alles wat ik kon vinden of net buiten mijn afstandsbereik, of het voldeed niet aan mijn eisen. Die echt zo hoog niet, maar wel lastig zijn. Ik wil bijvoorbeeld dat hij genoeg buiten komt, maar ik red het niet om dat elke dag zelf te (moeten) doen/regelen.

Maar goed, na een actieve zoektocht zonder resultaat, besloot ik om op de achtergrond door te zoeken. Tot die tijd zou ik het wel rond krijgen; 'zo ver is het nou ook weer niet naar huis' (1,5 uur enkele reis) en doordat hij dag en nacht vrij kan bewegen, is 7 dagen per week 'werken' niet per se nodig voor hem.
Zodra ik mijn rooster kreeg, zag ik dit nog beter voor me; ik heb minstens 1 dag in de week waarop ik vanuit huis kan studeren. Als ik dan de dag daarvoor na mijn lessen naar huis zou gaan, had ik 2 extra dagen om paardlief te doen. Met het weekend erbij, zou hij dan dus 4 dagen per week aan het werk kunnen. Prima werkbaar, zou je denken.

Maar als je ondertussen even meerekent, heb je misschien ook al bedacht dat ik nu maar 1 a 2 dagen per week in mijn kamer in Utrecht slaap. In het weekend thuis, want ik zie mijn vrienden graag (dus 3 nachten) en dan de doordeweekse dagen (2, soms 3 nachten). Dat komt niet alleen door mijn paard, maar ook door mijn kamer in Utrecht. Ik zou bijvoorbeeld makkelijk op zondagavond al terug kunnen, die doordeweekse dag overdag al terug kunnen gaan... Etc. Maar ik voel me helemaal niet op mijn plek in de stad, mijn huisgenoten zijn niet mijn type mens en er is ook nog het een en ander voorgevallen waardoor ik me niet fijn voel.
Eigenlijk ben ik nu dus veel geld aan het betalen (want een goedkope kamer is het ook niet) voor iets waar ik én geen gebruik van maak, én me niet fijn voel. Al met al heb ik dus besloten om niet lang in deze kamer te blijven, ondanks dat ik me om die keuze nogal rot voel.

Ik wil op den duur echter alsnog graag in de omgeving van de uni gaan wonen. Zodat ik daar mijn leven op kan bouwen, maar ook zodat ik geen 3 uur per (school)dag hoef te reizen. Maar dan wil ik Tab (mijn paard) wel graag meenemen. Anders kom ik straks nog steeds in een vergelijkbare situatie (buiten de situatie met mijn kamer/huis om dan, maar wel qua reizen/slapen).
Nu heb ik dus besloten om op zoek te gaan naar een speld in de hooiberg: namelijk een plek voor Tab en mij samen. Op een (paarden)bedrijf, boerderij of bij iemand aan huis, ergens in de omgeving. Ideaalbeeld: ik kan werken op het bedrijf tegen (een stukje) kamer en/of stalhuur, kan een stuk meer voor Tab zelf regelen omdat ik geen reistijd naar stal heb, wat mijn eisenlijstje een stuk minder lastig maakt en ik hoef zelf niet meer in de stad te wonen. Eigenlijk gewoon wat ik nu thuis heb en dow, maar dan wat meer in de buurt van de uni. :D

Ik weet dat deze plekken bestaan, zag er laatst nog een oproepje van hangen. Dat plekje was helaas al vergeven, maar heeft mij wel aangezet tot het starten van deze zoektocht.
De hamvraag is: hoe vind je zoiets? Hoe bereik je de juiste mensen of kun je jezelf aanbieden?

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met iets soortgelijks!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:16

Ik denk eigenlijk dat dat in deze regio echt niet makkelijk te vinden is. Of eigenlijk helemaal niet.

Zonde dat je je niet op je plek voelt, maar ook niet gek als je er maar zo weinig bent. Dan wordt het nooit je thuis-thuis.

Ik wens je veel succes met het vinden van een oplossing!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:20

Ik stuur je een pb, jaren daar gestudeerd en een paard gehad.

hesterve

Re: Hoe vind ik een (studenten)huis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 00:32

Hoe ver weg van Utrecht wil je zitten? Welke dorpen/plaatsen zijn makkelijk bereikbaar vanaf Utrecht?
Ik zou dan in FB groepen van die dorpen/plaatsen een oproep doen. Wie weet wat er dan uit komt

Nynkex01

Re: Hoe vind ik een (studenten)huis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 01:43

Ik dacht ooit een keer zoiets opgevangen te hebben dat de studentenruiters daar ook de mogelijkheid hebben tot stalling? Maar weet niet precies hoe dat zit hoor, en ook niet hoeveel ze daar buiten komen. Wat leuk trouwens om jou hier weer tegen te komen, en wat super dat je nu diergeneeskunde doet! <3

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 01:56

Bij Ecurie de la Fontaine in Zeist? Is een wat grotere stal, en ik weet dat die man ook studio’s/kamers verhuurt in de boederij met eigen badkamer/keukentje enz. Het is niet groot maar met wat creativiteit goed in te delen.

Een oude basischool vriendin had haar paard daar staan en heeft er ook een tijdje gewoond.
Zomers 24/7 buiten, echter de winter wel meer op stal.

Vanuit daar gaan er genoeg bussen richting Utrecht.

Je paard de hele dag buiten willen hebben in deze regio is wel een eis die je zult moeten laten varen, dat is helaas echt bijna nergens in die regio.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:44

Wiwabalia schreef:
Bij Ecurie de la Fontaine in Zeist? Is een wat grotere stal, en ik weet dat die man ook studio’s/kamers verhuurt in de boederij met eigen badkamer/keukentje enz. Het is niet groot maar met wat creativiteit goed in te delen.

Een oude basischool vriendin had haar paard daar staan en heeft er ook een tijdje gewoond.

Je paard de hele dag buiten willen hebben in deze regio is wel een eis die je zult moeten laten varen, dat is helaas echt bijna nergens in die regio.

Ik zou dit idd aanraden. zomer 24/7 weide, winter ‘s nachts groepsstalling. Hij verhuurt ook kamers op t erf ja. Staan best aardig wat diergeneeskunde studenten/dierenartsen. Is heel dicht bij de faculteit

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 17:17

BaileyMix schreef:
Ik denk eigenlijk dat dat in deze regio echt niet makkelijk te vinden is. Of eigenlijk helemaal niet.

Zonde dat je je niet op je plek voelt, maar ook niet gek als je er maar zo weinig bent. Dan wordt het nooit je thuis-thuis.

Ik besef me inderdaad dat het echt een speld in de hooiberg is. Het is ook helemaal niet erg als het wat langer duurt. Ik heb ten slotte ook (nog) helemaal geen netwerk in Utrecht, dus kom niet 'makkelijk' bij de juiste mensen terecht.
Wij zouden ook wel eens wat extra handen willen hebben om mee te helpen bij de paarden; ze aan huis hebben is toch flink wat werk en gepuzzel. Je zou toch zeggen dat dat soort mensen ook daar in de buurt wel zitten. Achter het Science Park liggen nog best wat 'groene' dorpjes met stalletjes en ik heb maar één gek nodig die een plekje heeft en die extra handjes wel kan gebruiken.

Ik snap ook je opmerking over mijn huis hoor. Natuurlijk wordt het nooit 'mijn plekje' als ik er weinig ben, maar ik ben vrij zeker dat 'er meer zijn' dit niet gaat oplossen. Ik heb bewust niet alles op Bokt gezet; vind ik onnodig :o

hesterve schreef:
Hoe ver weg van Utrecht wil je zitten? Welke dorpen/plaatsen zijn makkelijk bereikbaar vanaf Utrecht?
Ik zou dan in FB groepen van die dorpen/plaatsen een oproep doen. Wie weet wat er dan uit komt

Ik zat zelf inderdaad een beetje te kijken naar de dorpen rondom het Science Park. De Bilt, Zeist, Bunnik, Bilthoven, Groenekam... Ik vind een beetje reizen niet erg, maar met het oog op de toekomst weet ik dat ik oproepbaar moet zijn en dus binnen een bepaalde tijd op de klinieken moet kunnen zijn. Natuurlijk is dat nog ver weg, maar ik doe het liever in één keer goed. :D FB groepen van die dorpen zijn inderdaad een goed idee!

Nynkex01 schreef:
Ik dacht ooit een keer zoiets opgevangen te hebben dat de studentenruiters daar ook de mogelijkheid hebben tot stalling? Maar weet niet precies hoe dat zit hoor, en ook niet hoeveel ze daar buiten komen. Wat leuk trouwens om jou hier weer tegen te komen, en wat super dat je nu diergeneeskunde doet! <3

Ja, echt super gaaf!
Op de universiteit zelf zou natuurlijk het allermooist zijn, maar voor zo ver ik weet staan er geen pensionpaarden daar. Land is daar in ieder geval wel genoeg. :j

Wiwabalia schreef:

Deze tip heb ik laatst inderdaad gekregen! Toen direct contact gezocht. Er was geen studio beschikbaar, maar wel stalling. Mocht ik dus écht niks voor ons samen kunnen vinden, is dat een overweging. Zag er, voor zo ver ik kon zien, best fijn uit.
'Genoeg naar buiten' is ook niet per definitie de hele dag. Hij staat hier 24/7 in de uitloop met grote paddock en zijn eigen box die 's nachts evt ook dicht zou kunnen, maar ik besef me heel goed dat ik zoiets niet snel zal vinden. Dat hoeft ook niet. Mijn redenatie was meer zo: stel dat hij vanuit de stal een paar uur per dag buiten komt en je de rest zelf moet regelen, dan kan hij makkelijk wat extra (+ beweging/werk) als ik zelf weinig reistijd naar de stal toe heb om dat te regelen. Op die manier zou hij dan toch aardig buitenkomen. Maar dat 'zelf regelen' wordt natuurlijk al een stuk lastiger met 25/30 minuten (enkele) reistijd naar een stal toe. En daar zit je toch al gauw aan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:01

Mijn paard is tijdens de studie diergeneeskunde in Zwolle blijven wonen. Ik had wel een kamer, maar was daar zeker niet de hele week. Ik heb een auto gekocht omdat dat heel veel reistijd scheelde (een barreltje van 25).
Omdat ik een auto had had ik meer mogelijkheden voor beter betaalde bijbaantjes met nachtwerk.

Een sociaal leven had ik dan weer niet, dat ging gewoon niet :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:06

Joysieee schreef:
BaileyMix schreef:

Ik besef me inderdaad dat het echt een speld in de hooiberg is. Het is ook helemaal niet erg als het wat langer duurt. Ik heb ten slotte ook (nog) helemaal geen netwerk in Utrecht, dus kom niet 'makkelijk' bij de juiste mensen terecht.
Wij zouden ook wel eens wat extra handen willen hebben om mee te helpen bij de paarden; ze aan huis hebben is toch flink wat werk en gepuzzel. Je zou toch zeggen dat dat soort mensen ook daar in de buurt wel zitten. Achter het Science Park liggen nog best wat 'groene' dorpjes met stalletjes en ik heb maar één gek nodig die een plekje heeft en die extra handjes wel kan gebruiken.

Ik snap ook je opmerking over mijn huis hoor. Natuurlijk wordt het nooit 'mijn plekje' als ik er weinig ben, maar ik ben vrij zeker dat 'er meer zijn' dit niet gaat oplossen. Ik heb bewust niet alles op Bokt gezet; vind ik onnodig :o

hesterve schreef:

Ik zat zelf inderdaad een beetje te kijken naar de dorpen rondom het Science Park. De Bilt, Zeist, Bunnik, Bilthoven, Groenekam... Ik vind een beetje reizen niet erg, maar met het oog op de toekomst weet ik dat ik oproepbaar moet zijn en dus binnen een bepaalde tijd op de klinieken moet kunnen zijn. Natuurlijk is dat nog ver weg, maar ik doe het liever in één keer goed. :D FB groepen van die dorpen zijn inderdaad een goed idee!

Nynkex01 schreef:

Ja, echt super gaaf!
Op de universiteit zelf zou natuurlijk het allermooist zijn, maar voor zo ver ik weet staan er geen pensionpaarden daar. Land is daar in ieder geval wel genoeg. :j

Wiwabalia schreef:

Deze tip heb ik laatst inderdaad gekregen! Toen direct contact gezocht. Er was geen studio beschikbaar, maar wel stalling. Mocht ik dus écht niks voor ons samen kunnen vinden, is dat een overweging. Zag er, voor zo ver ik kon zien, best fijn uit.
'Genoeg naar buiten' is ook niet per definitie de hele dag. Hij staat hier 24/7 in de uitloop met grote paddock en zijn eigen box die 's nachts evt ook dicht zou kunnen, maar ik besef me heel goed dat ik zoiets niet snel zal vinden. Dat hoeft ook niet. Mijn redenatie was meer zo: stel dat hij vanuit de stal een paar uur per dag buiten komt en je de rest zelf moet regelen, dan kan hij makkelijk wat extra (+ beweging/werk) als ik zelf weinig reistijd naar de stal toe heb om dat te regelen. Op die manier zou hij dan toch aardig buitenkomen. Maar dat 'zelf regelen' wordt natuurlijk al een stuk lastiger met 25/30 minuten (enkele) reistijd naar een stal toe. En daar zit je toch al gauw aan.

En als je 'm daar neerzet en voorlopig even in die kamer blijft wonen? Dan is hij dichter in de buurt, en heb je alvast één voet over de drempel bij die stalling. Je kent ze dan alvast een beetje, en zij jou. Voor wanneer er wel een studio vrij komt.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:10

Ik heb alleen de OP gelezen, maar - als je paard nu op de plek waar hij nu staat goed staat, kun je dan niet heen en weer? Ik heb ook in Utrecht gestudeerd en had zo'n 2 - soms 2,5 - uur enkele reis, als ik het me goed kan herinneren. Ik trainde paard toen ook zo'n 4/5x per week. Je moet er eea voor laten, maar als je er uiteindelijk gelukkiger van bent is het misschien het overwegen waard?

Dit misschien al dan niet (gedeeltelijk) tijdens je studie, of tot je een kamer + stalling vindt die je beter passen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:12

eilleen333 schreef:
Mijn paard is tijdens de studie diergeneeskunde in Zwolle blijven wonen. Ik had wel een kamer, maar was daar zeker niet de hele week. Ik heb een auto gekocht omdat dat heel veel reistijd scheelde (een barreltje van 25).
Omdat ik een auto had had ik meer mogelijkheden voor beter betaalde bijbaantjes met nachtwerk.

Een sociaal leven had ik dan weer niet, dat ging gewoon niet :')

Dit lijkt mij een aanzienlijk realistischer oplossing, zeker in het eerste jaar. In een studie ben meestal niet 5 dagen in de week op de studielocatie. Daarbij is het op jezelf wonen en een studie starten iets wat veel van je tijd en aandacht zal vragen. En heb je al nagedacht hoe je het dan in de weekenden gaat doen?
Wanneer je je ritme in de studie en het wonen in de stad hebt gevonden, weet je hoe je dat het beste kunt combineren met het verzorgen en rijden van je paard.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:39

Ik heb ook diergeneeskunde gestudeerd in Utrecht en voor wat betreft je diensten straks tijdens je studie, er zijn logeerkamers beschikbaar bij de departementen waar je co-schappen gaat lopen. Wat dat betreft zou ik dus niet selecteren op een woning+stalling op 20min max. Er bllijft namelijk nauwelijks wat over als je dat als max. reistijd moet aanhouden, sowieso qua fiets/OV maar ook qua auto.

Verder zou ik ook die stalling bij Ecurie al nemen, en dan zodra er plek is qua wonen, daar gaan wonen. Zoals gezegd dan heb je inderdaad al een voet binnen, wat voordelig kan uitpakken.

Of inderdaad een auto aanschaffen en dan heen en weer naar huis gaan rijden! Ik weet alleen niet of je ver van Utrecht woont, het is in de spits (vanaf half 5 vaak al) een ramp om van de uithof op een snelweg te komen met je auto, dat weet ik uit eigen ervaring. En zeker straks in je master heb je vaak lange dagen dus zit je altijd in die files. Of dan zou je dus buiten de uithof moeten parkeren en laatste stukje (vouw)fietsen. Of dat ideaal is... vraag ik me af.

Aanvulling: je zou briefjes in de brievenbussen kunnen gaan doen in het gebied waar je zoekt, foto erbij, leuk stukje tekst. En dan zou je best een via die weg wat kunnen vinden! Best wat mensen zitten niet in facebookgroepen van woonplaatsen en dan kan je ze toch bereiken.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:39

Wat trouwens eventueel ook nog een optie kan zijn qua stal is Stal Rhijnauwen. Ook met het OV bereikbaar.

Volgens mij in het verleden volpension maar er kan het eea veranderd zijn. Ook vlakbij Utrecht en als alles gedaan word, kun je ook een keer een dag laten schieten.

Zeker als je soms krap zit qua tijd is dat prettig (spreek uit ervaring met 2 paarden en jonge kinderen).

SabriJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 00:50

Ecurie de la Fontaine daar je paard neerzetten. Ik heb zelf in Zeist gewoond en gestudeerd naast de faculteit diergeneeskunde en naar de faculteit kun je prima fietsen en anders met de bus! Eventueel dan een andere kamer in Zeist zoeken. Zeist is makkelijker dan Utrecht. Verder kun je in Zeist prachtig rijden door de bossen..
Verder was er ook een student vereniging voor paarden. Speciaal voor mensen van diergeneeskunde. Ik weet niet of dat er nog is maar die hebben misschien meer connecties in de buurt!