Jullie favo thermokleding?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33268
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 13:11

Nu de kou er weer aan komt draag ik graag weer extra laagjes waaronder thermo kleding/leggings etc. onder mijn broeken en truien. Hebben jullie aanraders, merken/winkels etc qua thermokleding en ook handschoenen waar jullie erg tevreden over zijn?

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:03

Halti en Kari Traa zijn wel mijn favo merken. Fins en Noors merk, die weten namelijk wel waar ze het over hebben als je het hebt over kou. Mijn halti shirt heb ik dan ook van Finnen gekregen, Kari Traa werd aangeraden door Noren.
Ik koop ze meestal bij bergfreunde, daar hebben ze regelmatig korting en 'speciale aanbiedingen'.
Mijn handschoenen zijn binnenhandschoen van ortovox, buiten handschoen helly hanssen geloof ik.

Mars

Berichten: 33268
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 14:16

Halti heb ik weleens van gehoord idd, thanks daar ga ik eens naar kijken!

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:38

Eens met Kari Traa. En het fijne eraan is dat ze ook nog eens leuke motiefjes hebben, ipv het saaie zwart, wit of grijs. Vriendin van me heeft ooit zo'n shirt voor me meegenomen (zij woont in Scandinavie), ik koop het zelf bij Bergfreunde of Bergzeit.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:38

Geen idee hoe lang het meegaat. Maar vond de merino producten van de decatlon ook wel fijn: https://www.decathlon.nl/p/merino-shirt ... 40&c=BLAUW

Wel een iets lager aandeel wol maar ik lees overal dat ze dat doen voor de duurzaamheid.

https://www.decathlon.nl/p/merino-shirt ... 70&c=ZWART
Of wel helemaal merino.

Al vind ik de merken die hier genoemd worden ook wel heel interessant. Heel leuke spullen zitten daar tussen.

Ik draag normaal de synthetische thermokleding maar daar ga je wel eerder in stinken. :o
Heb nu merino gedragen op een heel hete plek en dat verschil is wel echt duidelijk. Hoef je lang niet zo vaak te wassen/ geen geurtjes.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:05

Hema heeft hele fijne nieuwe thermoshirts. Dun en super zacht, maar geeft wel echt veel warmte. Ook is de kraag niet zo hoog, dus past ook goed onder truien met een bredere kraag. Op de verpakking staat dat het een nieuwe of aangepaste stof is. Ik vind ze in ieder geval erg fijn. Zijn 22 euro, maar op dit moment in de aanbieding voor 1+1 gratis

Leo

Berichten: 50157
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:40

Ik heb ook Kari Traa merinowol leggings en shirts, hebben me perfect warm gehouden in Zweeds Lapland! En draag het op koude dagen in NL ook graag onder mn gewone kleding.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:04

Ik heb een merino legging van Ortovox en die is fijn. Warm en zacht. Mijn merino baselayers zijn van Bergans, We Norwegians en Engel. Handschoenen heb ik van Roeckl, en als het echt koud wordt heb ik winddichte wanten die ik een jaar of 15 geleden bij de Hema vandaan heb. Wanten zijn een stuk warmer dan handschoenen.

In winterlaarzen heb ik zooltjes van wol (gemaakt van restjes materiaal toen ik van een wollen deken een zweetdeken voor mijn pony maakte). Uiteraard ook wollen sokken.

Mars

Berichten: 33268
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 12:17

Bedankt voor de aanraders, ik ga de genoemde merken eens wat beter bekijken en wat bestellen om te passen :)

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:25

Shiloh schreef:
Hema heeft hele fijne nieuwe thermoshirts. Dun en super zacht, maar geeft wel echt veel warmte. Ook is de kraag niet zo hoog, dus past ook goed onder truien met een bredere kraag. Op de verpakking staat dat het een nieuwe of aangepaste stof is. Ik vind ze in ieder geval erg fijn. Zijn 22 euro, maar op dit moment in de aanbieding voor 1+1 gratis


Ik heb deze vorige week ook gekocht en ben ook positief verrast. Voor de prijs vind ik ze eigenlijk heel fijn, heel zacht inderdaad niet dik en fijne bewegingsvrijheid. Ik heb een heel oud falke thermoshirt en die zal qua materiaal vast technischer zijn maar vind ik wel echt stugger materiaal.

Verder ben ik helemaal weg van m’n merinowollen icebreaker top. Degene die ik heb is geen first layer, maar wel echt een mega fijn en mooi shirtje.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:26

HEMA heeft nu 1+1 gratis. :=

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:40

Heeft iemand tips voor een gevoerde broek?
Van de Decathlon is er helaas niks meer in mijn maat online te bestellen of in een winkel dichtbij op voorraad.
Probleem is dat m'n budget een beetje op is (hele dikke jas, thermoshirts en goede warme vesten) := Een Skibroek bv is nu echt te duur.

Kan natuurlijk wachten en hopen dat ze terug komen bij de Decathlon maar wie weet zijn er goede tips :)

hagelslag
Berichten: 9058
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:18

Softshellbroek!!
Houd de wind tegen waardoor mijn benen niet koud worden

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:30

Ik weet niet wat je doel is en wat je budget is natuurlijk, maar zelf een rijrok maken is goed te doen en rijrokken zijn fijn warm.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:10

fleur_yen schreef:
Shiloh schreef:
Hema heeft hele fijne nieuwe thermoshirts. Dun en super zacht, maar geeft wel echt veel warmte. Ook is de kraag niet zo hoog, dus past ook goed onder truien met een bredere kraag. Op de verpakking staat dat het een nieuwe of aangepaste stof is. Ik vind ze in ieder geval erg fijn. Zijn 22 euro, maar op dit moment in de aanbieding voor 1+1 gratis


Ik heb deze vorige week ook gekocht en ben ook positief verrast. Voor de prijs vind ik ze eigenlijk heel fijn, heel zacht inderdaad niet dik en fijne bewegingsvrijheid. Ik heb een heel oud falke thermoshirt en die zal qua materiaal vast technischer zijn maar vind ik wel echt stugger materiaal.

Verder ben ik helemaal weg van m’n merinowollen icebreaker top. Degene die ik heb is geen first layer, maar wel echt een mega fijn en mooi shirtje.


Ik ben ook fan van Icebreaker. Vandaag mijn bestelling van zwarte vrijdag binnen gekregen. Twee shirtjes en een longsleeve met 40% korting. 8-)

Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:08

Ik zoek ook nog fijne dus lees even mee.
Wat vinden jullie fijn materiaal om óp een thermo shirt te doen? Fleece gaat vaak een beetje “ stroef”, stof op stof zal ik maar zeggen..

jokari

Berichten: 8770
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:48

Nyaleti schreef:
Heeft iemand tips voor een gevoerde broek?
Van de Decathlon is er helaas niks meer in mijn maat online te bestellen of in een winkel dichtbij op voorraad.
Probleem is dat m'n budget een beetje op is (hele dikke jas, thermoshirts en goede warme vesten) := Een Skibroek bv is nu echt te duur.

Kan natuurlijk wachten en hopen dat ze terug komen bij de Decathlon maar wie weet zijn er goede tips :)

Softshellbroek uit de Scapino ! Ik zweer bij dat ding om in de winter naar het werk te fietsen.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:52

Ik heb juist wel graag fleece. Als onderlaag een nauwsluitend merino shirt en dan een fleece trui of bodywarmer (voor hardlopen) er overheen. Trui is ruim genoeg om niet heel stroef te zijn. En mijn fleece bodywarmer sluit net zo mooi aan als het shirt wat er onder zit, die bewegen niet veel ten opzichte van elkaar en het scheelt ook dat er geen mouwen aan zitten.

Wol is ook een fijne als tussenlaag.

Momenteel is het natuurlijk nog niet koud genoeg voor een tussenlaag. Ik heb thuis wel een (fleece)trui aan maar mijn jassen zijn warm genoeg om daar alleen een t-shirtje onder aan te hoeven.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 07:18

Dan wordt het tijd voor mijn winterjas denk ik. Die hangt nog in de kast. Ik kan echt niet meer met alleen t-shirt onder mijn jas naar buiten. := Heb al wel jassen aan die warmer zijn dan mijn zomerjas, maar nog niet zo warm als mijn winterjas. Naar stal heb ik wel mijn winterjas aan en dan 2 laagjes merinowol. Verder ben ik totaal geen koukleum hoor. _O-

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 07:55

Ik ben groot fan van de merino-zijde shirts van Engel. Echt thermo zijn ze niet, denk ik, maar als ik zo’n shirt draag onder mijn kleding voelt het zo behagelijk. <3

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 08:59

De baselayers en leggings van icebreaker! Van merino wol, hele goede kwaliteit en zit heerlijk. Daar kan echt geen thermokleding van polyester tegen op, vind ik.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:25

Devold, Dilling, Woolpower en de al eerder genoemde merken die merino wollen baselayers maken. Woolpower heeft een soort van badstof baselayers waarvan de 400 grams versie voor de echte koukleumen is.
200 grams is geschikt voor normaal gebruik wanneer je actief bezig bent, hoger is vooral fijn bij extreme kou of inactiviteit. 150 grams is voor het warme seizoen. Eigenlijk zijn alle merken merino baselayers fijn, let er alleen wel goed op hoe je ze bewaard omdat er gaatjes in kunnen komen door motjes en zilvervisjes.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:30

Sharani, ik vind wel dat er kwalitatief verschil zit tussen merken van merino kleding. De kleding van Dilling vind ik heel mooi, maar de kwaliteit valt echt tegen. Er vallen snel gaten in, de kleding lubbert gemakkelijk uit en ik vind de stof dunner voelen dan de kleding van icebreaker.
Supernatural en stoic vind ik trouwens ook fijne merken.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:24

Dilling heeft twee soorten merino, de biologische merino en de sport lijn. Die tweede is kwalitatief zeker vergelijkbaar met icebreaker, vind hem zelf eigenlijk zelfs beter. De biologische is vergelijkbaar met de vroegere daily lijn van icebreaker, maar die bestaat niet meer. Die is inderdaad kwetsbaarder. De biologische shirts zijn wel voordeliger en persoonlijk vind ik ze doordat ze wat grover gebreid zijn ook warmer.

Heb laatst ook een paar shirts van het huismerk van Bergfreunde gekocht, die voelen ook als icebreaker shirts. Heb ze nog niet lang genoeg om wat te zeggen over de kwaliteit.

noordje

Berichten: 2215
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Jullie favo thermokleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 13:38

Wol en laagjes!

Ik heb de Highball broek van Revolution Race (gevoerde softshell) , heerlijk voor in de kou, evt met een lange onderbroek eronder.

Wollen inlegzooltjes voor warme(re) voeten.

Ik kijk niet speciaal naar merken.