Tips en ervaringen ADD gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Tips en ervaringen ADD gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 03:16

Momenteel heb ik geen tijd om alles te lezen, maar omdat ik je hier en daar iets zie posten over hoog sensitief en niet tegen onrecht kunnen:


Laat ook ineens testen voor ASS! meer dan 50% van de mensen met diagnose adhd of autisme heeft ze beide. Bij meisjes/vrouwen worden beide heel erg vaak gemist.

Daarbij komt dat het veel minder duur is om ze beide ineens te laten testen dan na een tijd nog eens te moeten gaan .

Ik zal later uitgebreid antwoorden als je wil.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 06:59

Sizzle schreef:
Ik snap wel dat het anders verwerkt wordt maar onrecht doet letterlijk pijn in je pijncentrum. Ik denk dat je het eerder zo moet zien dat die pijnprikkel anders tot uiting komt.
Of je ADD automatisch met empathie voor anderen kunt koppelen weet ik niet. Mijn broer heeft een zeer groot hart, maar omdat zijn hoofd zo vol is, heeft hij weinig oog voor emoties van anderen. Idem met mijn moeder, die mantelzorgt het halve dorp, maar echt open staan voor gevoelens van een ander is moeilijk voor haar, die signalen komen niet binnen omdat het hoofd te vol is. Idem met hints, die komen ook niet aan, je moet het echt uitspellen. Is het daarentegen glashelder dat iemand iets onterechts aangedaan wordt omdat het duidelijk zichtbaar is, dan gaat meteen de schakelaar om en sleept mensen voor de rechtbank indien nodig. Heel indrukwekkend trouwens.
Het is overigens absoluut niet mijn bedoeling om daar een discussie over te starten :o
Uiteraard is het ook voor iedereen verschillend.

Ik probeer meer hantvatten te geven voor een gesprek met een leidinggevende.
Als je kernpunt is: ik kan slecht tegen onrecht, dan een goedbedoelende leidinggevende daar niet direct wat mee. Sterker nog, die zal zich mogenlijk persoonlijk aangevallen voelen.
Zinvoller is dan om te zeggen: als mij onrecht wordt aangedaan of ik zie dat iemand onrecht wordt aangedaan, dan reageer ik zo of zo.

Probeer op een rijtje te krijgen wat er anders zou kunnen. Dat is echter niet iets wat je morgen weet, dat optimeren duurt een leven lang ben ik bang.
Het zal je echter wel helpen om de juiste werkomgeving te vinden die bij je past.

Ik begrijp wel wat je zegt hoor. Vooral dat stukje met empathie. Ik ben enorm emphatisch en ik voel alles. Alleen de manier hoe ik op andermans gevoelens reageer is inderdaad vaak anders dan bij andere mensen. En ik moet om mensen te lezen ook echt op mijn gevoel af gaan. Sociale cues en lichaamstaal etc schieten me inderdaad te boven, terwijl ik, als ik goed oplet, het wel vrij goed kan lezen

Ik ben het ook eens met wat je zegt over begrip. Toen ik bij de kruidvat werkte was er echt totaal geen begrip voor mijn adhd, ookal had ik het heel goed en netjes uitgelegd en dacht ik actief mee over oplossingen etc. Pas op de laatste dag realizeerde mijn leidinggevende pas dat ik "wel elke dat tegen deze problemen die ik ervaar door adhd moet aanlopen want ze maken zo'n groot deel uit van de maatschappij en ons leven."
Ja hehe :')
Dat is inderdaad waarom ik de diagnose heb gekregen ja _O-
Zelfs waar ik nu werk is begrip niet altijd volledig daar, ookal heeft mijn baas enorm veel met mensen die adhd en autisme hebben gewerkt. De PSW komt elke maandag. Mijn collega zit bij de wajong en heeft ook adhd en autisme. Ze heeft zelf een dochter met een beperking. Ze weet precies hoe adhd en autisme werkt. En ze let enorm goed op het individu ook nog (omdat het er natuurlijk bij iedereen anders uit kan komen). En toch kun je af en toe merken dat ze niet alles begrijpt omdat ze het simpelweg zelf niet heeft. Dus begrip zoeken is iets waar je heel voorzichtig mee moet zijn vind ik persoonlijk. Het is ook een ruime term in mijn ogen.
En alhoewel ik denk dat het niet direct slecht is om je add te melden bij je leidinggevende als de diagnose er is, want als ik ergens anders zou gaan werken nu zou ik hetzelfde doen, ik doe het niet meer voor begrip maar meer omdat her praktisch is. Als ze geen ruimte hebben voor iemand met een "beperking" of labeltje gooien ze me eruit. Dan weet ook meteen wat ik aan ze heb :=
Dus in dat geval doe ik mezelf er goed mee. Dat betekend simpelweg dat het niet de goede plek is voor mij. Maar ook wat er inderdaad wordt gezegd, ik weet precies wat ik nodig heb van de werkgever en wat ik kan offeren en ik denk heel actief mee met het vinden van oplossingen voor dingen waar ik moeite mee heb. Echt begrip in emotionele termen zoek ik er niet meer voor. Dat heb ik ondertussen afgeleerd. Want dan kun je lang gaan zoeken. Het is lastig te vinden. En wat ik nu ga zeggen is niet om je te demotiveren voor het zoeken voor een diagnose, want dat moedig ik juist aan. Maar uiteindelijk zijn labeltjes zoals adhd en autisme altijd de boeman. Een diagnose krijgen is heel fijn omdat je makkelijker mensen kan vinden die het ook hebben en je je minder alleen voelt. En het kan je enorm helpen om jezelf beter te begrijpen. Maar aan de andere kant wordt je met zo'n labeltje in een hokje gezet door anderen en geef je ze de ruimte om jou, bewust of onbewust, te beoordelen. Nou trek ik mij daar tegenwoordig veel minder van aan. Maar ik zie het wel zo. De diagnose is vooral voor mezelf belangrijk en ik noem het alleen vanwege praktische redenen. Niet de emotionele. Dat heb ik me wel afgeleerd :+

Nogmaals, dit is niet om je te demotiveren. Ik weet dat ik af en toe wat bot over kan komen. Sorry als dat zo is. Het is namelijk niet mijn bedoeling :=
Maar ik wil wel dat je je van dat stukje "begrip" bewust bent en je heel wat pijn besparen waar dat kan. Geloof me, het is het waard :j

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:24

Ik ben wat aan het kijken op youtube van het kanaal "how to adhd" en het filmpje over vrienden raakt mij.

Hebben jullie ook zoveel moeite met vriendschappen? Ik heb veel ezellige contacten maar eigenlijk geen vrienden die dichtbij staan en dat vind ik echt heel jammer.