Hoger salaris en huur/zorgsubsidies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Hoger salaris en huur/zorgsubsidies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 10:59

Ola!

Ik hoop dat iemand dit voor mij kan beantwoorden want ik kan het antwoord niet vinden.

Op het moment krijg ik huur en zorgsubsidie. Echter, ik ha in december aanzienlijk meer verdienen en ik vraag mij nu af of:

1. Ik dan alleen in december geen recht meer heb op huur en zorgsubsidie.
2. Of dat ik alle huur en zorgsubsidie van het hele jaar terug moet betalen?

Ik weet dat her enkele jaren terug verandert is van 2 naar 1, maar ik kan niet vinden of dat nu nog steeds zo is.

Bedankt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:02

Huursubsidie heeft, dacht ik te maken met je vermogen wat je hebt op 1 januari. Als dat boven een bepaald bedrag komt op 1 januari heb je geen recht op huursubsidie voor dat hele jaar. Zit je onder dat bedrag op 1 januari, dan krijg je het hele jaar wel huursubsidie.

Edit : Bent u alleenstaand, en verdient u in 2024 méér dan € 32.500 of heeft u meer dan € 31.747 aan vermogen, dan komt u niet meer in aanmerking voor huurtoeslag. U mag samen ook niet meer dan € 63.494 aan vermogen hebben.

Xyris

Re: Hoger salaris en huur/zorgsubsidies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 11:06

Hey Maris, dank je wel, het gaat alleen helaas niet over vermogen, want dan was het inderdaad duidelijk geweest. Het gaat om inkomen dat verandert, ik moet weten of het voor mij verstandiger is om in december of in januari te beginnen, ik wil namelijk nier riskeren om alle huur en zorgsubsidie over heel 2023 te moeten terugbetalen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:09

Het gaat dan alleen om december als je er geen recht meer op hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:16

Bel de belastingtelefoon even, die kunnen je het zo vertellen.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:22

Er wordt voor de zorgtoeslag en huurtoeslag gekeken naar het jaarinkomen. Als het inkomen in december hoger wordt (hoger dan de maximale grens), dan moeten de toeslagen over heel het jaar terugbetaald worden.

Op de site van de Belastingdienst kun je een proefberekening maken. Je kunt het inkomen over 2023 nu vrij nauwkeurig schatten, omdat het einde van het jaar nadert.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:32

Charaz schreef:
Het gaat dan alleen om december als je er geen recht meer op hebt.

Nee dat is niet zo, het gaat over het hele jaar.

En ik heb bij de belastingtelefoon gewerkt. ;)

Of je het hele jaar terug moet betalen ligt aan je jaarinkomen. Dat weet je pas echt bij de definitieve berekening volgend jaar. Na je belastingaangifte.

Via de website zijn er wel proefberekeningen te maken. :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:42

Ik meende dat het vroeger inderdaad zo was dat je over het gehele jaar terug moest betalen maar dat dit inmiddels niet meer zo is.
Ik ben ook meer gaan verdienen de afgelopen jaren en heb niets hoeven betalen. Enkel het maandbedrag wat ik zou ontvangen is omlaag gegaan.

Ik zou er even over bellen als ik jou was.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:45

Wij hebben een keer in augustus doorgegeven dat ons inkomen hoger werd en we kregen meteen geen toeslag meer en moesten best wat terugbetalen. Ze kijken naar je jaarinkomen dus als het met die ene maand hoger inkomen flink meer wordt kan het best zijn dat je over de rest van het jaar terug moet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 12:53

Je jaarsalaris door 12 delen en kijken hoeveel je er per maand dan boven komt, dan zie je wat er (per maand)terug gaat en dat moet dan terug of in delen of in een keer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:03

Je toeslagen worden berekend over een heel jaar.
Dat betekend dat je dus terug moet betalen volgend jaar. Ik zou vragen of ze dat vanaf januari kunnen berekenen.
Wel zelf doorgeven via de site, dan heb je dat probleem niet.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:10

Ze kijken voor de toeslagen naar het gehele inkomen wat je daadwerkelijk in 2023 hebt ontvangen. Het zal dus om 11 maand oud laag salaris gaan en 1 maand nieuw hoog salaris.

Zit je ook met die ene maand hoger loon al boven de grens? Vaak zal één maand hoger loon op een heel haar niet een dermate groot verschil maken. Maar er ligt natuurlijk ergens een grens, dus het kan zijn dat je daar net precies overheen gaat.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:12

Meest duidelijke: je weet wat je nu verdient, je weet wat je potentieel in december verdient. Tel dat bij elkaar op en vul het op de site van de belastingdienst in voor een proefberekening. Daar komt dan een bedrag uit waar je recht op hebt qua toeslagen.
Kijk dan hoeveel je al ontvangen hebt. Is dat meer dan wat er uit de proefberekening komt, moet je het verschil terug betalen. Is dat gelijk aan de proefberekening, dan veranderd er niks. Is het minder dan de proefberekening? Dan krijg je nog bij.

Toeslagen gaan per jaar, maar het gaat ook over je jaarinkomen. Het wil er bij mij niet in dat als jij nu recht hebt op toeslagen en je 1 maand (namelijk december) meer gaat verdienen, je alles terug moet betalen. Maar het kan wel zijn dat je net hoger uitkomt en je dus een deel moet terugbetalen. Dat kan je ook voorkomen door voor nu alvast aan te geven dat je meer gaat verdienen. Dan gaan ze nu vast rekenen en krijg je per volgende maand alvast minder toeslag. Blijkt dan dat je bij je aangifte je jaarinkomen toch lager uitvalt, krijg je het verschil gewoon alsnog.

Hoger inkomen betekend dat vermoedelijk wel dat je dan minder of geen toeslagen meer krijgt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:13

Het gaat om je jaarinkomen.
Dat kan je eenvoudig zelf berekenen.
Uitgaande dat je inkomen in de eerste 11 maanden gelijk was:

11 x oude bruto loon + 1x dec brutoloon + vakantiegeld wat je uitbetaald hebt gekregen.

Let op als je van baan wisselt krijg je op je laatste loonstrook ook nog een extra afrekening van vakantiegeld wat je hebt opgebouwd na de uitbetaling en evt overgebleven vakantiedagen waar je recht op hebt.
De salarisadministratie van je huidige baan kan je daar meer over vertellen.
Vakantiedagen opmaken kan natuurlijk ook.
Wat hier nog uitkomt tel je ook bij je bruto jaarinkomen.

De uitkomst van dit rekensommetje vul je in bij de proefberekening.

Omdat het maar om 1 maand hoger inkomen gaat zal het wel meevallen wat je terug moet betalen tenzij je nu al heel dicht bij de grensbedragen zit of als je de jackpot baan hebt gevonden en echt een paar 1000 euro per maand meer gaat verdienen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:19

Het gaat idd per jaar. Dus als je met je nieuwe salaris van december erbij over de jaargrens komt, moet je terugbetalen, anders niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:23

Proefberekening maken, maar als je al weet dat je over de jaargrens heen gaat (als je in december zou starten) is in januari pas beginnen de meer verstandige keuze lijkt me.
Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:39

Je kan het ook stopzetten eind november dan weet je zeker dat je goed zit en dan in januari ofzo weer kijken of je toch nog recht ergens op hebt.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:55

Waar je recht op hebt wordt inderdaad bepaald op basis van je inkomen van dat jaar. Dat is zuur als je ineens veel meer gaat verdienen. Zelf toen ik van student naar volwassen baan ging halverwege het jaar bijna 1000 euro terug moeten betalen omdat mijn jaarsalaris hoger was dan die van het peiljaar. Toen nog gebeld met de belastingdienst maar daar doen ze helemaal niks mee.

Voor jou maakt een hoger salaris in december hopelijk niet zo'n groot verschil maar ik zou zoals genoemd wel even een proefberekening maken. Stel je komt net over een drempel met je jaarinkomen en je moet alles tot aan november terugbetalen is dat heel rot en zou je eigenlijk beter in januari kunnen beginnen of vragen of je werkgever alleen een voorschot uitbetaalt over december en vanaf januari de rest.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:04

Let er ook op dat je al in november je toeslag voor december gestort krijgt, dus een wijziging echt op tijd doorgeeft.

Als je een proefberekening maakt kun je wel vinden waar je recht op hebt bij een hoger jaarloon.

En vergeet niet dat als je uit dienst gaat je mogelijk ook nog vakantiegeld krijgt van de oude werkgever, dat telt ook mee.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:39

Dat het over een heel jaar gaat is deels waar, maar niet helemaal.

Voor TS wel, maar bijvoorbeeld als je situatie veranderd kan het jaar wel in tweeen worden gedeeld.

Zo heb ik vorig jaar in juli een huis gekocht met mijn zus en zijn wij toeslag partners geworden. Voor het eerste halfjaar wordt wel naar haar hele jaar salaris gekeken en die maanden had ze nog recht op zorgtoeslag op basis van haar eigen jaar salaris.

In het tweede helft van het jaar telt mijn hele jaar salaris ook mee en heeft ze voor die maanden geen recht op zorgtoeslag.

Omdat wij in dat jaar alleen van 1 juli tot 31 december toeslag partners waren.

Maar als het alleen om jezelf gaat, en je salaris veranderd dan kijken ze inderdaad naar je hele jaar salaris.

Je kunt alvast je jaarsalaris aanpassen naar wat je verwacht dat het gaat worden. Zo kunnen ze de toeslag voor de rest van het jaar nog wat bijstellen.

Daarnaast de tip om altijd bij te stellen en niet stop te zetten, omdat je nooit weet wat er nog aan aftrekposten komen. Stel je koopt een huis, dan kan je zomaar weer onder die grens schieten door aftrekposten.