merinowol vs. merinowol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

merinowol vs. merinowol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 12:12

Hoi allemaal!

In januari ga ik een meerdaagse hike lopen (temperatuur kan schommelen tussen 6 graden sochtends en 25 overdag) en nu wilde ik daarvoor een merinowollen shirt kopen.

Alleen is de ene merinowollen shirt hetzelfde als de andere? Als het maar 100% is? Ik zit namelijk te kijken naar merino base layers (kort/lang) en merinowollen truien van de C&A (als lange optie). Ze zijn beide 100% merinowol, maar die van de C&A ziet er ook uit dat ik hem buiten de hikes om aan kan. Zijn die ook geschikt voor wandeltochten?

Ir111

Re: merinowol vs. merinowol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:19

Geen idee maar lijkt me wel. Ik zou vooral heel goed opletten dat het diervriendelijk (dus mulesing vrij) geproduceerde merinowol is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:21

Ik merk ook weinig verschil tussen verschillende merken merino (Bergans, Devold, We Norwegians), of zelfs tussen 100% merino en merino/zijdemix. Wel kijk ik inderdaad altijd of het mulesingvrij is.

Daarnaast nog even een tip: aan een merino baselayer heb je het meeste als je ook merino ondergoed draagt. Als je onder je wollen shirt bij voorbeeld een katoenen beha aantrekt loop je alsnog rond in je eigen zweet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:24

Dilling is een goed merk voor merino. Geen mule toestanden en blijft mooi. Staan ook nog wel eens op mp en vinted. Voordeel van merino, prikt niet, warm.
Vooral als basis erg fijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:35

Verschil is dat je een baselayer op je huid draagt, zodat die je huid droog houdt. Dat doet en 'normale' trui niet/minder omdat die geen/minder contact met je huid heeft. Kans is ook groot dat je onder die trui van de c&a iets anders aantrekt, en dan ben je het effect van de wol grotendeels kwijt. Daarmee is hij dus in wezen minder geschikt om in te hiken.

Kleden voor buitensport werkt volgens laagjes systeem: baselayer, direct op je huid. Tussenlaag, dus over de baselayer heen. Buitenlaag, vaak regen- en windwerend of zogenaamde hardshell, dus wind en waterdicht. Heb je het warm, trek je laagje uit. Krijg je het koud, trek je laagje aan. Dat systeem heb je vermoedelijk niet met die trui van c&a.

Dus daar zitten de verschillen in.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:51

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:07

Het al eerder genoemde mulesingvrij is voor mij belangrijk. Ik ben erg groot fan van de zijde/wollen shirts van Engel. Ze zijn verkrijgbaar in hemd/korte mouwen/lange mouwen uitvoering. ‘s avonds luchten en ‘s morgens weer aan. Ik was mijn kleine collectie ongeveer twee keer per jaar in de wasmachine op een wolwasprogramma.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:21

Ceetje_bokt schreef:
Het al eerder genoemde mulesingvrij is voor mij belangrijk. Ik ben erg groot fan van de zijde/wollen shirts van Engel. Ze zijn verkrijgbaar in hemd/korte mouwen/lange mouwen uitvoering. ‘s avonds luchten en ‘s morgens weer aan. Ik was mijn kleine collectie ongeveer twee keer per jaar in de wasmachine op een wolwasprogramma.

Hier ook fan van Engel. Veel duurder dan Dilling maar ook veel betere kwaliteit. De paar Dilling dingen die ik heb zijn na een paar maal dragen al gaan pillen.
SAWACO/Hocosa ben ik ook tevreden over maar vind ik iets minder goede kwaliteit dan Engel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:23

Ik vind Engel ook fijn :j

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:49

Er zit nogal wat verschil in qua kriebeligheid. Zo kan ik geen Dilling verdragen want dit jeukt bij mij verschrikkelijk. Icebreaker of Devold gaat wel goed.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:58

Ik ben fan van Icebreaker. Dat merk is ook mulesing free. Ik vind merinowol van Icebreaker niet kriebelen. Heb er vooral een hoop t-shirts van.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:00

Saar4 schreef:
Er zit nogal wat verschil in qua kriebeligheid. Zo kan ik geen Dilling verdragen want dit jeukt bij mij verschrikkelijk. Icebreaker of Devold gaat wel goed.

Ja klopt! Dat ervaar ik ook zo. Dilling heeft 1 type (dat volgens mij niet meer gemaakt wordt) die ik niet vind kriebelen, de rest verdraag ik niet! Icebreaker is wel altijd goed voor mij.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:06

Zo, interessante info wordt hier gegeven, ik volg even!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:11

Ja en nee.

100% merinowol is 100% merinowol. Maar er is een groot verschil in kwaliteit en kriebelgehalte per merk.

Zelf vind ik het belangrijkste dat er geen mulesing bij komt kijken.

Ik zweer bij merinokleding tijdens het sporten buiten en bij meerdaagse tochten, ook om in te slapen bij het kamperen, dus heb al een aantal merken verzameld. Ik heb merinokleding van dilling, icebreaker en super natural.

Mijn longsleeve, driekwart losse broek en legging van icebreaker zijn echt super. Hele goede kwaliteit en kriebelen niet. De legging heel even als ik het onder een broek draag en net aan heb, maar daarna niet meer. In de longsleeve heb ik geleefd tijdens mijn fietsreis van een maand, raakte niet uitgelubberd, bleef fijn zitten, ondanks al het zweet en regen. Dat ding was absoluut het geld waard (tip: bij zalando is icebreaker soms leuk in de aanbieding).

Ik heb 3 verschillende truien van dilling en ik vind daarvan helaas de kwaliteit tegenvallen. Vrij dun en kwetsbaar, lubberen ook snel uit na een paar keer dragen, vooral de 2 met een ribpatroon. In één ervan zat spontaan een gat in de arm, echt een hap eruit die bij aanraking gelijk verder rafelde, terwijl ik hem nog geen 2 maanden had en amper gedragen of rare dingen mee gedaan. Geen last van kriebels trouwens.

Verder heb ik een shirt en legging van super natural. Voelen beide stevig en zitten prettig. Bij de naad in de lies van de legging zat wel gauw een gat, maar dat was makkelijk te herstellen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:36

Icebreaker doet ook mee aan zwarte vrijdag. Net op de valreep nog maar een longsleeve en twee t-shirts besteld met 40% korting. :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:31

Ik had nog twee shirtjes (wol/zijde) van Engel met wat korting bij Bergfreunde. Niet spectaculair, maar toch leuk. En het belangrijkste: ik had ze nodig.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:44

Hier heb ik ze ook nodig. De Icebreakers die ik naar stal aan heb vallen de gaten in. :')