Wie laten komen? (Bouwtechnisch)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Wie laten komen? (Bouwtechnisch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 08:06

Wij hadden een verlaagd plafond in ons huis, zat er al in toen we het kochten. Dat waren we zat dus we hebben het er uit gehaald.
Situatieschets: in onze woonkamer staan 3 bakstenen zuilen. Volgens 2 bewoners geleden, zou je nooit of te nimmer iets met die zuilen mogen doen, want die zijn dragend en nou ja je snapt hem wel.
Maar nu het verlaagd plafond er uit is, is duidelijk te zien dat 1 zuil ooit deels is afgebroken en terug gemetseld, maar heel slordig. De ander lijkt een stuk uit gehakt te zijn, waarna er betonblokken tussen zijn gezet, die niet eens de zuil raken.
We hebben de bouwtekeningen erbij gepakt, maar daar staan de zuilen niet op. Er is voor ons zelf dus geen mogelijkheid om te kijken of ze dragend zijn of zouden moeten zijn of niet.

Via vereniging eigen huis kwamen we op een bouwtechnisch ingenieur, maar die rekenen kosten qua ruimte. Er hoeft hier alleen naar die zuilen gekeken te worden. Dat zou in ons geval dan ongeveer 400 euro gaan kosten, omdat ze dus in totaal oppervlak rekenen. Op zich, als het niet anders kan, willen we dat wel doen natuurlijk.
Maar misschien heeft het al wijze bokt nog wel een goede suggestie.

Dus, wat we zoeken is iemand die kan komen controleren of de zuilen dragend (zouden moeten) zijn, of niet. En indien nodig ons kan adviseren wat we moeten doen om te zorgen dat ons huis niet instort :D

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:12

Gooi de bouwtekening op bokt en een foto van de huidige situatie

ievie

Re: Wie laten komen? (Bouwtechnisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:19

Ik zou denken dat een aannemer je wel verder kan helpen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:23

Een aannemer kan dat en een goede nvm makelaar kan ook zo zien of iets dragend is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:03

Zou allereerst wat stempels laten plaatsen dan weet je heel zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:45

Heel eerlijk, mijn vriend was constructeur en aannemers kunnen hele domme dingen doen en zijn echt lang niet altijd scherp op wat technisch gezien kan. Een goede aannemer wel maar weet dat als leek maar eens te beoordelen. Hij heeft aannemers er wel eens op moeten wijzen dat ze dingen deden die de constructie meer dan de helft minder sterk maakten. Als je het zeker wilt weten zul je toch op een constructeur uitkomen. En op de lange termijn heb je daar mogelijk ook plezier van omdat ze kunnen meedenken en voorkomen van scheuren etc.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:59

Hier moet je een constructeur voor inschakelen :j

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:22

Even heel erg out of the box gedacht, en ik weet niet hoe het in NL geregeld is, maar ik zou de vraag eens neerleggen bij de verzekeraar. Als blijkt dat je huis bouwtechnisch niet in orde was als je het kocht, kunnen daar kosten aan vasthangen, en die zijn wellicht te verhalen. Iig kan de verzekering je wel helpen aan de gegevens van een expert of constructeur die zij zulke zaken laten beoordelen.

Wat die 400 euro betreft: ik zou hier zeker niet voor goedkope oplossing gaan. Het gaat tenslotte om de basis van je huis, een veilige constructie.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:32

Liselot schreef:
Hier moet je een constructeur voor inschakelen :j

Zeker weten! En dat is zijn geld dubbel en dwars waard.

Een goede aannemer kan hier wss ook wat over zeggen maar ja, hoe weet je dat het goede is? Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je beter een constructeur kunt laten komen. Kost 1x even wat maar dan heb je een degelijk advies waarmee je verder kunt. Ook als je evt kosten wilt verhalen op de vorige eigenaar.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:33

Wat al meerdere keren geopperd is, idd een constructeur is hier de juiste persoon om de situatie te beoordelen en je verder te helpen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 13:03

Het is ook niet dat we een goedkope oplossing willen, zeker niet. Het is ons huis, dat mag gewoon niet instorten :D maar dan wordt het een constructeur! Ga ik eens naar op zoek, dank allen!

Wat betreft de stempels. Het huis is al heel erg lang zo. Al minstens 20 jaar. Want het verlaagde plafond waren gewoon schroten op houten frame. De bewoners die er voor de bewoners voor ons woonden, die hebben al die aanpassingen gedaan. Dus het is gelukkig niet zo dat het elk moment kan instorten :D