Wat is mijn recht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VenoSnorlax

Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 16:52

Ik heb geen rechtsbijstand voor werk, weet ook niet of ik die stappen gelijk wil nemen. Google hielp mij echter niet verder en hoop dat hier mensen zijn die mij kunnen helpen.

Ik werk inmiddels bijna 5 jaar voor mijn huidige werkgever. Dit is vanaf het begin een thuiswerk project geweest waar ik misschien 1x per half jaar 3 uurtjes op kantoor was of bij eventuele storingen mijn laptop naar IT moest brengen. Fysiek is het in die periode ook met mij achteruit gegaan, hierdoor moet ik eigenlijk altijd naar kantoor met een rolstoel. Het pand is zeker niet rolstoelvriendelijk maar hierin hebben ze kleine aanpassingen gedaan waardoor het incidenteel een prima optie was.

Echter is eind deze maand daar verandering in gekomen. We moeten wisselen van project (moeten, geen eigen keuze en niet door eigen toedoen) en dit project wil dat je minimaal 50% op kantoor aanwezig bent. Ik heb gelijk aangegeven in januari dat dit voor mij een issue was. Ik kan bijvoorbeeld nog niet zelfstandig het pand in komen. Ik moet mijzelf naar binnen laten met een pasje, deze deur gaat naar buiten open en terwijl ik deze open houd moet ik de 2de deur open maken en houden. Ook waren er geen toiletten waar ik gebruik van kon maken.

Door bedrijfstechnische redenen heeft dit bij veel verschillende mensen gelegen en zou geregeld worden. Puntje bij paaltje moet ik vanaf maandag de eerste 3 weken volledig naar kantoor, kan ik niet zelfstandig naar binnen en moet ik de eerste week ook uit de rolstoel komen om naar binnen te kunnen (zodat hij iets ingeklapt kan worden) Vooral dat laatste is fysiek een aanslag, mogelijk voor 1 of 2 dagen maar niet een volledige week icm 40 uur werken.

Reactie van werk is: "het is prima zo" Ik voel me een zeur en een aansteller, aan de andere kant weet ik hoe het volgende week gaat voelen allemaal. Wat kan ik?

Kookaburra

Re: Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 16:57

Ah, dat is inderdaad pittig. Ik heb er geen ervaring mee, maar het eerste wat in mij opkomt is: trek aan de bel bij de bedrijfsarts.

Succes!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:04

Ik denk ook dat je contact moet opzoeken met de bedrijfsarts. Die kan meedenken en de werkgever advies geven over eventuele aanpassingen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:13

Jemig, dat is balen dit. Naast de bedrijfsarts, zou ik ook contact opnemen met de preventiemedewerker van het bedrijf.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:13

Hè bah, wat een nare situatie :(:) en wat een vreselijke opmerking van je baas.

Helaas geen enkele kennis hierover dus ik kan je geen tips geven.
Kun je niet stug voor de deur blijven staan en bellen "hey ik kom er niet in" ?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:14

In hoeverre heb jij of het bedrijf het UWV al betrokken? Met allerlei andere zaken rond aan het werk blijven met een arbeidsbeperking kunnen zij hulp en advies bieden.

Er zijn ook allerlei regelingen voor voorzieningen waar ook je werkgever voordeel bij heeft, zoals vergoedingen voor het aanpassen van je werkplek. Zie oa: https://www.uwv.nl/particulieren/voorzi ... index.aspx

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:18

Ik wilde net hetzelfde typen als Lijsken.

En daarbij is het volgens mij een vorm van handicap discriminatie wat er nu gebeurt en zijn ze al enkele jaren verplicht dat de toegang tot de werkplek rolstoelvriendelijk moet zijn.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 17:28

Allereerst dankjewel voor alle reacties. Ik was stiekem bang voor " daar is er weer 1 die vanalles wilt" en ben blij om echte tips te zien.

Bedrijfsarts ga ik navragen, in het verleden ook al eens gedaan maar werd toen moeilijk over gedaan. UWV had ik al wel naar gekeken maar zag vooral het vervoer staan niet bij problemen met het pand zelf.

Die hey ik kom er niet in is ook zeker door mijn hoofd geschoten, gewoon blijven staan en wachten tot er iemand komt. Klinkt misschien een beetje dramatisch maar doordat het op sommige momenten beter gaat dan anderen, heb ik al een beetje imposter syndrome hierover en bij dat soort acties dan helemaal. In de eerste week is overigens wel beloofd dat mijn TM mij helpt, echter is dat geen dubbele deur en moet ik dus sowieso elke keer opstaan zowel in en uit het pand. Zover ik begreep is dat als je niet naar binnen kan maar wel met " hulp" dat ze ook niks moeten behalve dus helpen

Was ik in de OP vergeten te zeggen, invalidetoilet is inmiddels wel geregeld dus dat is top

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:30

Bedrijfsarts is de eerste nu. Naast de praktische problemen denk ik dat het ook goed is om te bespreken of 40 uur op kantoor voor jou werkt. Het zou bijvoorbeeld goed kunnen dat je thuis allerlei kleine aanpassingen aan je werk en ritme doet die het veel makkelijker maken om vol te houden. Vaker van houding verwisselen, heel veel kleine pauzes of soms juist een veel langere - dingen die niet echt uitmaken voor je werk als je dat zelf kunt regelen maar in een kantoor net wat minder vrij zijn. Het lijkt me goed om dat meteen mee te nemen met de bedrijfsarts: het geeft waarschijnlijk frustraties als je werkgever bijvoorbeeld wel een oplossing voor de deur geeft, dan verwacht dat je er dus de hele week kunt zijn en dat alsnog niet blijkt te gaan.

Voor de langere termijn zou ik wel op een of andere manier proberen om iemand met meer kennis aan jouw kant te krijgen. Dit klinkt als best een lastige situatie als de werkgever niet mee wil denken.

Pas goed op jezelf in elk geval: laat het niet te lang doorgaan ten koste van jouw fysieke grenzen. Als het niet gaat, gaat het niet.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 17:33

Die 40 uur is alleen voor de eerste 3 weken ivm trainingsfase nieuwe project, daarna werk ik inderdaad ook minder juist door die fysieke grens. Van die 36 uur moet ik ongeveer 18 uur op kantoor werken na de eerste 3 weken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:48

Jeetje, wat een grote omstelling, logisch dat je dat wilt uitzoeken.
Ik ben gewoon gezond en zou het er al niet mee eens zijn als ik ineens een groot aantal dagen baar kantoor zou moeten, immers heb je daar je hele normale programma op aangepast.
Bij jou is het ook nog eens een letterlijk obstabel.

Ik zou zeker ook al navragen of zo‘n grote contract verandering wel toegestaan is.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:49

Zelfstandig zonder hulp naar binnen kunnen is geen recht. Als iemand voor jou de deur open houdt dan telt dat ook als een adequate oplossing.

Het is voor een werkgever moeilijk te bevatten dat 1 of 2 dagen wel lukt maar fulltime niet. Daar heb je echt een bedrijfsarts voor nodig om dat te onderbouwen en uit te leggen.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 18:09

Contractaanpassing is mogelijk helaas. Dit is ook al door vele collega's uitgezocht :')

Mjelleke schreef:
Zelfstandig zonder hulp naar binnen kunnen is geen recht. Als iemand voor jou de deur open houdt dan telt dat ook als een adequate oplossing.

Het is voor een werkgever moeilijk te bevatten dat 1 of 2 dagen wel lukt maar fulltime niet. Daar heb je echt een bedrijfsarts voor nodig om dat te onderbouwen en uit te leggen.

Dit is inderdaad ook wat ik vond (even zonder bedrijfsarts) echter is ook zonder onderbouwing in de praktijk eigenlijk niet haalbaar. Het is 1 groot pand met verschillende belhutten. Ik werk hier op de eerste etage en de deur is niet zichtbaar vanaf de werkruimte (die van mij of anderen). Hoe zit dat bijvoorbeeld met te laat komen? Ik kan er netjes 15 min van te voren zijn om te kunnen inloggen maar als erin komen dan al 10 minuten duurt, wat dan?

Ook met het verplichten van uit de rolstoel komen, dit kan in theorie maar dus niet meer na 2 vermoeiende en zware dagen. Dat is iets anders dan alleen de deur openhouden

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:10

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:19

Mjelleke schreef:

Dat is het in praktijk natuurlijk meestal niet tenzij er een receptie is. Dit is vooral een manier om wrevel op te wekken tussen de mensen die hun werk moeten onderbreken om deurdranger te spelen, en mensen met beperking die ook steeds moeten wachten voor ze naar binnen of buiten gaan. Misschien is het (nu nog) een legale oplossing, adequaat is het sowieso niet. Het creeert rechtstreeks een situatie van ongelijkwaardigheid tussen collega's.

(Daarnaast nogal onveilig als je niet zelf naar buiten kunt.)

Maar in dit geval is het nog veel minder een oplossing, omdat de rolstoel ook niet door de opengehouden deur kan.

Citaat:
Het is voor een werkgever moeilijk te bevatten dat 1 of 2 dagen wel lukt maar fulltime niet.

Waarom zou dat moeilijk te bevatten zijn voor werkgevers? Zo ingewikkeld is dat concept toch niet?

Ik zou dit zelf toch meer interpreteren als 'werkgevers hebben geen zin hier rekening mee te houden' en 'hebben geen zin zich hierin te verdiepen' - maar dit zijn toch gewoon dingen die erbij horen als je werkgever wordt. Als je andere mensen aanneemt, dan neem je een bepaalde verantwoordelijkheid op je. Dit soort dingen kunnen bevatten lijkt mij een deel te zijn van de verantwoordelijkheid.

Citaat:
Daar heb je echt een bedrijfsarts voor nodig om dat te onderbouwen en uit te leggen.

Nou ja, nee, je hebt een bedrijfsarts nodig omdat ze dat bij de rechter uiteindelijk niet zomaar kunnen wegpoetsen, wat met een persoonlijke toelichting makkelijk gebeurt. Dat is echt iets anders.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:37

Shadow0 schreef:
Dat is het in praktijk natuurlijk meestal niet tenzij er een receptie is. Dit is vooral een manier om wrevel op te wekken tussen de mensen die hun werk moeten onderbreken om deurdranger te spelen, en mensen met beperking die ook steeds moeten wachten voor ze naar binnen of buiten gaan. Misschien is het (nu nog) een legale oplossing, adequaat is het sowieso niet. Het creeert rechtstreeks een situatie van ongelijkwaardigheid tussen collega's.

Ik spreek uit eigen ervaring, ben zelf rolstoeler met goede en minder goede perioden. Ik kreeg het telefoonnummer van een collega, die kwam naar beneden, en dan moesten we even samen het hele pand door want de lift zat op een onlogische plek. Collega vond het wel leuk om even een rondje te kunnen lopen tussendoor.

Citaat:
(Daarnaast nogal onveilig als je niet zelf naar buiten kunt.)

Maar in dit geval is het nog veel minder een oplossing, omdat de rolstoel ook niet door de opengehouden deur kan.

Citaat:
Het is voor een werkgever moeilijk te bevatten dat 1 of 2 dagen wel lukt maar fulltime niet.

Waarom zou dat moeilijk te bevatten zijn voor werkgevers? Zo ingewikkeld is dat concept toch niet?

Toch wel. Heel zwart wit: zij denken of het pand / de werkplek is geschikt, of het pand /de werkplek is ongeschikt. Het is moeilijk uit te leggen dat het op maandag en dinsdag wel geschikt is en dan op woensdag ineens niet meer.

Wisselende belastbaarheid is ingewikkeld.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 18:43

Wat fijn om ook een andere rolstoelers ervaring te krijgen!

Het nummer van de collega voelt nu (als aanname) wat ingewikkeld. Dit omdat we in de lijn verwacht worden tijdens onze roosters en ik op basis van vorige ervaringen daar moeilijkheden bij verwacht. Die vorige ervaringen staan overigens los hiervan.

Het pand is ongeschikt, dat sowieso. Het gaat er voor mij echt om dat ik het belang van de eerste dagen training inzie. Het dan moeten opstaan uit de rolstoel is niet gewenst maar kan ik in theorie wel. Maakt het pand niet geschikt en geeft ook een aanslag op mijn lijf. Ik snap nog steeds wel dat het een ingewikkeld verhaal is, maar mensen laten opstaan uit een rolstoel om naar binnen te kunnen en dit niet als probleem zien vind ik moeilijk te bevatten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:54

VenoSnorlax schreef:
Het is 1 groot pand met verschillende belhutten. Ik werk hier op de eerste etage en de deur is niet zichtbaar vanaf de werkruimte (die van mij of anderen). Hoe zit dat bijvoorbeeld met te laat komen? Ik kan er netjes 15 min van te voren zijn om te kunnen inloggen maar als erin komen dan al 10 minuten duurt, wat dan?

Dan ben je tien minuten later ingelogd, probleem van je werkgever. Sowieso vallen zaken als inloggen onder werktijd. Er zijn werkgevers die je verplichten onbetaald een kwartier eerder te komen om in 16 systemen in te loggen voor je de telefoon in gaat, en als dat voor de rechter komt gaan ze altijd nat.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:57

Jeetje wat heftig zeg... Voor veel mensen is het maar moeilijk te bevatten dat je, wanneer je kúnt staan, niet zomaar kunt gaan staan altijd... Want dan had je niet gezeten.

Ik ben benieuwd of de bedrijfsarts je kan helpen. Sterkte die eerste weken!

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:58

VenoSnorlax schreef:
Ik snap nog steeds wel dat het een ingewikkeld verhaal is, maar mensen laten opstaan uit een rolstoel om naar binnen te kunnen en dit niet als probleem zien vind ik moeilijk te bevatten

De ene rolstoeler is de andere niet; als dit met jouw lijf niet kan dan moet je daarin heel duidelijk je grenzen aangeven. Ik heb wel eens 2 weken training gehad op een locatie boven zonder lift. Stoel werd door collega's de trap op en af getild, ik ging zelf op mijn billen. Op dat moment was dat echt een prima oplossing, en voor de vervolgtraining hebben ze toen wel een goed toegankelijke locatie kunnen regelen.

Wat betreft op tijd in de lijn zitten (callcenterwerk) bij begin van de werkdag en na de pauze wist mijn teamleider dat het voor mij net een beetje lastiger was, dus als het een keer niet lukte paste die gewoon mijn tijden aan zodat ik wel gewoon betaald kreeg.

Je kunt via het UWV eventueel ook een tweede rolstoel krijgen voor op je werk. Dat kan bijvoorbeeld een oplossing zijn als je wel stukjes kunt lopen maar niet je stoel uit de auto kunt tillen; of als je op je werk net even een andere afstelling nodig hebt dan privé.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:03

Mjelleke schreef:
Ik spreek uit eigen ervaring, ben zelf rolstoeler met goede en minder goede perioden. Ik kreeg het telefoonnummer van een collega, die kwam naar beneden, en dan moesten we even samen het hele pand door want de lift zat op een onlogische plek. Collega vond het wel leuk om even een rondje te kunnen lopen tussendoor.

Fijn dat het goed uitpakte, maar het is toch geen behoorlijke oplossing.

Citaat:
Toch wel. Heel zwart wit: zij denken of het pand / de werkplek is geschikt, of het pand /de werkplek is ongeschikt. Het is moeilijk uit te leggen dat het op maandag en dinsdag wel geschikt is en dan op woensdag ineens niet meer.

Hier is het simpel: het pand is ongeschikt. Ook op maandag en dinsdag.

Citaat:
Wisselende belastbaarheid is ingewikkeld.

Wisselende belastbaarheid is iets moeilijker, maar dit is geen wisselende belastbaarheid, dit is gewoon voorspelbare maar enigzins beperkte belastbaarheid. Dat is echt niet moeilijk. En incidenteel kunnen dingen soms opgevangen worden zonder dat het een permanente oplossing is. Zoals uit je rolstoel komen om de rolstoel een stukje in te klappen omdat het anders niet past: dat is iets wat incidenteel gedaan kan worden als noodoplossing, maar kan niet structureel.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:07

is het geen optie gewoon te gaan, en daar ter plekke laten zien dat het niet werkt, iemand die altijd achter op zijn krent achter zijn bureau zit heeft miss niet door wat jij daar voor moet doen om daar te komen. Hoe moeilijker dat het in de praktijk blijkt te gaan is dan alleen maar mooi. Dat je na 2 dagen je bed niet meer uit kunt komen is daarna probleem voor de bedrijfsarts. Van te voren gaan zeggen het kan niet werkt meestal als rode lap op een stier, dan zeggen ze boven alleen maar, je moet. Heb je laten zien dat je wel wil, maar niet kan, is voor hun een heel ander beeld en zal ook een hele andere reactie op komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:14

speurneusc schreef:
i Dat je na 2 dagen je bed niet meer uit kunt komen is daarna probleem voor de bedrijfsarts.

Nou ja, en voor de OP, want die ligt dan met pijn op bed. Ik vind het niet zo'n geweldig plan.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:09

Shadow0 schreef:
Mjelleke schreef:

Fijn dat het goed uitpakte, maar het is toch geen behoorlijke oplossing.

Want?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:28

Shadow0 schreef:
speurneusc schreef:
i Dat je na 2 dagen je bed niet meer uit kunt komen is daarna probleem voor de bedrijfsarts.

Nou ja, en voor de OP, want die ligt dan met pijn op bed. Ik vind het niet zo'n geweldig plan.

maar wel gelijk hard bewijs dat er niet bij voorbaat aangesteld wordt.