Beste inductiekookplaat met geïntegreerde afzuiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Beste inductiekookplaat met geïntegreerde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 15:59

Haay!

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen met een inductiekookplaat met afzuiging in de plaat verwerkt.
Welke is qua prijs/kwaliteit erg goed en makkelijk in gebruik?
Wie heeft ervaring?

Thats_Me

Re: Beste inductiekookplaat met geïntegreerde afzuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:46

Wij hebben een bora pure en ik kook er al ruim een jaar naar volle tevredenheid mee. In het verleden elektrisch en op gas gekookt maar geef mij maar een inductiekookplaat. De afzuiging werkt ook super. Toevallig had ik het vandaag nog met mijn vriend er over hoe blij ik ben met de kookplaat en hoe fijn die kookt. Ze zijn duur maar tot nu toe vind ik hem elke euro waard.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:52

Eens, ik heb een Bora, een van de eerste modellen en ben er superblij mee.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:06

Wij hebben een O&F inductieplaat met ingebouwde afzuiging. Bij ons zit de afzuiging aan de achterkant van de plaat (dus achterin, over de hele breedte) en wij kiezen nooit meer voor ingebouwde afzuiging. Rook/stoom stijgt toch altijd op, hoe hard je de afzuiging ook zet, of hoe dichtbij de pan ook staat. Dat ligt niet per sé aan de kookplaat, dat is volgens mij gewoon hoe het gaat.
In een volgend huis kiezen wij daarom weer voor een ouderwetse afzuigkap.
Kortom, de meningen gaan alle kanten op.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:07

Inductie is trouwens top! :D

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:07

Wij hebben sinds enkele jaren een inductie Kuppersbusch 80 cm. Hiervoor Miele zonder afzuiging. De Miele heeft zichzelf opgeblazen met een enorme knal, Miele heeft gratis vervangen. De Kuppersbusch kookt net zo goed als de Miele en heeft een gemakkelijke bediening, NIET schuiven, (herhaaldelijk) drukken. De afzuiging van de Kuppersbusch is met recirculatie (kan ook ouderwets naar buiten zonder filter) en Plasma filter. Afzuiging heeft 4 standen en maakt op stand 4 geluid 60 dBa. Stand 3 57 dBa. (oorhoogte) Stand 1 en 2 niet bruikbaar wegens onvoldoende capaciteit. De afzuiging moet op max staan, helaas wil dat maar 30 minuten daarna automatisch stand 3. De afzuiging is matig, logisch de opstijgende lucht moet naar beneden hetgeen nooit echt goed kan werken. Verder is er een deeltjesteller, ander merk, die aangeeft of de lucht schoon is. Dus als anderen zeggen bij ons werkt afzuiging super en geen deeltjesteller dan hoeft dat niet juist te zijn omdat het gebaseerd is op gevoelens. Ik ga uit van continue metingen.
Ik geloof niet dat er een echt goed werkende afzuiging kan bestaan in het kookgedeelte.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 22:50

Interessant, bedankt voor jullie input.
Ik kan nu nog wijzigen van opstelling (wil twee keukenblokken, 1 uitgebreide met inbouwspul tegen mn muur (hier kan de afzuigkap eventueel) en 1 kleiner blok onder mn vensterbank met spoelgedeelte en extra werkgedeelte. Dit omdat ik dan op de paddock kan kijken en de stal in. Toch een soort droom van mij. Maar wilde daar dus ook graag koken. Maar de platen zijn inderdaad duur maar op die plek kan geen afzuigkap hangen anders hangt die voor mn raam.

Ik sta open voor meer feedback.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 00:09

Hier een vrij hangende afzuigkap, eigenlijk bedoeld voor kookeilanden. Hangt ook voor het raam, werkt prima +:)+

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 01:14

Ik krijg helemaal geen afzuiger maar een ozonos luchtfilter. Mijn ouders hebben hem ook en mijn moeder merkt geen verschil (ze hebben ook nog een afzuigkap die niet meer wordt gebruikt)
https://www.plasmafiltershop.com/ozonos-kopen/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 07:47

wouterpaard schreef:
Ik krijg helemaal geen afzuiger maar een ozonos luchtfilter. Mijn ouders hebben hem ook en mijn moeder merkt geen verschil (ze hebben ook nog een afzuigkap die niet meer wordt gebruikt)

Hier heb ik ook naar zitten kijken. Ik heb geen afzuigkap. De afbuiging hoort via het luchtfilter systeem van het huis te gaan maar dat werkt voor geen meter.

Heeft een Ozonos onderhoud nodig? Ik vind hem vrij prijzig namelijk. Ik vraag me af of het nou echt werkt en of je niet allerlei dure filters moet vervangen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:44

Ik heb in mijn nieuwe keuken een Bora. Wauw <3
Doet het echt fantastisch! Fijne kookplaat en goede afzuiging. Spul kan gewoon in de vaatwasser, dus 1x per week draait het met de vaat mee.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:44

wouterpaard schreef:

Een mogelijk voordeel van de ozonos is mogelijk het geluid niveau wat lager kan zijn als daar een kap omheen zit. De ozonos/ plasmafilter kun je ook, wel juiste afmeting kiezen, koppelen aan een inductie kookplaat met geïntegreerde afzuiging.
Het resultaat zal behalve capaciteit sterk afhankelijk zijn van de afstand tot de pan. En dan komen de twijfels voor ozonos omdat ze het meestal aan het plafond bevestigen. Geïntegreerde afzuiging het zwakke punt de afbuiging van de damp uit de pan naar beneden.
Dit type filtraties werkt kwa filtratie prima maar er ontstaat wel iets ozon in de ruimte hetgeen tijdens testen binnen de norm is. Echter ik ben dan roomser als de paus ik filtreer de ozon, ondanks mechanische ventilatie, er uit door een filtratie unit die (midden in kamer/ open keuken) bestaat uit hepa filter, actieve kool en uv-c. De filtratie unit geeft continue aan of er zich deeltjes in de ruimte bevinden. De filtratie unit in de kamer ziet ondanks dichte ramen direct dat de buren stoken met houtkachel en met oud en nieuw schieten de deeltjes waarden omhoog, dan wel de ventilator van het plasma filter staat te zacht er gaat iets langs de pan.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:20

Wij hebben een Novy Panorama en ik vind het echt een verschrikkelijk ding. Afzuigen doet ie goed, maar het is dat ze zo duur zijn anders was ie al lang vervangen := Als je er iets op legt gaat hij vaak op de meest gekke momenten aan, dat heb ik in mijn vorige huis met inductieplaat nooit gehad. Soms gaat dan ook de afzuigkap omhoog, je kunt de afzuigkap niet met 1 knop uitzetten, dus je moet altijd wachten. Het koppelen van de zones voor grote pannen werkt niet altijd. En tot slot werken de touch toetsen om de stand lager-hoger te zetten niet altijd, ondanks dat de plaat dus behoorlijk overgevoelig is voor aanraking.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:43

wij hebben de inductie van Siemens met geïntegreerde afzuiging.

En wij zijn er heel blij mee, de inductieplaat had een stuk groter gemogen, maar dat ligt aan onze keuze. De afzuiging is fantastisch.
Wel moeten we elk jaar de filters vervangen, als je dit niet doet dan werkt de afzuiging minder, qua neutraliseren van geurtjes en rook.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:44

Ik ben heel blij met mijn Miele met afzuiging! De KMDA7476FL hebben wij geloof ik. Goeie snelle inductieplaat, makkelijk te bedienen en de afzuiging werkt perfect. Ik moet oppassen als ik losse kruiden of specerijen boven de pan strooi, want de afzuiging slurpt alles op :+

We hebben hem wel naar buiten aangesloten, ik ben geen fan van recirculeren in verband met vocht. Een afzuigkap zuigt niet alleen geur en vet af, maar ook vocht van bijvoorbeeld een pan kokend water. Zo'n filter filtert wel de luchtjes en het vet, maar niet het vocht. Wij hebben al een vrij vochtig huis, dus dat vocht van het koken wil ik liever afvoeren. Als jij hem zoals ik lees tegen een buitenmuur plaatst, zou ik dus ook echt naar buiten laten afvoeren.

Mocht je wel gaan recirculeren, let dan op waar de lucht weer uitkomt. Wij waren laatst in een vakantiehuisje waar de koude lucht weer over je voeten uitgeblazen werd, niet fijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:16

Die van ons zuigt ook naar buiten af.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:18

Ik heb er een van Ikea. Was eigenlijk voor nood, maar hij bevalt zo goed dat ik hem voorlopig gewoon houd.

Voor leuk geld echt een prima kookplaat met geïntegreerde afzuiging.