Stef_Diva schreef:secricible schreef:Wij zijn begonnen met 15e per maand en ik verhoog dat bedrag nu jaarlijks met 5e per maand zolang er rek is. En verder waar mogelijk kbs.
Ik ben begonnen met sparen op een rekening met hun naam maar vond dat toch erg riskant en zag de meerwaarde niet dus spaar nu voor ze op mijn eigen naam met een spaardoel. Bedrag wat er al op stond heb ik laten staan.
Heb je dit uit laten zoeken of dit kan? Of maak je dan gebruik van de eenmalige belastingvrije schenking? Daar zitten namelijk best wat voorwaarden aan, waarvoor ze het dan in mogen zetten.
Wij sparen juist bewust al op hun naam (komt met 18 vrij) om zo te voorkomen dat ze schenkbelasting moeten betalen.
Of wat kan? Het hele bedrag aan hun schenken met hun 18e? Nee, dat kan niet als het niet onder de belastingvrije voet blijft.
linoleum schreef:Wij sparen bewust een deel niet op haar/hun naam, zodat het juist niet ineens vrij komt en ze ineens een boel geld hebben waarmee ze alles kunnen doen. We sparen op eigen rekening om de dingen te kunnen betalen, waar je als ouders een groot cadeau kan geven, maar het wel al dingen zijn die je nu al kan voorzien.
Dit dus inderdaad. Ik vind het geen goed idee om een kind op zijn 18e een heleboel geld te overhandigen "en succes ermee".
Een studie of rijbewijs kan ik ook voor ze betalen en mijn ouders hebben mij bijvoorbeeld nog tijdens mijn studie maandelijks met een bedrag ondersteunt toen ik direct het huis uit ging. Zoiets zie ik me ook doen voor onze kinderen. Daarnaast hebben ze in die tijd meerdere keren bijgesprongen bij een tegenvallende rekening en daarmee kun je prima onder de belastingvrije voet blijven. En anders kun je nog eenmalig 28k schenken zonder doel als je dat wel wil.
Als je dat wel wilt kun je dus beter op hun naam sparen, maar ik heb dus juist gekozen daar mee te stoppen. Daarnaast zullen mijn kinderen in mijn specifieke situatie mogelijk wél nog een zak geld krijgen op hun 18e, waar ik niet per sé heel blij van wordt, dus het laatste wat ik wil is daar nog eens geld aan toevoegen. Ik vind 18 jaar echt veel te jong om 1000en euro's spaargeld te moeten beheren.
Iris82 schreef:Ik spaar 50 euro in de maand. Zoon is nu 11. Is ondertussen best een mooi bedrag geworden. Mn moeder stort er ook nog 10 euro per maand op. Ik vind het alleen lastig om te bedenken hoe ik dat nou ga doen als ie 18 (oid) is. Ga ik m dan dat geld geven? Ga ik daar de studie/rijbewijs van betalen?
dat hangt er dus vanaf hoe je spaart. Als je op zijn naam spaart komt dat bedrag op zijn 18e ineens vrij. Als hij geen 18 is moet je het schenken en is het dus belangrijk om te kijken wat de spelregels zijn van de belastingdienst, afhankelijk van welk bedrag je hebt gespaard. 13k mag je niet zomaar in 1x schenken, maar je kan wel bijvoorbeeld 2 jaar achter elkaar 6k schenken
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-10-23 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt