CV afkoppelen. Water eruit of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

CV afkoppelen. Water eruit of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 21:02

Hoi Bokkers,

Met de verduurzaming van mijn huis komen er volgende week airco-units met hoofdfunctie verwarmen en heb ik een pelletkachel. Om mijn puntenscore te halen MOET mijn stookolietank en ketel de deur uit. Ik voorzie voor mezelf geen nieuwe vorm van centrale verwarming aangezien het huis zo goed is geisoleerd en ik amper thuis ben + zonnepanelen heb en het dus gunstig is om met stroom te verwarmen.

Het slopen en uithalen is de moeilijkheid niet maar ik wil voor de potentiële verkoopwaarde van het huis de radiatoren en CV leidingen intact houden voor het geval de volgende bewoners wel gebruik willen maken van een vorm van centrale verwarming. Is bij het afkoppelen van de ketel van de CV hoofdleiding het verstandig om al het water uit de leidingen te laten of moet ik ze juist gevuld laten?

De ene kant van de logica zegt me om alles vol te laten = geen zuurstof = geen roest in de leidingen
De andere kan van de logica zegt me om het leeg te laten want geen kans op lekkages

Wie heeft de gouden tip?

Taucha

Re: CV afkoppelen. Water eruit of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:18

Als je de mogelijkheid hebt om het water er in te laten (afdoppen?) dan mooi er ook in laten. Geen prut/roest/andere ellende die kan zorgen dat de leidingen niet meer bruikbaar zijn. Wel is zo nu en dan een beetje doorspoelen wel aan te raden.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:08

doorspoelen zou ik niet doen, dan breng je er zuurstof in met het risico op roest. Ik denk dat je er het beste een klein circulatiepompje tussen kunt hangen i.c.m. een drukvat om alleen maar rustig het water in beweging te houden.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:44

Dat bedoel ik ook met doorspoelen. Eigenlijk dat wat een cv ketel ook regelmatig doet als de verwarming lang niet aan staat.