Nieuw werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Nieuw werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 13:58

Na 14 jaar met veel plezier als begeleider in de gehandicapten zorg te hebben gewerkt, ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Helaas lukt het vinden van een nieuwe baan nog niet zo goed.
Ik ben namelijk op zoek naar een baan buiten de zorg. Iets met meer regelmatige tijden / rooster; ik kan slecht tegen vroeg op staan.

Ik merk dat ik goed ben in plannen en het beheren van financiën. (Ik ben nu ook taakhouder op mijn werk voor deze taken). Maar helaas zoeken veel bedrijven mensen met meer werk ervaring.

Waar te starten? Heeft er iemand tips?

Bij 1 bedrijf ben ik uitgenodigd om langs te komen nadat ik ze op de bonnefooi gebeld heb. Zij waren enthousiast betreft mijn karakter profiel en houding maar het werk zelf was helaas niet iets voor mij(ik mis affiniteit met de transportsector).

Ik heb nu 4 afwijzingen wegens gebrek aan ervaring en daar wordt ik best onzeker van. Ik weet namelijk wat ik kan en nog moet leren, en ben er echt van overtuigd niet meer de zorg in te willen.

Earth

Re: Nieuw werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:03

Kun je in je sollicitaties daar niet op inspringen? Dat je weet dat je niet de ervaring hebt maar dat leergierig bent en wilt laten zien dat je het kunt etc.? Of heb je dat al gedaan?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 14:08

Earth schreef:
Kun je in je sollicitaties daar niet op inspringen? Dat je weet dat je niet de ervaring hebt maar dat leergierig bent en wilt laten zien dat je het kunt etc.? Of heb je dat al gedaan?

Dat staat inderdaad in mijn brieven. Ik maak computerprogramma’s snel eigen, ik ben leergierig en enthousiast. En wil graag in een persoonlijke kennismaking vertellen betreft de carrière switch.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:09

Heb je al gevraagd aan de bedrijven die je hebben afgewezen wat je dan precies nog mist? Zijn dat cursussen, certificaten oid of zijn het echt een x aantal jaar werkervaring in een relevante baan? Solliciteer je op junior functies in het nieuwe werkveld waar je in zoekt?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:16

Is er geen loopbaancoach in het huidige bedrijf waar je nu werkt en je op weg kan helpen naar een andere werkplek?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 14:16

Memories schreef:
Heb je al gevraagd aan de bedrijven die je hebben afgewezen wat je dan precies nog mist? Zijn dat cursussen, certificaten oid of zijn het echt een x aantal jaar werkervaring in een relevante baan? Solliciteer je op junior functies in het nieuwe werkveld waar je in zoekt?

Bedankt voor je tips, dat eerste zal ik oppakken.

Ik solliciteer naar verschillende functies, ook idd junior. Op deze heb ik nog geen reacties gehad.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:39

Wat voor functies solliciteer je dan? En ook binnen de zorg zijn er taken met een vast rooster, zonder vroege diensten, met financiële affiniteit etc... Of vind je echt de hele sector niks meer?

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:45

Ik ben vooral benieuwd hoe je die motivatiebrief aanpakt. Eigenschappen zoals: leergierig en enthousiast is namelijk niet origineel. Veel bedrijven zijn vooral benieuwd naar voorbeelden waarin ze deze eigenschappen daadwerkelijk terugzien. Iets persoonlijks over jou en niet iets wat je op elk ander individu kan toepassen. Een scenario of anekdote waarin je laat zien dat de functie echt op jou als persoon aansluit.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 14:50

Tink89 schreef:
Wat voor functies solliciteer je dan? En ook binnen de zorg zijn er taken met een vast rooster, zonder vroege diensten, met financiële affiniteit etc... Of vind je echt de hele sector niks meer?

Ik solliciteer inderdaad ook als personeelsplanner in de zorg, administratief (financieel) medewerker (bijv uitvaart branche) . Maar ook buiten de zorg. Ik merk wel dat affiniteit met het product waarmee je werkt handig is. Informatie betreft dieren / mensen blijft meer hangen dan vrachtwagens of technische informatie.

Werken bij een dagbestedingslocatie is voor mij geen optie.

Meer tips zijn uiteraard welkom!

En eerlijk gezegd ben ik pas 3 afwijzingen verder en lopen er nog 4 brieven.
Maar die afwijzingen maken mij meer onzeker dan de complimenten die ik heb gehad bij het eerste gesprek :o

Als voorbeelden schrijf ik in mijn brief de taken die ik heb gehad als taakhouder financiën. Het hele proces gecoördineerd rondom de overgang van contant geld naar pinnen. Het bijhouden van alle facturen en dat ik het aanspreekpunt ben voor mijn collega’s.
Als planner schrijf ik dat ik paarden wedstrijden organiseer en plan van begin tot eind, personeelsplanner ben van een afdeling van 25 personeelsleden.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:25

Vliendertje schreef:
Tink89 schreef:

Ik solliciteer inderdaad ook als personeelsplanner in de zorg, administratief (financieel) medewerker (bijv uitvaart branche) . Maar ook buiten de zorg. Ik merk wel dat affiniteit met het product waarmee je werkt handig is. Informatie betreft dieren / mensen blijft meer hangen dan vrachtwagens of technische informatie.

Maar die afwijzingen maken mij meer onzeker dan de complimenten die ik heb gehad bij het eerste gesprek :o

Als voorbeelden schrijf ik in mijn brief de taken die ik heb gehad als taakhouder financiën. Het hele proces gecoördineerd rondom de overgang van contant geld naar pinnen. Het bijhouden van alle facturen en dat ik het aanspreekpunt ben voor mijn collega’s.
Als planner schrijf ik dat ik paarden wedstrijden organiseer en plan van begin tot eind, personeelsplanner ben van een afdeling van 25 personeelsleden.

Als m&o'er (of p&o'er of HRM'er of hoe je het ook noemen wilt) zou ik een paardenwedstrijd niet handig vinden in je brief. Als paardenmeisje snap ik hem, maar heel veel mensen hebben geen idee hoe een wedstrijd eraan toegaat en denken dan 'dus dat meisje organiseert in het weekend weleens een wedstrijdje en denkt nu dat ze daardoor deze functie aankan....'. Ik zou meer focussen op je personeelsplanningactiviteiten in je huidige werk en die paarden buiten je brief laten.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:26

heb je misschien er al aan gedacht om voor een gemeente te gaan werken.
bijv. als WMO consulent/inkomensconsulent of als administratief medewerker.

ze zoeken echt onwijs veel mensen bij de overheid. vaak kan je middels een detacheringsbureau of opleidingsklasje, opleidingen volgen en dan bijv. na een jaar in dienst komen.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:11

Wil je de zorg uit vanwege de werktijden? Want er zijn zat functies van half 9 tot 5.. Ik moet denken aan bijv. als POH somatiek in een huisartsenpraktijk. Super leuk en gevarieerd werk. Vooruit, van 8 tot 5.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:17

In de kinderopvang worden momenteel veel mensen omgeschoold, is misschien een idee? (Werk en leertrajecten)
Laatst bijgewerkt door vierspan op 10-10-23 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:20

En je eigen netwerk in zetten? Je klinkt me als een heel geschikt persoon, maar het probleem is dat men je niet kent. Bij vriendin X op het werk? Of via de buurvrouw? Zo heb ik altijd het snelst ander werk gevonden.

En niet vergeten.. ze wijzen jou niet af, maar ze wijzen je ervaringen af. Neem het niet te persoonlijk.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 16:37

Tink89 schreef:
Vliendertje schreef:

Als m&o'er (of p&o'er of HRM'er of hoe je het ook noemen wilt) zou ik een paardenwedstrijd niet handig vinden in je brief. Als paardenmeisje snap ik hem, maar heel veel mensen hebben geen idee hoe een wedstrijd eraan toegaat en denken dan 'dus dat meisje organiseert in het weekend weleens een wedstrijdje en denkt nu dat ze daardoor deze functie aankan....'. Ik zou meer focussen op je personeelsplanningactiviteiten in je huidige werk en die paarden buiten je brief laten.

Bedankt voor je feedback!
Je hebt helemaal gelijk, tevens is het ene plannen / organiseren niet het andere.....
Maar dat maakt wel dat ik merk dat ik het werk wel geweldig vind.
Daarom ook mee gekeken als transport planner, toen kwam ik er achter dat deze sector echt niet iets voor mij is. Het werk zelf wel!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 16:38

Bentuh schreef:

ze zoeken echt onwijs veel mensen bij de overheid. vaak kan je middels een detacheringsbureau of opleidingsklasje, opleidingen volgen en dan bijv. na een jaar in dienst komen.

Daar heb ik nog niet echt naar gekeken. Dankjewel!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 16:42

Renee1991 schreef:
Wil je de zorg uit vanwege de werktijden? Want er zijn zat functies van half 9 tot 5.. Ik moet denken aan bijv. als POH somatiek in een huisartsenpraktijk. Super leuk en gevarieerd werk. Vooruit, van 8 tot 5.

Dan kom je al snel aan een HBO / niveau 4 functie. Helaas heb ik , door omstandigheden en weinig doorzettingsvermogen in het verleden, 3 niveau 3 diploma's in de zorg :7
Ik wil niet perse weg wegens werktijden.
Wel wegens de toekomst; mijn werk op dit moment is lichamelijk zwaar. Dat ga ik niet volhouden zodra ik 50 ben, vermoed ik. Ik ben nu 31 en heb de leeftijd om mijzelf nog te ontwikkelen en een nieuwe uitdaging aan te gaan; een interessante leeftijd voor veel werkgevers, dacht ik.

Meer regelmaat / een minder wisselend rooster zou ik wel prettig vinden. Ik vind werken tussen 8 en 20 geen probleem, en nachten ook niet. Maar dan meer duidelijkheid dan nu.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 16:46

vierspan schreef:
In de kinderopvang worden momenteel veel mensen omgeschoold, is misschien een idee? (Werk en leertrajecten)

Helaas ben ik niet zo dol op kinderen :D
Maar wel bedankt voor je bericht. Zo hoop ik er nog meer te krijgen, dat verbreed mijn zoekgebied.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 16:47

Rauka schreef:
En je eigen netwerk in zetten? Je klinkt me als een heel geschikt persoon, maar het probleem is dat men je niet kent. Bij vriendin X op het werk? Of via de buurvrouw? Zo heb ik altijd het snelst ander werk gevonden.

En niet vergeten.. ze wijzen jou niet af, maar ze wijzen je ervaringen af. Neem het niet te persoonlijk.

Kan ik een facebook bericht maken, of is dat te gek? Een soort CV?

Bedankt !

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:10

Vliendertje schreef:
Bentuh schreef:

Daar heb ik nog niet echt naar gekeken. Dankjewel!

Hier heb je ook HBO voor nodig, en is ook zorg (naar mijn mening). Niet op een leefgroep, maar wel hulpverleningsfunctie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:45

Om laten scholen naar bewindvoerder?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:09

Vliendertje schreef:
Kan ik een facebook bericht maken, of is dat te gek? Een soort CV?

Bedankt !

Ik zou LinkedIn inzetten, daar neuzen heel veel recruiters rond. En misschien kun je ergens hulp inschakelen voor het opstellen van je cv en motivatiebrief? Of via een detacheringsbureau, die helpen je soms ook fijn op weg met brieven, cv en gesprekstraining.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:16

In welke omgeving zoek je? Ik heb eventueel wat voor je. Is een kantoorbaan in Utrecht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:04

Je bent van plan een carriereswitch te maken, je schrijft dat je leergierig en enthousiast bent, maar solliciteert niet op opleidingsplekken, maar op vacatures waarin je letterlijk 0 ervaring hebt. En schrijft ook nog eens dat je vanwege slechte motivatie in het verleden niet verder bent gekomen dan niveau 3.
Heel eerlijk gezegd zou ik je brief en cv dan dus ook aan de kant leggen, want het een en ander spreekt elkaar nogal tegen.
Als je zou solliciteren op een BBL-plek bijvoorbeeld, dan is het al wat meer in lijn. Of als je zelf al zou zijn begonnen met een opleiding/training/cursus... maar nu spreekt er heel eerlijk gezegd maar weinig leergierigheid uit.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:46

Je geeft aan dat je de gehandicaptenzorg uit wil, mede vanwege de zorgzwaarte.
Ik heb zelf eerst op een groep gewerkt, maar vond dat te zwaar. Nu werk ik als ambulant hulpverlener voor dezelfde organisatie.