ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:33

Nee, je hebt geen speciale pas gekregen, je hebt een nieuwe pas gekregen omdat je oude kapot was. Er kan nu alleen geen apple pay meer aan gekoppeld worden, omdat in hun systeem staat dat jij een bewindvoerder hebt.

Ik denk dat je hierin hoog en laag kan springen, maar als ING besloten heeft dat zij alleen aan hun zorgplicht voldoen door dit niet meer toe te staan, je dat niet ongedaan gaat krijgen. Dit is een gevalletje 'computer says no'. En als de computer nee zegt, is dat meestal niet meer handmatig door medewerkers te wijzigen.

Ik denk dat je een aantal opties hebt: je legt je er bij neer en gaat weer met je pas betalen. Of je laat je bewindvoerder dit goed voor je uitzoeken, zodat je een helder antwoord hebt (maar ik vrees echt voor je dat het antwoord 'nee' blijft). Of je stapt, ondanks de emoties die aan dit bankrekeningnummer zitten, toch over naar een andere bank. Of je gaat kijken is of het mogelijk is dit via officiële procedures aan te gaan vechten, al dan niet tot aan de rechtbank aan toe. Maar bedenk, dat gaat héél lang duren en gaat je heel veel tijd, geld, energie, bloed, zweet en tranen kosten met nog maar een zéér onzekere uitkomst.....

Dus ik denk eigenlijk dat je moet gaan kiezen wat je belangrijker vind: het behouden van dit rekeningnummer met als consequentie dat je geen apple pay meer hebt. Of apple pay behouden door naar een andere bank over te stappen (maar zoek dan eerst uit of die dit nog wel toestaan! Als dit een overheidsregel is, kom je bij een andere bank ook niks verder).

Hoe sneu en banketstaaf en oneerlijk ook, ik denk dat dat is wat het is.......

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:48

Ik vind sommige dingen van de ING echt vreemd. Zo schrijven ze:
Citaat:
Je bewindvoerder is voor ING nu de contactpersoon voor jouw ING-producten. In het algemeen betekent dit dat wij geen verzoeken mogen verwerken die jij doet en dat wij jou in veel gevallen ook geen informatie mogen verstrekken.


terwijl ik op een andere plek vind:
https://loyaalbewindvoering.nl/faq/wat- ... ind-staat/ schreef:
Je hebt recht op inzage in jouw financiën en heb je recht op inzage bij derden. Je mag bijvoorbeeld nog steeds contact opnemen met de Belastingdienst voor informatie omtrent jouw financiën.


De wetteksten zelf gaan me wat boven mijn pet, maar de uitleg van de tweede tekst lijkt me veel logischer. Ik zie ook geen redelijke grond om bij uitsluitend (en vrijwillig) bewind iemand geen toegang te geven tot informatie.

Cambionn

Berichten: 790
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:09

Celebi schreef:
Als dat belangrijk voor je is, dan zou je misschien ook je telefoon of smartwatch niet als betaalmiddel moeten gebruiken, dus ik gok niet dat dat risico hier meespeelt in de overweging. Maar een extra veilig hoesje er omheen kan natuurlijk altijd en is uiteraard slim.
Het is belangrijk voor iedereen. Zoals ik zeg is het echt zo'n ding waar men niet bij nadenkt en een ver van je bed lijkt, tot het wel mis gaat. En dan is het te laat.

En op een telefoon kun je vingerafdruk zetten of het nodig maken eerst je telefoon te unlocken voordat hij wat mag sturen. Is vaak ook verplicht voor dingen als betalingen. Een kaart hoef je alleen in de buurt te komen, zit geen verdere beveiliging op. Een FRID/NFC beveiligd hoesje of portomonee (is tegenwoordig trouwens aardig standaard in portomonees, zelfs steeds meer goedkope hebben het) is daar je enige beveiliging.

Overigens gebruik ik atm idd gewoon een pasje, maar dat is meer omdat mijn bank mobiel betalen enkel nog via Google Wallet wil doen en ik niks met Google te maken wil hebben. Dus dat is een heel ander punt wat hier niet van toepassing is. Toen ze nog eigen app hadden wel gebruikt, maar idd met een beveiliging als bovengenoemd.

Petpa

Berichten: 1702
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:14

Euro schreef:
c_alsemgeest schreef:
Heeft jouw bewindvoerder al contact opgenomen met de ING?
Vaak als deze zelf contact opneemt wordt het vrij vlot weer terug gezet. Een cliënt van mij had hetzelfde. Ook van de ene op andere dag opeens geen betalingen meer met mobiel mogelijk. Na een telefoontje en bevestigingsmail van de bewondvoerder was het binnen een paar werkdagen weer terug.
Zelf contact opnemen door mijn cliënt deden ze niks mee. Ook al ging dit inderdaad ook om vrijwillig bewind.


Uiteraard is dat gebeurt maar ook zij krijgen hetzelfde te Horn als wat in de mail staat zal hem hieronder nogmaals plaatsen…..
[ [url=m/c9KXex.jpg]Afbeelding[/url] ]

ING heeft het beleid aangepast zonder communicatie, en het is technisch niet meer mogelijk omdat ik schijnbaar een speciale pas heb gekregen…… heb de pas vergeleken met mijn vaders pas ze zijn identiek.


Dat een pas er aan de buitenkant hetzelfde uitziet houdt niet in dat de bevoegdheden hetzelfde zijn.

Cambionn

Berichten: 790
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:16

Euro schreef:
Mede door lichamelijke problemen ( ik kan niet in detail traiden ivm herkenning) was het voor mij makkelijker via contactloos betalen met telefoon door middel van vingerprint. Of dubbel klikken bij het gebruik met Apple Watch/ iPhone. Het zit hem vooral ik kleine en fijne mororiek om pasje te pakken uit gleufje van portemonnai.
Wellicht is een secrid dan een oplossing als je echt deze rekening wil houden en geen Apple Pay kan gebruiken. Daarbij popt het pasje er uit zeg maar, dus dan is het voor je motoriek wellicht niet zo'n probleem. Kost een paar tientjes maar gaat wel minimaal 10 jaar mee. Is ook erg klein dus kun je makkelijk standaard in je handtas ofzo leggen.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:40

Lalidan schreef:
Nee, je hebt geen speciale pas gekregen, je hebt een nieuwe pas gekregen omdat je oude kapot was. Er kan nu alleen geen apple pay meer aan gekoppeld worden, omdat in hun systeem staat dat jij een bewindvoerder hebt.

Ik denk dat je hierin hoog en laag kan springen, maar als ING besloten heeft dat zij alleen aan hun zorgplicht voldoen door dit niet meer toe te staan, je dat niet ongedaan gaat krijgen. Dit is een gevalletje 'computer says no'. En als de computer nee zegt, is dat meestal niet meer handmatig door medewerkers te wijzigen.

Ik denk dat je een aantal opties hebt: je legt je er bij neer en gaat weer met je pas betalen. Of je laat je bewindvoerder dit goed voor je uitzoeken, zodat je een helder antwoord hebt (maar ik vrees echt voor je dat het antwoord 'nee' blijft). Of je stapt, ondanks de emoties die aan dit bankrekeningnummer zitten, toch over naar een andere bank. Of je gaat kijken is of het mogelijk is dit via officiële procedures aan te gaan vechten, al dan niet tot aan de rechtbank aan toe. Maar bedenk, dat gaat héél lang duren en gaat je heel veel tijd, geld, energie, bloed, zweet en tranen kosten met nog maar een zéér onzekere uitkomst.....

Dus ik denk eigenlijk dat je moet gaan kiezen wat je belangrijker vind: het behouden van dit rekeningnummer met als consequentie dat je geen apple pay meer hebt. Of apple pay behouden door naar een andere bank over te stappen (maar zoek dan eerst uit of die dit nog wel toestaan! Als dit een overheidsregel is, kom je bij een andere bank ook niks verder).

Hoe sneu en banketstaaf en oneerlijk ook, ik denk dat dat is wat het is.......


Ik denk dit ook. En ik weet niet of je een zaak zou winnen, want het is geen discriminatie of ongelijke behandeling (denk ik). Het is gewoon bewindvoering = geen Apple Pay. Maakt niet uit wat de reden voor het bewind is en wat zij persoonlijk van jou vinden. Dus gelijke gevallen worden juist wel gelijk behandeld. Het is ook niet dat je van hun dienstverlening uitgesloten wordt of iets dergelijks. Alleen een extraatje dat je niet kunt gebruiken.

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:47

Volgens mij is het juist wel discriminatie: sommige gebruikers worden uitgesloten van een technische mogelijkheid, die niet inhoudelijk nodig is. Als je mag betalen met een betaalpas, is er geen echte reden dat je niet mag betalen met ApplePay, en dus is het zomaar uitsluiten van alle gebruikers (ook daar waar de bewindvoerder expliciet toestemming geeft) dus discriminatie. Lijkt mij. En ik zou dus ook hopen dat dit terecht komt op plekken waar het ook vanuit die gedachte wordt aangepakt: hoe vaak mensen met beperking gewoon gemakshalve worden uitgesloten van dingen omdat men geen zin heeft om zich te verdiepen in de aanpassingen.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:21

Je zou de zaak via de consumentenbond kunnen aanbrengen, of via Kassa of iets dergelijks. Beter is om eerst de gebruiksvoorwaarden van apple pay uit te spitten en de voorwaarden van de ING.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:29

Shadow0 schreef:
Volgens mij is het juist wel discriminatie: sommige gebruikers worden uitgesloten van een technische mogelijkheid, die niet inhoudelijk nodig is. Als je mag betalen met een betaalpas, is er geen echte reden dat je niet mag betalen met ApplePay, en dus is het zomaar uitsluiten van alle gebruikers (ook daar waar de bewindvoerder expliciet toestemming geeft) dus discriminatie. Lijkt mij. En ik zou dus ook hopen dat dit terecht komt op plekken waar het ook vanuit die gedachte wordt aangepakt: hoe vaak mensen met beperking gewoon gemakshalve worden uitgesloten van dingen omdat men geen zin heeft om zich te verdiepen in de aanpassingen.


Klopt. De bewindvoerder is de enige die zou mogen besluiten of iemand beperkingen krijgt bij wijze van betalen. Op het moment dat een bewindvoerder akkoord is met apple pay zou de bank gewoon er in mee moeten gaan. De bewindvoerder is namelijk volgens de wet verantwoordelijk. Ik vind dat de ING hier veel te strikt op is. Dat iemand onder bewind staat wil niet zeggen dat ze niet kunnen omgaan met bepaalde betaal methodes.
Vaak ligt het veel meer in overzicht behouden en kunnen inschatten wat binnen komt en er uit gaat. Vanuit bewind kwijg je meestal een x bedrag die je per maand zelf mag beheren. Dus wat de bewindvoerder in schat wat de persoon zelf kan... daar zou een bank zich niet mee moeten bemoeien hoe dat technisch uitgegeven mag worden.

Een check bij bewindvoering of het oké is, is prima, en veilig genoeg. Op het moment dat je dat terug krijgt dat het akkoord is, horen ze het gewoon open te zetten.

Petpa

Berichten: 1702
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:55

nikkel schreef:
Je zou de zaak via de consumentenbond kunnen aanbrengen, of via Kassa of iets dergelijks. Beter is om eerst de gebruiksvoorwaarden van apple pay uit te spitten en de voorwaarden van de ING.


Op "radar" is er ook al een topic over:

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=201168

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:01

Dat topic op Radar bevat niet echt iets interessants, en ik denk dat Radar zelf niet meeleest.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:11

Het zou kunnen dat ING een soort rekening heeft voor klanten die onder bewind staan en dat daar Apple Pay uitgesloten is van de dienstverlening. Dat is niet direct discriminatie.
Als het voor de meeste gevallen van bewind verstandiger is om dit soort betaaldiensten uit het pakket te laten, dan zullen ze geen apart overrule oid maken voor uitzonderingen.

Ik betwijfel of banken verplicht zijn Apple Pay mogelijk te maken.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:20

Lalidan en Dammie, ik vraag me af waar jullie stelligheid op gebaseerd is dat er door ING geen uitzondering of aanpassing kan of zal worden gemaakt. Ja het zal best een boel gedoe zijn. Maar computer says no zou ik me als er goede redenen voor zijn (en die zijn hier) niet zomaar genoegen meenemen.

Petpa

Berichten: 1702
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:23

Qerty schreef:
Lalidan en Dammie, ik vraag me af waar jullie stelligheid op gebaseerd is dat er door ING geen uitzondering of aanpassing kan of zal worden gemaakt. Ja het zal best een boel gedoe zijn. Maar computer says no zou ik me als er goede redenen voor zijn (en die zijn hier) niet zomaar genoegen meenemen.


Een klant die onder bewind staat is nou niet bepaald een klant waar een bank veel aan verdient, waardoor de kans dat ING een uitzondering maakt niet zo groot is.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:32

Qerty schreef:
Lalidan en Dammie, ik vraag me af waar jullie stelligheid op gebaseerd is dat er door ING geen uitzondering of aanpassing kan of zal worden gemaakt. Ja het zal best een boel gedoe zijn. Maar computer says no zou ik me als er goede redenen voor zijn (en die zijn hier) niet zomaar genoegen meenemen.

Ik vermoed het, ik weet het niet zeker.

Ik denk dat de categorie klanten onder bewind een aparte set permissies heeft. En dat je niet iemand uit die groep een extra permissie kan geven. Om veiligheidsredenen of om het beheersbaar te houden.
Het kan ook dat de Apple Pay permissie gecombineerd is met een permissie die niet samen kan met deze set.
Of het kan zijn dat de US wetgeving waar Apple aan moet voldoen conflicteert met Nederlandse bewindvoering wetgeving.

Het zal vast ingewikkelder zijn dan ergens een vinkje aanzetten.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:41

Ik heb net op de ING site gekeken, maar het zit in dit geval " iets " moeilijker in elkaar dan een standaard procedure. Mij lijkt het meest verstandig om een brief te laten opstellen door de bewindvoerder. Daarin de exacte uitleg van de situatie en hopen dat de ING meegaat.

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:45

Dammie schreef:
Als het voor de meeste gevallen van bewind verstandiger is om dit soort betaaldiensten uit het pakket te laten, dan zullen ze geen apart overrule oid maken voor uitzonderingen.


Het op voorhand uitsluiten van een hele groep is juist precies wat discriminatie meestal is.

Petpa schreef:
Een klant die onder bewind staat is nou niet bepaald een klant waar een bank veel aan verdient, waardoor de kans dat ING een uitzondering maakt niet zo groot is.


Dat zal ongetwijfeld, maar wist je dat juist de Postbank (waar de ING uit voort is gekomen) ooit is opgericht als voorziening voor mensen, en niet als winstgevend bedrijf?

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:52

Ooit ja. Ik ben er in ieder geval niet onder reden weggegaan.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:12

pb gestuurd

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:03

Nog even half ontopic over de zorgverzekering. Zoals hier ook al genoemd, kijken of je gemeente een Gemeentelijke zorgpolis heeft en of je daar naar kunt overstappen.
Deze polissen lijken vaak duurder, maar het eigen risico zit er al in meegenomen en er wordt vaak ook meer vergoed. Uiteindelijk zijn mensen met veel zorgkosten die elk jaar toch al hun eigen risico opmaken veelal goedkoper uit.

Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 19:48

Laura_x_ schreef:
pb gestuurd



Pb terug gestuurd thnx

Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 19:48

Apple schreef:
Nog even half ontopic over de zorgverzekering. Zoals hier ook al genoemd, kijken of je gemeente een Gemeentelijke zorgpolis heeft en of je daar naar kunt overstappen.
Deze polissen lijken vaak duurder, maar het eigen risico zit er al in meegenomen en er wordt vaak ook meer vergoed. Uiteindelijk zijn mensen met veel zorgkosten die elk jaar toch al hun eigen risico opmaken veelal goedkoper uit.


Daar gaan we zeker naar kijken aankomend december en flink vergelijken.

Verder wachten we nu gewoon de klachtenbrief af die vanuit de bewindvoerder en mijz of naar directie van ING is gestuurd af. Kan 6-8 weken duren…..

Cambionn

Berichten: 790
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:01

Even op het "computer says no" niet kunnen overrulen. Dat kán in algemene zin wel. Vaak niet door de baliemedewerker, maar als ze het escaleren vaak wel door iemand met een hogere functie. Kost vaak wel veel gedoe om ze dit te laten doen, want is veel werk en gedoe en wegsturen met "kan niet" is makkelijker. Maar met veel klagen en meteen (respectvol maar duidelijk) tegenin gaan kan er vaak een hoop wel mits je idd gelijk hebt. Gezien TS schriftelijk van de bewindvoerder heeft dat het mag, gok is dat dat het geval is. En als het niet het geval is, behoren ze iig met een duidelijke uitleg te komen waarom het niet kan (de reden waarom de computer feitelijk gelijk heeft als hij nee zegt). Maar zal dus wel wat moeite kosten om daar te komen. Zeker gezien in mijn ervaring de ING echt veruit de rukste klantenservice heeft van alle banken.

Zoals eerder gezegd hebben ze dat bij ons ook weleens gedaan, dat overrulen. Bij ons omdat de computer viel over een visum dat eigenlijk wel gewoon in orde was. Dit was wel bij een andere bank. Vandaar de "in algemene zin".

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:09

Kun je met die apple pay rood komen te staan op je rekening?
Dus dat je meer betaald dan dat er geld op je rekening staat?


Zo nee dan snap ik het helemaal niet want dan is er niks anders dan een betaal pas dan dat het digitaal is.

Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 23:26

Afbeelding

ardo_iggy schreef:
Kun je met die apple pay rood komen te staan op je rekening?
Dus dat je meer betaald dan dat er geld op je rekening staat?


Zo nee dan snap ik het helemaal niet want dan is er niks anders dan een betaal pas dan dat het digitaal is.


Geen idee. Maar dan nog ik had het gebruikte het al totdat de ING app is verwijderd door medewerker op kantoor omdat installeren op watch niet lukte. Idd gewoon digitale manier van betalen niks anders als met je plastic pasje alleen voor mij veel gemakkelijker en modern van deze tijd. Veel minder fraudegevoelig…… ze geven dat zelf aan op hun website onder Apple Pay.


Afbeelding