Zorgen grote auto’s voor meer files?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26510
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:20

Babootje schreef:
Nee, grotere auto's zorgen niet voor meer files. Ze zouden wel voor minder files kunnen zorgen door te gaan carpoolen of autodelen.
Babootje schreef:
pillow schreef:
Ja maar dat geldt ook voor kleintjes.


Zeker maar in grote auto's kunnen er meer dan in kleintjes :D :D :D


Marije_jiplover schreef:
In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...


Ik had dit ook als grap opgevat hoor :D :D

Maar jammer dat het carpoolen gewoon niet goed is opgepikt. Dat komt omdat het niet "makkelijk" is gemaakt door bv per bedrijf een app te ontwikkelen "wie rijdt met wie mee? O.i.d. met beloningssysteem ofzo"
Verder is het ook wel bijzonder dat na Corona, terwijl iedereen toch de voordelen van thuiswerken heeft ervaren" ze toch gewoon weer in die auto in de spits in de file gaan staan. En als je dan een beetje om je heen kijkt, zie je de meesten gewoon in hun eentje in de auto zitten.
Soms gewoonte/kuddegedrag, of de werkgever die het eist. Maar dit moet toch met een beetje goede wil opgelost kunnen worden?

Nielojram

Berichten: 7865
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:04

Marije_jiplover schreef:
In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...

ikke schreef:
Het maakt niet uit hoe groot je auto is, hij past in de kofferbak van de mijne }>


Je bevestigt Marije_jiplover haar mening op een presenteerblaadje, met deze reactie.

Exitium

Berichten: 7179
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:08

Nielojram schreef:
Marije_jiplover schreef:
In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...

ikke schreef:
Het maakt niet uit hoe groot je auto is, hij past in de kofferbak van de mijne }>


Je bevestigt Marije_jiplover haar mening op een presenteerblaadje, met deze reactie.

Zou zomaar kunnen dat Ikke vrachtwagenchauffeur is ofzo :+

Marije_jiplover

Berichten: 25407
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:22

Babootje schreef:
Nee, grotere auto's zorgen niet voor meer files. Ze zouden wel voor minder files kunnen zorgen door te gaan carpoolen of autodelen.
Babootje schreef:
pillow schreef:
Ja maar dat geldt ook voor kleintjes.


Zeker maar in grote auto's kunnen er meer dan in kleintjes :D :D :D


Marije_jiplover schreef:
In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...

Babootje schreef:
Ik had dit ook als grap opgevat hoor :D :D


Zo was die ook bedoeld, ik ben alleen niet zo goed in het toevoegen van de juiste smilie, waar door sommige mensen in de verdediging schoten, wat voor mij op zich wel weer vermakelijk was om te lezen, maar absoluut niet had gehoeven.

Ik heb zelf ook niets gezegd over de auto's die hier voor de deur staan, of die groot of klein zijn en wel of niet in de kofferbak van ikke passen.

Maar het niet willen carpoolen is soms wel erg vanuit de "ik-gedachte" ingevuld en in die zin vind ik mijn opmerking ook nog wel een klein beetje hout snijden.

En natuurlijk moet niet alleen de autorijder faciliteren en de meerijder profiteren, maar elkaar in het midden ontmoeten, of waar mogelijk afwisselen zou best mooi kunnen zijn.
In de huidige individualistische samenleving wordt er imo wel erg vaak gekeken naar wat voor persoonlijke nadelen iets oplevert en die wegen vaak veel zwaarder dan de positieve insteek die samen doen kan brengen.

De auto delen is kennelijk een heilig huisje.

Nielojram

Berichten: 7865
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:24

Exitium schreef:
Zou zomaar kunnen dat Ikke vrachtwagenchauffeur is ofzo :+

Ik denk dat 'ofzo'.
Ook andere info over afmetingen worden mij goed geduid :o

pillow
Berichten: 7863
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:53

Nielojram schreef:
Exitium schreef:
Zou zomaar kunnen dat Ikke vrachtwagenchauffeur is ofzo :+

Ik denk dat 'ofzo'.
Ook andere info over afmetingen worden mij goed geduid :o

Ik vraag me af of Ikke überhaupt een rijbewijs heeft.

Kaitlyn

Berichten: 9741
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:09

Ikke heeft volgens mij een dikke oldtimer Land Rover? :D

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:17

Zoiets meen ik me te herinneren idd :D

Cubone

Berichten: 6238
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 12:00

CharleyT schreef:
Tiggs schreef:
Nee want mensen in kleine auto's rijden vaak heel truttig :j



Blijkbaar niet, zie TS haar verhaal. Haar rijstijl noem ik minstens heel bijzonder, en ook wat aso.


Haha, ik wil best accepteren dat ik aso ben maar voor de beeldvorming. Mijn aso inhaalacties.

Afbeelding
Over het fietspad om de achterste auto te ontwijken die naar rechts blokkeert (rechtsaf volledig leeg).

Afbeelding
Maximaal 5 meter over het fietspad achter de laatste auto langs naar de glasbak.

Ik ben echt geen heilig boontje, noch de beste chauffeur ter wereld. Maar ik zou het ook niet gek vinden als auto’s om mij heen zouden rijden op deze manier. Groot gelijk :=

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:52

Ja dat is wel echt asociaal. Je mag echt echt niet via het fietspad. Levensgevaarlijk ook, als er een een fietser aankomt zit ie op je motorkap.

Cubone

Berichten: 6238
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 13:10

Avalanche schreef:
Ja dat is wel echt asociaal. Je mag echt echt niet via het fietspad. Levensgevaarlijk ook, als er een een fietser aankomt zit ie op je motorkap.


Maar daarvoor heb je toch spiegels en kijk je in je dode hoek? Als je weg rijd van file parkeren naast het fietspad schep je toch ook niet automatisch een fietser? :=

Kaitlyn

Berichten: 9741
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:03

Maar doet het echt zoveel pijn om even te wachten en niet over het fietspad te rijden? Die regels zijn er niet voor niets, maar waarschijnlijk was je wel gepikeerd geweest als je op de bon geslingerd was. :=

karijn

Berichten: 5425
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:08

ikke schreef:
Marije_jiplover schreef:
In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...

Het maakt niet uit hoe groot je auto is, hij past in de kofferbak van de mijne }>


:D

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:14

Over die fietsstrook zou ik ook inhalen. Sterker nog, zo van dit screenshotje lijkt het alsof het in NL een suggestiestrook zijn dus mag jij daar in principe doen wat je wil als automobilist, is gewoon onderdeel van de rijbaan. Hoe dat in BE zit weet ik niet. En dat je eerst goed kijkt of je geen fietser aanrijdt met je manoeuvre lijkt me niet meer dan logisch :)) over dat je dan rechts in aan het halen bent of niet kun je het nog over hebben.

karijn

Berichten: 5425
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:17

Tja, dat je dan inderdaad even snel erom heen gaat ala.
Moest wel even heel goed kijken wat je nou probeerde uit te leggen met die eerste foto. Weet het nog steeds eigenlijk niet. Maar goed.

Exitium

Berichten: 7179
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:18

Als ik het zo zie zit er nog een stoeprandje tussen het fietspad en de rijbaan of is het fietspad iets verhoogd, maar met goed kijken zou ik er daar ook wel even langs schieten als er niets aankomt

veerledec

Berichten: 6696
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 01:30

meggiemeg schreef:
De files ontstaan o.a. door het rijgedrag van de automobilisten. Ik zie zo vaak dat er enorme gaten zijn omdat mensen niet actief mee rijden of gewoon dat gat lekker open laten tijdens het staan in de file, past vaak een complete vrachtwagencombinatie tussen... Als iedereen lekker aansluit en actief mee rijdt scheelt dat al heel wat. Ook mensen die onnodig veel en vaak op de rem trappen zorgen uiteindelijk voor een spookfile https://autobahn.eu/artikel/12440/remme ... -van-files

Niet direct iedere meter aansluiten en weer remmen, maar een constante rijsnelheid aanhouden (blokrijden) helpt juist wel bij een file. En dan valt er wel eens een gat ervoor, maar je kan de constante snelheid dan langer aanhouden en uiteindelijk sluit alles wel weer bij.

Schuur_

Berichten: 4922
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 06:42

Memories schreef:
Over die fietsstrook zou ik ook inhalen. Sterker nog, zo van dit screenshotje lijkt het alsof het in NL een suggestiestrook zijn dus mag jij daar in principe doen wat je wil als automobilist, is gewoon onderdeel van de rijbaan. Hoe dat in BE zit weet ik niet. En dat je eerst goed kijkt of je geen fietser aanrijdt met je manoeuvre lijkt me niet meer dan logisch :)) over dat je dan rechts in aan het halen bent of niet kun je het nog over hebben.


Zelfs in Nederland is een fietspad met strepen geen fietssuggestiestrook maar gewoon een volwaardig fietspad. Maar TS, deze actie zou ik als medebelg toch niet te vaak doen, zeker niet ook nog over een oversteekplaats van fietsers. Gewoon netjes wachten op je beurt en foeteren welke gestudeerde deze situatie heeft uitgewerkt vanachter zijn bureau ;)

Die 2 minuten maken je leven niet maar die van een eventuele senior op een elektrische fiets die tegen de richting aan komt racen wel.

pillow
Berichten: 7863
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:59

Schuur_ schreef:
Die 2 minuten maken je leven niet maar die van een eventuele senior op een elektrische fiets die tegen de richting aan komt racen wel.

Waarom een senior. Tegenwoordig rijden er meer scholieren en andere jongeren op e bikes dan senioren. En die hebben totaal geen verkeersinzicht en altijd oordopjes in.

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:09

Schuur_ schreef:
Memories schreef:
Over die fietsstrook zou ik ook inhalen. Sterker nog, zo van dit screenshotje lijkt het alsof het in NL een suggestiestrook zijn dus mag jij daar in principe doen wat je wil als automobilist, is gewoon onderdeel van de rijbaan. Hoe dat in BE zit weet ik niet. En dat je eerst goed kijkt of je geen fietser aanrijdt met je manoeuvre lijkt me niet meer dan logisch :)) over dat je dan rechts in aan het halen bent of niet kun je het nog over hebben.


Zelfs in Nederland is een fietspad met strepen geen fietssuggestiestrook maar gewoon een volwaardig fietspad.


Nou nee hoor, voor zover ik weet toch echt niet. Stippellijn zonder fietssymbolen op de strook = suggestiestrook en mag je je gewoon bevinden met je auto. Het gaat echt om de symbolen.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:13

Maar het maakt toch niet uit wat het in NL zou zijn, het gaat erom wat het in België is :)

Brainless

Berichten: 29785
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:19

Memories schreef:
Nou nee hoor, voor zover ik weet toch echt niet. Stippellijn zonder fietssymbolen op de strook = suggestiestrook en mag je je gewoon bevinden met je auto. Het gaat echt om de symbolen.

Op de eerste foto staat duidelijk een fiets geschilderd. Ook ervoor al pijlen speciaal voor fietsers.

foxy80

Berichten: 7959
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:56

Ik zie een doorlopende witte lijn die het fietspad scheidt van de rijbaan, daar mag je dus niet over.

TS, leuk dat je de verkeersdoorstroming wilt optimaliseren maar verkeersovertredingen help je niemand mee. Bij onze lagere school (bovenkant foto) vinden sommige lui aanschuiven aan de nieuwe ovonde ook maar onzin. Droppen ze hun kind terwijl ze aanschuiven voor de ovonde en draaien dan tegen de richting terug (rode lijn, gele lijn ter illustratie hoe je wel hoort te rijden). Meerdere per ochtend die dat trucje toepassen.

Afbeelding

Picopico
Berichten: 908
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:08

Ik zag hier een tijdje terug nog een artikel over. Echt geen idee meer waar ik het heb gelezen. Grotere auto's zijn niet de oorzaak van files, maar ze maken files wél langer. Een rij van 100 SUV's is nu eenmaal langer dan een rij van 100 Smarts.

Wat betreft veiligheid: grotere auto's (SUV, crossover, etc.) zijn vooral veiliger voor de mensen ín het voortuig. Voor iedereen daar omheen is dat absoluut niet zo. Uit Amerikaanse statistieken is gebleken dat je met een SUV of pick-up truck een 6x hogere kans hebt om een voetganger of fietser dood te rijden dan met een gewone personenauto. Nou is de situatie daar natuurlijk heel anders dan in Nederland of België, maar ook hier rijden steeds meer grotere auto's rond en voor de verkeersveiligheid is dat niet per se een goede ontwikkeling.

foxy80

Berichten: 7959
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:17

Ik heb nu een SUV en moet zeggen dat ik daar veel rustiger mee rijd. Ook de adaptieve cruisecontrol en automatische versnellingsbak zorgen voor veel gematigder rijstijl.