Zorgen grote auto’s voor meer files?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:12

pillow schreef:
Babootje schreef:
Nee, grotere auto's zorgen niet voor meer files. Ze zouden wel voor minder files kunnen zorgen door te gaan carpoolen of autodelen.

Ja maar dat geldt ook voor kleintjes.


Zeker maar in grote auto's kunnen er meer dan in kleintjes :D :D :D

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:46

Babootje schreef:
Nee, grotere auto's zorgen niet voor meer files. Ze zouden wel voor minder files kunnen zorgen door te gaan carpoolen of autodelen.
Babootje schreef:
pillow schreef:

Ja maar dat geldt ook voor kleintjes.


Zeker maar in grote auto's kunnen er meer dan in kleintjes :D :D :D

In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:23

Marije_jiplover schreef:
In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...

Nou ik heb een SUV (Mazda cx5) puur omdat ik veel met trailer of aanhanger rijd. En ik heb absoluut geen groot ego, eerder het tegenovergestelde.

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:30

België of Nederland, files worden veroorzaakt door automobilisten. De grootte van de auto heeft er niks mee te maken. De hoeveelheid automobilisten en de situatie wel.

Dicht op elkaar rijden en moeten remmen, zorgt ervoor dat de mensen achter jou nog harder moeten remmen. De laatste in het rijtje staat stil en dus file erachter.

Afritten: veel auto's die de afrit moeten nemen en sommige mensen houden heel veel afstand tot hun voorganger waardoor de afrit snel volstaat en de rijbaan erachter dus ook. Mensen moeten remmen voor afslaand verkeer, de achterliggers moeten nog harder remmen. Voilà, file.

Verschil in snelheid. Wie kan zich de reclame op tv nog herinneren van een echtpaar op weg met de caravan die op de radio horen dat er file is op hun weg? Voor hun niet nee, achter hen wel...

Afstand tussen op- en afritten en de lengte van op- en afritten. Parijs is zo'n mooi voorbeeld. Bij elke oprit en afrit is het bal. Temeer ook omdat er heel veel op- en afritten zijn op een relatief kort stuk.

En ja, mensen schieten links en rechts langs je. Gevalletje geen geduld. Ik heb aardig wat kilometers op mijn naam staan maar ik zie geen verschil tussen grote of kleine auto's.

In mijn grote auto passen ook maar 5 mensen. Niet meer dan in een polo.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:46

Marije_jiplover schreef:
In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...


Waar slaat dit dan weer op? :')

Ja leuk, carpoolen of auto delen. Maar ik wil gewoon mijn auto kunnen pakken als ik 'm nodig heb, en ik heb echt geen zin om 's ochtends / 's avonds meer tijd kwijt te zijn omdat ik nog mensen moet oppikken/afzetten.
Een collega van mij gaat in dezelfde stad als ik wonen, of we konden carpoolen want zij is afhankelijk van het OV?
Nou nee. Ik moet 's ochtends dan al bijna 8 kilometer en 20 minuten omrijden, en dat is zonder dat het centrum dicht staat. Dan moet ik weer gedeeltelijk terugrijden om richting werk te gaan. En 's avonds ga ik altijd eerst naar mijn paard voordat ik naar huis ga, en zij staat in de plaats waar ik ook werk.
Dus nee, dat carpoolen gaat niet gebeuren. :')

Tink89
Berichten: 2968
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:56

daantjuhhh schreef:
Files worden veroorzaakt door remmen.

Mensen dromen of zitten te dicht op voorganger waardoor ze niet kunnen anticiperen.
Ze moeten dan harder afremmen.
Je krijgt een harmonica effect en dan heb je file.


Of mensen houden wel gewoon netjes 2 seconden afstand en worden dan rechts ingehaald door een idioot die vindt dat hij 150 moet rijden en nog in dat gat van 2 seconden past. Strontirritant...

En carpoolen mag wat mij betreft meer aangemoedigd worden, ook door werkgevers. Maar dan wel in situaties waarin het haalbaar is. Dus niet als je er 8 km voor om moet rijden en ook niet als je nog langs je paard/kinderen/wekelijkse boodschappen moet op weg naar huis.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:14

Ik rijd toch liever in de Tiguan van mijn schoonzoon dan in de Peugeot 107 van mijn dochter op de snelweg, ego of niet :j

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:19

De files ontstaan o.a. door het rijgedrag van de automobilisten. Ik zie zo vaak dat er enorme gaten zijn omdat mensen niet actief mee rijden of gewoon dat gat lekker open laten tijdens het staan in de file, past vaak een complete vrachtwagencombinatie tussen... Als iedereen lekker aansluit en actief mee rijdt scheelt dat al heel wat. Ook mensen die onnodig veel en vaak op de rem trappen zorgen uiteindelijk voor een spookfile https://autobahn.eu/artikel/12440/remme ... -van-files
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 03-10-23 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:31

Tink89 schreef:
daantjuhhh schreef:
Files worden veroorzaakt door remmen.

Mensen dromen of zitten te dicht op voorganger waardoor ze niet kunnen anticiperen.
Ze moeten dan harder afremmen.
Je krijgt een harmonica effect en dan heb je file.


Of mensen houden wel gewoon netjes 2 seconden afstand en worden dan rechts ingehaald door een idioot die vindt dat hij 150 moet rijden en nog in dat gat van 2 seconden past. Strontirritant...

En carpoolen mag wat mij betreft meer aangemoedigd worden, ook door werkgevers. Maar dan wel in situaties waarin het haalbaar is. Dus niet als je er 8 km voor om moet rijden en ook niet als je nog langs je paard/kinderen/wekelijkse boodschappen moet op weg naar huis.

meggiemeg schreef:
De files ontstaan o.a. door het rijgedrag van de automobilisten. Ik zie zo vaak dat er enorme gaten zijn omdat mensen niet actief mee rijden of gewoon dat gat lekker open laten, past vaak een complete vrachtwagencombinatie tussen... Als iedereen lekker aansluit en actief mee rijdt scheelt dat al heel wat. Ook mensen die onnodig veel en vaak op de rem trappen zorgen uiteindelijk voor een spookfile https://autobahn.eu/artikel/12440/remme ... -van-files

Dit geeft het redelijk weer volgens mij :+ De één die 2 seconden afstand houdt, en de ander die een afstand waar een vrachtwagencombinatie tussen past teveel vindt

Als je 100 km/u rijdt, rij je 28 meter per seconde. Twee seconden afstand is dus 56 m/s, en een vrachtwagen plus oplegger is maximaal 18,75 meter. 56 meter is dus drie vrachtwagens (zonder tussenruimte, dat wel). Dus de één houdt de afstand die eigenlijk aangeleerd wordt, en de ander vindt dat een enorm gat :+

Ik rij regelmatig met adaptive cruise control en zelfs bij de minimale afstand die je daarop in kan stellen, schiet er regelmatig een auto tussen. Dat kan een auto zijn die me inhaalt en weer naar rechts opschuift (of de afrit wil pakken), of een auto die een vrachtwagen in gaat halen. De meeste mensen houden zich hier dan ook niet aan de twee seconden die aanbevolen wordt

Het viel me op toen we een jaar of vijf terug naar huis reden vanuit Barcelona. In Spanje en Frankrijk alle ruimte, behalve bij Parijs dan, maar zodra we België in kwamen werd het drukker, en hoe noordelijker we kwamen hoe erger dat werd. De Nederlandse wegen zijn gewoon erg druk, dus mensen zoeken ruimte die er soms simpelweg niet is

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:36

Heb mijn berichtje even aangepast, ik bedoel met die enorme ruimte tussen de auto's als ze al in de file staan, je rijdt dan stapvoets ( met een beetje mazzel) en dan is die enorme ruimte naar mijn idee niet nodig. Dan is het goed opletten en mee gaan met de rest als er dan weer wat opgeschoven kan worden ipv dan maar blijven staan totdat het gat groot is, dat geeft een onnodig lange file in mijn ogen.

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:42

Nee, dat klopt, maar afhankelijk van het verkeer is het een heel stuk comfortabeler. Op de A2 (Utrecht - Zaltbommel) is het in de spits regelmatig zo dat je even stilstaat, optrekt, weer stilstaat, weer optrekt, dan plots een kilometer kan rijden, dan weer stilstaat, etc. In dat geval trek ik ook niet net zo snel op als de auto vlak voor me, om acht van de tien keer daarna weer op de rem te kunnen. Het is dan fijner als je de auto iets meer uit kan laten rollen, en helemaal als ze alweer optrekken als je nog niet helemaal stil staat. Ik heb er dan regelmatig ook wel 10-15 meter tussen zitten als we 'rijden'

Moet zeggen, m'n auto was gisteren voor een beurt bij de garage en als vervangend vervoer had ik een automaat, maar dat is helemaal heerlijk in de file :+

Memories

Berichten: 2635
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:46

Kaitlyn schreef:
Ja leuk, carpoolen of auto delen. Maar ik wil gewoon mijn auto kunnen pakken als ik 'm nodig heb, en ik heb echt geen zin om 's ochtends / 's avonds meer tijd kwijt te zijn omdat ik nog mensen moet oppikken/afzetten.
Een collega van mij gaat in dezelfde stad als ik wonen, of we konden carpoolen want zij is afhankelijk van het OV?
Nou nee. Ik moet 's ochtends dan al bijna 8 kilometer en 20 minuten omrijden, en dat is zonder dat het centrum dicht staat. Dan moet ik weer gedeeltelijk terugrijden om richting werk te gaan. En 's avonds ga ik altijd eerst naar mijn paard voordat ik naar huis ga, en zij staat in de plaats waar ik ook werk.
Dus nee, dat carpoolen gaat niet gebeuren. :')


Ik vind het nogal wat dat je collega dan ook maar van je verwacht dat je haar 20 min verderop wel even komt oppikken. Bij ons zijn er redelijk wat carpoolers op het werk maar de etiquette is wel dat je als ‘meerijder’ aan het kortste eind trekt. Dus gewoon op het handigste drop-off punt worden afgezet wat voor de bestuurder niet of nauwelijks omrijden is en voor de meerijder evt het laatste stuk lopen/fietsen/ov’en naar huis. Maar mensen gaan idd echt geen 15+ min per enkele reis omrijden om de ander te droppen :')

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:04

Memories schreef:
Kaitlyn schreef:
Ja leuk, carpoolen of auto delen. Maar ik wil gewoon mijn auto kunnen pakken als ik 'm nodig heb, en ik heb echt geen zin om 's ochtends / 's avonds meer tijd kwijt te zijn omdat ik nog mensen moet oppikken/afzetten.
Een collega van mij gaat in dezelfde stad als ik wonen, of we konden carpoolen want zij is afhankelijk van het OV?
Nou nee. Ik moet 's ochtends dan al bijna 8 kilometer en 20 minuten omrijden, en dat is zonder dat het centrum dicht staat. Dan moet ik weer gedeeltelijk terugrijden om richting werk te gaan. En 's avonds ga ik altijd eerst naar mijn paard voordat ik naar huis ga, en zij staat in de plaats waar ik ook werk.
Dus nee, dat carpoolen gaat niet gebeuren. :')


Ik vind het nogal wat dat je collega dan ook maar van je verwacht dat je haar 20 min verderop wel even komt oppikken. Bij ons zijn er redelijk wat carpoolers op het werk maar de etiquette is wel dat je als ‘meerijder’ aan het kortste eind trekt. Dus gewoon op het handigste drop-off punt worden afgezet wat voor de bestuurder niet of nauwelijks omrijden is en voor de meerijder evt het laatste stuk lopen/fietsen/ov’en naar huis. Maar mensen gaan idd echt geen 15+ min per enkele reis omrijden om de ander te droppen :')


Ja als ze nu naar mijn huis komt en vanaf daar meerijdt vind ik het prima. Maar de terugweg zal ze dan toch het OV moeten pakken, omdat ik dan direct naar stal ga.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:17

We zijn zo graag sociaal, zolang het maar geen extra moeite kost. :+ Zoiets?

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:56

soesita schreef:
We zijn zo graag sociaal, zolang het maar geen extra moeite kost. :+ Zoiets?


Oh nee hoor, van mij hoeft het namelijk helemaal niet. Maar als mijn collega zo graag wil carpoolen kan ze toch naar mij komen? Ik heb er echt geen zin in om de stad en het centrum door te moeten en daardoor minimaal 20 minuten om te moeten rijden en extra kilomters te moeten maken. Die auto rijdt ook niet op water, en mijn vrije tijd is mij ook kostbaar.
Ze heeft er zelf bewust voor gekozen om geen auto te kopen en zo ver van het werk te gaan wonen. Haar probleem moet niet mijn probleem worden toch? :+

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:06

soesita schreef:
We zijn zo graag sociaal, zolang het maar geen extra moeite kost. :+ Zoiets?

Ik heb tijden een collega opgehaald en thuis gebracht op mijn werkdagen.
Moest er zeker een stuk voor omrijden. Maar (mee)betalen voor de brandstof was teveel gevraagd.
Dus mij kostte het meer tijd en geld en zij hield haar volledige reiskosten zelf :+ en ben ik ermee gestopt.. ga dan maar fietsen.
Later een ander opgehaald en zij betaalde netjes haar reiskosten die dagen aan mij, nam ook regelmatig wat lekkers mee voor in de auto. :j

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:12

Brainless schreef:
Ik heb tijden een collega opgehaald en thuis gebracht op mijn werkdagen.
Moest er zeker een stuk voor omrijden. Maar (mee)betalen voor de brandstof was teveel gevraagd.
Dus mij kostte het meer tijd en geld en zij hield haar volledige reiskosten zelf :+ en ben ik ermee gestopt.. ga dan maar fietsen.
Later een ander opgehaald en zij betaalde netjes haar reiskosten die dagen aan mij, nam ook regelmatig wat lekkers mee voor in de auto. :j


Oh ja ik heb zo'n vriendin gehad met een paard. "Zullen we gezellig samen naar de hei / op wedstrijd?"
Maar dan moest ik haar wel ophalen, wat regelmatig bijna een half uur extra reistijd was, maar een keer wat bijleggen voor de brandstof was teveel gevraagd. Daar was ik ook snel klaar mee, weet je wat die auto zoop met 2 paarden erin? :')
Toen we nog op dezelfde stal stonden was het geen probleem, zet 'm er maar naast. Maar dat omrijden was ik toen snel klaar mee..

Liannetje86
Berichten: 787
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:20

Ik ben van een kleine auto naar een grote auto gegaan... Qua ruimte maakt die paar cm denk ik niet zo veel uit voor filevorming ;)

Dat had vooral te maken met een rambi (hertje, snelweg, auto total loss); ik rij nu elektrisch, auto met 360 graden camera.. Maar met deze auto parkeer ik (ook zonder alle luxe, want van de piepjes word ik zenuwachtig) zo veel makkelijker in :') maar dat ligt misschien ook aan de auto, het rijdt gewoon lekker en deze snap ik wel? (Gewoon overzichtelijker, heb dat ook bij de SUV van vriendlief die ik alleen rij als het echt niet anders kan of ik dingen moet vervoeren die niet in mijn auto passen).

We gebruiken deze auto wel wat vaker dan de alto (ook omdat mijn partner 3 kids heeft en we met zijn 5en niet in de alto paste)) maar ik maak nog steeds meer km's met de fiets dan met de auto.

Ik hou trouwens wel van afstand, ik heb er zo'n hekel aan als iemand bijna op mijn achterbank mee zit te rijden. (Ooit echt uitgestapt en gezegd dat als ze achterin wilde zitten, ze dat zonder auto best mochten :')) Het is niet nodig, maar als ik sommige met hun telefoon bezig zie etc. dan is een paar meter extra niet verkeerd... (als ze echt alleen zouden rijden hoeft er geen 10 meter tussen te zitten als je stapvoets rijdt, anders graag!) En als ze allemaal afstand houden en niet op elkaar rijden, scheelt het ook veel file :') (stiekem gebeuren er in files nog best wel wat ongelukken ;))

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:23

Marije_jiplover schreef:
In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...

Het maakt niet uit hoe groot je auto is, hij past in de kofferbak van de mijne }>

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:28

Marije_jiplover schreef:
In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...


Enorm :+ maar nee, ik rij zeker straks regelmatig lange afstanden op de snelweg, en die koekblikjes hebben een kreukelzone van voor naar achter :+ dus meer gewoon veiligheid.

Overigens vind ik een middenklasse coupé of een crossover helemaal fijn. Ik hoef geen SUV, ik vind ze niet fijn.

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:19

Files en opstoppingen worden veroorzaakt door de bestuurder van de auto waar die in rijd. Of het nu een smart is of een dikke ram dat maakt echt geen verschil imo.
Mensen willen steeds vaker snel sneller snelst ergens zijn en kijken alleen naar zichzelf op de weg, niet naar wat de rest van het verkeer doet.

Even snel ergens tussendoor schieten of remmen omdat de chauffeur weer even te laat is of denkt maar even snel ergens tussen te passen geeft ongelukken en files.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:25

Tiggs schreef:
Nee want mensen in kleine auto's rijden vaak heel truttig :j



Blijkbaar niet, zie TS haar verhaal. Haar rijstijl noem ik minstens heel bijzonder, en ook wat aso.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:30

soesita schreef:
We zijn zo graag sociaal, zolang het maar geen extra moeite kost. :+ Zoiets?


Sociaal gedrag werkt het beste als het van 2! kanten komt. Een combi van sociaal en aso houdt (terecht)
niet lang stand.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:37

pillow schreef:
Marije_jiplover schreef:
In grote auto's worden vaak ook grote ego's vervoerd...

Nou ik heb een SUV (Mazda cx5) puur omdat ik veel met trailer of aanhanger rijd. En ik heb absoluut geen groot ego, eerder het tegenovergestelde.


In kleine auto's worden vaak door kleingeestige personen gereden(geintje)

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:11

Charley, dank voor de humoristische noot :D