budget stuffing / geld sparen / tips online sparen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

budget stuffing / geld sparen / tips online sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:56

OP Tiktok zie ik vele filmpjes van buget stuffing. DAt je geld pint zodra je salaris binnen heb je dit in mapjes/evenlopen doet. En dat pakt waneer je dat nodig heb. bijv voor je boodschappen.

Ik weet toen ik net op mezelf woonde ik dit ook deed met gewone envelopen en dat werkte best goed. Maar dat was 10 jaar geleden. Tegenwoordig is alles online. Ik bestel veel online omdat ik gewoon simpel weg niet echt in winkels kom.

Tegenwoordig zijn vele kassa's alleen pin kassa's en heb ik geen zin om in een lange rij te gaan staan bij de niet pin kassa.

Toch vind ik het wel intressant en wil ik geld besparen. Maar ik heb ook geen pin automaat om de hoek. Dus nu vroeg ik mij af wie doet nog meer aan buget stuffing ook al is alles veel online?

Ïk zou mijn les klanten kunnen vragen of ze contant willen betalen maar de meeste vinden een tikkie fijner. Wat ik ook snap haha

Dus tips gezocht om online zo iets te kunnen doen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:05

Ik heb wel eens met een boodschappenbeursje gewerkt, dat werkt op zich prima. Altijd een vrij krap budget erin, en dan ga je vanzelf tellen en dure/onnodige producten terug leggen.
Als je niet met contant geld wil werken dan kun je een aparte rekening openen. Rood staan uitvinken en (evt automatisch) elke maand je boodschappenbudget erop zetten.
Dan kun je ook makkelijk de handscanner gebruiken.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:06

Ik gebruik al een paar jaar de Goodbudget app. Die werkt met het enveloppe systeem maar dan digitaal, werkt voor mij erg goed :j

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:10

Ik doe dit!
Ik heb mijn spaarrekening opgedeeld in verschillende kleinere rekeningen. Ik heb een mapje voor huis-gerelateerde rekeningen, boodschappen, horeca, kleding, en een klein werk potje. Alles heeft een doel bedrag. Zodra ik salaris krijg vul ik alles aan tot dat bedrag, en de rest zet ik op een andere rekening waar ik niet zo makkelijk bij kan.
Ik heb vaak een redelijk idee van hoeveel ik nodig heb als ik bijvoorbeeld boodschappen ga doen. Dan zet ik vantevoren even wat geld uit dat potje op mijn lopende rekening. Vaak ruim, en wat ik niet gebruik gaat weer terug. Kleding koop ik vaak online, dus bij het online afrekeningen zet ik even snel wat geld op de rekening uit dat potje.
Ik heb mijn doelbedragen redelijk ruim staan. Potjes gaan dus ook nooit echt leeg. Ik ben redelijk zuinig van mezelf dus ik gebruik dit niet om minder uit te geven. Maar vooral om te kijken hoe veel ik uitgeef en waaraan. Ik ben er een stuk bewuster van geworden.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:14

Ik heb een aantal jaar geleden spaardoelen aangemaakt op mijn rekening (ING). Zo heb ik verschillende potjes voor verschillende uitgaves.
Mijn potjes op dit moment:
- boodschappen
- verzorging (kapper/nagelstyliste/gezichtsverzorging)
- auto onderhoud + sparen voor nieuwe auto
- tanken
- sparen voor nieuwe electronica
- uitjes
- shoppen
- overig (kleine uitgaves die iedere maand terugkomen, bijvoorbeeld netflix en spotify abbo)

Nadat ik mijn salaris heb ontvangen, gaan er vaste bedragen in alle potjes. Is het bedrag voor shoppen te laag voor iets wat ik wil kopen? Pech, dan maar wachten tot de volgende maand.
Ik merk dat ik op deze manier veel bewuster met m'n geld om ga en daardoor van weinig sparen naar ruim 1000 euro per maand sparen ben gegaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:15

black_kelpie schreef:
Ik gebruik al een paar jaar de Goodbudget app. Die werkt met het enveloppe systeem maar dan digitaal, werkt voor mij erg goed :j

Hee, dat is interessant.
Is dat een gratis app?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:27

Dees schreef:
Hee, dat is interessant.
Is dat een gratis app?

Ja, is gratis tot een x aantal enveloppen en 1 rekening.

Wil je het gebruiken voor meedere rekeningen en/of je spaarrekening, of wil je meer enveloppen dan betaal je wel. De gratis versie is voor mij heel goed bruikbaar in ieder geval, ook geen reclame.

Mando

Re: budget stuffing / geld sparen / tips online sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:06

Wat een goede tips zie ik hier voorbij komen.
Ik zat er ook al naar te kijken maar het is tegenwoordig niet veel contant meer allemaal dus dan kan je beter potjes op je rekening maken.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:29

Ik zie dit ook veel voorbij komen en zit er ook over te denken om dat te gaan doen.
In mijn bankapp heb ik op mijn spaarrekening wel al verschillende spaarpotjes staan (dierenartskosten, onderhoud auto, vakantie), dat werkt al heel goed. Heb ingesteld dat daar automatisch een x bedrag naar wordt overgemaakt zodra m'n salaris is gestort.

Ik vind dit vooral interessant voor maandelijkse uitgaven zoals boodschappen, voer voor de dieren enzovoort. Dat gaat ongemerkt toch harder merk ik als ik gewoon even pin in de winkel. :+
En voor eventueel kleine beetjes sparen voor bijvoorbeeld de kapper of kleding. Zo vaak doe ik dat niet namelijk dus lijkt handig.

Die app die genoemd werd ga ik ook eens naar kijken, het stukje "veel" (is natuurlijk relatief) contant geld moeten pinnen iedere maand houdt me nog een beetje tegen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:35

Ik ben er laatst mee begonnen! Gekeken naar wat ik online wil blijven doen, dat optellen en op m'n rekening laten staan en de rest in zo'n binder doen per onderwerp. Ook zodat het allemaal wat zichtbaarder is dan gauw betalen met m'n telefoon. Als ik online iets bestel haal ik hetzelfde bedrag cash uit m'n binder en leg ik dat weg.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:10

Ik heb ook verschillende spaardoelen, eigenlijk online maar heb inmiddels ook 2 mapjes van die tiktok filmpjes (Cashstuffing).

Aangezien een groot gedeelte natuurlijk online gaat (en ik in de filmpjes soms echt verbaast ben hoeveel mensen contant opnemen en ook dat ze huishouden, drogisterij en boodschappen apart doen. Dat gaat bij mij gewoon in 1 map) hou ik altijd een gedeelte op de rekening en een gedeelte achter de hand, wat ik kan omwisselen met een mapje dat ik heb en geld in zit wat weinig gebruikt wordt. Ik merk wel dat je bewuster word van het uitgeven. Boodschappen heb je dan echt een budget voor en er over heen kan, maar dan is het de week erna weer lastiger. Met de pin zie je dat minder.

Moet zeggen dat een gedeelte voor het paard (hoefsmid en hooi) al contact gaan dus daar moet ik al voor pinnen, maar de rest wel via de rekeningen loopt.

Sparen was voor dit jaar wel echt een doel, moet zeggen dat een groot gedeelte ook echt wel gaat lukken en dat ik voor volgend jaar weer moeilijker ga maken voor mijzelf!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:30

Ik vind dit wel interessant. Vooral die app die Black Kelpie noemt.

Is het met handmatig invullen? Neem aan dat je niet letterlijk je bank-app er aan koppelt?
Ik wil het graag bij houden maar voor boodschappen zou ik al aparte kopjes willen. De benodigdheden en hoeveel ik kwijt ben aan "onzin" dus snacks, frisdrank, een flesje wijn, een kant en klare maaltijd etc.

Heb het een periode geprobeerd met aparte spaarpotjes op de Rabo app alleen dat is allemaal vanuit je spaarrekening. Dan haalde ik 2 blikjes voer voor de hond en dan moet je 5 euro over boeken en weer 10 euro van de Jumbo uit een ander potje.. Dan ben ik het overzicht ook kwijt dus werkt voor mij niet fijn.

Ik krijg nu per week uitbetaald en vind het zó irritant. Je hebt helemaal geen overzicht en het is tijdelijk zo'n triest bedrag dat het niet eens de moeite is om op je spaarrekening te zetten :')

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:58

Ik doe dit gewoon digitaal/met m'n pinpas.

Ik heb een aparte betaalpas/rekening met daarachter een spaarrekening met potjes. Die potjes zijn mijn "envelopjes". Potje kleding, potje tanken, potje allerlei, potje boodschappen enz.

1x in de maand stort ik na m'n loon een bepaald bedrag naar deze rekening en verdeel ik het over de potjes.
Op m'n betaalrekening staat standaard €200.

Stel, ik koop zo meteen voor €50 kleding en ik tank voor €50 euro dan gaat er dus €100 van m'n €200 wat op m'n betaalrekening staat. Als ik thuis ben dan vul ik m'n betaalrekening weer aan tot €200. Dus haal €50 uit het potje tanken en €50 uit het potje kleding en zet dit weer terug op m'n betaalrekening.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:03

Chinas schreef:
Ik doe dit!
Ik heb mijn spaarrekening opgedeeld in verschillende kleinere rekeningen. Ik heb een mapje voor huis-gerelateerde rekeningen, boodschappen, horeca, kleding, en een klein werk potje. Alles heeft een doel bedrag. Zodra ik salaris krijg vul ik alles aan tot dat bedrag, en de rest zet ik op een andere rekening waar ik niet zo makkelijk bij kan.
Ik heb vaak een redelijk idee van hoeveel ik nodig heb als ik bijvoorbeeld boodschappen ga doen. Dan zet ik vantevoren even wat geld uit dat potje op mijn lopende rekening. Vaak ruim, en wat ik niet gebruik gaat weer terug. Kleding koop ik vaak online, dus bij het online afrekeningen zet ik even snel wat geld op de rekening uit dat potje.

Je kan het ook anders doen. Zorgen dat je al een bepaald bedrag op je betaalrekening hebt staan waar je alles van betaald. Zeg €300. Daar koop je boodschappen van. En als je thuis komt dan vul je het bedrag op je lopende rekening weer aan tot €300 door het eerder gepinde bedrag van de boodschappen uit het potje boodschappen over te zetten.
Zo hoef je maar 1 stap te maken. Pinnen en aanvullen.

Nu haal je een bedrag uit je potje, ga je betalen en vervolgens weer restant terug boeken naar potje. Maakt dat het niet juist onoverzichtelijk?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:18

Nyaleti schreef:
Ik vind dit wel interessant. Vooral die app die Black Kelpie noemt.

Is het met handmatig invullen? Neem aan dat je niet letterlijk je bank-app er aan koppelt?

Je vult het inderdaad handmatig in, maar vaste inkomsten en uitgaven kun je wel automatisch laten doorvoeren :j

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:18

Ik ben toch voor de papieren budget planner gegaan. Net besteld, komt morgen binnen als het goed is.
Wil er wel pas vanaf m'n volgende salaris mee beginnen, heb het nu vorige week gehad en dan komt de maand niet meer uit. :+

Ben benieuwd of het wat voor me is, heb in ieder geval zin om het te gaan proberen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:20

Ik heb ook online potjes.
Altijd 200 euro op de rekening en op mijn spaarrekening allerlei potjes; boodschappen, huisdieren, onvoorziene uitgaven, kleding, enzovoorts. Zodra ik iets heb uitgegeven vul ik de betaalrekening aan tot 200 euro uit het desbetreffende potje. Dus koop ik 50 euro aan boodschappen haal ik 50 uit het boodschappen potje.

Ik heb in excel een schema met inkomsten, zodra ik mijn loon etc heb verdeel ik dat over de potjes. De hoeveelheid die ik in de potjes stop en balans van de potjes houd ik ook bij in dat bestand.

Ook heb ik nog een bestand voor uitgaven per categorie, daar zet ik de datum en uitgave in en het bedrag vul ik in bij het juiste potje. Ik heb daar automatische sommen in staan die bijhouden hoeveel ik per week en per maand per categorie en in totaal uitgeef. Dan heb ik een heel mooi overzicht van wat waar naartoe gaat.

Tot slot een jaaroverzicht waar ik snel even invul wat in totaal de balans van de spaarrekening aan het eind van elke maand is en hoeveel ik die maand heb uitgegeven, dat staat allemaal al in dat andere bestand dus hoef ik niet uit te rekenen. Zo heb ik snel overzicht en valt het op als ik bijvoorbeeld ineens veel meer heb uitgegeven in een maand, ik kan dan makkelijk zien waar dat weg komt.

Ik vind dat je dat overzicht met contant geld minder hebt. En ik heb altijd mijn pinpas bij me, maar niet allerlei mapjes met contant geld. Daarnaast gebruik ik cashback apps en die werken ook alleen met pinnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:58

Ik heb 2 lopende rekeningen.
Op de 1 komt het inkomen binnen, en de vaste lasten die afgeschreven worden.
De andere rekening is een rekening waar ik een pinpas voor heb. Daar wordt begin vd maand een bedrag op gestort en dan wekelijks een boodschappenbedrag.

Eventueel kun je het vrije bedrag ook nog in 2x laten storten zodat het niet begin vd maand al op kan gaan.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:09

Ik heb het een hele poos in envelopjes gedaan. Toen ik nog werkte, voordat mijn zoon op de wereld stond.

Ik kan slecht sparen en trek zo online potjes ook leeg. Op deze manier kon ik op snelle wijze meer sparen dan ooit. Kwam uiteindelijk van pas toen de tv overleed :')

Nu alleen loon van manlief en dat gaat allemaal op momenteel, maar mocht ik zelf weer gaan verdienen, ga ik dit oppakken. Had ook envelopjes voor alle neefjes en nichtjes hun verjaardagen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:15

secricible schreef:
Ik heb 2 lopende rekeningen.
Op de 1 komt het inkomen binnen, en de vaste lasten die afgeschreven worden.
De andere rekening is een rekening waar ik een pinpas voor heb. Daar wordt begin vd maand een bedrag op gestort en dan wekelijks een boodschappenbedrag.

Eventueel kun je het vrije bedrag ook nog in 2x laten storten zodat het niet begin vd maand al op kan gaan.

Zo doe ik het voor mijn eigen rekening ook! Voor de gezamenlijke rekening niet.