Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:12

Ik koop bijna alles aan kleding en huisraad tweedehands. Maar ik ben me ook bewust dat dit alleen maar kan omdat andere mensen het wel kopen en vroegtijdig afdanken. En omdat ik niet mee wil doen aan trends.

Wanneer ik wel nieuw koop let ik op de kwaliteit van het product, het materiaal waarvan het gemaakt is en waar het gemaakt is.

Bij kleding wil ik bijvoorbeeld met name natuurlijke materialen die na afdragen en als poetsdoek gebruiken gecomposteerd kunnen worden. En nee, dat lukt niet altijd, maar elke stap de juiste richting op is er 1.

Toen ik op zoek moest naar nieuwe pannen (we gaan over van gas op inductie) heb ik wel echt gezocht naar pannen die mijn leven lang mee zullen gaan. En daar heb ik geld voor gevraagd voor mijn verjaardag bijvoorbeeld. Ik heb nu geweldige gietijzeren en koperen pannen die niet alleen lang mee gaan (ze hebben allen ook een levenslange garantie) maar die ook nog eens zo mooi zijn dat ik er elke dag weer blij van wordt. Zo heb ik Le Creuset juist wel in Batavia stad bij hun outlet gekocht. Dat scheelde enorm in prijs zeker omdat er een extra actie was.

Telpeva

Berichten: 14812
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 11:16

Roodvos schreef:
foxy80 schreef:
Ik had verleden jaar een gesprek van manager van een gekend Belgisch lingeriemerk, die trots aankondigde dat ze (anno 2022) afval gescheiden ging ophalen op het bedrijf. We hebben nog een lange weg te gaan!

Ja, dit klinkt heel krom, maar voor een bedrijf is het soms beter om het afval ongescheiden aan te leveren aan de inzamelaar. Dan hoeft er namelijk maar 1 vrachtwagen met 1 container te rijden. Het ongescheiden afval kan dan gescheiden worden in een afvalscheidingsinstallatie. Dat is dan duurzamer dan dat er 2 of 3 vrachtwagens met half volle containers met gescheiden afval gaan rijden.
Vanwege hygiëne is het niet altijd mogelijk om te wachten tot een container helemaal vol is. En als ik het heb over een container dan heb ik het niet over onze HTK kliko's maar over de 40 m3 (open) containers.

-------------------------
Verder eens met bovenstaande tips om te beginnen met consuminderen. De andere tips en linkjes ga ik op mijn gemak eens doornemen. Bedankt allemaal daarvoor!

Ook interessant en leuk om te weten! Ik had zoiets er nooit achter gezocht maar het klinkt wel logisch :)

Een ander ding waar een bokker mij ooit op wees is het gebruik van vegan producten om leer te vervangen, zoals vegan schoenen die dan van een soort plastic zijn, tuigage voor je paard van een soort plastic of biothane (geen idee of biothane ook plastic is eigenlijk).
Want aan de ene kant dacht ik: geen dierenleed meer voor mij, ik ga over op vegan! Maar ik denk dat die extra plastic spullen ook niet per se de oplossing zijn.
Als iemand daar toevallig meer over weet wat de voor en nadelen daarvan zijn dan hoor ik het ook graag

8nnemiek kan je uitleggen wat je beweegt om te kiezen voor apparaten zonder stekker? Die is nieuw voor mij

Dieuwke_
Berichten: 4555
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:20

Ik vind het echt heel tof om alle inzichten van iedereen te lezen, er staan ook veel dingen waar ik zelf nog niet bewust bij stil gestaan heb.

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:20

Telpeva schreef:
Roodvos schreef:

Ja, dit klinkt heel krom, maar voor een bedrijf is het soms beter om het afval ongescheiden aan te leveren aan de inzamelaar. Dan hoeft er namelijk maar 1 vrachtwagen met 1 container te rijden. Het ongescheiden afval kan dan gescheiden worden in een afvalscheidingsinstallatie. Dat is dan duurzamer dan dat er 2 of 3 vrachtwagens met half volle containers met gescheiden afval gaan rijden.
Vanwege hygiëne is het niet altijd mogelijk om te wachten tot een container helemaal vol is. En als ik het heb over een container dan heb ik het niet over onze HTK kliko's maar over de 40 m3 (open) containers.

-------------------------
Verder eens met bovenstaande tips om te beginnen met consuminderen. De andere tips en linkjes ga ik op mijn gemak eens doornemen. Bedankt allemaal daarvoor!


Een ander ding waar een bokker mij ooit op wees is het gebruik van vegan producten om leer te vervangen, zoals vegan schoenen die dan van een soort plastic zijn, tuigage voor je paard van een soort plastic of biothane (geen idee of biothane ook plastic is eigenlijk).
Want aan de ene kant dacht ik: geen dierenleed meer voor mij, ik ga over op vegan! Maar ik denk dat die extra plastic spullen ook niet per se de oplossing zijn.
Als iemand daar toevallig meer over weet wat de voor en nadelen daarvan zijn dan hoor ik het ook graag


Ja deze vind ik ook vreselijk lastig. Leer is natuurlijk zwaar op het klimaat en dierenwelzijn, maar het is wel een materiaal dat vreselijk kan mee kan gaan als er goed voor gezorgd wordt. En nepleer is op het eind van de dag inderdaad gewoon plastic... zover ik weet worden fruitleren ook een soort van gelamineerd met een beetje plastic, dus dat is dan ook weer niet ideaal.

juval

Berichten: 13276
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:23

Zou je dan leer van biologisch gehouden koeien beter te accepteren vinden?

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:26

juval schreef:
Zou je dan leer van biologisch gehouden koeien beter te accepteren vinden?


Dat zou zeker helpen, ook als het dier vriendelijk gehouden wordt. Maar het klimaatprobleem blijft daarmee wel bestaan. Al durf ik niet met zekerheid te zeggen hoe groot de leer industrie verantwoordelijk is voor de uitstoot of dat het toevallig als restproduct van vlees wordt gebruikt en het dus helemaal niks scheelt tenzij we ook stoppen met vlees eten.

Roodvos

Berichten: 6713
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:27

Telpeva schreef:
Een ander ding waar een bokker mij ooit op wees is het gebruik van vegan producten om leer te vervangen, zoals vegan schoenen die dan van een soort plastic zijn, tuigage voor je paard van een soort plastic of biothane (geen idee of biothane ook plastic is eigenlijk).
Want aan de ene kant dacht ik: geen dierenleed meer voor mij, ik ga over op vegan! Maar ik denk dat die extra plastic spullen ook niet per se de oplossing zijn.
Als iemand daar toevallig meer over weet wat de voor en nadelen daarvan zijn dan hoor ik het ook graag

Kunststof/plastic is een aardolieprodukt. De bouwstenen voor de kunststoffen zijn een (bij)produkt bij de raffinage van olie. En ik hoef denk ik niet meer uit te leggen wat de problemen zijn met aardolieprodukten. In de link een afbeelding van een zgn. nafta kraker. De bouwstenen voor de kunststoffen vind je via het rode bolletje aan de rechterkant.
https://depetrochemischeindustrie.weebly.com/uploads/8/5/5/4/8554926/768937557_orig.jpg


Of, zoals ik ooit aan Bokker vroeg: kies je voor de koe of voor de ijsbeer?
Nou is leerlooien van oudsher ook niet een heel fijn proces, maar door EU regels over gebruik van chemicaliën en lozingskwaliteit van afvalwater is daar al wel eea aan veranderd. Dat is ook de reden dat het zogenaamde chroomleer niet meer bestaat. En dat er wel geklaagd wordt dat leer tegenwoordig van mindere kwaliteit is dan vroeger.

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:29

Chroom gelooid leer kun je nog gewoon bestellen :j
Maar 'vegetable tanned leather' is nu wel de standaard.

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:32

Roodvos schreef:
Ja, dit klinkt heel krom, maar voor een bedrijf is het soms beter om het afval ongescheiden aan te leveren aan de inzamelaar. Dan hoeft er namelijk maar 1 vrachtwagen met 1 container te rijden. Het ongescheiden afval kan dan gescheiden worden in een afvalscheidingsinstallatie. Dat is dan duurzamer dan dat er 2 of 3 vrachtwagens met half volle containers met gescheiden afval gaan rijden.
Vanwege hygiëne is het niet altijd mogelijk om te wachten tot een container helemaal vol is. En als ik het heb over een container dan heb ik het niet over onze HTK kliko's maar over de 40 m3 (open) containers.


Sterker nog, ik ken iemand die werkt voor een gemeente. De mensen in die gemeente scheiden allemaal netjes hun afval. Maar vanwege financiële redenen worden deze bakken op een hoop gegooid en later gescheiden. Het rondrijden met verschillende vrachtwagens is gewoonweg te duur. Het zou fijn zijn als ze mensen daarvan op de hoogte stellen, want zo heeft recyclen natuurlijk geen nut.

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:30

Telpeva schreef:
8nnemiek kan je uitleggen wat je beweegt om te kiezen voor apparaten zonder stekker? Die is nieuw voor mij

Met apparaten zonder stekker bedoel ik dan apparaten zonder stroom, die je gewoon met de hand bediend. Lekker ouderwets, gaat meestal een leven lang mee en er is minder milieuvervuilend materiaal voor nodig. En geen of minder stroomverbruik natuurlijk.
Dus een handcitruspers, een klopper die je met de hand bedient met een hendel, een grillplaat die je gewoon op inductie/gas/bbq kan gebruiken in plaats van een elektrisch grill/tosti apparaat..
Je hebt zelfs blenders en hakmolens enzo zonder stroom.

En ik ben al een hele tijd van plan om zelf een hooimadam te maken, om eten te bereiden en warm te houden.

Telpeva

Berichten: 14812
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 12:54

Oh tof ja nu snap ik hem! Eigenlijk heel zuinig ook met deze energieprijzen, en als de stroom eens uit valt dan is dat ook veel minder een probleem

leeslampje

Berichten: 1129
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:04

Heel interessant topic, even een stipje :)

Ik hoorde laatst iemand zeggen: "alles wat je nodig hebt, bestaat al". Dat is natuurlijk wat te kort door de bocht, maar ik vind het een mooi uitgangspunt. Even omdenken :j Ik probeer dingen die ik nodig heb dan ook vooral tweedehands te scoren. Dan hoeft het niet geproduceerd te worden.

Soms koop ik wel kleding op Vinted, maar dat werkt voor mij toch niet lekker. Ik probeer heel kritisch te zijn bij het kopen van kleding, zodat ik alleen echt fijne kleding heb die zo lang mogelijk mee gaat. Ik let op pasvorm, stof, hoe lekker het zit, hoe goed het staat, etc. Bij het online kopen is een kledingstuk het dan net-niet voor mij. Ook vraag ik me af hoe duurzaam het is dat al die Vinted-pakketjes verstuurd moeten worden? Maar ja, als er geen nieuwe kleding geproduceerd hoeft te worden is dat ook wat waard en dat bespaart ook uitstoot... geen idee hoe dat tegen elkaar opweegt.

Edit: ik koop bijvoorbeeld veel kleding van G-star. Die kleding past mij vaak goed, is redelijk tijdloos en gaat bij mij meestal lang mee. Ze hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan en geven er veel openheid over (zie linkje). Wel produceren ze nog veel in China en Bangladesh, dat vind ik wel echt een dik nadeel... https://www.g-star.com/nl_nl/raw-respon ... ainability

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:32

Wat een fijn topic!
Voor dit topic kom ik toch even uit mijn 'meeleesmodus' :wave:
Ik merk dat ik eigenlijk best al wel veel weet, uitvoeren vind ik nog wel lastiger (drukdrukdruk, dan grijp je toch nog makkelijk naar gemak := ).

Ir111 schreef:
(...)
Ik koop graag bij https://www.greenjump.nl . Vooral keukenspullen en spullen om eten mee te nemen/bewaren. (...)


Ja, hier ook goede ervaringen met GreenJump! Ook ideaal ter inspiratie.

Cambionn schreef:
(...)
Wat blijft dan over? Premium fashion. Ook geen fail-safe voor ethiek (want dat bestaat helaas niet), maar daar is de grootste kans van slagen. Zeker als je niet elk merk wil nazoeken en een rule of thumb wil die redelijk accuraat is. Premium fashion is officieel "kwaliteit voor een eerlijke prijs". Kost wat meer in aanschaf, maar vaak goedkoper op termijn omdat het langer mee gaat zonder belachelijk veel te betalen voor de merknaam (alla luxury fashion). Extra pro: het zit vaak ook nog eens mooier door de betere constructie (bijv. goed gebruik van lining), betere materialen, en beter naaiwerk. Natuurlijk vanuitgaande dat je iets aan doet wat bij je lichaamsbouw en maat past.

(...)

En let op materialen, zeker (maar niet enkel) als je toch fast-fashion koopt (want ook ik ben niet roomser dan de paus en geef er soms aan toe om verscheidene redenen). Zo zijn sommige reguliere sokken bij Hema hoger in katoengehalte dan hun lijn aan high-cotton sokken. En waar duurdere synthetische materialen nog van lange levensduur kunnen zijn en goede properties kunnen hebben, houd dat bij de goedkopere materialen al snel op.

(...)

En vergeet natuurlijk lokaal ambachtswerk niet. Die hebben vaak echt passie voor goed werk. Niet enkel naaiattelies die nog kleding maken (veelal maar niet gelimiteerd tot maatpakken), maar ook bijv. de echte schoenmaker die nog schoenen kan maken. Die kunnen vaak namelijk ook bijv. riemen compleet naar wens maken, en dan heb je voor relatief weinig een goed lederen riem op maat en naar wens (ik laat er bijv. naast op maat ook drukknopen in zetten zodat ik buckles makkelijk kan wisselen en op mijn outfit kan afstemmen. Dat is handig voor western riemen/buckles, maar ook voor "normale"! Zo kan ik meer afwisselen met minder items. En nog goed voor de lokale economie ook!

Dat is allemaal trouwens niet om te zeggen dat ik roomser dan de paus ben. Ik heb ook wat fast-fashion enzo in mijn kast. Maar ik probeer wel te focussen op ethische en kwalitatief degelijke kleding, en ongeacht van waar het weg komt enkel te kopen wat ik ook echt draag en hier zo net mogelijk mee om te gaan (denk aan hoe te wassen bijv.) zodat ik er zo lang mogelijk mee doe en zo min mogelijk weggooi en hoef te kopen.

En nogmaals, dit zijn wat rules of thumb en zeker geen complete fail-safe voor ethiesch kopen. Het zijn ook best inkoppertjes voor een groot deel. Maar ik zag ze nog niet genoemd en vind wel dat ze in het topic horen :j .


Dank voor je duidelijke uiteenzetting.
Maar waar ik dan naar op zoek ben: wát zijn dan premium fashion merken?
Ik kan het de laatste tijd niet zo vinden w.b.t. kleding. Ik zoek casual-buisiness (draag bv graag nette spijkerbroeken, maar dan met net een t-shirt of blouse en daar dan een mooie blazer op). Ik probeer synthetisch te vermijden maar ontkom daar niet altijd aan (een leuke nette blouse of blazer is soms niet anders te vinden, dan kom je op tweed uit maar dat is a heel duur en b gauw te warm als je het niet als 'jas' wil dragen en de hele dag aan wil houden). Ik draag bij voorkeur (bio-)katoen en/of wol/zijde. Soms bamboe of linnen. Ik probeer in ieder geval richting de natuurlijke materialen te kiezen. Liefst vrij simpel maar wel netjes (niet teveel gekkigheden, aparte prints, blingbling, maar een beetje kleur of een net andere snit zoals een boothals, een eenvoudige maar leuke afbeelding of een paar speels geplaatste knopen o.i.d. kan ik wel waarderen: het hoeft niet saai te worden). Ik heb een wat grotere maat en ben dan vaak al blij dat ik überhaupt wat vind dat past en dat dan ook nog een beetje leuk staat (zonder dat ik het gevoel heb dat ik net zo goed een oversized recht toe recht aan vuilniszakjurk aan kan trekken :roll: ). Passen in een winkel is lastig (want weinig aanbod in mijn regio en in de winkel vaak mijn maat niet). Kopen op Vinted valt erg tegen (want zit vaak toch niet mooi). Dus bestel ik dan toch maar weer online in wat verschillende maten, sla mij door een pas-sessie heen ( %) ) en stuur een flinke hoeveelheid weer retour (niet zo duurzaam :o ). De kleding die dan in mijn kast komt slijt mij veel te snel, ik zou er graag langer mee doen en heb ook het idee dat ik 'vroeger' langer met mijn kleding deed. Als het op jassen / wollen truien / outdoor kleding aan komt heb ik wel wat fijne stukken en merken, maar juist voor de dagelijkse dingen zoals t-shirts, blousjes, blazers etc. ben ik nog op zoek naar wat meer kwaliteit en duurzaamheid. Iemand tips?

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:58

leeslampje schreef:
Soms koop ik wel kleding op Vinted, maar dat werkt voor mij toch niet lekker. Ik probeer heel kritisch te zijn bij het kopen van kleding, zodat ik alleen echt fijne kleding heb die zo lang mogelijk mee gaat. Ik let op pasvorm, stof, hoe lekker het zit, hoe goed het staat, etc. Bij het online kopen is een kledingstuk het dan net-niet voor mij. Ook vraag ik me af hoe duurzaam het is dat al die Vinted-pakketjes verstuurd moeten worden? Maar ja, als er geen nieuwe kleding geproduceerd hoeft te worden is dat ook wat waard en dat bespaart ook uitstoot... geen idee hoe dat tegen elkaar opweegt.


Om de impact van verzenden te verminderen: bij Homerr rijdt de vrachtwagen pas als deze vol zit.

Om impact van verzenden te ontlopen: vul je woonplaats in als zoekterm en filter dan op categorie. Zo koop ik kinderkleding die ik in de buurt kan ophalen, en kan ik ter plekke kwaliteit controleren. Geen 20 verschillende pakjes afwachten met telkens 1 trui of 1 broek.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:59

KikiCelinevs schreef:
Roodvos schreef:
Ja, dit klinkt heel krom, maar voor een bedrijf is het soms beter om het afval ongescheiden aan te leveren aan de inzamelaar. Dan hoeft er namelijk maar 1 vrachtwagen met 1 container te rijden. Het ongescheiden afval kan dan gescheiden worden in een afvalscheidingsinstallatie. Dat is dan duurzamer dan dat er 2 of 3 vrachtwagens met half volle containers met gescheiden afval gaan rijden.
Vanwege hygiëne is het niet altijd mogelijk om te wachten tot een container helemaal vol is. En als ik het heb over een container dan heb ik het niet over onze HTK kliko's maar over de 40 m3 (open) containers.


Sterker nog, ik ken iemand die werkt voor een gemeente. De mensen in die gemeente scheiden allemaal netjes hun afval. Maar vanwege financiële redenen worden deze bakken op een hoop gegooid en later gescheiden. Het rondrijden met verschillende vrachtwagens is gewoonweg te duur. Het zou fijn zijn als ze mensen daarvan op de hoogte stellen, want zo heeft recyclen natuurlijk geen nut.


En dan doen ze zelfs niet de moeite van de volle vuilniszakken te scheiden -O-

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:07

Telpeva schreef:
Een ander ding waar een bokker mij ooit op wees is het gebruik van vegan producten om leer te vervangen, zoals vegan schoenen die dan van een soort plastic zijn, tuigage voor je paard van een soort plastic of biothane (geen idee of biothane ook plastic is eigenlijk).
Want aan de ene kant dacht ik: geen dierenleed meer voor mij, ik ga over op vegan! Maar ik denk dat die extra plastic spullen ook niet per se de oplossing zijn.
Als iemand daar toevallig meer over weet wat de voor en nadelen daarvan zijn dan hoor ik het ook graag

8nnemiek kan je uitleggen wat je beweegt om te kiezen voor apparaten zonder stekker? Die is nieuw voor mij


In dat straatje:
Ik heb ook vreemd opgekeken dat al die vegan plantaardige producten zorgen voor restafvalstromen die dan als goedkoop voeder dienen... in de vleesindustrie.
Dus sojamelk drinken in de hoop dat daardoor minder koeien gefokt worden: think again. De sojapulp wordt net aan vee gevoederd!

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:16

Soja voor koeien is wel andere soja dan die voor sojamelk. Sojamelk/vleesvervanger soja komt uit duurzame teelt, deels uit Europa zelfs, en niet gemodificeerd, vaak zelfs bio. Terwijl het meeste veevoer wordt gemaakt van GMO soja. Dat is in voedsel voor mensen zelfs verboden in de EU.
Bij de productie van sojamelk blijft okara over, de soja pulp, en daar worden vaak juist weer vleesvervangers van gemaakt. Het is dan alleen de plant zelf, dus de stammen, bladeren en de velletjes van de peulen, die overblijven en dan nog door het veevoer kunnen.
Heel leuk om zelf te doen trouwens; sojamelk maken! Ik heb een goed recept om van de okara een soort kipnuggets te maken en die zijn erg lekker! Moet ik weer eens doen, is alweer een tijdje geleden :9

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:26

Ik heb op vakantie in Frankrijk sojascheuten in blik gekocht, iemand inspo wat ik hiermee kan maken? In loempia?

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:29

Of roerbakken/wokken?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:18

Kleding is niet zo moeilijk.

-MUD jeans
-Armedangels
-Kings of Indigo
-Vaude
-Jack Wolfskin
-Dedicated
-Sheepinc
-Tranquillo
-Veja sneakers
-Twothirds
-Greenbomb
-goat organic apparel
-organic basics
-bamboo socks

ik kan nog wel even doorgaan. Grootste deel van mijn kleding is organic/ethisch.
Wat te vermijden? De meeste designermerken. Boss, Prada, Gucci, Lacoste, Louis Vuitton, Moshino, Dr Martens, Canada Goose, Jimmy Choo, Steve Madden, zulke merken. Die nemen het niet zo nauw met het ethisch zijn, omdat men ze toch koopt om de naam.
@leeslampje: G-star is helemaal niet zo ethisch, hoor. Zitten op hetzelfde niveau als bv H&M, C&A en Esprit.
Je kunt dit heel eenvoudig checken op volgende site:
https://www.goodonyou.eco
Duurdere merken die ethisch zijn kun je shoppen op
https://www.luisaviaroma.com/en-it/shop ... SF4CAAA%3D

Zeep koop ik enkel in bars, geen flesjes. Drank in glazen flessen. Water komt uit de kraan. Ik snuister heel graag in tweedehandswinkeltjes.

Voor de paarden is Kentucky een redelijk ethisch merk omdat die geen dierlijke producten gebruiken. Geen echt leer of lamswol bv. Maar hoe ecologisch dat nepleer dan wel is, daar heb ik geen idee van.

tengeltje11
Berichten: 7165
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:34

Maar volgens die site scoort Jack wolfskin toch ook niet zo fantastisch?

Hier probeer ik ook wel bewust kleren te kopen. Kids alles 2de hands, dan maakt het merk niet zo veel uit in mijn gedachten, het is toch al gekocht.

Zelf zo goed als alles vinted met op kop Blutsgeschwister, die niet slecht scoort, er best bewust omgaat met hun productie en oorsprong.

leeslampje

Berichten: 1129
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:10

sevke schreef:
<knip>
@leeslampje: G-star is helemaal niet zo ethisch, hoor. Zitten op hetzelfde niveau als bv H&M, C&A en Esprit.
Je kunt dit heel eenvoudig checken op volgende site:
https://www.goodonyou.eco

Ah thx, leerzaam :j Die website kende ik niet.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:12

tengeltje11 schreef:
Maar volgens die site scoort Jack wolfskin toch ook niet zo fantastisch?

.


nee, klopt, je hebt gelijk! Ik heb het verward met The North Face :D

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:16

Dan durf ik hier ook wel te vragen hoe dat zit met honden snacks. Daar zit toch ook vreselijk veel troep tussen? Op advies van mijn nichtje (honden gedrags therapeut) geef ik als snack gedroogd vlees, of vis. Dus 100% vlees of vis. Maar die kauwstaven, dat is toch gelooid leer of zo? Meen dat ik daar ooit iets over gezien heb op TV.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:19

rien10 schreef:
Dan durf ik hier ook wel te vragen hoe dat zit met honden snacks. Daar zit toch ook vreselijk veel troep tussen? Op advies van mijn nichtje (honden gedrags therapeut) geef ik als snack gedroogd vlees, of vis. Dus 100% vlees of vis. Maar die kauwstaven, dat is toch gelooid leer of zo? Meen dat ik daar ooit iets over gezien heb op TV.

Die kauwstaven kun je idd beter met een grote boog omheenlopen.
Dat is zo chemisch bewerkt dat je dat echt niet wil geven.
Hier meer uitleg te vinden:
https://www.maxenluna.nl/blogs/magazine ... voor-je-h/