Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:55

Voor lokaal biodynamisch geproduceerde groenten:

Herenboeren

Of natuurlijk een eigen moestuin/kruidentuin/iets in pot.

Feggies en Cropsies zijn verkoop sites voor groente en plantjes die mensen overhebben of zelf hebben geproduceerd.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:27

Sheran schreef:
Ik vind dit ook lastig. Ik koop bijna alles tweedehands, dan vind ik het persoonlijk goed te verantwoorden omdat er niets 'extra's' voor is gebeurd. Maar ik lees mee voor tips :)


Ik ook, er is al zoveel in omloop dat ik het niet nodig vind iets nieuws te maken als het tweedehands nog prima kan. Ik koop weinig maar als ik wat nodig heb vooral via Vinted en Marktplaats. Alleen cosmetica koop ik altijd nieuw.

Leuk topic.

Edit, voor kleren vind ik de app goodonyou fijn om snel te checken wat de duurzaamheid van een merk is.

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 23:09

Solistar schreef:
Edit, voor kleren vind ik de app goodonyou fijn om snel te checken wat de duurzaamheid van een merk is.

Dank voor de tip. Ik ga gelijk mijn favoriete winkel een berichtje sturen dat ik het jammer vindt dat ze zo slecht uit de bus komen.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 01:10

Ben zelf niet zo'n fan van 2e hands kleding. Niet dat daar iets mis mee is, maar mij ligt dat gewoon niet zo. Kan het ook niet echt uitleggen, is meer een gevoelsmatig iets dan rationeel.

Omrent (nieuwe) kleding begin ik altijd met een paar rules of thumb/algemene dingen. Uiteindelijk heb je zo natuurlijk niet alles en kijk ik zelf naar nog wat meer, maar dat uitzoeken kan soms erg lastig tot onmogelijk zijn. En iemand die er net mee begint kan makkelijk afgeschrokken worden daardoor en in een "dat kan ik toch niet allemaal bijhouden dus laat maar" modus komen. Dus dit zijn meer mijn rules of thumb voor een goede start zeg maar.

1 rule of tumb is vermijd fast-fashion. Daar vallen Temu, AE, etc onder, maar ook H&M, Berska, Primark, Zara en vele anderen. Het heet zo met een reden, het is gemaakt om 1 seizoen mee te gasn en daarna vervangen. Ja soms gaat het langer mee, maar dat is echt niet de focus ervan. Dat zorgt voor onnodig veel productie en landfills (want, alles wat na de end-season sale niet verkocht is gaat de vuilnisbelt op en veel mensen kopen te veel wat ze niet allemaal dragen) en voor veel produceren in sweatshops, kinderarbeid, en andere plekken met enbarmelijke omstandigheden. Soms is er wel veel gepraat over sustainability, maar vaak is dit vooral PR die in het niets valt bij de schade die aangericht wordt.

Luxury-fashion staat ook niet per se bekend om hun ethiek, je betaald voor de luxe van het merk. Denk aan de merken als Gucci, Versacy, Armani, Dolge&Gabana, Prada, etc. Het verschilt per geval hoe ethisch het geproduceerd is. De een foccussed op kwaliteit en maakt alles met de hand in Italië en is verder echt prima spul (zei het extreem duur door de naam op de tag), de ander maakt het in een net-iets-maar-niet-veel betaalde werknemers in arme landen en vind dat het de wasmachine noch drycleaner niet hoeft te overleven want je hoort het maar 1 keer te dragen. Hun "goedkopere" items (denk zonnebrillen, kleine tasjes, etc) is vaak meer merchandise en hun goedkope lijnen (den Armani Exchange, Versacy Jeans Couture, etc) is gemaakt voor de middenklasser die geld spaart en zich rijk wil voelen. Resultaat is relatief dure kleding (maar goedkoop voor dat merks doen) waar echt rijke mensen totaal niet van onder de indruk zijn, vaak met merknaam er groot op, en met nog veel minder care gemaakt dan de gewone kledinglijnen.

Wat blijft dan over? Premium fashion. Ook geen fail-safe voor ethiek (want dat bestaat helaas niet), maar daar is de grootste kans van slagen. Zeker als je niet elk merk wil nazoeken en een rule of thumb wil die redelijk accuraat is. Premium fashion is officieel "kwaliteit voor een eerlijke prijs". Kost wat meer in aanschaf, maar vaak goedkoper op termijn omdat het langer mee gaat zonder belachelijk veel te betalen voor de merknaam (alla luxury fashion). Extra pro: het zit vaak ook nog eens mooier door de betere constructie (bijv. goed gebruik van lining), betere materialen, en beter naaiwerk. Natuurlijk vanuitgaande dat je iets aan doet wat bij je lichaamsbouw en maat past.

Verder kijk naar land van productie. Hoewel ik een sterke mening heb dat niet alle China slecht is, is de goede hier vrij weinig te vinden. Landen als Myanmar en Bangladesh zijn ook red-flags, vaak is het daar nog erger dan China. Turkije is code oranje, hoewel vaak beter dan voorgaande wordt het veel gebruikt als goedkoop land om "made in Europe" te kunnen zeggen met minimale kosten. In andere worden, een tactiek om proberen ethischer te lijken dan je bent. En dat doen ze niet omdat ze zo ethisch zijn. Hoewel niet alle in Turkije gemaakte kleding slecht is is dat dus wel een oplet momentje. Verder ook goed om te realiseren dat die made-in tag verradelijk kan zijn. Zo kan een kledingstuk compleet in Myanmar gemaakt zijn op de laatste paar stiksels na, naar Europa worden gescheept, en dan daar de laatste stiksels zodat ze het Europese land op de tag kunnen zetten.

En let op materialen, zeker (maar niet enkel) als je toch fast-fashion koopt (want ook ik ben niet roomser dan de paus en geef er soms aan toe om verscheidene redenen). Zo zijn sommige reguliere sokken bij Hema hoger in katoengehalte dan hun lijn aan high-cotton sokken. En waar duurdere synthetische materialen nog van lange levensduur kunnen zijn en goede properties kunnen hebben, houd dat bij de goedkopere materialen al snel op.

In vergelijkbaar iets, mannenkleding is vaak van betere kwaliteit dan vrouwenkleding. Dit omdat mannen gemiddeld minder van het shoppen zijn, en de kans groter is dat ze niet terug komen als het te snel kapot gaat. Maar een standaard mannenshirt is bijv. hetzelfde als een loose-fit/box-fit vrouwenshirt. Mogenlijk heb je wel een maatje kleiner nodig. Maar met oog op duurzaamheid op budget zeker iets om in gedachte te houden.

En echt, let op hoe je wast! Daar kun je je kleding echt zo veel sneller mee kapot maken, of juist een langere levensduur mee geven. En in veel gevallen zijn de betere manieren om te wassen ook millieuvriendelijker, bijv. wassen op een zo laag mogelijke temperatuur (en ja sommige dingen moeten wat hoger, maar niet alles heeft dat nodig).

Oh, en ik vermijd outlets (incl. Bataviastad). Mijn ervaring is dat de outlet kleding wel echt van mindere kwaliteit is. En dit vaak pas echt duidelijk is als je die van de outlet en de gewone store naast elkaar houd. Echt jammer, maar heb het er al een paar keer op betrapt en ben daar dus vanaf gestapt en raad het ook niet aan.

En vergeet natuurlijk lokaal ambachtswerk niet. Die hebben vaak echt passie voor goed werk. Niet enkel naaiattelies die nog kleding maken (veelal maar niet gelimiteerd tot maatpakken), maar ook bijv. de echte schoenmaker die nog schoenen kan maken. Die kunnen vaak namelijk ook bijv. riemen compleet naar wens maken, en dan heb je voor relatief weinig een goed lederen riem op maat en naar wens (ik laat er bijv. naast op maat ook drukknopen in zetten zodat ik buckles makkelijk kan wisselen en op mijn outfit kan afstemmen. Dat is handig voor western riemen/buckles, maar ook voor "normale"! Zo kan ik meer afwisselen met minder items. En nog goed voor de lokale economie ook!

Dat is allemaal trouwens niet om te zeggen dat ik roomser dan de paus ben. Ik heb ook wat fast-fashion enzo in mijn kast. Maar ik probeer wel te focussen op ethische en kwalitatief degelijke kleding, en ongeacht van waar het weg komt enkel te kopen wat ik ook echt draag en hier zo net mogelijk mee om te gaan (denk aan hoe te wassen bijv.) zodat ik er zo lang mogelijk mee doe en zo min mogelijk weggooi en hoef te kopen.

En nogmaals, dit zijn wat rules of thumb en zeker geen complete fail-safe voor ethiesch kopen. Het zijn ook best inkoppertjes voor een groot deel. Maar ik zag ze nog niet genoemd en vind wel dat ze in het topic horen :j .

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:12

Ik koop alle huid en haarspul vegan tegenwoordig, zelfs mijn kapster is op vergan producten overgestapt.
Was met van die papiertjes, scheelt heel veel plastic.
Koop groente liefst lokaal, vlees enorm geminderd en koop alleen nog bij een bekende boer die zelf laat slachten..

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:27

Vegan haarspul is ook nog eens beter voor je haar :j ik koop via de kapper NAK. Super fijn merk. Kaas en eieren haal ik bij de boer, en ik bestel zo een halve koe voor de winter altijd. Groente en fruit ook bij de boer.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:34

Super topic! Ik ga jullie tips uitgebreid bekijken.
Voor nu; de Takko en Zeeman zijn ook aangesloten bij de fairwearfoundation. Geen kwaliteitskleding, maar wel een betere keus met kinderen in de groei als je niet tweedehands wilt.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:01

Juffrouw Jansen is een Nederlands label dat gemaakt wordt in Portugal.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:11

Anna79 schreef:
Super topic! Ik ga jullie tips uitgebreid bekijken.
Voor nu; de Takko en Zeeman zijn ook aangesloten bij de fairwearfoundation. Geen kwaliteitskleding, maar wel een betere keus met kinderen in de groei als je niet tweedehands wilt.

https://www.kiabi.nl/voor-het-leven_LP291704

Je zou hier ook eens kunnen kijken

Als ik in Frankrijk ben koop ik daar altijd flink voor de kinderen..

Maar kan hier online

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:25

Anna79 schreef:
Super topic! Ik ga jullie tips uitgebreid bekijken.
Voor nu; de Takko en Zeeman zijn ook aangesloten bij de fairwearfoundation. Geen kwaliteitskleding, maar wel een betere keus met kinderen in de groei als je niet tweedehands wilt.



Fijn om te horen! Ik shop graag kinderkleding bij de Zeeman :). Overigens ook veel via de kringloop, maar dat is vooral voor mezelf want het aanbod voor kinderen is daar vaak minder groot.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:39

Ik vind betalen voor mileuvriendelijk echt zo not done. Dan betaal je extra voor een plastic tax bijvoorbeeld, maar het extra plastic komt alsnog in het milieu terecht, dit gaat alleen maar over extra winst.
Ik neem tegenwoordig een eigen beker mee als ik koffie haal bij een tank station bijvoorbeeld. Heeft veel meer zin dan betalen. Ook vliegvakanties heb ik geminimaliseerd, doe ik liever dan ervoor betalen, want dat schiet niet echt op.
Energie gebruik ik gewoon minder, de stekker van de wasautomaat bijvoorbeeld gaat eruit als ik hem niet meer gebruik, scheelt mij ook nog eens geld.
Ik zoek het liever in deze oplossingen omdat ze echt zeker werken, maar we moeten met zn allen echt een stapje terug willen doen.

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:50

Leuk topic! Ik heb geen andere tips dan die al gegeven zijn maar ik volg :j

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:06

Leuk topic, ik volg mee!
Ik heb een paar jaar geleden wel eens een topic over duurzame spullen gestart, wie weet kun je daar ook nog tips uit halen: [LZP] Duurzame alternatieven
Qua kleding kocht ik altijd het meeste van de C&A biokatoen lijn. Goede kwaliteit en niet duur. Maar de laatste tijd haal ik eigenlijk alles tweedehands van Vinted.

Ik ben sinds een tijdje weer volop aan het wassen met de wasnoten, weer veel aan het wecken met groente en fruit uit eigen tuin..
en inderdaad geen vliegvakanties hier, een elektrische auto omdat dat met de kilometers die wij rijden best wat duurzamer is, veel materialen probeer ik te recyclen/repareren en waar mogelijk werk ik met tweedehands materialen.. en in de keuken vervang ik momenteel alles waar pfas in zit door gietijzer of andere alternatieven, en zo veel mogelijk van plastic door rvs.. en zo veel mogelijk met stekker door apparaten zonder stekker.

juval

Berichten: 13276
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:12

https://www.findfarm.nl
https://www.zoekdeboer.nl
https://www.boerinderegio.nl

voor lokale boerderijwinkels. Lokaal geproduceerd voedsel is duurzamer omdat het niet de halve wereld over gesleept hoeft te worden. Ook is het veiliger. Voedselproductie in het buitenland (buiten EU) is aan veel minder regels gebonden dan hier.

Verder ben ik wel fan van Vinted , ook aan de verkoopkant.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:13

Om te poetsen gebruik ik veel van ecopods en ook terug keren naar natuurlijke producten geeft veel winst, zoals citroenzuur bv. Een tijd terug veel van Marcels Green soap ingekocht maar toen zag ik ergens in een topic hier op bokt dat die toch niet zo goed scoren… Helaas is de shampoobar een no go voor mij. Ik blijf maar krabben aan mijn hoofd en mijn roos is er veel erger van geworden. Dus nu ben ik aan het kijken voor een ander poetsmerk dat duurzaam is :)

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:19

juval schreef:
https://www.findfarm.nl
https://www.zoekdeboer.nl
https://www.boerinderegio.nl

voor lokale boerderijwinkels. Lokaal geproduceerd voedsel is duurzamer omdat het niet de halve wereld over gesleept hoeft te worden. Ook is het veiliger. Voedselproductie in het buitenland (buiten EU) is aan veel minder regels gebonden dan hier.

Verder ben ik wel fan van Vinted , ook aan de verkoopkant.

De app kraampje kun je ook veel vinden

Vliegen doe ik nooit
Autorijden hebben we tot de helft beperkt.
Hard gemaakt voor zonnepanelen, die nu dus op de appartementen liggen.
Bezig met nieuwe ketels, met warmtepomp, die op de warmte van het huis werkt...
Door hiermee actief te zijn in de bewonerscommissie hebben we al veel bereikt qua duurzaamheid..
Alleen al besparing op de algemene ruimtes is enorm..

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:25

mystery1980 schreef:
Ik vind betalen voor mileuvriendelijk echt zo not done. Dan betaal je extra voor een plastic tax bijvoorbeeld, maar het extra plastic komt alsnog in het milieu terecht, dit gaat alleen maar over extra winst.
Ik neem tegenwoordig een eigen beker mee als ik koffie haal bij een tank station bijvoorbeeld. Heeft veel meer zin dan betalen. Ook vliegvakanties heb ik geminimaliseerd, doe ik liever dan ervoor betalen, want dat schiet niet echt op.
Energie gebruik ik gewoon minder, de stekker van de wasautomaat bijvoorbeeld gaat eruit als ik hem niet meer gebruik, scheelt mij ook nog eens geld.
Ik zoek het liever in deze oplossingen omdat ze echt zeker werken, maar we moeten met zn allen echt een stapje terug willen doen.


Is de plastic tax niet júíst zodat mensen hun eigen bakjes e.d. mee gaan nemen?

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:09

Tjonge, er gaat een wereld voor mij open. Wat tof!

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:20

JudithGigi schreef:
mystery1980 schreef:
Ik vind betalen voor mileuvriendelijk echt zo not done. Dan betaal je extra voor een plastic tax bijvoorbeeld, maar het extra plastic komt alsnog in het milieu terecht, dit gaat alleen maar over extra winst.
Ik neem tegenwoordig een eigen beker mee als ik koffie haal bij een tank station bijvoorbeeld. Heeft veel meer zin dan betalen. Ook vliegvakanties heb ik geminimaliseerd, doe ik liever dan ervoor betalen, want dat schiet niet echt op.
Energie gebruik ik gewoon minder, de stekker van de wasautomaat bijvoorbeeld gaat eruit als ik hem niet meer gebruik, scheelt mij ook nog eens geld.
Ik zoek het liever in deze oplossingen omdat ze echt zeker werken, maar we moeten met zn allen echt een stapje terug willen doen.


Is de plastic tax niet júíst zodat mensen hun eigen bakjes e.d. mee gaan nemen?


zou je denken ja, maar vaak gebeurd dat niet.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:23

Cambionn schreef:
Ben zelf niet zo'n fan van 2e hands kleding. Niet dat daar iets mis mee is, maar mij ligt dat gewoon niet zo. Kan het ook niet echt uitleggen, is meer een gevoelsmatig iets dan rationeel.

Omrent (nieuwe) kleding begin ik altijd met een paar rules of thumb/algemene dingen. Uiteindelijk heb je zo natuurlijk niet alles en kijk ik zelf naar nog wat meer, maar dat uitzoeken kan soms erg lastig tot onmogelijk zijn. En iemand die er net mee begint kan makkelijk afgeschrokken worden daardoor en in een "dat kan ik toch niet allemaal bijhouden dus laat maar" modus komen. Dus dit zijn meer mijn rules of thumb voor een goede start zeg maar.
topic horen :j .


Bedankt voor je inzet maar ben halverwege gestopt met lezen. Teveel info doet interesse verdwijnen.
En eerlijk gezegd hou ik me er niet zo mee bezig, kijkend naar mijn kledingkast realiseer ik me dat basis stukken hier jaren meegaan, en niet achter elke modegrill aanhollen helpt ook erg goed .

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:27

Dat helpt super goed, want fast fashion is gebaseerd op modegrillen.

Many
Berichten: 8277
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:27

Mooi om deze hele verzameling aan tips te zien! Mijn aanvullingen:

Alles over duurzame mode: https://www.whensarasmiles.nl/
Duurzame snijbloemen vind je via https://www.slowflowers.nl/
En voor biologische planten is http://sprinklr.co heel fijn

Overigens: voor mij begint duurzaamheid vooral met mezelf afvragen of ik iets écht nodig heb. Want de spullen die je niet gebruikt, hoeven ook niet geproduceerd te worden.

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:43

Klopt, het meest duurzame product is datgene dat je niet koopt :)

Ik koop zelf veel tweedehands, met eens in de zoveel tijd iets van een duurzaam merk (het is me sowieso ook veel te duur om vaak te doen :') ). Ook probeer ik spullen zoveel mogelijk te repareren ipv te vervangen.

Qua duurzame kleding vind ik Awear, twothirds en armedangels fijn.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:45

Deze site is ook erg handig:
https://cosh.eco/nl
Zij bundelen alle ecologische/duurzame initiatieven per stad

Qua kleding begint het al met NIET te kopen, koester wat je hebt (op insta genoeg influencers die voordoen hoe om te gaan met kleding en capsulekasten etc zoals indiaaninjekast).

Als je iets anders wil:
- koop tweedehands (Vinted, kringwinkel, garageverkopen)
- Koop de betere tweedehands bij een consignatiewinkel, zij verkopen betere merken en doen grondige kwaliteitscontrole bij inname, en je kan shoppen in een fysieke winkel
- Huur kleding (voor gelegenheden) bv. Dressr.be of bij Essentiel Antwerp
- Ruil kleding: google even voor lokale initiatieven

Insta en google helpen je echt al een heel eind op weg.
Fabrikanten blijven geloven op hun blauwe ogen helpt eigenlijk weinig. Want dan wordt er wel geroepen dat er ethisch verloond wordt, maar dan wordt kleding wel chemisch behandeld alvorens met vervuilend transport naar Europa te komen. Het enige wat direct helpt, is een daling in omzet.
Ik had verleden jaar een gesprek van manager van een gekend Belgisch lingeriemerk, die trots aankondigde dat ze (anno 2022) afval gescheiden ging ophalen op het bedrijf. We hebben nog een lange weg te gaan!

Roodvos

Berichten: 6713
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:06

foxy80 schreef:
Ik had verleden jaar een gesprek van manager van een gekend Belgisch lingeriemerk, die trots aankondigde dat ze (anno 2022) afval gescheiden ging ophalen op het bedrijf. We hebben nog een lange weg te gaan!

Ja, dit klinkt heel krom, maar voor een bedrijf is het soms beter om het afval ongescheiden aan te leveren aan de inzamelaar. Dan hoeft er namelijk maar 1 vrachtwagen met 1 container te rijden. Het ongescheiden afval kan dan gescheiden worden in een afvalscheidingsinstallatie. Dat is dan duurzamer dan dat er 2 of 3 vrachtwagens met half volle containers met gescheiden afval gaan rijden.
Vanwege hygiëne is het niet altijd mogelijk om te wachten tot een container helemaal vol is. En als ik het heb over een container dan heb ik het niet over onze HTK kliko's maar over de 40 m3 (open) containers.


-------------------------
Verder eens met bovenstaande tips om te beginnen met consuminderen. De andere tips en linkjes ga ik op mijn gemak eens doornemen. Bedankt allemaal daarvoor!