Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ryukapple

Berichten: 1782
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:15

foxy80 schreef:
Telpeva schreef:

In dat straatje:
Ik heb ook vreemd opgekeken dat al die vegan plantaardige producten zorgen voor restafvalstromen die dan als goedkoop voeder dienen... in de vleesindustrie.
Dus sojamelk drinken in de hoop dat daardoor minder koeien gefokt worden: think again. De sojapulp wordt net aan vee gevoederd!


Niet helemaal het goede voorbeeld maar voor havemelk is dit bijvoorbeeld wel het geval.
Ook producten van bierbrouwerij en suikerproductie maar reststromen van brood en koek gaat allemaal naar de veevoederindustrie. Zou dit daar niet meer gebruikt worden gaan veel producten een flink stuk duurder worden (in sommige gevallen onbetaalbaar vrees ik er wordt voor sommige bijproducten echt flink betaald :+ ).

Sojabonen (nou ja sojaschroot) wordt ook niet voor veevoeders hierheen gehaald maar voor biodiesel productie. De olie wordt dan uit de bonen geperst en ongemengd als biodiesel. het product wat dan overblijft gaat dan naar de veehouderij. Zelfde geld voor de plantaardige boters en margarine. De olie wordt eruit geperst (soja NGMO / palm/ raap /zon) en wat overblijft gaat de veevoeders in. (voor soja hier dus de vlog voeders). Restproducten wordt trouwens vrijwel alleen in Nederland/ west Europa gebruikt. Ik koop vrijwel al mijn vlees daarom ook lokaal.

Verder gebruik ik de shampoo en conditioner bar van beesha en die vind ik wel fijn. Ik heb ook meerdere zeepblokken geprobeerd maar mijn huid vind die allemaal echt niet oke. Ik heb ook de deo van beesha maar het is nu alweer te koud bij mij thuis waardoor die vrijwel onbruikbaar is.

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 12:41

Thanks ook voor die uitleg Ryukapple, vind ik oprecht interessant, juist omdat je dan leert waar je zoal naar kan kijken met het maken van keuzes.
Een vraag nog, je zei dit
Citaat:
Restproducten wordt trouwens vrijwel alleen in Nederland/ west Europa gebruikt. Ik koop vrijwel al mijn vlees daarom ook lokaal.

Betekend dit dat ze elders dan (bijvoorbeeld) soya in zijn geheel aan de dieren voeren, of dat ze de dieren iets anders voeren? Kan je die nog uitleggen waarom je ervoor kiest om dat vlees dan niet te willen kopen

ryukapple

Berichten: 1782
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:35

Telpeva schreef:
Thanks ook voor die uitleg Ryukapple, vind ik oprecht interessant, juist omdat je dan leert waar je zoal naar kan kijken met het maken van keuzes.
Een vraag nog, je zei dit
Citaat:
Restproducten wordt trouwens vrijwel alleen in Nederland/ west Europa gebruikt. Ik koop vrijwel al mijn vlees daarom ook lokaal.

Betekend dit dat ze elders dan (bijvoorbeeld) soya in zijn geheel aan de dieren voeren, of dat ze de dieren iets anders voeren? Kan je die nog uitleggen waarom je ervoor kiest om dat vlees dan niet te willen kopen


ja voornamelijk hele sojabonen, mais, gerst, tarwe wordt daar in veevoeders gebruikt.
Naast dat ik denk dat voor de gezondheid van de dieren voordelen heeft om meer vezels te voeren en deze zitten voornamelijk in de bijproducten. ben ik van mening dat het gebruik van circulaire grondstoffen voor het voeren van het vee en belangrijk onderdeel is van een meer duurzame veehouderij

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:27

in mijn ogen is dichtbij geproduceerd voedsel altijd duurzamer dan van verder weg.
Waarom zou je appels uit Nieuw Zeeland kopen als we hier een betuwe hebben?
Of sperciebonen uit Afrika, aardappels uit Israel, vlees uit Argentinië, kip uit Oekraïne ?

Dit kunnen we allemaal heel prima dichtbij produceren.

Cambionn

Berichten: 813
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:48

Wintu schreef:
Ik kan me in sommige delen van je tekst vinden, echter om te zeggen dat mensen zeggen het niet te kunnen betalen, maar het gewoon eigenlijk niet willen. Dat vind ik iets te gemakkelijk. Ja, sommige mensen zullen zo zijn, men heeft andere prioriteiten, maar of die andere prioriteiten ook perse een luxe zijn.
Bijvoorbeeld, ik ben geen mensen mens, geef niet aan goede doelen bestemd voor de mens, sommigen vinden dat krenterig, prima, ze zien echter niet hoeveel ik wel geef aan goede doelen voor dieren. Mijn prioriteiten liggen daarin anders.
Hetzelfde met mijn voorbeeld over shampoo, kan het prima betalen, maar met de hoeveelheid die er hier gebruikt wordt, dan spendeer ik dat liever aan iets anders, ik betaal liever iets meer voor goede en biologische kwaliteit eten, dan voor shampoo.
Dat je het een niet wilt betalen, wil natuurlijk niet zeggen dat je niks luxe wil laten staan, Prioriteiten en interesses bepalen vaak de voorkeur waar je je geld aan uit wilt geven, ik geef liever meer uit aan producten waar dierenwelzijn hoog in het vaandel staat, proefdier vrij, kleding waarvoor geen dieren zijn mishandeld, onbespoten groente vind ik ook belangrijk. Tuurlijk vind ik het erg dat er misbruik van mensen wordt gemaakt, maar dat raakt me nu eenmaal niet zoveel als wreed zijn voor dieren, daar wordt mijn keuze ook vaak door bepaald.
Maar deze voorbeelden laten toch zien wat ik zeg? Je kiest niet te willen betalen voor iets. Dat is mijn punt, het is in de meeste gevallen een keuze, en niet een onmogelijk onvoorkoombare situatie waar zelfs als men iets zou laten het niet mogelijk is.

Wintu schreef:
Verder als je een gezin hebt met pubers bijvoorbeeld, nou ga er dan maar aan staan, dan is duurzaam eten al enorm duur. Voor je hele gezin duurzame kleding kopen, duurzame shampoo van minimaal 20 euro de fles. Want ik ga er dan ook vanuit dat het hele gezin in het stramien mee gaat? Dus ik vind het te gemakkelijk geroepen, "ze willen voor een duppie op de eerste rij zitten" , soms is het leven nu eenmaal keuzes maken en kan niet alles.

Een fles shampoo van 200 ml voor 32,50....... een conditioner voor 41,50 ik vraag me ook sterk af in hoeverre dat een eerlijke prijs is en in hoeverre er gruwelijk wordt verdiend aan mensen die het goed willen doen.
Ik heb nooit gezegd dat het goedkoop was, niet eens dat het niet enorm duur kan zijn, enkel dat als men echt zou willen het mogenlijk is. Als men dat niet wil, om wat voor overweging dan ook, prima. En dat we bij veel producten aan té goedkope prijzen gewend zijn geraakt, welke niet realistisch zijn als je ethies produceerd. Maar ik heb niet gezegd dat alle ethische producten niet te duur zijn.

Maar ik wordt gewoon moe van hoe sommige mensen (die ik rl ken, niet specifieke Bokkers) altijd maar alles afschuiven met "kan ik toch niet betalen" en zichzelf bijna als een soort slachtover opstellen, maar vervolgens wel regelmatig fast-fashion kopen, elke dag vlees eten en elk jaar een nieuw high-end mobieltje hebben.

"Kan niet" en "wil niet doen wat nodig is", zijn in mijn ogen 2 heel verschillende dingen. Die 2e is ook prima, maar wees dan wel eerlijk en schuif het niet af. Zoals jij in je voorbeelden aangeeft bepaalde keuzes te maken, heb ik dan echt geen moeite mee.

divided schreef:
Daarnaast (en dit is natuurlijk een generalisatie op basis van de mensen die ik ken) .. ik vind veel minder welvaren mensen die ik ken (al dan niet onbewust) milieubewuster dan bv veel collega's die ik ken die niet heel erg met duurzaamheid bezig zijn.
Grappig, dan kennen wij heel andere mensen. En dat kan natuurlijk! Juist fijn om te horen dat het ook anders kan, en een goede reminder dat wat we om ons heen zien slecht een klein deel van de massa is.

Ik ken juist onder de lage inkomens relatief veel "is allemaal toch duur dus waarom zou ik überhaupt een poging doen" types, waar ik in de middenklassers en hoger meer "zo bespaar ik op termijn" en "waarom nieuwe meubels als mijn oude nog goed zijn" mensen ken.

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:00

Ik mocht me op mijn werk laatst buigen over een vrachtwagen vol verse eieren uit HONGARIJE die naar NL kwam. Waarom? Leggen de kippen hier geen eitjes? Nee, die gesubsidieerde eieren waren zelfs met transport de moeite van het aankopen waard. Ergens gaat hier iets gigantisch mis denk ik dan.

Ryukapple, wist jij al dat van een reststroom van de suikerindustrie citroenzuur gemaakt wordt? Daar komt dus werkelijk 0,0 citroen bij kijken.

Ik probeer voor vlees te doen wat Ryukapple al aangaf: lokaal kopen bij een gesloten bedrijf, dat zelf het voer voor zijn dieren kweekt. Alhoewel dat een zoektocht blijft.

Bv hier hebben we een hoeveslagerij die gesloten kring heeft voor vleeskoeien. Alleen zijn lang niet alle bereidingen die ze verkopen eigen werk, en verkopen ze ook varkensvlees, kip etc. Hun website vertelt niks over de oorsprong van dat vlees

Bv deeleenkoe.nl, deeleenvarken.nl - prachtig initiatief zo lijkt het- als je daar bij de koeienboer kijkt, wordt er alleen over rassen en smaken gepraat, niks over de leefomstandigheden of voeding (bij holstein melkkoe geven ze wel aan dat deze na haar melkcarrière afgemest wordt met aardappelen, kokosvet, olijfolie en bierdraf - reststromen dus)

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:06

Wat de prijsdiscussie hierboven aangaat: ik merk wel dat als ik een duur product heb staan, ik er gewoon zorgvuldiger mee omspring en het dus langer meegaat. Dat scheelt ook weer.

In elke inkomensklasse vind je ook elk soort mensen.

Je hebt mensen met hoge inkomens die denken ‘ik wil het niet betalen’
Je hebt mensen met lage inkomens die denken ‘ik kan het niet betalen’
Je hebt mensen met hoge inkomens die denken ‘ik koop niks nieuw want het oude kan nog mee’
Je heb mensen met lage inkomens die denken ‘ik koop niks nieuw want dat kan er niet af’

Resultaat voor het milieu is ongeveer hetzelfde denk ik dan.

Cambionn

Berichten: 813
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:37

Mee eens hoor Foxy. En even voor de duidelijkheid, ik weet dat er ook een groep mensen is die écht niet kan, die vecht om überhaupt financieel te overleven. Ik ben zelf ook zo opgegroeid (en daar gelukkig uit) en weet wat écht niet kunnen betekend. Wellicht dat dat ook is waarom is er zo sterk op ben.

Maar het gaat mij echt puur om mensen, van alle inkomensklassen, die zeggen "kan niet" terwijl ze als ze andere keuzes zouden naken het wel zóúden kunnen. Dat ze het niet willen vind ik dan tot daar aan toe, maar door "kan niet" als reden zorg je dat a) de schuld lekker wordt afgeschoven, b) er geen mogelijkheid is tot kijken wat wel zou kunnen want je hebt het buiten je macht geplaatst, en c) de mensen die écht niet kunnen mee worden genomen in het negatieve beeld dat deze mensen vaak creëren.

En daar ga ik gewoon heel slecht op.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:18

foxy80 schreef:
Ik mocht me op mijn werk laatst buigen over een vrachtwagen vol verse eieren uit HONGARIJE die naar NL kwam. Waarom? Leggen de kippen hier geen eitjes? Nee, die gesubsidieerde eieren waren zelfs met transport de moeite van het aankopen waard. Ergens gaat hier iets gigantisch mis denk ik dan.

Ryukapple, wist jij al dat van een reststroom van de suikerindustrie citroenzuur gemaakt wordt? Daar komt dus werkelijk 0,0 citroen bij kijken.

Ik probeer voor vlees te doen wat Ryukapple al aangaf: lokaal kopen bij een gesloten bedrijf, dat zelf het voer voor zijn dieren kweekt. Alhoewel dat een zoektocht blijft.

Bv hier hebben we een hoeveslagerij die gesloten kring heeft voor vleeskoeien. Alleen zijn lang niet alle bereidingen die ze verkopen eigen werk, en verkopen ze ook varkensvlees, kip etc. Hun website vertelt niks over de oorsprong van dat vlees

Bv deeleenkoe.nl, deeleenvarken.nl - prachtig initiatief zo lijkt het- als je daar bij de koeienboer kijkt, wordt er alleen over rassen en smaken gepraat, niks over de leefomstandigheden of voeding (bij holstein melkkoe geven ze wel aan dat deze na haar melkcarrière afgemest wordt met aardappelen, kokosvet, olijfolie en bierdraf - reststromen dus)

Daarom koop ik zoveel mogelijk lokaal, van bedrijven die ik ken hier uit de buurt.
Voor de mensen in Zuid-Limburg (regio Vaals/Mechelen) een paar tips hieronder :)

Varkensvlees bij Kuusj bijvoorbeeld: https://devarkenshoederij.nl/crowdfarming
Daar kun je ook inschrijven op groente, niet alleen op varkensvlees.

Rundvlees van de Wingbergerhoeve, de Herefords lopen op eigen weides rondom de hoeve, zoveel mogelijk op hooi/kuil van eigen land gevoerd en zo min mogelijk krachtvoer.
Er word gemiddeld twee keer per jaar geslacht, dan kun je inschrijven op een pakket.
http://www.wingbergerhoeve.nl/vleespakketten.htm

Landwinkel Bisschoff, een fruitteler die o.a. ook wat lokaal ingekochte zuivel, brood, eieren en diepvriesvlees verkoopt.
Hebben alleen FB, geen eigen website, https://www.facebook.com/landwinkelbischoff43
Sinds dit jaar ook een pluktuin, en meer mogelijkheden om zelf fruit te plukken.
Daar kun je nog aan een normale prijs oude appelrassen kopen, groente en fruit wat nog naar iets smaakt, en niet alles in plastic verpakt, het meeste lokaal geteeld.
Op de zelfplukdag de appels aan 0.80 cent, de peren 1.50, en in de winkel in de winter tussen de 1 en 2 euro per kilo, voor lekker fruit wat geteeld is met zo min mogelijk bespuiting.

Dit vind ik zelf betaalbare (familie) bedrijven, die de moeite zijn om in stand te houden.

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:29

Cropsie.nl is trouwens een site waar je niet-professionele aanbieders van groenten, fruit en planten vindt. Dus als je zelf teveel radijsjes hebt gezaaid of op zoek bent naar iemand die van emmers walnoten of stekjes afwil, ga daar eens kijken!

RenskeFrea

Berichten: 869
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:36

Ik bestel meestal mijn boodschappen bij Hofweb, biologisch en biologisch dynamisch en ze bezorgen het thuis in kratten meestal los zonder verpakking waar mogelijk.
Ik krijg elke week update mails met verhalen over hun partner boeren en als ze aanbiedingen hebben vertellen ze ook vaak hoe dat gaat. Ze geven in elk geval eerlijke prijzen aan de boeren maar zijn ook fijn transparant.
Ik koop daar ook vaak schoonmaakmiddelen en shampoo bars enzo.

Ook leuk vind ik dat ze bijvoorbeeld 2e klasse paprika, kromme komkommers en overblijvers van vorige week verkopen tegen een best leuke prijs vaak.
Zo hadden ze laatst ook een hele actie om restanten pastinaak en appels te verkopen omdat er te veel oogst was, toen kon je hele kratten voor een leuke prijs bestellen waarbij hun eigen marge dan minder was maar de boer toch genoeg kreeg.

Qua kleding koop ik niet vaak nieuwe dingen, maar als ik dat doe let ik niet heel erg op winkels dus de tips hier vind ik heel fijn. Aangezien ik niet graag kleding shop wil ik juist dat iets lang mee gaat.
Apparaten koop ik ook meestal pas nieuw als ze echt helemaal op zijn, dat is ook aardig duurzaam, en dan besteed ik weer extra tijd aan een goeie nieuwe uitzoeken die weer lang mee kan. Daar let ik dan ook weer niet specifiek op hoe het geproduceerd wordt, maar als er info makkelijker over te vinden is zal ik dat zeker mee nemen.

tennan
Berichten: 3121
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:15

Ik gebruik shampoobars, conditioner bars en douchezeep van Beesha. Kleinschalig gemaakt in Nederland, plasticvrij en Curly Girl proof.

Ik heb (Barefoot) schoenen van het merk Wildling. Kleding koop ik zoveel mogelijk tweedehands, en dan ook alleen maar wat ik nodig heb. Kopen omdat ik iets leuk vind, doe ik niet meer.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:37

foxy80 schreef:
Ryukapple, wist jij al dat van een reststroom van de suikerindustrie citroenzuur gemaakt wordt? Daar komt dus werkelijk 0,0 citroen bij kijken.


Citroenzuur is een beetje een verwarrende naam, het zit in vrijwel alle groente en fruit en is een basisstof voor de hele aërobe ademhaling. Het komt alleen extra veel voor in citrusvruchten en werd vroeger uit citroenen en limoenen gehaald. Stuk duurzamer om het uit restproducten te halen :j

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 17:39

Wat betreft niet kunnen of willen betalen vanwege het inkomen, dat is herkenbaar, ik zit zelf op rockbottom wat inkomen betreft dus ik kan ook echt niet alles. Wat ik wel heel prettig vindt is om de dingen te doen die ik wel kan.

"Goed doen" is deels denk ik ook een mindset, want je kan zoals wat anderen zeggen ook al helpen door gewoon (nog) geen nieuwe spullen te kopen, en om op je geld te zitten waar het óók kan. Kan je bijvoorbeeld een kapot kledingstuk nog (laten) repareren en er op die manier nog een seizoen extra mee doen. Maar ook: heb je echt die koffie van de Starbucks koffie nodig of is de koffie van thuis ook lekker in een thermos? Bam, daar heb je 5 euro bespaard die je ook kan steken in iets nuttigers wat ook veel langer mee gaat.

Verder ben ik eigenlijk niet eens heel technisch, maar ik ben wel gek op computers en apparaten, mijzelf bij problemen erover inlezen kost flink moeite maar ik doe wel zelf mijn upgrades en reparaties. Waardeer het, repareer het :) het geld wat ik daarmee bespaar dat duw ik weer in andere dingen :+

Maar ook het onderhoud van producten, zoals schoenen en paardenspullen van leer, waardeer het, onderhoud het, en het gaat vrijwel niet kapot. Wat niet kapot gaat, hoef je niet te vervangen.

Vorig jaar heeft echt een gat in mijn bankrekening en spaarrekening geslagen waarvan ik nog niet hersteld ben, maar ik ben mijn kleding nu weer aan het aanvullen voor de komende winter. Vandaar ook dit topic, want als het dan toch moet, dan maar meteen beter goed aanpakken. Voor mij houdt dat waarschijnlijk in dat ik misschien 1 leuk item kan kopen van een betere winkel en dan voor de rest maar bij de zeeman moet kijken, maar daar heb ik niet zo'n probleem mee. Ik had eigenlijk BonPrix op het oog om daar te gaan bestellen vanwege hun keurmerken, maar ik zag op goodonyou (de site die hier werd gedeeld waar je op merk kan zoeken) dat die toch niet goed uit de bus komt dus dat valt dan toch af. Iemand toevallig nog meer tips voor budget dameskleding wat toch relatief verantwoord is?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:10

Inderdaad het goed onderhouden van en ook het (laten) repareren van dingen omarm ik steeds meer.

Het is misschien al niet echt budget meer, bij goodonyou komt het eruit als 'it's a start' maar Esprit vind ik een fijn merk. Met name de kwaliteit van de materialen vind ik fijn t.o.v. de prijs en in de sale kun je vaak wel goed scoren.
De HEMA vind ik trouwens voor basics (hemdjes, basic shirts etc) wel fijn en gaan bij mij ondertussen al jaren mee. Zij hebben en 'better cotton' label.
https://www.hema.nl/duurzaamheid/materiaal-keuze

Voor warme truien zou je tweedehands kunnen kijken op scandinavische wollen truien als dat je ding is. Enorm warm en zware kwaliteit en gaat echt decennia mee als je er netjes op bent. Meestal wel kriebelwol dus daar moet je tegen kunnen. Ik vind die dingen zo fijn en warm (maar toch ademend).

Cropsie.nl vind ik een leuk intiatief! Helaas niet zo veel bij mij in de buurt. Maar ik wil binnenkort wel in kaart brengen wat er hier aan boerderij winkels is, want die zijn er wel veel.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:13

H&M groep scoort niet zo heel slecht. De enige reden dat ze niet de "good" krijgen is dat ze fast fashion produceren, en constant nieuwe collecties hebben. Monki en Cos zijn ook van de H&M groep.
Wat ik persoonlijk een erg leuk merk vind, dat wel goed scoort is Dedicated. Ze hebben leuke dingen, goede kwaliteit en erg betaalbaar.

Cambionn

Berichten: 813
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:30

sevke schreef:
H&M groep scoort niet zo heel slecht. De enige reden dat ze niet de "good" krijgen is dat ze fast fashion produceren, en constant nieuwe collecties hebben. Monki en Cos zijn ook van de H&M groep.
Wat ik persoonlijk een erg leuk merk vind, dat wel goed scoort is Dedicated. Ze hebben leuke dingen, goede kwaliteit en erg betaalbaar.
Dat vind ik toch wel erg opvallend, gezien ze een schoolvoorbeeld zijn van greenwashing. Van sweatshops tot het gebruik van Oeigoeren (totdat het te groot nieuws werd en PR technisch een probleem werd). Vaak lage kwaliteit die niet lang meegaat, een hoge productie waarvan grote aantallen nooit verkocht worden en op landfills komen. Je kan online ook genoeg artiekelen vinden over H&M's greenwashing om meer sustainable te lijken.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:36

Ik koop er niet. Niets van de fastfashion ketens. Maar ze krijgen op elke ethical-rating site een "it's a start" wat al stukken beter is dan sommige dure designermerken.

Whizz
Berichten: 1052
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:11

Ik zie dat een aantal websites buitenlands is, als het product dan van ver moet komen dan schiet het voor mij zijn doel voorbij. Dat gebeurt ook wel bij grote ketens, dan wordt je jurk/broek of wat dan ook vanuit bijvoorbeeld Polen verstuurd. Daar koop ik dan niet meer, daar beslis ik liever zelf over. Leuk topic en leuke tips!

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:24

divided schreef:
Inderdaad het goed onderhouden van en ook het (laten) repareren van dingen omarm ik steeds meer.

Ik ben vaste klant bij de schoenmaker en naaister. Als er wat kapot is wordt het minimaal 1 maar ook vaker wel gerepareerd. Dat geld vooral voor broeken, jassen en vesten. Nette blouse of shirtjes zijn vaak lastiger te repareren.

Interessant, dat stuk over reststromen. Geeft ook een beetje machteloos gevoel. De wereld van producten (van voedsel tot kleding tot meubilair tot... ) is zo complex geworden. Het is niet meer zomaar een brood, want reststromen. Om maar een voorbeeld te noemen. Je moet zo ontzettend veel weten om verantwoorde keuzes te maken. Dat frustreert mij soms wel. Ik probeer zoveel mogelijk lokaal te kopen en op plekken waar duidelijk is hoe het gemaakt is. En vooral probeer ik niks te kopen, dat is altijd nog het dier-, en milieuvriendelijkst. :D

Cambionn

Berichten: 813
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:32

sevke schreef:
Maar ze krijgen op elke ethical-rating site een "it's a start" wat al stukken beter is dan sommige dure designermerken.
En daar vind ik dus echt wat van, om heel eerlijk te zijn. Want ja, ze maken wat kleine verbeteringen waardoor ze het beter doen dan voorheen (en gooien deze extra groot in de PR) samen met een hoop greenwashing acties wat naast goede PR helemaal niks doet. Op het gehele plaatje zijn ze nogsteeds schuldig aan een enorm groot aandeel van het probleem, veel groter dan wat de meeste van die "dure designermerken" creeren. Juist door hun omvang en focus op massaproductie en lage kwaliteit (want, snel vervangen, elk mode-seizoen wat nieuws). Dat ietsje minder erg doen maakt ze in mijn ogen niet beter dan iemand die het sowieso al nog veel minder dan dat deed maar daar niet op heeft verbeterd. De uiteindelijke schade van die plekken is immers nogsteeds veel groter.

Even heel wat anders. "Designermerken" is een heel breed en weinigzeggend begrip. Dat is letterlijk elk merk dat bekend staat om de designer's naam. Maar bijv. Gucci (een luxury fashion house) is niet te vergelijken met Hugo Boss (iets hoog geprijsde premium) of Nikkie (dat merk dat ik zelf vooral ken van de drama die ontstond toen men erachter kwam dat ze heel duur AliExpress kleding verkoopt als "eigen design"). Die zitten niet eens allemaal in hetzelfde marktsegment (Boss heeft ooit een poging gedaan om het luxury segment in te gaan, maar dat is compleet gefaalt. En Nikkie: ze proberen zich als premium voor te doen, maar imho meer heel duur fast-fashion met die AliExpress crap). Heck, zelfs binnen de segmenten kun je onderscheid maken. Want een Gucci is nog lang niet zo hoog in de luxury als bijv. Hermes. En zoals gezegd, hoewel er een deel luxury is die echt geen fiets geeft om kwaliteit en in een "dit is voor mensen zo rijk dat het ze niet uitmaakt als ze steeds wat nieuws moeten kopen" attitude zit, zijn er ook bij die binnen de luxury handmade kwaliteitsspul maken.

Ik snap wat je bedoeld hoor. In de volksmond worden veel van die termen als "designer" gebruikt voor bepaalde merken met een bepaald imago. En wellicht denk ik dan te veel vanuit het perspectief dat ik fashion aan zich interesant vind en me daarom wat meer in dat soort dingen verdiep, en niet zo zeer een ethiek-related perspectief van dit topic. Maar daar zitten technisch gezien wel echt verschillen in (en ik kan me indenken dat dat in ethiesch oogpunt dan ook zo is). Dus wou het toch ff benoemen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:26

Ik had even tijd nodig om zo'n beetje alles bij te lezen :D
Leuk topic, goede ideeën!

Kleding koop ik weinig, ik ga voornamelijk met bestaande kleding naar de kleermaker, als het nodig is. Dat is imo duurzamer, maar ook nog eens stukken goedkoper ;)

Boodschappen doe ik soms bij Odin. Goed initiatief. Hartstikke duur, dat wel. Ik merk wel dat ik dan veel bewuster koop, dan in de reguliere supermarkt, dus dat is dan toch winst.
Daarnaast lokale winkeltjes.
Boerderijen met streekproducten vind ik qua duurzaamheid top, maar ze hebben zelden biologische producten, en ik koop graag biologisch.
Ook vind ik het dan weer niet fijn om er extra lang voor te moeten omrijden. Maar als ik in de buurt ben, kijk ik vaak wel even.

Volgens mij is Lush ook een duurzaam merk? Werken ook met zo min mogelijk verpakkingen.

mbt hondenvoer probeer ik ook zoveel mogelijk biologisch te kopen en/of te letten op het welzijn van de "productiedieren" (wat een rotwoord is dat toch)

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:23

Whizz schreef:
Ik zie dat een aantal websites buitenlands is, als het product dan van ver moet komen dan schiet het voor mij zijn doel voorbij. Dat gebeurt ook wel bij grote ketens, dan wordt je jurk/broek of wat dan ook vanuit bijvoorbeeld Polen verstuurd. Daar koop ik dan niet meer, daar beslis ik liever zelf over. Leuk topic en leuke tips!


Laat je trouwens niet misleiden, ook tweedehandsketens zoals Jutka & Riska en Think Twice kopen gewoon in bij groothandelaren en laten per container verschepen. Genoeg van dat soort aanbieders te vinden via instagram, waarbij je via videocall kan shoppen en zo 'handpicked' items laten verschepen. Ik ga dus liefst naar kringwinkel, vinted (geen professionele accounts, die haal je er ook zo uit) en closet cleanings.

Whizz
Berichten: 1052
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:24

Waardeloos vind ik dat soort zaken. Je zou bijna alles controleren. Ook stom dat biologische groenten en fruit niet hetzelfde is als onbespoten.
Kleding van Bellamy Gallery koop ik ook wel.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:56

Whizz schreef:
Waardeloos vind ik dat soort zaken. Je zou bijna alles controleren. Ook stom dat biologische groenten en fruit niet hetzelfde is als onbespoten.
Kleding van Bellamy Gallery koop ik ook wel.


Leg eens uit?