Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:02

Jasmijn159 schreef:
Deze kwaliteiten (want ik vind perfectionistisch zijn een mooie kwaliteit), zijn ook direct je valkuilen. Daar ben je je ook bewust van, dus dat is al de belangrijkste eerste stap. Het kán inderdaad recept zijn voor een burn-out maar dat hoeft echt lang niet altijd. Met een goede leidinggevende en niet té veel werkdruk is het juist een recept voor fijne, gemotiveerde en betrokken werknemers vind ik.

Ik houd van mensen met deze instelling en zou het liefst heel de dag alleen maar dat soort collega's hebben. Ik vind dus ook niet dat je jouw standaard naar beneden zou moeten bijstellen, waarom? De truc is alleen wel om een bedrijf te zoeken wat jou en jouw kwaliteiten waardeert en voor jou de omgeving schept om te kunnen doen waar je goed in bent.

Helemaal mee eens. Met dat verschil dat ik niet gelijk in zou zetten op vertrek maar in gesprek zou gaan over hoe om te gaan met de niet goed functionerende collega.

Veronica2
Berichten: 2683
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:04

Klein vraagje: ben je leidinggevende van de collega?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 20:34

Mars schreef:
Ik ken niemand die aangenomen wordt op perfectionisme want het is een eigenschap die juist een enorme valkuil is.

Jij bent je eigen probleem in stand aan het houden door werk op te pakken/fouten te corrigeren van je collega terwijl management heeft aangegeven dat niet te doen.
Door te blijven oppakken en corrigeren ziet management dus ook de omvang van haar disfunctioneren niet. En het gaat tegen de instructies van je leidinggevende in.


Nauwkeurig, precies, zorgvuldig, gedreven dat zijn kenmerken gerelateerd aan de functie. Er staat idd geen perfectionisme in de omschrijving.
Deel twee van je bericht klopt. Het klinkt zo simpel. Ik vind het ontzettend moeilijk.

@Ikke, je legt de vinger op de zere plek. Mijn angst is dat ik eraan onderdoor ga.


Veronica2 schreef:
Klein vraagje: ben je leidinggevende van de collega?

Dat was de bedoeling, maar ik had dit voorzien. Heb daarom bedankt voor functioneel leiderschap. Ik ben wel degene die de afdeling leidt en stuurt. Ze is ondergeschikt aan mij.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:02

Puur praktisch: uit jouw verhaal krijg ik een beetje het gevoel dat het bedrijf aan dossiervorming aan het doen is voor deze mevrouw, eigenlijk willen ze van haar af want ze kunnen haar niet kwijt op een afdeling waar ze past en het is duidelijk dat ze niet functioneert. Met het oog daarop is het veel slimmer om inderdaad haar fouten niet af te vangen, en te zorgen dat haar disfunctioneren aan het licht komt bij de juiste personen. Alleen op die manier krijgen zij de informatie in handen om haar in januari te laten gaan, anders zul je noodgedwongen ermee blijven zitten.

Een stap naar de HA / POH om eens te onderzoeken welke therapieën passend zouden zijn is een prima eerste stap om voor jezelf verder te kijken hoe je het allemaal voor jezelf wat makkelijker gaat maken om met dit soort dingen om te gaan. Zij kunnen je wel verder richting geven daarin, dat hoef je niet zelf te bedenken :)

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:18

Op de eerste plaats mijn complimenten dat je van jezelf weet dat je veeleisend en perfectionistisch bent en ook dat het voor jou moeilijk is om met de huidige situatie om te gaan. Toch bestaat er een mogelijkheid, hoe onmogelijk het ook lijkt.

Mijn man is/was/is ook perfectionistisch en zat zichzelf daarmee gruwelijk in de weg. Het liefst nam hij taken van een collega over om maar zeker te zijn dat het project goed afgerond zou worden. Hij is hiervoor uiteindelijk bij de bedrijfscoach terechtgekomen en zij gaf aan dat 95% ook goed is. Zo nu en dan heeft hij een terugval, maar als ik dan '95%' zeg, dan heeft hij een glimlach en een 'oh ja, dat is waar' reactie.

In jouw situatie: in plaats van deze collega te beoordelen op haar fouten, zou je haar ook kunnen uitleggen hoe jullie het normaliter aanpakken (of je nu extra werk hebt om haar taken te corrigeren of dat je deze tijd benut om het nog eens uit te leggen. Of vraag een collega die dat wellicht makkelijker vindt, dan wel geduldiger is). Niet achter haar rug om over haar fouten praten, maar haar 'aan de hand nemen' en laten zien wat de bedoeling is. Een teamleider is in mijn ogen niet meer dan een collega met andere taken en aanspreekpunt of doorgeefluik bij opdrachten van het management. Dus deze collega is niet 'ondergeschikt', maar een collega die in jouw team werkt. Een goede teamleider motiveert en overlegt/vraagt/legt uit, desnoods twee, drie keer tot het kwartje valt of weet een geschikte collega aan te wijzen om dit te doen. En geef bij haar aan dat ze altijd met vragen of twijfel bij jou (of die collega) mag komen. Liever tien keer teveel gevraagd, dan één keer te weinig. Ook met juist benoemen wat er wèl goed gaat kun je haar onzekerheid - die aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid groeit door de spanning - wegnemen of in ieder geval verminderen. ;)

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:26

Poeh, ik herken heel veel van mijzelf in jouw verhaal. Ik ben ook ontzettend perfectionistisch en streng naar mezelf toe, wat zich ook uit in frustraties als het mij niet lukt, maar ook naar anderen die dingen niet zo doen als dat ik doe.

Hoe je dit oplost? Geen idee. Ik ga er hulp bij zoeken in ieder geval en ik denk dat dit voor jou ook belangrijk gaat zijn. Gesprek met de bedrijfsarts/huisarts of coaching zoeken. Dit gaat je opbreken, dat merk ik bij mezelf namelijk ook.

Niet perfect is ook goed genoeg. Dat moeten wij gaan geloven, en dat is heel erg lastig als je al zo lang in dit straatje van perfectionisme zit.

Supergoed dat jij je er al van bewust bent. En hoe vervelend ook, andere mensen ga je niet veranderen. Dus zoek het bij jezelf, zoek voor jezelf een manier om te accepteren dat het niet allemaal perfect hoeft te zijn. En als je dat niet kan, zoek daar dan hulp bij. Dat gaat jou ook veel rust geven verwacht ik :j .

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:08

Ben je bekend met een kernkwadrant?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 22:15

Bedankt Vientje, Shenavallie en Marjo. En alle anderen ook. Er zitten echt wel tips bij waar ik iets mee kan. Ik denk dat ik bespreekbaar ga maken bij HR dat ik hulp nodig heb bij deze kwestie. De kwestie met mezelf dus.

Ik ben heel veel tijd kwijt met uitleggen, coachen en hulp bieden. Daarnaast continu aan het waken dat ik niet voor de kar gespannen word door haar en ik het werk ongemerkt toch zelf doe. Het is lastig, gaat soms mis, maar wel beter dan het ging.

Weg wil ik echt niet. Tot april was ik als een vis in het water. Dit voelt als een fase waar ik doorheen moet. Bedrijfsmatig gezien had mijn collega nooit tussen deze twee functies mogen kiezen. Ik vind dat wel een echte misser van het management.

Toevallig valt het samen met de dingen uit mijn privé op paardengebied waardoor het veel nadruk heeft. Blijkbaar ‘moet’ ik hier nu iets mee. En kan ik er beter uitkomen. Alleen is dat dus even zoeken.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:16

Olympia96 schreef:
Mars schreef:
Ik ken niemand die aangenomen wordt op perfectionisme want het is een eigenschap die juist een enorme valkuil is.

Jij bent je eigen probleem in stand aan het houden door werk op te pakken/fouten te corrigeren van je collega terwijl management heeft aangegeven dat niet te doen.
Door te blijven oppakken en corrigeren ziet management dus ook de omvang van haar disfunctioneren niet. En het gaat tegen de instructies van je leidinggevende in.


Nauwkeurig, precies, zorgvuldig, gedreven dat zijn kenmerken gerelateerd aan de functie. Er staat idd geen perfectionisme in de omschrijving.
Deel twee van je bericht klopt. Het klinkt zo simpel. Ik vind het ontzettend moeilijk.

@Ikke, je legt de vinger op de zere plek. Mijn angst is dat ik eraan onderdoor ga.

Zal ik je nog even aan een knuppel helpen om er met gestrekt been in te gaan?

Zet je perfectionisme in! Doe precies wat je is opgedragen, namelijk je niet bemoeien met het werk van je collega.


Vientje schreef:
Puur praktisch: uit jouw verhaal krijg ik een beetje het gevoel dat het bedrijf aan dossiervorming aan het doen is voor deze mevrouw, eigenlijk willen ze van haar af want ze kunnen haar niet kwijt op een afdeling waar ze past en het is duidelijk dat ze niet functioneert. Met het oog daarop is het veel slimmer om inderdaad haar fouten niet af te vangen, en te zorgen dat haar disfunctioneren aan het licht komt bij de juiste personen. Alleen op die manier krijgen zij de informatie in handen om haar in januari te laten gaan, anders zul je noodgedwongen ermee blijven zitten.

Een stap naar de HA / POH om eens te onderzoeken welke therapieën passend zouden zijn is een prima eerste stap om voor jezelf verder te kijken hoe je het allemaal voor jezelf wat makkelijker gaat maken om met dit soort dingen om te gaan. Zij kunnen je wel verder richting geven daarin, dat hoef je niet zelf te bedenken :)

Dat eerste is dus ook wat ik dacht. En dat tweede is een goed vervolg, zoals meerdere hier ook al aangeven. Ik sluit me daar volledig bij aan.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 22:20

Corelli schreef:
Ben je bekend met een kernkwadrant?


Moest even kijken. Wat ik vond was gelinkt aan DISC. onlangs toevallig nog eens simpel getest. Waar ik een jaar of vijf geleden behoorlijk rood/blauw uit de bus kwam, is er inmiddels een beetje geel en groen bijgekomen.

Het is wel een goede om mijn collega eens te onderzoeken en te kijken hoe ik een weg kan vinden op basis daarvan.

Wat het lastig maakt is dat meerdere collega’s haar een typisch voorbeeld van ‘onderstroom’ vinden. En dat herken ik eerlijk gezegd wel.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 22:22

@ikke bedankt. Omdenken :D

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:24

Vloeit er bloed als je collega fouten maakt TS? Letterlijk of figuurlijk? Wat is nou het ergste dat er kan gebeuren?

Los van dat ik denk dat het heel goed is om met een "ontwikkelaar" te praten (iemand die je kan helpen he te ontwikkelen, dat kan een POH of HA zijn maar dat hoeft alles behalve. Ook een goede coach, cursus of iets anders kan je handvaten geven) had ik ook heel veel aan de boeken en podcasts van omdenken rondom mijn perfectionisme.
Na een paar rake podcasts zag ik voor het eerst de fuik waar ik in zat en kon ik af en toe loslaten en aanschouwen hoe dingen mis mochten gaan.

Edit: je noemt mu zelf ook al omdenken haha. Maar de boeken zijn hierin echt helpend.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:34

ikke schreef:
Zet je perfectionisme in! Doe precies wat je is opgedragen, namelijk je niet bemoeien met het werk van je collega.


Dit was ook een beetje mijn punt. Je hebt een concrete opdracht gekregen, tackle die met alle perfectie die je in je hebt. Je collega is je collega en hoe zij werkt daar heb je geen invloed op. Hoeveel je ook van haar over pakt of probeert haar te leren, het blijkt dat ze daar niks mee doet, dat is haar probleem en moet het ook blijven.
Ze gaat niet onderuit als jij haar fouten opdweilt. Ze gaat pas onderuit als jij haar plassen laat liggen en management niet meer om de waterval heen kan. Als ze zo dramatisch functioneert dan wachten ze niet tot januari met ingrijpen.

Perfect functioneren, als je dat wilt, is ook: jezelf heel houden. En ontwikkelen. Als jij je best doet om het rampenwerk van je collega te laten liggen en merkt dat je je op zit te vreten/ergeren probeer dat gevoel dan te zien als een leerproces van jezelf. Iets leren en je gedrag ombuigen is moeilijk, kost energie en is soms ook stomvervelend. Het is echter wel een waardevolle skill om te hebben, er hoort groeipijn bij en uiteindelijk gaat het energie besparen omdat je je op je eigen taken richt en daar meer tijd in kunt stoppen ipv je collega na te lopen.

Rox87
Berichten: 504
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:47

Herkenbaar TS. Misschien ben ik iets minder perfectionistisch dan jou maar een disfunctionerende collega kan ik me mateloos aan ergeren.

Wij hadden er ook zo 1… en nog steeds want bij ons mocht hij na zijn tijdelijke contract toch blijven. Ondanks alle negatieve berichten waar het management het mee eens leek.

Hoe moeilijk het ook is, probeer voor jezelf om een weg te vinden om er mee om te gaan. Daar word je zelf beter en sterker van, ongeacht of de collega blijft of vertrekt.

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:49

Je collega laten omvallen is het beste wat je voor jezelf, maar ook voor haar, kunt doen. En dat is heel moeilijk maar gaat je zoveel brengen als het je lukt.

Wat mij trouwens heel veel heeft geholpen bij het loslaten van mijn perfectionisme is het 80/20 principe van meneer Pareto.
(En de realisatie dat perfectie saai is; als je dat hebt bereikt, kan je wel in je graf gaan liggen.)

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 23:05

Olympia96 schreef:
Corelli schreef:
Ben je bekend met een kernkwadrant?


Moest even kijken. Wat ik vond was gelinkt aan DISC. onlangs toevallig nog eens simpel getest. Waar ik een jaar of vijf geleden behoorlijk rood/blauw uit de bus kwam, is er inmiddels een beetje geel en groen bijgekomen.

Het is wel een goede om mijn collega eens te onderzoeken en te kijken hoe ik een weg kan vinden op basis daarvan.

Wat het lastig maakt is dat meerdere collega’s haar een typisch voorbeeld van ‘onderstroom’ vinden. En dat herken ik eerlijk gezegd wel.
m
Nee, ik bedoel eigenlijk wat anders denk ik :) in een kernkwadrant vind je 4 dingen:

Je kwaliteit, je valkuil, je allergie en je uitdaging.

Door hier eens mee te gaan “spelen” kun je tot fijne, onderliggende inzichten komen. Vooral over jezelf, maar ook in relatie tot de ander. Vaak zie je namelijk dat je allergie (dat wat je irritant vindt bij een ander) de doorgeschoten vorm is van iets dat jij goed kunt gebruiken (=je uitdaging)

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 23:14

En dit.... Is hoe mensen in een burnout raken.
Perfectionisme is een hele slechte eigenschap om te bezitten.
Wanneer is iets perfect?
En is het nog perfect als jij het helemaal geweldig vind en je collega/ouder/partner geeft een net iets minder enthousiaste reactie? Of hebben zelfs feedback?!
Ik was vroeger ook perfectionistisch. Maar heb dat afgeleerd tijdens mijn minor. Ik verwachtte altijd dezelfde inzet van anderen. Dat leverde uiteraard vaak wrijving op en heb geregeld groepsverslagen ingeleverd met enkel mijn naam eronder. Mn werk was goed, ik kan ook prima samenwerken... Maar ga gewoon niet voor een ander aan het werk die met zn pootjes omhoog en cocktail in de hand wacht tot ik het werk aflever.
Tijdens mijn minor had ik een groep die afwachtend was en mij het werk lieten doen. Ik heb diezelfde afwachtende houding aangenomen en de leiding uit handen gegeven. Hierdoor kwamen we in tijdnood en zijn we gaan praten met onze docent. Hoog leraar op de unie die ons die minor gaf en begeleidde. Hij zei: als niet kan wat moet, dan moet wat kan.
En sinds toen ben ik mn perfectionisme los gaan laten. Die zin staat ook nogsteeds in een fotolijstje op mn bureau.
Overigens, hebben we tijdens die minor een product ontwikkeld wat tijdens de presentatie al 'gekocht' werd door de radboud uni. We hebben onze rechten verkocht zodat zij konden doorontwikkelen. Ik heb dr mn paard van gekocht :')

welmoedz

Berichten: 1579
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 07:41

Over je collega is genoeg gezegd.

Over je bijrijders; ik snap je helemaal. Je mag verwachten dat bijrijders ook een verantwoordelijkheids gevoel hebben, want wij zijn wel verantwoodwlijk voor die dieren. Een drol minder of meer in stal zal het paard niet meteen merken maar laffe bijrijders die om de haverklap afzeggen en te lui zijn en niet echt willen heb je inderdaad meer werk aan dan dat het je helpt, dat ervaar ik ook zo als niet perfectionist. Er zijn wel (perfectionistische ;) ) bijrijders die wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Wij hebben er nu 1 en die komt altijd na wat ze zegt, kun je blind op vertrouwen. Maar je moet soms goed zoeken ;)

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 07:56

Hutcherson schreef:
En dit.... Is hoe mensen in een burnout raken.
Perfectionisme is een hele slechte eigenschap om te bezitten.
Wanneer is iets perfect?
En is het nog perfect als jij het helemaal geweldig vind en je collega/ouder/partner geeft een net iets minder enthousiaste reactie? Of hebben zelfs feedback?!


Ik vind perfectionisme niet per se slecht. De lat moet ook wel op een bepaalde hoogte liggen. Het maakt je kritisch, verantwoordelijk en je ziet snel dingen die anderen niet zien. Het is een hele fijne eigenschap.
Zou wat wezen als een brandweer zegt: ach, 95% geblust is ook wel prima. Of een chirurg: ik ben nu al zo lang bezig; 95% is ook goed.
Ik behandel zelf ook mensen (ja, ook met/voor perfectionisme, hoe ironisch) en het perfectionisme is echt niet altijd het probleem, was bij mezelf ook niet.
Wél de enorme controledwang erop, of het doorschieten ervan.
Het alles koste wat kost onder controle willen houden en inde illusie trappen dat je ook maar een greintje controle hebt.
Het zijn vaak mensen met weinig mind-body connectie wat resulteert in het leven in je hoofd. Door dat meer te verplaatsen naar je lichaam en te oefenen met controle loslaten kan je veel bereiken.

Veronica2
Berichten: 2683
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:20

Olympia96 schreef:
Veronica2 schreef:
Klein vraagje: ben je leidinggevende van de collega?

Dat was de bedoeling, maar ik had dit voorzien. Heb daarom bedankt voor functioneel leiderschap. Ik ben wel degene die de afdeling leidt en stuurt. Ze is ondergeschikt aan mij.

Op die manier raakt het jou dus wel fors in hoe je afdeling functioneert. Wat je vaak ziet gebeuren is dat men elkaar alleen maar lastig vindt en dat vooral de fouten opvallen. Het kan dan helpen om een keer echt tot de kern te komen, liefst samen met een goede coach en op die manier toch meer begrip te krijgen voor elkaar. Je collega functioneert gewoon heel anders en zij weet waarschijnlijk helemaal niet hoe ze kan verbeteren ondanks de uitleg die je geeft. Zie het alsof jullie met elkaar praten in een vreemde taal en zij antwoord geeft in een andere taal dan waarin jij de vraag stelde.

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:25

verootjoo schreef:
Ik vind perfectionisme niet per se slecht. De lat moet ook wel op een bepaalde hoogte liggen. Het maakt je kritisch, verantwoordelijk en je ziet snel dingen die anderen niet zien. Het is een hele fijne eigenschap.
Zou wat wezen als een brandweer zegt: ach, 95% geblust is ook wel prima. Of een chirurg: ik ben nu al zo lang bezig; 95% is ook goed.
Ik behandel zelf ook mensen (ja, ook met/voor perfectionisme, hoe ironisch) en het perfectionisme is echt niet altijd het probleem, was bij mezelf ook niet.
Wél de enorme controledwang erop, of het doorschieten ervan.
Het alles koste wat kost onder controle willen houden en inde illusie trappen dat je ook maar een greintje controle hebt.
Het zijn vaak mensen met weinig mind-body connectie wat resulteert in het leven in je hoofd. Door dat meer te verplaatsen naar je lichaam en te oefenen met controle loslaten kan je veel bereiken.


TS geeft zelf aan er last van te hebben. Ik ook.

En juist die controledwang is wat perfectionisme gevaarlijk maakt. Zonder die dwang, heb je geen last van perfectionisme.

In mijn werk kan ik iets 99 keer goed doen. Maar als het de 100e keer fout gaat, is dat het enige waar ik op kan focussen en voel ik me zó küt dat ik nog net niet instort.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:32

Dat is toch precies wat ik ook zeg :?

Ik vind alleen ‘perfectionisme is een hele slechte eigenschap om te bezitten’ niet waar.
Perfectionisme brengt je ook veel. Maar de controledwang erop kan luxerend zijn.

Veronica2
Berichten: 2683
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:36

verootjoo schreef:
Dat is toch precies wat ik ook zeg :?

Ik vind alleen ‘perfectionisme is een hele slechte eigenschap om te bezitten’ niet waar.
Perfectionisme brengt je ook veel. Maar de controledwang erop kan luxerend zijn.

Klopt, want eigenlijk treiter je jezelf om het maken van fouten, terwijl niemand altijd foutloos kan functioneren, het is iets heel menselijks om fouten te maken. Daarbij is het essentieel om af en toe mis te zitten, want daar leer je van. Je bent dus eigenlijk aan jezelf verplicht om fouten te maken om jezelf te verbeteren. Nog afgezien daarvan is het voor anderen heel vervelend om te maken te hebben met iemand die denkt altijd alles goed te doen.

HorsePassion
Berichten: 985
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:50

Wel herkenbaar maar bij mij is het zo dat het beter is geworden naar mate ik ouder werd.
Ik heb voor een groot deel geaccepteerd dat het gewoon is zoals het is.
De mensen veranderen gaat niet.
Elk individu is anders. Het is verspilde energie om voor anderen te denken en daar aan te ergeren. Zeker wat je werk betreft.
En de keuzes die je maakt van bijrijders is er eentje die je zelf maakt. Misschien voel je je beter om geen bijrijder te nemen. En als je geen tijd hebt voor je eigen paard(en) dan is het voor jouzelf misschien veel beter om daar een andere beslissing in te nemen. Blijf bij je eigen verantwoordelijkheid maar probeer niet de verantwoordelijkheid van anderen op je te nemen of te veroordelen.
Succes!

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 08:54

Ik heb er eens een nacht over geslapen en nagedacht. Mijn plan:
1. De bal laten waar die hoort. Geen vliegende keep meer zijn en alle ballen zelf hoog houden.
2. Mijn deel van dit probleem bespreken met HR. Kijken of er een coach beschikbaar is. Zo niet, via HA of bedrijfsarts een weg zoeken.

Overigens is perfectionisme ook relatief. Iedereen maakt fouten. Ik ook. Ik heb geen angst om fouten te maken. Ben echter wel van mening dat fouten door snelheid en slordigheid not done zijn. Daarin ga ik niet veranderen.

In het geval van mijn collega denk ik dat zij heeft gekozen uit twee ‘kwaden’. Bij geen van de functies ligt haar hart. Daarnaast heeft ze geen enkele opleiding in de vakrichting (gaat nu een driedaagse cursus doen) en heeft ze geen passie voor het vak. De optelsom is dan eigenlijk dat je niet doet waar je blij van wordt en dus een tamelijk vlakke leercurve hebt. Daarbij de eigenschap om alles snel en slordig te doen, als rode draad in je carrière, dat maakt het echt onwerkbaar.

Maar goed, dát is niet mijn probleem. Behalve dan dat ik er last van heb. Ik ga morgen in ieder geval direct naar HR. Ben erg benieuwd.

Ben blij met alle feedback die gegeven is!