Waar kan ik een studie- en beroepskeuzetest af laten nemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duran123

Waar kan ik een studie- en beroepskeuzetest af laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 09:18

En dan niet online, maar echt fysiek bij een bureau.

Het is voor mijn dochter, 6 VWO. Ze heeft werkelijk geen flauw idee welke studie ze hierna wil gaan volgen. Haar interessegebied is, ook voor ons, een groot grijs gebied.
Ze heeft zelf al een gesprek met de decaan hierover gehad maar gezien ze dat niet zo’n prettige man vind heeft dat haar (nog) niet verder gebracht.

Erg lastig, ook voor ons, gezien ze in de komende maanden toch een keuze moet gaan maken.
Voorkeur heeft het HBO zegt ze, geen Uni.

Kent/weet iemand een bureau, voorkeur voor zuid-Holland, waar we terecht zouden kunnen.
Dit zou haar een stuk rust geven.

Yenni

Re: Waar kan ik een studie- en beroepskeuzetest af laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:40

Meestal heb je op school ook een speciale docent die je hierbij kan helpen. Bij ons was dat in ieder geval niet de decaan.
Voor een andere locatie kan ik je helaas niet verder helpen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:24

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:27

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:19

Hebben jullie al eens gedacht aan een loopbaan traject?
Zelf heb ik vorig jaar een outplacement traject(iets andere situatie) gedaan en hier zat een Talentenpaspoort bij.
Deze heb ik echt als super leerzaam en interessant gevonden, er wordt gekeken naar je talenten(wat ligt je goed en krijg je energie van) en niet zozeer naar je competenties(wat heb je geleerd).
Een kijkje waard zou ik denken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:21

Waar je ook op zou kunnen zoeken is een persoonlijke coach, en dan filteren op wie ook met jongeren ervaring heeft. Dat wil ook wel eens heel verhelderend zijn.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 11:23

Yenni schreef:
Meestal heb je op school ook een speciale docent die je hierbij kan helpen. Bij ons was dat in ieder geval niet de decaan.
Voor een andere locatie kan ik je helaas niet verder helpen.

Bij haar op school doet de decaan dat.
Vraag me af of dat zijn core business is omdat ze er geen steek verder mee kwam.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 11:24

Dank ook voor de andere tips. Ik ben vrij tot 16.00u dus ga me er gelijk in verdiepen!

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:46

en mocht ze het na verschillende testen nog niet weten (ik werk al 25+ jaar en ik weet nog steeds niet wat ik wil worden :D ), dan kan ze altijd nog een wat "algemenere" studie kiezen. Het zal niet altijd gelden, maar als ze later gaat solliciteren en kan aantonen dat ze een HBO niveau heeft door een afgeronde HBO studie, kan dat al voldoende zijn. Dat is althans mijn persoonlijke ervaring.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:00

Hoe groot en grijs is dat grote grijze gebied?

Wat voor profiel heeft ze bijvoorbeeld gekozen en wat vindt ze daarvan? Is meer geïnteresseerd in alfa of beta vakken/studies? Daarop aansluitend zou je dan zoals Malle_meid voorstelt een wat algemenere studie kunnen kiezen.
En ik heb gelezen dat naar HBO wil (waarom? dat is ook een deel van het verkleinen van dat grote grijze gebied), maar universitair heb je ook University colleges die een hele brede basis hebben. Ik weet niet of dat ook voor HBO bestaat.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:21

Zelf wist ik het ook niet en eigenlijk weet ik het nog steeds niet.

Uiteindelijk een brede opleiding gekozen en traject HBO - WO gedaan. Naast mijn opleiding heb ik heel veel leuke dingen gedaan die ervoor zorgden dat ik mijn ietwat taaie opleiding kon afronden.

Ik ben zelf laatst nog naar Waterink instituut geweest in Amsterdam. Die staat heel goed aangeschreven en doet volgens mij ook studierichtingen. Helaas gaf het mij niet heel veel extra's en moet ik straks even aan de slag met mijn huiswerk voor het tweede gesprek. Alhoewel ik me er een beetje bij neer aan het leggen ben dat er niet een ideaal beroep voor mij bestaat en dat ik, naar alle waarschijnlijkheid, nooit een 25 jarig jubileum bij een baas ga krijgen.

Een brede HBO geeft altijd een mooie opstap naar een WO. Mijn eerste jaar was zelfs met drie verschillende studierichtingen, dus daar had ik ook nog keuze.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:31

Onze zoon wist tot vlak voor z’n eindexamen ook niet welke richting hij op wilde, hij had echt geen idee. Ook gesprekken met de decaan leverden niets op. Na lang zoeken is hij uiteindelijk “dan maar” voor de brede opleiding Bèta-Gamma (natural & social sciences) van de UvA gegaan. Puur omdat hij anders niet wist wat hij wilde doen. Aan het eind van het eerste jaar kies je 1 major (of in zijn geval 2) uit zo’n 21 majors. Dat extra jaar met het brede vakkenpakket gaf hem uiteindelijk voldoende om z’n majors te kiezen. Wellicht zijn er meer van dit soort brede studies op uni’s, dus ik zou ze niet meteen afschrijven, maar vooral gaan uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. En open dagen bezoeken van zowel HBO als Uni’s, zodat ze er een gevoel bij krijgt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:41

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 14:02

Wijslander schreef:
Misschien geeft deze test een eerste aanknopingspunt? https://www.jobpersonality.com/studiekeuzetest

Dankjewel voor het meedenken.

Helaas biedt deze test niets extra’s. Vandaar dat we een stapje verder willen en een extern bureau in willen schakelen.

Voor degene die het vroeg; ze heeft een beta pakket.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:35

Iets totaal anders...

Waarom neemt ze niet eerst een tussenjaar?

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 16:07

Petpa schreef:
Iets totaal anders...

Waarom neemt ze niet eerst een tussenjaar?

Ik denk niet dat dat haar meer gaat brengen. In de zin van: daarna wel weten wat je wilt. Ze wil zelf ook in het ritme van school blijven.
Daarnaast is ze net 17 als ze klaar is. Ook niet echt een leeftijd om te gaan reizen oid.

Lastig hoor. In haar klas is ze de enige die nog niet weet wat ze hierna wil. Dat zorgt ook wel voor extra druk.
Ze is een harde werker en een slim meisje. Echter in haar hoofd ook nog zo jong…..de toekomst…werken….daar was ze tot voor kort helemaal nog niet mee bezig. En nu moet er een plan komen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:12

Schrijf haar anders in bij wat open dagen van hogescholen en/of universiteiten in de buurt. Als ze meer een bèta is dan wellicht de dichtstbijzijnde technische universiteit? Laat haar zich inschrijven voor wat verschillende studies. Zo heb ik uiteindelijk mijn studie gekozen, wist niet eens dat die studie bestond voor de open dag, en had die studie gekozen om "de dag te vullen".

Studie/beroepstesten kwam bij mij nooit wat uit, ik had een veel te brede interesse. Een interdisciplinaire studie past dan het beste vaak.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:38

Als ik het goed begrijp is ze net begonnen aan haar laatste schooljaar. Dan is het toch helemaal niet raar dat ze het nog niet weet? Volgens mij wist ik dat toen ook echt nog niet en heb ik in het laatste jaar veel open dagen bezocht.

Bij een aantal studies die me interessant leken heb ik ook een meeloopdag gedaan. Vooral die meeloopdagen gaven me een redelijk goed beeld van de inhoud van de studie, maar ook van de sfeer en de mensen die er rond liepen. Ik heb op basis daarvan een keuze gemaakt en ben prima terecht gekomen, maar als ik een andere keuze had gemaakt was het waarschijnlijk ook wel goed gekomen.

Voor mij hielp het destijds ook om in gedachten te houden dat er niet één perfecte keuze is. Ook is er geen enkele studie waarbij ieder vak en ieder onderdeel leuk is.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:52

Ik ben 28 en doe nu pas de opleiding die mij het gelukkigste maakt. Je bent nooit te oud om te leren toch?

Ik ben na mijn middelbare gaan werken ik was toen ook 17. Dit heeft gezorgd voor een bak aan levenservaring en wijsheden die ik nooit had willen missen. Door te gaan werken hield ik ook ritme en leerde ik andere zaken. Zo had ik ook tijd zat om te ontdekken wat ik echt leuk vond.

Nou ben ik echt een laatbloeier, maar een jaartje werken kan echt geen kwaad.