NLP opleiding ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

NLP opleiding ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:00

Ik ben naar een informatieavond geweest over de NLP practitioner opleiding, hiervoor ga ik me zeer waarschijnlijk wel inschrijven, ik ben tenminste erg enthousiast.

Nu ben ik erg benieuwd naar ervaringen en hoe deze opleiding jou geholpen heeft :D

Maanlicht

Re: NLP opleiding ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:14

Gaaf!! Ga je heel veel aan hebben. Bij welk opleidingsinstituut ga je het doen?

Mijn man gaat komend jaar beginnen met NLP Trainerschap bij de 1e verdieping, hij is helemaal fan van NLP. Het is wel echt pittig, je gaat echt veel naar boven halen bij jezelf.

Het is dat ik zelf de tijd niet heb, anders had ik ook zeker in ieder geval de Practitioner gedaan. Hopelijk over een tijdje.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:22

Ik heb de practioner gevolgd bij NLPpuntNL.
Echt een aanrader!
Ik heb er echt veel van geleerd en vond alles even interessant. Ik kan niet zeggen dat ik mezelf tegengekomen ben, maar dat komt wellicht doordat ik er juist naar toe ging om veel te leren, dus ik heb dat niet zo ervaren.
Sinds de opleiding ben ik veel beter in staat om te zien dat iedereen op een andere wijze dingen leert en ervaart. Het heeft mij dus vooral in het situationeel leiderschap geholpen. Daarnaast heeft het me inzichten gegeven in het doorbreken van patronen met behulp van alle methodieken die je hiervoor leert.

Overigens heb ik wel een mening over de cursussen van een paar dagen die ook her en der worden aangeboden. Doe de volledige practioner of doe het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:12

Relaxed schreef:
Ik ben naar een informatieavond geweest over de NLP practitioner opleiding, hiervoor ga ik me zeer waarschijnlijk wel inschrijven, ik ben tenminste erg enthousiast.

Nu ben ik erg benieuwd naar ervaringen en hoe deze opleiding jou geholpen heeft :D

De informatieavond heeft NLP precies gebracht wat je wilde ;)

Goed zoeken in wat je wil, NLP staat zo ongeveer synoniem voor enthousiasme..

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:28

@Nielojram: hoe bedoel je synoniem voor enthousiasme?

Ik heb een NLP practitioner gedaan bij bureau Land in Ansen. Erg interessant en heb zowel persoonlijk als zakelijk er veel aan gehad. Inderdaad wat hierboven gezegd wordt over realiseren dat een ieder anders leert/ervaart/keuzes maakt, maar ook bij jezelf te rade gaan waarom je doet zoals je doet en of dat eigenlijk nog wel passend is. En of je nog last hebt van belemmerende overtuigingen. Heel veel praktische oefeningen gedaan. Vond het ook fijn dat het vijf keer drie volledige dagen was, dan ben je echt even full focus. Maar alsnog leer je dan natuurlijk lang niet alles wat er te weten valt. Het blijft een kwestie van bewustwording en blijven toepassen. En dat gaat met vallen en opstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:41

Moska schreef:

Dat is de pitch van NLP.
Zegt de term "Tsjakka' je iets?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:46

Ja, maar die manier heb ik niet gezien en/of ervaren tijdens mijn NLP training. Integendeel. Heb hele fijne gesprekken gehad met mijn medecursisten en een hoop geleerd over gesproken taal en lichaamstaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:12

Nielojram schreef:
Moska schreef:

Dat is de pitch van NLP.
Zegt de term "Tsjakka' je iets?

Tjakka is Ratelband.

En aangezien TS in de OP vraagt om ervaringen, heeft ze toch misschien net niet alles gehoord wat ze wilde weten....
(Itt jouw bewering.)

Ik heb destijds veel plezier gehad met 'de zintuig talen',
het metamodel (hoe krijg ik een volledig statement) en
de zes staps reframe.
De rest is weggezakt.
(En af en toe werd ik mal van het jargon: 'complexe equivalentie', best. Één van de twee 'gozers', Bandler of Grinder, was wiskundige.
In de wiskunde geldt dat "1+3=4" inhoudt dat drie plus een ook vier is. En dan geldt dat bij NLP opeens net een beetje anders...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:21

Ik weet dat Ratelband er een boek over heeft geschreven en het naar Nl heeft gehaald, ze liet het boek zien. Verder pik je er toch uit wat voor jou nuttig en nodig is en zo ga ik er ook in :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:11

Ach, :) laat die onzin toch.

(Gezeur :D over Ratelband en tjakka, er zijn ook in Nederland veel meer - en waarschijnlijk betere - boeken over NLP, en ik heb mijn training in laten we zeggen 1990 gedaan, jaren voor die malloot kwam. Dus dat iemand niet meer dan Tsjakka weet, "het zij zo". Belangrijk is hij niet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:45

Janneke2 schreef:

(Gezeur :D over Ratelband en tjakka, er zijn ook in Nederland veel meer - en waarschijnlijk betere - boeken over NLP, en ik heb mijn training in laten we zeggen 1990 gedaan, jaren voor die malloot kwam. Dus dat iemand niet meer dan Tsjakka weet, "het zij zo". Belangrijk is hij niet.)

Ja, denk je dat?
Dat er na deze manier van denken 'betere boeken' zijn?

NLP is een hele fijne methode, maar vooral heel basaal, als je NLP goed snapt, snap je deze opmerking ook.

(Laat ik het vergelijken met dat water nat is. Na heel veel onderzoek blijft het nat.)

En als je NLP goed beheerst, kan je jezelf heel veel geluk doen, maar als je NLP goed wil uitvoeren, breng je het geluk ook over.

@relaxed, ik heb het idee dat je er wel komt, met deze methode, NLP-ers hebben behoefte aan deze uitdragers!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:51

Nielojram schreef:
Janneke2 schreef:

Ja, denk je dat?
Dat er na deze manier van denken 'betere boeken' zijn?

... ik ben een beetje voorzichtig geweest, want ik heb nooit iets van Ratelband gelezen. (Wel over hem.)

Dus of de andere boeken beter zijn, is een beetje een vraag.

Maar hij is nadrukkelijk niet degene die de credits hoeft te krijgen 'dat hij het naar Nederland heeft gebracht' (want niet waar) en mbt wat ik van de man gehoord heb vind ik hem geen reclame.

Persoonlijk ben ik niet van mening 'dat NLP een manier van denken is'.
Ik zie/ ervaar het als een soort gereedschapskist met nuttig spul er in.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-09-23 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:53

Oh, sorry, mijn bericht ging niet over Emiel Ratelband, maar over de methode.

Ik vind Emiel Ratelband net zo ergerlijk als iedereen hier.
Maar de methode vind ik wel heel interessant.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:55

... kan gebeuren! ;) :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:06

Ik was een aantal jaren terug ook enthousiast over de opleiding.
Tot dat een deel van mijn collega's de opleiding ook gingen doen en ineens irritant veranderden :')
Je kon precies merken wie er NLP had gedaan en wie niet. Het lijkt wel een kunstje, de oprechtheid was eraf. Echt niet prettig.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:06

hier ook een hele fijne ervaring met NLP. heeft me echt handvaten gegeven om tegen dingen aan te kijken.

wat er gezegd wordt: het kan je geluk brengen, als je het goed uitvoert kan het geluk overbrengen.

ik zie het ook als gereedschapskist die je en anderen kunnen helpen.