Ik ben op zoek naar een strijkplank en strijkijzer. Ik heb ze al jaren niet meer dus heb geen idee wat er nu op de markt is en fijn werkt.
Welke hebben jullie en wat vinden jullie daar fijn aan?
Manou
Geplaatst: 02-09-23 14:45
Ik houd het hier vrij simpel, mijn strijkijzer is van de hema (15 jaar geleden of zo) en mijn strijkplank is van de ikea (model Dänka). Ik heb onder de hoes een strijkplank molton van de hema gedaan. De eigen hoes van die plank is namelijk dun en dit was goedkoper dan een heel nieuwe hoes kopen. Voor mij was een belangrijke factor in de keuze dat veel andere betaalbare strijkplanken niet zo hoog konden als ik prettig vind. Breedte van de plank is ook wel relevant, lengte naar mijn idee alleen je veel grote dingen zoals tafelkleden of lakens wilt strijken.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 02-09-23 16:30
Ah toch aan de strijkijzer en plank
Maar ik heb een simpele stoomstrijkijzer. Zo een waar je wat water in kan doen en met of zonder stoom strijken. En een eenvoudige plank met een iets betere hoes dan het dunne friemeltje wat erom zit. Mijn mama noemde dat altijd een tegenstrijk hoes.
Toen mijn moeder 3 jaar geleden overleed vond ik dat ik ook maar een strijkijzer en -plank in huis moest halen.
Dus ik heb een simpel stoomstrijkijzer van de Hema en een strijkplank van de Action.
Ik vind het fijne eraan dat beide niet zo duur waren. Dan voelt het niet zo vervelend dat ik het al 2 jaar niet gebruikt heb. En misschien 3x in het eerste jaar.
Moet je veel strijken? Ik namelijk nooit, tot ik laatst met strijk vlieseline moest werken. Strijkijzer had ik wel, maar strijkplank niet. Blijkt dat je ook prima op een tafel kan strijken, met een handdoek er tussen. Dus als je niet vaak hoeft te strijken, kan je overwegen de strijkplank achterwege te laten. Als je wel veel strijkt is de overweging anders, dan wil je wel een plek en dan vooral eentje die op een voor jou goede hoogte instelbaar is.
Ik heb zelf een grote strijkplank van Brabantia, het fijne daaraan vind ik dat je eenvoudig nieuwe kwaliteit hoezen kan kopen.
Wat strijkijzer betreft heb ik altijd Philips gehad. Veel verstand heb ik er niet van, maar ik weet wel dat het grote verschil tussen Philips en Tefal de dikte van het ijzer is. Met een Philips kan je tussen de knoopjes en de stof, een Tefal is daar te dik voor.
Kleding strijk ik nauwelijks, maar ik zou geen andere merken kopen. Op de camping heb ik een mini strijkplank van de Ikea en thuis een soortgelijke van de Lidl of action. Die van de Ikea is prima. Die andere is veel te gammel en de hoes veel te dun.
Extra brede strijkplank is z’n geld vaak waard, op mp staan er vaak genoeg. En wanneer je redelijk wat strijk hebt en grote oppervlaktes dan is een strijkijzer met apart stoom station ideaal.
Dioxide
Geplaatst: 03-09-23 00:49
Mijn moeder heeft me ooit een Leifheit strijkplank en een Tefal strijkijzer cadeau gedaan (zo’n gewone). Die plank is wel echt fijn op hoogte te verstellen en lekker breed, het ijzer doet zijn werk.
Het is echter ondergetekende die er na ruim 15 jaar nog steeds niks van bakt
Ik heb een hekel aan strijken en strijk dan ook bijna niks, maar voor de artikelen die ik wel netjes wil hebben heb ik een kledingstomer gekocht. Ideaal, gooi je ook makkelijk in een la i.p.v. zo'n lompe strijkplant in de hoek tegen de muur.
Bedankt voor alle tips! Ik heb al jaren geen strijkplank/ijzer maar ik wil gewoon bepaalde dingen kunnen strijken. Een brede plank lijkt mij wel fijn.
Qua ijzer zou ik het niet weten, zijn die dingen draadloos tegenwoordig?
Manou
Geplaatst: 03-09-23 08:41
Bellatrix schreef:
Qua ijzer zou ik het niet weten, zijn die dingen draadloos tegenwoordig?
Lijkt me onmogelijk. Batterijen en hoge temperaturen gaan niet goed samen. En het is vlakbij heet water/stoom en een hoop energie is nodig in korte tijd.
Ik heb al jaren een plank van Leifheit volgens mij en mijn strijkijzer is een simpele stoomstrijkijzer van de Lidl. Die hebben ze geregeld in de aanbieding. Prima ding met een eigen reinigingsfunctie voor weinig geld. En brede plank is wel prettig en als je lang bent wellicht ook een hogere.
Qua overtrek van de plank kijk ik bij het kopen van een nieuwe behalve naar de maat ook of er een reflecterende laag op zit, dat strijkt nog wat vlotter.